|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
פחד מרופא שיניים: אסטרטגיות להתמודדות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל

האתגר שלפתחן של מדינות המפרץ נוכח המצב בשוק הנפט <br>

על-מנת להתמודד עם התנודתיות הגבוהה בשוק הנפט העולמי, מדינות המפרץ נוקטות צעדי התאמה כלכליים, המציבים אתגרים פוליטיים קשים לפתחם של המשטרים בין היתר נאלצו להסכים לקיצוץ בתפוקת הנפט שלהן החל מינואר 2017, לקצץ בהוצאות על פרויקטים חדשים ולהחזיר למשרדי האוצר תקציבים שטרם נוצלו
14/05/2017  |   יואל גוז'נסקי, שמואל אבן   |   כתבות   |   INSS   |   תגובות
לקצץ בתפוקת הנפט [צילום: אריק גאי/AP]

בלא מאמץ
תהליכי ההתאמה והרפורמות הם גם אתגר פוליטי קשה, משום שהצלחתם כרוכה בשינוי תנאי "החוזה החברתי" בין האזרחים לבתי המלוכה, אשר הבטיח עד כה לאזרחים רווחה ברמה גבוהה בלא מאמץ, בתמורה לשמירה על הסדר הפוליטי הקיים.

מדינות המפרץ (ערב הסעודית, כווית, איחוד האמירויות, עומאן, בחריין וקטר) ממשיכות להתמודד עם התנודתיות הגבוהה בשוק הנפט העולמי. הבולטת שבהן היא ערב הסעודית, שהנה שחקן מרכזי באופ"ק (OPEC) ומונה כ-28 מיליון נפש (כ-30 אחוזים מהם נתינים זרים). בשנים האחרונות ירד מחיר חבית נפט של אופ"ק ((OPEC Basket Price מ-106 דולר (בממוצע) בשנת 2013 ל-96 דולר בשנת 2014, ל-50 דולר בשנת 2015 ול-41 דולר בשנת 2016. בשנת 2017, עד כה, מחיר חבית נפט הוא כ-51 דולר בממוצע (כ-47 דולר ב-8 מאי 2017). כלומר, הכנסותיהן של מדינות המפרץ מנפט עדיין נמוכות במחצית משהיו לפני מספר שנים. במטרה להתמודד עם המצב בשוק הנפט, במדינות המפרץ ננקטים צעדי התאמה כלכליים, המציבים אתגרים פוליטיים קשים לפתחם של המשטרים.

בעקבות הירידה החדה בהכנסותיהן, בצד לחצים מצד מפיקות נפט שונות, נאלצו מדינות המפרץ, ובראשן ערב הסעודית, להתחייב (בהסכם שנחתם בשלהי 2016) לקצץ בתפוקת הנפט שלהן במחצית הראשונה של 2017. מתוך מכסה של 1.2 מיליון חביות נפט ביום (מח"י), שאותה הסכים אופ"ק לקצץ בתפוקתו, הוטל על ערב הסעודית לקצץ חצי מיליון חביות נפט ביום, תוך שהיא נאלצת להשלים עם סירובה של אירן לקצץ בתפוקתה היא. ההסכם אומנם הוביל לעלייה ניכרת במחירי הנפט, ביחס לשפל שנרשם ב-2016, אולם המחירים עדיין נמוכים יחסית. בשלב זה שואפות מדינות המפרץ להעלות את מחיר הנפט לרמה של 60 דולר לחבית כדי לקרב אותן לאיזון תקציבי, אך קיימת אי-וודאות גבוהה לגבי מחיר הנפט בעתיד; וירידת מחירים עשויה להתחדש בנסיבות של משבר אמון בין מפיקות הנפט, הגברת תפוקה במדינות שאינן מחויבות להסכם (ובראשן ארצות הברית, שתפוקתה עולה), וביקוש נמוך מהצפוי לנפט בעולם. לפי בולטין אופ"ק מאפריל 2017, תחזית הביקוש לנפט בעולם בשנת 2017 היא 96.3 מיליון חביות ביום (בממוצע), לעומת 95.1 מח"י בשנת 2016. כלומר, עלייה מתונה בביקוש לנפט. בפגישת אופ"ק הקרובה, שתתקיים ב-25 במאי 2017, מתוכנן דיון בהארכת ההסכם לצמצום תפוקת הנפט. שר הנפט של ערב הסעודית סעודיה אמר ב-8 במאי 2017 שהוא בטוח שההסכם יימשך גם במחצית השנייה של 2017, ואולי גם מעבר לכך.

