|   15:07:40
דלג
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

ליקויים בטיפול במעברים ובמכשול שבמרחב התפר

מתוך דוח מבקר המדינה (56א')
31/08/2005  |     |   מקורות   |   מבקר המדינה   |   תגובות
   רשימות קודמות
  כשלים בהפעלת מזל"טים בעימות נגד הפלשתינים
  הביקורת הפנימית בצה"ל
  ליקויים חמורים בפעילות התעשיה האוירית
  ליקויים בתהליך קביעת תקציב הביטחון
  צווי הגנה נאכפו באופן רשלני

בפרויקט הקמת המכשול במרחב התפר נרכשו, הוצבו ומצויים בתהליכי פיתוח, רכש וקליטה מגוון של אמצעים טכנולוגיים הן לשם גילוי, התרעה, שליטה ובקרה סביב המכשול ובצמוד לו, והן לצורכי בידוק, זיהוי, רישום ואבטחה במעברים השונים שלאורכו.

המערכות הטכנולוגיות המשולבות במכשול ובמעבריו מהוות נתיב קריטי במישור בניין הכוח למימוש הפרויקט בכללותו. זאת, נוכח תהליכי שילובן הארוכים והמורכבים, משאבי כוח האדם הרבים והמיוחדים שדרוש להכשיר לשם הפעלתן ואחזקתן, וההשקעה התקציבית הרבה הכרוכה ברכישתן, בהפעלתן ובאחזקתן לאורך זמן. הערכת עלות האמצעים הטכנולוגיים במכשול ובמעבריו הסתכמה במועד סיום הביקורת (דצמבר 2004) בכ-825 מיליון ש"ח .

הביקורת בדוח זה הינה המשך לדוחות של משרד מבקר המדינה בנושא מרחב התפר: "דוח ביקורת בנושא מרחב התפר", דוח מס' 2/שנת 2002, ומעקב בנושא "מרחב התפר", בדוח שנתי 54א (2003), ועוסקת באחד המרכיבים המרכזיים של בניית המכשול במרחב התפר.

להלן הממצאים העיקריים שעלו בביקורת שעשה משרד מבקר המדינה בחודשים אוגוסט עד דצמבר 2004 בנושא שילוב אמצעים טכנולוגיים במעברים ובמכשול שבמרחב התפר:

שילוב אמצעים טכנולוגיים במעברים שבמרחב התפר

1. נמצא, כי עד למועד תום הביקורת לא ניתן למעברי המכשול שבמרחב התפר המענה הדרוש באמצעים טכנולוגיים ובכוח האדם המקצועי להפעלתם. זאת, כדי לעמוד בסטנדרדים הנדרשים לתפעולם גם לצורכי ביטחון וגם לצורכי "מרקם החיים" של הפלשתינים.

2. בתהליך הקמתם של חלק מהמעברים במרחב התפר ובתהליך אזרוחם של המעברים חל עיכוב מתמשך, שנבע בעיקר מחילוקי הדעות בין משרד הביטחון לבין משרד התחבורה על תחומי האחריות בבניית המעברים, וביניהם לבין משרד האוצר על מקור המימון הגבוה הדרוש להקמתם, לתפעולם ולאחזקתם.

3. משטרת ישראל אחראית לפיתוח מערכת טכנולוגית חדשה לביקורת גבולות המכונה "רישום ביקורת גבולות 2000" (להלן - "רשב"ג 2000"), שתשמש במעברים הבין-לאומיים ובמעברים שבין ישראל לבין הרשות הפלשתינית, ובאמצעותה ניתן יהיה לקיים שליטה מיבצעית מלאה בכל תנועת בני האדם, כלי הרכב והמטענים העוברים בהם. נוכח העיכוב בפיתוח מערכת "רשב"ג 2000", החליט צה"ל לשלב במעברי מרחב התפר מערכת ממוחשבת משלו לזיהוי ולרישום. בתקופת ביניים, שמשכה לא ידוע, תפעלנה במקביל שתי מערכות שונות לבקרה במעברים. במצב עניינים זה, לא יינתן למעברים המענה המיטבי, כפי שתוכנן במסגרת פרויקט "רשב"ג 2000".

