|   15:07:40
דלג
  חיים שטנגר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות

ניצחון העובדות על-פני שכתוב ההיסטוריה

המשאב הציבורי, הקרוי זיכרון היסטורי, הבא לידי מימוש וביטוי - בין היתר בדרך של הנצחת אישי ציבור, אינו רכושו הפרטי של היחיד או של בני משפחתו של המונצח. לכן, ככל שתוקם רשות הנצחה ארצית בחוק, כן ייטב וכן יפחתו הלחצים הפוליטיים, המשפחתיים והאחרים
12/04/2017  |   חיים שטנגר   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
זאבי ז"ל. לא קשור לפורצי הדרך לירושלים [צילום: יצחק הררי/פלאש 90]

לא הולך להם, לעמותה להנצחת זכרו של רחבעם זאבי המנוח, בני משפחתו ומקורביו. זכרו רחבעם זאבי, שהיה שר התיירות בממשלת שרון הראשונה ונרצח בידי שלושה מתנקשים פלשתינים, אנשי החזית העממית, בחודש אוקטובר 2001, לא יונצח בחאן שער הגיא, בכניסה לירושלים, כפי שהחליטה, על כך, ממשלת ישראל לפני חמש שנים ומחצה. ממשרד ראש-הממשלה נמסר אתמול (יום ג), כי: "פועלים על-מנת לאתר מקום חלופי ראוי להנצחת אלוף במיל' רחבעם זאבי, זאת בתיאום עם משפחת זאבי". עוד נמסר, כי עד למציאת מקום חלופי, עומדת בעינה ההחלטה להנציח זכרו של רחבעם זאבי המנוח.

למי שזיכרונם בוגד בהם נזכיר, כי בתאריך 12.10.2008 החליטה ממשלת ישראל ה-31, בראשותו של אהוד אולמרט, להנציח זכרו של זאבי - בהתאם להחלטת ממשלה מס' 4171 - לשמר ולשקם אתר נוה-אילן ההיסטורית והנצחת זכרו של זאבי במקום זה. לצורך כך הקציבה הממשלה 5 מיליון שקלים, שהיו אמורים לשמש לפעולות שימור ושיקום אתר זה. אותו חודש ביקר במקום אהוד אולמרט ואמר - בין השאר, דברים אלה: "המקום הזה, הצופה אל אזור ירושלים ואשר נשקף ממנו נוף מרהיב, מתאים במיוחד להנציח את זכרו של רחבעם זאבי, שהיה אוהב אמיתי של ארץ ישראל, והכיר את שביליה ואת נפתוליה. אנו יכולים להיות גאים בכך, שיחד עם זכרו של גנדי, ננציח כאן גם את ההיסטוריה של הפלמ"ח ושל המדינה". החלטת השימור והשיקום לא יושמה, כל זאת לאור דרישת משפחת זאבי ומקורביו להנציח את השר באתר מרכזי יותר, הלא הוא חאן שער הגיא). ככל הידוע לכותב שורות אלה לא היה לזאבי המנוח כל קשר ביוגרפי לנוה-אילן והוא לא היה מעורב בכל פעילות צבאית, בתקופת שירותו בצה"ל, בכל הקשור לאתר זה.

בתאריך 30.10.2011 החליטה ממשלת ישראל ה-32, בראשותו של בנימין (ביבי) נתניהו, להנציח זכרו של זאבי - בהתאם להחלטת ממשלה מס' 3779 - לפעול להשלמת פרויקט שיקום והפעלת האתר ההיסטורי בחאן שער הגיא, שהוכרז כאתר לאומי. כמו-כן הוחלט, כי באתר הביקור יתקיימו פעילויות חינוכיות, תיירותיות ותרבותיות בתחומי ידיעת הארץ ומורשת המקום, ובמסגרתן יונצח בו זכרו של השר רחבעם זאבי ז"ל אשר נרצח בידי מחבלים בעת מילוי תפקידו כשר התיירות בממשלת ישראל. לביצוע הנצחת מורשת רחבעם זאבי באתר הביקור, הוקצב סכום של 2.5 מיליון שקלים, בפרישה ליניארית, על פני השנים 2012-2013, מתקציבי משרד ראש-הממשלה ומשרד התיירות. ככל הידוע לכותב שורות אלה לא היה לזאבי המנוח כל קשר ביוגרפי לנוה-אילן והוא לא היה מעורב בכל פעילות צבאית, בתקופת שירותו בצה"ל, בכל הקשור לאתר זה.

