מתנדבות כהלכה
מי אמר שחרדים מדירים נשים? תשאלו את מנכ"ל איחוד הצלה, אלי ביר. אז אחרי נהגות חברה קדישא, קַבלו קורסי הכשרה לנשים פרמדיקיות מצילות חיים עבור נשות ישראל, כשהבוגרת הראשונה היא, איך לא, אשת המנכ"ל בכבודה ובעצמה. בכך היא נותנת אור ירוק לנשים רבות אחרות לצעוד בעקבותיה ולהתנדב לארגון חרום חשוב זה, כתגבורת נשית, ומשמשת להן מודל חיקוי בנושא.
וכל זאת בתיאום מלא עם הרבנים ובהנחייתם ומתוך כפיפות להלכה היהודית, זמינוּת גבוהה ביותר, טכנולוגיה מתקדמת ומכשירים רפואיים משוכללים, המשמשים את המילה האחרונה בעולם הרפואה. כל הכבוד!
פגיעה בצנעת הפרט
נכון הסגנון של הרב יגאל לוינשטיין בנאום לפני תלמידיו נגד גיוס בנות קרביות היה בוטה ולא הולם. אולם דומה שהתגובות הקיצוניות והמוגזמות לדבריו בכלי התקשורת, כמו אלו ששלחו אותו לדאעש(!) היו לא פחות בלתי הולמות ובלתי ענייניות ומעידות יותר על דובריהם מאשר על הרב.
לגופו של עניין, על-פי ההלכה היהודית איסור ייחוד אוסר על גבר ואישה בלתי נשואים לשהות יחדיו במקום סגור. אולם מעבר להיבט הדתי השאלה היא, כיצד חייל וחיילת יכולים לשהות באותו טנק, לילות כיָמים, כשכל גבולות האינטימיות נפרצים לחלוטין, ומדובר אפוא בפגיעה חמורה בצנעת הפרט של האישה? ואני תמהה שארגוני הנשים, שמתנגדות לתצוגות של מלכות יופי, אינן משמיעות דעתן בנושא.
סם עליו
שינוי המדיניות לגבי המשתמשים בסמים קלים הוא מבורך. לא רק שבניגוד לדעה הרווחת, היא אינה מתירה את השימוש בסם בדלת האחורית, אלא אוסרת אותו ובצורה מושכלת ביותר.
אלמנט בולט במדיניות הענישה החדשה הוא המִדְרָג, מהקל אל הכבד. בשתי הפעמים הראשונות של צריכת הסם, העבריין יחויב בקנס כספי. וכאן יש החמרה לגבי המדיניות הישנה, כאשר כבר בשימוש בפעם הראשונה, יוטל קנס על המשתמשים בסם בסך אלף שקל. ובשימוש בפעם השנייה יוכפל הקנס. וכידוע, לא סוד הוא שהענישה דרך הכיס היא המשמעותית ביותר עבור הישראלי.
שלבים אלה ילוּוו בהסברה ובטיפולי מניעה. ורק בשימוש בפעם השלישית תיפתח חקירה משטרתית ובפעם הרביעית - יהיה הליך פלילי. אז מדוע לא לתת צ'אנס לגמילה, שזו המטרה העיקרית, ובכך גם לחסוך מחלות, תאונות והשלכות פליליות הכרוכות בהתמכרות לסם, כמו גם להקל על העומס בבתי המשפט והכלא, בצד החיסכון בעלויות הכספיות הגבוהות הכרוכות בהן?
חוכמת חנוך
בעקבות "בריחת מוחות" מאת
חנוך דאום, 7 ימים 3.2.17
העידן הווירטואלי המודרני מזַמן לאנשים תופעות בילוי ופנאי מוזרות. בעבור שעשוע אינטלקטואלי או אחר הם מוכנים לשלם לא רק מחיר פיננסי, אלא לא פחות מחיר נפשי של התעללות עצמית מסוימת. שהייה בחדר אפל? אזיקים? לשם מה? האם אין אלה טקסים סמליים של העבדוּת המודרנית? וחדר הבריחה אינו אלא סמל לרצון של האדם לברוח ממנה? ובגלל סמליוּת זו אנשים נמשכים לטרנד זה?
מכל מקום כמי שמודע לעצמו חנוך הוא חכם. שהרי החכם החליט שאינו נכנס עוד למקום שהפיקח המתמטי יודע איך לצאת ממנו. וּבכך אולי הוא ימצא נחמה.