4. משרד מבקר המדינה מעיר, כי בפועל נותר בעינו המצב של חוסר מענה בפיקוח על החדרתם והברחתם של חומרים מסוכנים, שעליו הצביע כבר בשנת 2003.

שילוב אמצעים טכנולוגיים במכשול

בפרויקט הקמת המכשול שבמרחב התפר משולבות מערכות טכנולוגיות רבות ומגוונות לאורך המכשול ובסביבתו. מערכות אלה כוללות אמצעים למתן התרעה המותקנים על הגדר ובצמוד לה; אמצעי איסוף לשליטה בתצפית על המכשול וסביבתו; אמצעים המותקנים בחדרי מלחמה אחודים (להלן - חמ"לים); ומערכות לצורך שליטה ובקרה. צה"ל מפתח מערכות אלה ומצטייד בהן לפי הוראה ייעודית (להלן - ההוראה), המגדירה את תהליכי הייזום, הפיתוח, ההצטיידות והקליטה בשני מצבים: נוהל רגיל, ונוהל מזורז למקרה שאמצעי הלחימה (להלן - אמל"ח) נדרשים לשימוש מיבצעי דחוף.

1. מערכת התרעה א' על הגדרות: צה"ל שילב לאורך גדרות המכשול שבמרחב התפר מערכת התרעה מסוימת (להלן - מערכת א'), שפותחה ברשות לפיתוח אמצעי לחימה בע"מ (להלן - רפאל). נמצא, כי צה"ל לא ניתח ביסודיות את התאמת מערכת א' לתוואי המכשול ואת תרומתה המיבצעית; נמצאו ליקויים במתן אישורי הצטיידות למערכת; צה"ל ורפאל לא תכננו כראוי את הניסוי לשילוב המערכת בגזרה מסוימת; הגורמים המיבצעיים בגזרה שבה הותקנה המערכת לא עודכנו במועד בנוגע למגבלותיה המיבצעיות; רפאל לא התגברה על מספר בעיות טכניות במערכת, ונגרמו לה הפסדים כספיים בפיתוחה. במועד סיום הביקורת היו למערכת א' מגבלות.

2. מערכת תצפית ב': מערכת תצפית ב' הינה מערכת תצפית מרכזית במרחב התפר, בעלת יכולת סריקה וגילוי אוטומטיים בקצב גבוה, המאפשרת לקבל תמונה ביום ובלילה, תוך ביצוע איכון על המטרה. נמצא, כי שילוב מערכת ב' במרחב התפר בוצע באופן שאינו תואם את הנוהל המזורז שבהוראה; בוצעה הצטיידות סדרתית במערכות לפני אישור הדגם, כנדרש; שתי מערכות ראשונות שולבו בגזרה מיבצעית עוד בטרם שניתן להן אישור בטיחותי, כנדרש; ונערכו הכנות לא יסודיות להתקנת המערכת בגזרה מיבצעית אחרת.

3. חמ"לים: במסגרת הקמת המכשול שבמרחב התפר הוחלט להקים חמ"לים לצורך פיקוד ולשליטה מיבצעית ברמת הגדוד. בביקורת נמצא, כי קליטת החמ"לים הראשונים שנבנו בשלב א' של הפרויקט לא נעשתה בתהליך סדור, הכולל, בין היתר, הפצת הוראת קליטה אג"מית והוראת קליטה לוגיסטית , כמתחייב מההוראה; קיים תיעוד חלקי בלבד של תקלות ושל תוצאות מעקב על ביצועי המערכות הטכנולוגיות

בחמ"לים, למרות הנדרש במסמך המגדיר את תכולת העבודה. במועד תום הביקורת (דצמבר 2004), נותרו בעינם חילוקי הדעות בצה"ל בין היחידה הטכנולוגית של אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה לבין היחידה הטכנולוגית של אגף התקשוב, בנוגע להגדרת הגוף המקצועי שמתאים לנהל את פרויקט בניין החמ"לים.