בחודש ספטמבר 2016 החל מאבקם של ותיקי הפלמ"ח נגד הנצחת זכרו של זאבי המנוח באתן חאן שער הגיא, בימוק שאין לו כל קשר לאתר זה והוא לא נמנה על אנשי חטיבת "הראל", שפעלה באזור זה, בתקופת מלחמת השחרור. על המוחים נגד מימוש החלטת ההנצחה נמנו, בין היתר, בכירי ארגון ותיקי פלמ"ח דוגמת: האלוף (בדימוס) עמוס חורב,, אלוף (בדימוס)צבי זמיר, אלוף (בדימוס)' שייקה גביש תא"ל (בדימוס) מוטקה בן פורת, ותא"ל (בדימוס) ישכה שדמי. המשורר, חיים גורי והשר לשעבר, רפי איתן, נטלוו - גם הם - חלק במאבק זה.

ביום שישי הקרוב אמורים המוחים להכריז חד-צדדית על חאן שער הגיא, כמרכז למורשת פורצי הדרך ומלווי השיירות במלחמת העצמאות, בטקס שיתקיים במקום, בהשתתפות לוחמי הארגון ומשפחותיהם. טקס צפוי זה, עומד בבסיס טענות ותיקי הפלמ"ח, כי הובטח להם שבאתר חאן שער הגיא תונצח מורשת הקרב על ירושלים במלחמת העצמאות, ויונצח זכרם של לוחמי חטיבת פלמ"ח, מלווי השיירות ופורצי הדרך לירושלים, שנפלו באזור. לטענת ותיקי הפלמ"ח זאבי המנוח, לא נכלל בקרב אלה שלחמו, נפצעו או נפלו בליווי השיירות לירושלים, במלחמת השחרור.

לזאבי המנוח לא היה כל קשר מחייב שהוא, עם העיר, ירושלים ומבואותיה, למעט העובדה שהוא נולד בשכונת ימין משה, שבירושלים. זאבי התחנך בבתי הספר של תנועת העבודה, כאשר הוא למד - בין היתר - בבית הספר המחוזי ע"ש רוזה כהן בקיבוץ גבעת השלושה. לאחר מכן, עבר - בכיתה ח' - עבר ללמוד בגימנסיה העברית, רחביה, שבירושלים. כאן מתחיל - וכאן מסתיים הקשר של זאבי המנוח לירושלים. נדגיש ונציין, זאבי לא לחם על שחרור העיר ירושלים, הוא לא גר בה, בזמן המצור על ירושלים, כך שאין כל סיבה להנציחו, באתר חאן הראל, בכניסה לירושלים.

אם חושבים אתם, שרחבעם זאבי המנוח קופח, בכל הקשור להנצחת שמו באתרים שונים, הרי טועים אתם, טעות מוחלטת, שמו של זאבי המנוח מונצח - עד כה - לפחות בתשעה אתרים שונים, בלא לכלול בכך רחובות, כיכרות וגנים ציבוריים, שלא באו במניין זה. על שמו של זאבי נקראו מספר אתרים ברחבי ישראל, ובהם כביש הבקעה, שזאבי פעל רבות למען פיתוחו, גשר מעל נתיבי איילון ברמת השרון (עיר מגוריו), טיילת באשדוד, שדרת הטיילת בראשון לציון, טיילת בהר הזיתים בירושלים, הטיילת המרכזית באילת, וכן רחובות, כיכרות וגנים ציבוריים בערים אחדות. לזכרו הוקמו היישוב מרחב עם שבנגב, המאחז מעלה רחבעם בדרום-מזרח גוש-עציון, וגבעת התיישבות בבית חגי. כן קרויים, על שמו, מחנה רחבעם באזור רמלה ואתר בית הכנסת העתיק באום אל-קנאטר ("קשתות רחבעם") שברמת הגולן, שזאבי פעל לשיקומו. מדי שנה מעניק משרד החינוך פרס על שם רחבעם זאבי למצטיינים בלימודי ארץ ישראל
במערכת החינוך. בשנת 2002 הנפיקה רשות הדואר בול לזכרו. מדי שנה מתקיים לזכרו בבקעת הירדן "מרוץ הלפיד".

