|   15:07:40
דלג
  אלי אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

נחנך אתר "מוצב הפעמון" המשוקם

"מוצב הפעמון" הממוקם בפאתיו המערביים של הכפר צור באהר, כ-800 מטרים מקיבוץ רמת רחל, היה מוצב ירדני בשטח של כ-300 מ"ר שאויש בפלוגת חי"ר ירדנית וחלש על רמת רחל, ותלפיות ועל כביש ירושלים בית -לחם
28/05/2017  |   אלי אלון   |   כתבות   |   תגובות
אנדרטת מוצב הפעמון בירושלים [צילום: אלי אלון]

נחנך אתר "מוצב הפעמון" המשוקם.

מוצב הפעמון הנמצא בדרומה של ירושלים מול רמת רחל היה מוצב ירדני שנכבש במלחמת ששת הימים ע"י צה"ל. מאז 1967 מזה קרוב ל-50 שנה היה עזוב ומוזנח למדי. באחרונה בוצעו במקום עבודות שיקום ושיחזור. סיפורו ההיסטורי של המוצב.

במעמד נשיא המדינה ראובן ריבלין ובהשתתפות משפחות שכולות ולוחמים, נחנך ( יום ה' 25.5.17) אתר "מוצב הפעמון" בדרומה של ירושלים, הממוקם מול קיבוץ רמת רחל, באתר המוצב, בוצעו באחרונה עבודות שיקום ושיחזור והוא בא לספר ולהנציח סיפור הקרב על כיבוש "מוצב הפעמון" וסביבתו שהתרחשו במקום לפני 50 שנה ב-5 ביוני 1967, במלחמת ששת הימים .

שיקום "מוצב הפעמון"
נשיא המדינה ריבלין, אמר בטקס חנוכת המוצב המשוקם כי חיילי צה"ל ובכלל זה חילי החטיבה הירושלמית שלחמו במקום הם שנתנו לנו את ירושלים על "מגש של פלדה"
▪ ▪ ▪

מתחם "מוצב הפעמון" היה מוזנח מאז 1967. אומנם הוצב בו לוח זיכרון שסיפר את סיפור הקרב על המוצב, ומדי שנה הגיעו למקום לזכור ולהיזכר, לוחמים ובני משפחות שכולות, אולם באופן כללי היה מתחם "מוצב הפעמון", עזוב ומוזנח למדי.

ביוזמת כמה מלוחמי החטיבה הירושלמית במלחמת ששת הימים ובראשם אל"ם יוסי לנגוצקי, מפקד הסיירת הירושלמית במלחמת ששת הימים ובשיתוף המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל, עירית ירושלים וגופים נוספים הוחלט לא מכבר לשקם ולשחזר את האתר, כדי שיספר בצורה מוחשית ואטרקטיבית סיפור הקרב במקום והקרבות בסביבתו. בימים אלה, הסתיימו עבודות שיקום ושימור במתחם המוצב.

הוקמה אנדרטה חדשה ועליה חקוקים שמות חללי החטיבה הירושלמית ובהם ששת ההרוגים שנפלו בקרב על כיבוש "מוצב הפעמון", שומרו ושוחזרו תעלות הקשר במקום, הותקן שלט הסבר דקורטיבי על מוצב ומפת המוצב וסביבתו ועוד. נשיא המדינה ריבלין, אמר בטקס חנוכת המוצב המשוקם כי חיילי צה"ל ובכלל זה חילי החטיבה הירושלמית שלחמו במקום הם שנתנו לנו את ירושלים על "מגש של פלדה". נמסר, כי יומיים לפני טקס חנוכת מוצב הפעמון המשוקם נופצה בפטיש האנדרטה שבמתחם מוצב זה ואנשי משרד הביטחון נזעקו למקום ופעלו חיש מהר לתיקון הנזקים עוד לפני טקס חנוכת המקום.

סיפורו של "מוצב הפעמון"
אתר מוצב הפעמון [צילום: אלי אלון]

בקרב על מוצב הפעמון נפלו שישה מלוחמנו ונהרגו כעשרים לוחמים ירדנים. בין הלוחמים בקרב מוצב הפעמון היו לפחות שניים שעוטרו בעיטורים
▪ ▪ ▪

"מוצב הפעמון" הממוקם בפאתיו המערביים של הכפר צור באהר, כ-800 מטרים מקיבוץ רמת רחל, היה מוצב ירדני בשטח של כ-300 מ"ר שאויש בפלוגת חי"ר ירדנית וחלש על רמת רחל, ותלפיות ועל כביש ירושלים בית -לחם. שמו של המוצב על שום צורתו דמוית הפעמון על קו הרקיע. המוצב היה מבוצר היקפית וכלל כשלושים בונקרים, תעלות קשר, מערות מסתור, גדרות תיל סבוכות ושדות מוקשים. הוא היה הדרומי במוצבים הירדנים שלאורך "הקו העירוני" שחצה את מרחב ירושלים במשך 19 שנים שבין מלחמת העצמאות ב-1948 למלחמת ששת הימים ביוני 1967.