כוח אדם ייעודי להפעלת האמצעים הטכנולוגיים

1. פיתוח והצטיידות באמצעים טכנולוגיים רבים ומגוונים במסגרת פרויקט הקמת המכשול במרחב התפר מחייבים הקצאת כוח אדם ייעודי בהיקף רחב להפעלתם ולאחזקתם. מממצאי הביקורת עולה, כי תהליך ההצטיידות באמצעים הטכנולוגיים נעשה ללא ניתוח יסודי ומקיף של צורכי כוח האדם הייעודי הדרושים לכך, לרבות ביצוע עבודת מטה חלקית ללא שיתוף פעולה מלא בין כל גורמי בניין הכוח במפקדת הזרוע לבניין הכוח ביבשה ובמטה הכללי.

2. נמצאו ליקויים בכל הנוגע לטיפול בנושאי כוח האדם שאמור להפעיל את האמצעים הטכנולוגיים לזיהוי ולבידוק במעברים, בתחומי התכנון, המיון, הכשירות המקצועית, יכולת ההכשרה ומיצוי כוח האדם. ליקויים דומים הועלו בנוגע לכוח האדם הנדרש להפעלת האמצעים הטכנולוגיים במערך האיסוף.

סיכום

מאז יולי 2001, המועד שבו אישר הקבינט הביטחוני תוכנית מקיפה למרחב התפר במטרה לספק מענה לאיומים הביטחוניים מאיו"ש לתוך מדינת ישראל, הולכת ומוקמת תשתית המכשול ונמשך בניינם של כלל מרכיביה, בד בבד עם הלחימה המתמשכת כנגד הטרור. הביקורת הנוכחית התמקדה באופן שילובן של המערכות הטכנולוגיות ובהכשרת מפעיליהן במעברים ובמכשול עצמו. מדובר במערכות רבות, מורכבות ויקרות, המהוות כאמור נתיב קריטי ו"מכפיל כוח" במישור בניין הכוח למימוש הפרויקט בכללותו.

בדוח הביקורת של משרד מבקר המדינה משנת 2002 על מרחב התפר הודגש, כי הפעילות המשולבת במרכיביה השונים של התוכנית צריכה לבוא לידי ביטוי הן בשלבי התכנון והן בשלבי הביצוע, וכי "הצלחת התוכנית והשגת יעדיה מותנות לדעת גורמי הביטחון ביישומם המשולב של כל מרכיביה כמקשה אחת". מממצאי הביקורת הנוכחית עולה, כי איכות וקצב שילובן של המערכות הטכנולוגיות כמרכיב מרכזי במכשול ובמעבריו אינו עולה בקנה אחד עם הצורך היסודי דלעיל.

צה"ל ממשיך להיות אחראי להקמתן ולהפעלתן של נקודות הביקורת לאורך המכשול שבמרחב התפר. מאחר שנושא זה אינו תחום עיסוקו המקצועי, הוא חסר בידע ובמיומנות מקצועית הדרושים כדי להפעיל מעברים אזרחיים. משרד מבקר המדינה סבור, כי בשל כך ונוכח ההשקעות שממשיך צה"ל להשקיע בבניין הכוח למעברים זה שנתיים וחצי, אשר כוללות הקמת תשתיות, רכש וקליטת אמצעים טכנולוגיים והמשך בנייתה של יחידת מעברים ייעודית להפעלתם, ראוי לסכם בהקדם לוח זמנים מדויק לתקופת הביניים, שבסיומה תועבר האחריות להפעלת המעברים לגוף אזרחי.