ביולי 2005 חוקקה הכנסת החוק להנצחת זכרו של רחבעם זאבי, התשס"ה-2005. על-פי החוק, תקום עמותה להנצחת מורשתו ויום הירצחו, ל' בתשרי יהיה יום הזיכרון לרחבעם זאבי, ובו אירועי זיכרון בסמוך לקברו ובמחנות צה"ל.

כבר עמדנו על כך, בעבר ("יש להקים רשות הנצחה בחוק" - מחלקה ראשונה; תאריך 25.10.2016), כי מן הראוי שפעולות הנצחת אישי ציבור, תעשינה, בידי רשות הנצחה, שתאגד פעולות הנצחה אלה, כדי למנוע כפילויות הנצחה וכדי להפקיע פעולות הנצחה, מידי רשויות וגורמים, הרואים עצמם כמופקדים על הזיכרון הציבורי, בישראל.

הנצחה כוללת בחובה, גם הקצבת משאבים כספיים, מעבר לעובדה שהנצחה בלתי ראויה, כמו הנצחה במקום בלתי ראוי, פוגעת בזיכרון ההיסטורי ומהווה שיכתוב ההיסטוריה, בדרך של סילוף עובדות. מאמר זה מהווה הצדעה לארגון וותיקי הפלמ"ח, שהוכיחו שניתן לגבור על הממסד, המנסה לסלף ולשכתב היסטוריה, בגלל לחצים פוליטיים, משפחתיים או אחרים.

המשאב הציבורי, הקרוי זיכרון היסטורי, הבא לידי מימוש וביטוי - בין היתר בדרך של הנצחת אישי ציבור, אינו רכושו הפרטי של היחיד או של בני משפחתו של המונצח. לכן, ככל שתוקם רשות הנצחה ארצית בחוק, כן ייטב וכן יפחתו הלחצים הפוליטיים, המשפחתיים והאחרים - לחצים המביאים, בין היתר, וכמעט תמיד - לעיוותה, לסילופה ולשכתובה של ההיסטוריה, שעה שידם של בני המשפחה מעורבת, באופן פעיל בהנצחת בן משפחתם. כל המוסיף דברים, לעניין זה, נמצא רק גורע.