בערב יום שני, ה-5 ביוני 1967, נכבש "מוצב הפעמון" על-ידי צוות קרב משולב שכלל חיילים מהסיירת הירושלמית וטנקים של "פלוגת הטנקים הירושלמית" בפיקודו של מפקד גדוד חי"ר 161, אשר דר (דרייזין) לימים אל"ם, מפקד הנח"ל וראש המועצה המקומית קריית אונו. צוות הקרב הגיע למוצב בשעה 18:45 לערך. לאחר ריכוך היעד על-ידי נשק מסייע של גדוד 161 הסתער הכח וניהל עם חילי הצבא הירדני קרב פנים אל פנים, בתעלות ובבונקרים. כיבוש מוצב הפעמון הסתיים למעשה בשעה 20:00 לערך.

כיבוש מוצב הפעמון השלים את כיבוש מתחם "ארמון הנציב" ו"מוצב הנקניק" ובכך הסיר סופית את האיום הירדני על דרומה של ירושלים היהודית, ניתק את ציר התחבורה העיקרי בין ירושלים המזרחית להר חברון וגם השלים את מהלכי כיתורה של העיר העתיקה מכיוון דרום. בקרב על מוצב הפעמון נפלו שישה מלוחמנו ונהרגו כעשרים לוחמים ירדנים. בין הלוחמים בקרב מוצב הפעמון היו לפחות שניים שעוטרו בעיטורים: אשר דר מפקד גדוד 161 של חטיבת ירושלים ומפקד הכח שנפצע מספר פעמים במלחמת ששת הימים בקרב במוצב הפעמון וקרבות באזור אך למרות זאת המשיך למרות זאת להילחם ולפקד, זכה בעיטור העוז בשל לחימתו העיקשת ודבקותו במטרה, ואילו רס"ן יוסי לנגוצקי,(לימים אל"ם) מפקד הסיירת הירושלמית במלחמת ששת הימים זכה לעיטור המופת על כך "שהוביל את חייליו בלחימה במוצב הפעמון בתעלות, ולחם לבדו בחלק מהתעלות עד גמר ביצוע המשימה" לוחם נוסף בקרב על מוצב הפעמון היה אהרון קמארה (לימים סא"ל) מפקד פלוגת הטנקים הירושלמית.

נמסר כי לפני כמה חודשים במרס 2017 התגלו במהלך עבודות בניה במוצב הפעמון שרידי גופה. כוחות משטרה וזק"א הוזעקו למקום. לאחר בדיקה התברר כי הגופה היא בת עשרות שנים. הערכה היא כי מדובר ככל הנראה בגופתו של חיל ירדני.

ששת חללי הקרב על מוצב הפעמון
לוח ההנצחה באתר מוצב הפעמון [צילום: אלי אלון]

רב"ט אליהו גואטה - בן מסיקה ומזל ההניח אישה הרה בנו שנולד זמן קצר לאחר מותו נקרא בשמו
▪ ▪ ▪

סמל דניאל אשורי - בנם של רחמים ומשאלה. נולד ב-12.4.1940 באירן. המשפחה עלתה לארץ בשנת 1952 והתיישבה בירושלים. דניאל למד בבית הספר היסודי בשכונת ימין משה, גויס לצה"ל באוקטובר 1958. לאחר שהשתחרר מן הצבא בשנת 1961 הצטרף לגרעין נוער בקיבוץ עין שמר. בשנים האחרונות לחייו (1966-1967) היה תלמיד מן המניין בסמינר למורים ומדריכים של הסוכנות היהודית. ביום הראשון לקרבות, (5.6.1967) נהרג באזור "מוצב הפעמון". דניאל עמד לשאת לאשה את בחירת לבו כעבור שבועיים - ולאחר שבוע עמד לקבל תעודת מורה מוסמך, בן 27 היה בנופלו.

רב"ט אליהו גואטה - בן מסיקה ומזלה. נולד בשנת 1937 בעיר זוארה אשר בלוב. עלה לארץ עם הוריו בשנת 1950. המשפחה התיישבה במושב בן זכאי. סיים את לימודיו בבית ספר יסודי דתי במושב, היה חבר ומדריך ב"בני עקיבא" באוגוסט 1955 גויס לצה"ל. במלחמת ששת הימים, (7.6.1967), נפל בקרב במבואות ירושלים בצור בחר. הניח אישה הרה בנו שנולד זמן קצר לאחר מותו נקרא בשמו.

טוראי גדעון הלב"ץ, בנם של ישעיהו ויהודית, ילידי הארץ נולד ביום 11.1.1937 בחיפה. בהיותו בן 11 התיתם מאביו שנהרג במבואות עכו בשעת מילוי תפקידו. למד בבית הספר התיכון המקצועי שליד הטכניון העברי במגמה האלקטרונית. היה חבר בתנועת "המחנות העולים" ויחד עם חבריו יצא לקיבוץ יד-חנה בשנת 1962 סיים לימודיו בטכניון ועבד במעבדה הפיזיולוגית בבית הספר לרפואה שליד האוניברסיטה העברית בירושלים. התגייס לצה"ל בדצמבר 1954 ושירת במסגרת נח"ל. התנדב לסיירת הירושלמית, וביום הראשון לקרבות מלחמת ששת הימים ב-5.6.1967, בזמן שחטיבתו עסקה בטיהור מוצב הלגיון הירדני -"מוצב הפעמון" נפל בקרב שנערך בצור בחר.