כמו כן, דרוש טיפול מקיף במישור כוח האדם הייעודי, שנועד להפעיל ולתחזק לאורך זמן את מגוון האמצעים הטכנולוגיים במרחב התפר. זאת, מאחר שאיכות השילוב של כוח האדם עם המרכיב הטכנולוגי מהווה את הנדבך החשוב ביותר בבניין המענה הטכנולוגי הכולל למכשול ולמעבריו.

בשל חשיבותה המיבצעית של מערכת "רשב"ג 2000", מן הראוי שמשרד הביטחון והמשרד לביטחון פנים יפעלו במשותף באופן דחוף לקידום שילובה של מערכת מרכזית זו במעברי מרחב התפר.

נוכח הליקויים הרבים בשילובן של המערכות הטכנולוגיות במכשול וכדי להביא למיצוי משאבים, לחיסכון בעלויות ולעמידה בלוחות הזמנים המיבצעיים, סבור משרד מבקר המדינה, כי ראוי שהגורמים האג"מיים והטכניים בצה"ל יפעלו על-פי ההוראה של צה"ל לייזום, לפיתוח, להצטיידות ולקליטת אמצעי לחימה, שנוצרה לתת מענה גם לצרכים מיבצעיים דחופים ומתבססת על לקחי העבר.

תאריך:  31/08/2005   |   עודכן:  31/08/2005
אליעזר גולדברג, שופט (בדימ.)
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מערך כלי הטיס הבלתי מאוישים (להלן - מערך הכטב"מים) בחיל האוויר (להלן - ח"א) מונה מטוסים זעירים ללא טייס (להלן - מזל"טים) למשימות איסוף מודיעין חזותי (להלן - חוזי). במהלך שנות העימות עם הפלשתינים (להלן - העימות) הביא ח"א לכך שמערך הכטב"מים תרם תרומה רבה להישגי צה"ל בעימות. עקב הביקוש הגובר לחוזי במסגרת העימות, מפעיל צה"ל החל משנת 2002 כטב"מים אזרחיים לאיסוף חוזי מהאוויר.
ביקורת פנימית הינה, "פעילות אובייקטיבית ובלתי תלויה של בדיקה וייעוץ שנועדה להבטיח, להוסיף ערך ולשפר את הפעילות הארגונית. היא מסייעת לארגון להשיג את יעדיו באמצעות יישום גישה שיטתית ומקצועית שנועדה להעריך ולשפר את האפקטיביות של ניהול הסיכונים, הבקרה ותהליכי ההנהגה הניהולית בארגון". זאת להבדיל מבקרה, המהווה חלק מהתהליך הניהולי-ביצועי, שנועד לוודא יישום מלא ונאות של יעדי הארגון.

משרד הביטחון וצה"ל (להלן - מערכת הביטחון) מבצעים את פעילותם על-פי תוכנית עבודה, במסגרת תקציב שמאשרת הכנסת בחוק התקציב השנתי (להלן - תקציב הביטחון). משרד מבקר המדינה בדק את תהליך קביעת המסגרת לתקציב הביטחון במטבע מקומי, תוך התמקדות באופן גיבוש התקציבים לשנים 2003-2005 ואישורם. להלן עיקרי הממצאים:
הממשלה אישרה את ההסדר הצבאי מול מצרים בנוגע לפריסת כוחות משמר הגבול של מצרים לאורך הצד המצרי של ציר פילדלפי, בקטע המקביל לרצועת עזה.
28/08/2005  |  ממשלת ישראל  |   מקורות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
ארווין קליין
ארווין קליין
העיתונאית הנודעת, ממלחמת האזרחים בספרד, מביעה את דעתה על הסכסוך הישראלי פלשתיני, בצורה מרתקת ומעמיקה
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
שפת השפיות חייבת להיות שפת ההידברות ויש להוריד מסדר היום שפה בוטה וגסת רוח התובעת מישראל להגיב בנוסח - "בעל הבית השתגע"
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il