אינטרס להאריך את ההסכם יש גם לשותפות האחרות לו, וביניהן רוסיה, שכן אם מטרה זו לא תושג, עשויה להתרחש ירידת מחירים חדה. הירידה החדה בהכנסות מנפט בשנים האחרונות גרמה גירעונות תקציביים גדולים במדינות המפרץ. הגירעון המתוכנן בתקציב הסעודי לשנת 2017 עומד על 53 מיליארד דולר (7.7 אחוזים מהתוצר), שהוא אומנם נמוך משמעותית מהגירעונות הכבדים בשנתיים הקודמות, אך עדיין מחייב המשך מימון באמצעות משיכות מעתודות המט"ח או הלוואות. בשנתיים האחרונות, בעקבות המשיכות מהיתרות, ירדו עתודות המט"ח של ערב הסעודית מכ-725 מיליארד דולר בסוף 2014 לכ-550 מיליארד דולר (אומדן) בסוף 2016, כלומר בכ-175 מיליארד דולר. בנוסף, הממלכה מגייסת כספים באמצעות הנפקת אגרות חוב: 17.5 מיליארד דולר גויסו באוקטובר 2016 ו-9 מיליארד באפריל 2017.

עליית מחירים

שחיקת העתודות ואי-הוודאות בנוגע לעתיד מחירי הנפט חייבה את מדיניות המפרץ לנקוט מדיניות כלכלית מרסנת, הכוללת צעדי ייעול וחיסכון. קיצוצים בסובסידיות כבר הביאו לעליית מחירי הדלק, החשמל, הגז והמים. במסגרת צעדי החיסכון הונחו גופים ממשלתיים שונים לקצץ בהוצאות על פרויקטים חדשים ולהחזיר למשרד האוצר תקציבים שטרם נוצלו.

על-פי התכנון, בשנת 2018 יחלו שש מדינות המפרץ לגבות מע"מ בגובה 5 אחוזים מאזרחיהן. אמנם, תרופות ומוצרי מזון בסיסיים יהיו פטורים ממע"מ, אך ברי שמהלך זה יתפרש כשינוי גישה מצד בתי המלוכה כלפי האזרחים, המורגלים לסביבה נטולת מס.

לרפורמות הכלכליות במדינות המפרץ ביטויים גם בשוק העבודה, המבוסס בעיקרו על עובדים זרים. ערב הסעודית מבצעת בשנים האחרונות גירוש המוני של עובדים זרים, שאינם בעלי מיומנות מקצועית הדרושה לפיתוח המשק, ומתמרצת העסקת עובדים מקומיים. ברם, רבים מהאזרחים הצעירים יוצאים ממערכת החינוך נעדרי כישורים הולמים להשתלבות במגזר הפרטי ודרישות השכר שלהם גבוהות משל העובדים הזרים. התוצאה היא, שהמגזר הציבורי מעסיק 90 אחוזים מהאזרחים הסעודים ו-90 אחוזים מהמגזר הפרטי מאויש על-ידי עובדים זרים.

בתקציב הסעודי ל-2017 צוין, כי באמצעות המדיניות הפיסקאלית וצעדי ההתייעלות שואפת הממלכה להגיע לאיזון תקציבי עד שנת 2020, אך נראה שהשגת יעד זה תלויה בעיקר במחירי הנפט בשנים הקרובות. יודגש כי על-אף האילוצים התקציביים, ערב הסעודית עדיין אינה חוסכת בהוצאות צבאיות, וזאת נוכח האתגרים הביטחוניים הניצבים בפניה. בשנת 2016 הגיעו ההוצאות הצבאיות לכ-55 מיליארד דולר (8.6 אחוזים מהתוצר), לעומת כ-48 מיליארד דולר בתכנון. ההוצאות הצבאית המתוכננות ל-2017 עומדות על כ-51 מיליארד דולר.