הכותב הוא השותף-המייסד של ד"ר חיים שטנגר, משרד עורכי דין ומשרדו מתמחה - בין היתר - בתחומי רישוי עסקים ותכנון ובנייה, בנוסף לשאר התחומים המשפטיים, בהם עוסק המשרד דוגמת: המשפט הפלילי, דיני מעצרים, דיני מיסוי, כמו-גם בתחומי המשפט העסקי, דיני חברות, פירוקים ופשיטות-רגל דיני ירושות וסכסוכים עסקיים-משפחתיים ודיני משפחה, כמו-גם בהופעות בבג"ץ ובענייני עתירות מנהליות, קניין רוחני ומקרקעין.
תאריך:  12/04/2017   |   עודכן:  12/04/2017
חיים שטנגר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ניצחון העובדות על-פני שכתוב ההיסטוריה
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
קידי
12/04/17 10:02
2
אלי יזרעאלי
19/04/17 09:42
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מסתבר כי יש קיימת במשרד האוצר בכל הכבוד הראוי מידה לא מבוטלת של חוצפה ושעה שנתפס משרד האוצר בקלקלתו, קרי, שעה שמשרד האוצר ורשות המיסים מודים בפה מלא ובשער בת-רבים בתשובתם לעתירה לבג"ץ לביטול חוק מס ריבוי דירות, כי הליך חקיקת מס ריבוי דירות (המס האמור לחייב בעלי יותר מ-2.5 דירות במס), לא התנהל, בדיוק, בדרך הראויה והמצופה שבה יתנהל הליך חקיקה ראוי, מקובל ורצוי, מעזים הם לטעון, כי לא היה בהליך חקיקה בלתי ראוי וקלוקל זה, כדי לפגום בהליך החקיקה, עד כדי ביטולו המוחלט של חוק מס ריבוי דירות.
10/04/2017  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
כל ועדות החקירה הבריטיות שהוקמו בעקבות ועדת שאו (1929), קבעו רשמית ולראשונה כי העלייה, הקרקע וההתיישבות היהודית הם הם הגורמים הישירים לסכסוך היהודי-ערבי בארץ-ישראל ומסקנותיהן הובילו בסופו של דבר לפרסום "הספר הלבן" של פאספילד ב-1930.
10/04/2017  |  חנינא פורת  |   יומני בלוגרים
״השמחה מזיקה לעצבות״, כך אמר לי חבר טוב כשסיפרתי לו, כמה אנשים ללא קרובי משפחה או חברים, מרגישים בדידות תהומית במיוחד בחגים, ואיזה כוחות נפש צריך אדם כדי לקום מבירא עמיקתא ולטפס לאיגרא רמא.
09/04/2017  |  שמחה סיאני  |   יומני בלוגרים
הם לא רואים אנשים כמו אלי סדן ויגאל לוינשטיין מישיבת ההסדר והמכינה הקדם-צבאית 'בני דוד', שבעלי, ממילימטר. הם נרעדים בסלידה קלה שעה שבן שיחם או שעה שבת שיחם מצמידים התואר והכינוי "רב" לאותו יגאל לוינשטיין או לאלי סדן הללו. הם לא רואים בהם כל דמויות מופת, או - למצער - הם לא רואים בהם דמויות מחנכות של בני הנוער הדתי, קרי, בני הנוער המצווים על אמונה וקיום תריג מצוות. הרבנים שלהם אינם הרבנים המופיעים בכלי התקשורת, מסוג אלה המושכים התייחסות תקשורתית. הרבנים שלהם מתרחקים מכלי התקשורת, כמו מאש. הרבנים שלהם מבינים ודוגלים בכך, שהשיג והשיח עם המאמינים והבוטחים בהם, הינו שיג ושיח פרטני ואישי ולא שיג ושיח ציבורי. לכן, לא תוכלו לבדל אותם ולאצבע אותם, באצבע מסמנת ומגדירה אותם, חד-משמעית.
06/04/2017  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
כמו התמונה השגרתית של שני כלבי רחוב מצויים או כמו התמונה של שני כלבי בית מאולפים הפוגשים - דרך מקרה - זה בזה ונובחים, בחמת זעם, זה על זה, אם כי לא מעזים להתקרב כלב אחד אל משנהו, כך מאופיינים, לאחרונה, יחסי המחנה החילוני בארץ אל מול יחסי המחנה הדתי-לאומי המחליף וממיר זהותו הלאומית בחרדיות לשמה.
05/04/2017  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
עם חיוך תמידי והמון סבלנות ואנושיות, חוי טוקר מנהלת בנינוחות דיוני חדלות פרעון - אם כי לעיתים תכונות אלו גורמות לה לאפשר לעורכי דין להאריך מדי ואף לנהל שיחות ממש מתחת לדוכן
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי הוא הסוכן המדיני היעיל ביותר של אירן אף שאינו עושה זאת במודע ובמתכוון חלילה    הוא הסוכן הפוליטי של טראמפ נגד המפלגה הדמוקרטית במודע
יוסף אורן
יוסף אורן
אני בטוח ששופטי הפרס בחרו את הספרון "החזאית" כספר הטוב ביותר מאלה שהוגשו לעיונם בשנת 2022, אך גם הטוב מכולם באותה שנה לא היה כנראה מספיק טוב כדי להיבחר כראוי לפרס ברנר
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il