לאור התנודתיות הרבה בשוק הנפט, במשך עשרות שנים, גברה השאיפה של מדינות המפרץ להיחלץ מהתלות הרבה בהכנסות מנפט - באמצעות התייעלות, גיוון מקורות ההכנסה ואימוץ עקרונות של כלכלה מודרנית. רעיון זה עומד בבסיס תוכנית רב-שנתית יומרנית - "חזון 2030", עליה הכריזה ערב הסעודית ב-2016. שנת 2017 היא הראשונה לתוכנית. לצורך מימון התוכנית כבר הוחל בהכנות להנפקה של 5 אחוזים ממניות חברת הנפט הלאומית ארמק"ו.

שירותים בחינם

הקושי העיקרי בהסבת כלכלות המפרץ, מבוססות הנפט, למגוונות נובע מכך שהיציבות הפוליטית במדינות, הנתמכת בכספי הנפט, קשורה במישרין לרמת החיים הגבוהה של אזרחיהן. על כן, השאלה היכן לקצץ היא פוליטית לא פחות מאשר כלכלית, ונחשבת לאחד האתגרים המרכזיים שבפני הממשלות. כך למשל, העלייה במחיר הבנזין בבחריין ובעומאן, כתוצאה מצמצום בסבסוד, גררה הפגנות מחאה, אומנם מוגבלות בהיקפן, שהמחישו את הסיכון הכרוך במהלך נרחב יותר.

אתגר נוסף העומד בפני מימוש הרפורמות קשור בצורך להתאימן לכללי הכלכלה המודרנית, בעיקר יזמות החיונית לפיתוחו של מגזר עסקי פרטי, שקיפות, שילוב נשים בשוק העבודה ועוד. ברם, תרבות היזמות אינה מפותחת במדינות המפרץ, שכן האזרחים התרגלו לכך שהמדינה דואגת לפרנסתם ולכל צורכיהם כמעט. שירותים בחינם והכנסה שוטפת מהמדינה נחשבים בעיניהם כזכות יסוד, המוקנית להם מתוקף היותם אזרחים נאמנים לבית המלוכה. על כן, פגיעה ניכרת בזכות זאת עלולה לפגוע ברגש הנאמנות בקרבם.

המשטרים מודעים לסיכונים אלה והתנהלו עד כה בזהירות; כך שלמרות הלחצים הכלכליים טרם נצפו במדינות המפרץ ביטויים משמעותיים לתסיסה חברתית. עם זאת, לא ברור כיצד יקבלו האזרחים את הצעדים הבאים, דוגמת הטלת מע"מ.

התפתחויות בשוק הנפט, בכיוונים שונים, עשויות להעמיד את המשטרים במלכוד: הימשכותה של רמת המחירים הנוכחית ובוודאי ירידתה, יקשו על הממלכות לממן את הרפורמות המתוכננות, במשך שנים רבות. מנגד, עלייה חדה במחירי הנפט עשויה להגביר את הלחץ הציבורי לזנוח את הרפורמות, ובהן התהליכים הדרושים לצמצום התלות בשוק הנפט; ואף תעודד עלייה מהירה בתפוקת הנפט בעולם והאצה במעבר לתחליפי נפט, דבר שיביא לתנודות נוספות במחירי הנפט ובהכנסותיהן. מכאן נראה שמדינות המפרץ מעדיפות עלייה מתונה יחסית במחירי הנפט.

לסיכום, השליטים במדינות המפרץ מניחים שרמתו הגבוהה של מחיר הנפט, כפי שהייתה בשנים 2014-2011, לא תשוב בשנים הקרובות והן נערכות להמשך המצב הנוכחי בשוק הנפט. היערכות זו מתמקדת בתהליכי התאמה, הכוללים בין-היתר צמצום בהוצאות וכוונה להטיל מס ערך מוסף על האזרחים, במטרה להפחית, ככל הניתן, את קצב משיכת כספים מעתודות המט"ח ואת נטילת חובות, ולהתקרב לאיזון תקציבי. בצד זאת ניכר מאמץ לבצע שינויים מבניים במקורות ההכנסה של הממלכות, כדי להפחית את תלותן בתנודתיות של שוק נפט לתמיד. בצד האתגר הכלכלי, תהליכי ההתאמה והרפורמות הם גם אתגר פוליטי קשה, משום שהצלחתם כרוכה בשינוי תנאי "החוזה החברתי" בין האזרחים לבתי המלוכה, אשר הבטיח עד כה לאזרחים רווחה ברמה גבוהה בלא מאמץ, בתמורה לשמירה על הסדר הפוליטי הקיים. על כן, בתהליכים הכלכליים, ככל שיעמיקו, גלומים סיכונים ליציבות הפנימית במדינות המפרץ, ואלה עלולים לגבור ככל שיתגלו לחצים פוליטיים מבית וחתרנות מחוץ, מצד אירן ושליחיה. יתרה מזאת, המצב הכלכלי במדינות המפרץ עלול להשליך גם על יציבות המשטרים במדינות נוספות במזרח התיכון, שמקבלות מהן תמיכה כלכלית ישירות או בעקיפין (בעיקר על-ידי העסקת עובדים), ביניהן מצרים וירדן.


תאריך:  14/05/2017   |   עודכן:  14/05/2017
יואל גוז'נסקי, שמואל אבן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
האתגר שלפתחן של מדינות המפרץ נוכח המצב בשוק הנפט
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
הגוי..
15/05/17 09:15
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שוק מגרשי ודירות היוקרה בתל אביב חווה השבוע שתי עסקות ענק: תחילה, זכו קרן ריאליטי וחברת נדלנ'ס במכרז לרכישת מגרש בן 4.5 דונם ליד נמל יפו, כשהתחייבו לשלם בעדו 182 מיליון שקל (ועוד מיסים). למחרת, רכשו חברות צמח המרמן וקרסו נדל"ן מגרש סמוך, ב-130 מיליון שקל.
12/05/2017  |  אלעזר לוין  |   כתבות
יפה שלומוביץ מהלכת בדקויות שירתה הנעה בין העולם הרוחני והגשמי, בין ירושלים של מעלה לירושלים של מטה, כאשר העולמות הללו נעים בגלגלת הזמן - שבין העבר להווה. בין הנעלה והנשגב לבין בור תחתיות של האופל.
11/05/2017  |  אדלינה קליין  |   כתבות
עם קבוצת רחובות "סודיים" אלה, נמנה גם רחוב בשם גבעת בן-יהודה. נא לא להתבלבל: לא מדובר ברחוב בן יהודה הידוע והמיתולוגי, אלא ברחוב גבעת בן יהודה.
11/05/2017  |  אלי אלון  |   כתבות
בתקופה ההלניסטית גדלה הקהילה היהודית במצרים שמרכזה היה באלכסנדריה באופן משמעותי. הקהילה הושפעה מהתרבות ההלניסטית אבל, רוב היהודים נשארו נאמנים לדתם ושמרו על קשרים הדוקים עם הארץ. מספר אלה שעזבו את הקהילה ונטשו את היהדות היה זניח.
11/05/2017  |  רבקה שפק ליסק  |   כתבות
בדרום טוניסיה שבצפון אפריקה ישנו אי-מופלא וקסום - ג'רבה שמו. אי-בו הזמן כמו עמד מלכת שכן החיים בג'רבה איטיים מאוד. סבלניים ושומרים על מסורת עתיקה. ג'רבה מכונה גם האי המופלא. יש המסווגים אותו כפלא השמיני של העולם.
10/05/2017  |  ציפורה בראבי  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
תמלול של קטע מרתק ומאלף מתוך ראיון של דובר צה"ל לשעבר, המותח ביקורת נוקבת על התרבות הארגונית של צה"ל    לא מיותר לציין שתרבות זו היא של צה"ל בפרט, אבל של החברה הישראלית בכלל, לפחות ...
צבי גיל
צבי גיל
האירוע היה משהו ומישהו, נכון יותר מי שהם, שאני מלווה במשך עשרות שנים    היו שם כל המי ומי מבין מקימיי הטלוויזיה הישראלית ומעצביה בשעתה היפה
איתמר לוין
איתמר לוין
עם חיוך תמידי והמון סבלנות ואנושיות, חוי טוקר מנהלת בנינוחות דיוני חדלות פרעון - אם כי לעיתים תכונות אלו גורמות לה לאפשר לעורכי דין להאריך מדי ואף לנהל שיחות ממש מתחת לדוכן
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il