סמל יהושע וולצר - בנם של מאיר ואטל וולצר נולד ביום 27.6.1940 בעיר אנטוורפן בבלגיה הוריו נספו בשואה. הוא, אחותו ואחיו הוסתרו בבית משפחה נוצרית בלגית מחסידי אומות העולם. בשנת 1949 עלו שלושתם לארץ. יהושע למד בכפר הנוער הציוני "ניצנים" ומשם עבר לכפר הנוער "אלוני יצחק". בתום לימודיו גויס לצה"ל ושירת בנח"ל, לאחר שהשתחרר מהצבא, בשנת 1961 החל ללמוד באוניברסיטה העברית בירושלים בפקולטה למדעי הטבע. בימי לימודיו שימש מורה במשרה חלקית בחוות הנוער הציוני בירושלים. נפל במלחמת ששת הימים בקרב על מוצב הפעמון והוא בן 27 בנופלו.

רב"ט ראובן (רוברט) חדד - בנם-בכורם של ויקטור חיים ומטילדה. נולד בתאריך 24.6.1936 בטוניס. עלה לארץ ב-1950במסגרת "עליית הנוער" והוריו הצטרפו אליו באותה שנה. למד בבית ספר יסודי במלחה ולאחר מכן בשתי כיתות ערב בבית הספר התיכון מטעם תנועת "הנוער העובד". גויס לצה"ל באוגוסט 1954 לחטיבת "גבעתי". בשנת 1957 שוחרר משירותו הסדיר והתחיל עובד בדפוס "מרכז" בירושלים. נהרג ב-5.6.1967 ביום הראשון לקרבות מלחמת ששת הימים בקרב בצור בחר ליד ירושלים והוא בן 31 בנופלו.

סמל ראשון שרגא מנחם-בן אברהם ורחל. נולד ביום 13.2.1941 בתל אביב. אחרי שסיים לימודיו בבית-הספר היסודי ביל"ו למד בבית-הספר התיכון העירוני ב' בתל אביב. השתייך לתנועת בית"ר. שרגא התגייס לצה"ל באוגוסט 1959 ושירת ביחידות שונות בחיל-הרגלים בתפקידי פיקוד והדרכה. בקיץ 1961 החל ללמוד באוניברסיטה העברית בירושלים בפקולטה למדעי-הטבע כשהחוג העיקרי שלו היה גאולוגיה. בפגרות-הקיץ היה עובד בחברת "תה"ל". ביום הראשון לקרבות מלחמת ששת הימים ב-5.6.1967, נפל בקרב צור-בחר. הניח אישה ובן שטרם מלאהו לו שנה; בתו נולדה כחמישה חדשים אחרי נפילתו. בן 26 היה בנופלו.

תאריך:  28/05/2017   |   עודכן:  28/05/2017
אלי אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
נחנך אתר "מוצב הפעמון" המשוקם
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
סייר ותיק
28/05/17 18:49
2
בראוניס
13/06/17 12:40
3
וולטר
18/10/19 13:47
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רשמי השתתפות במשלחת עיתונאי האיגוד הישראלי לעיתונות תקופתית באוקראינה בבירה קייב וכאורחי מחוז לבוב ועיריית לבוב שבמערב אוקראינה כל זאת במסגרת מיתוג אזור לבוב כמרכז תרבותי-היסטורי של כלל אוקראינה וכן כמרכז לתיירות רפואית ומרפא מבוססת "מי נפטוסה" מינרליים מנביעות בפרה-קרפטים
28/05/2017  |  דוד סנדובסקי  |   כתבות
בימים אלה בהם חוגג מזל תאומים את יום ההולדת. מומלץ לקרוא ולדעת כיצד ואיך אתם מתאימים או שלא... לשאר המזלות. אלו מכם שנולדו במזלות האוויר: מאזניים ודלי מוזמנים לקרוא גם אתם את הכתוב, ולהקיש את הנאמר, ביחס לעצמכם.
28/05/2017  |  צילה שיר-אל  |   כתבות
גלריית שרלוט, הממוקמת ברובע מארה בפריז, נחשבת לגלריה המובילה בעולם בתחום האמנות הדיגיטלית העכשווית. הגלריה הוקמה לפני שבע שנים על-ידי האמנית הצרפתית ואלרי חסון-בבילוש, מתוך מטרה כפולה: להביא לביסוסה של מערכת יחסים משמעותית עם האמנים שמציגים בין כתליה, ועם זאת גם לתמוך ביצירות שלהם ובפיתוח הרעיונות העולים במוחם.
28/05/2017  |  ראובן לייב  |   כתבות
כאשר התמנה דוד רוזן לנציב הביקורת על הפרקליטות במקומה של הילה גרסטל, היו שחשבו - והח"מ ביניהם - שהפרקליטים עוד יתחרטו על כך שגרמו לגרסטל להתפטר בשאט נפש. גרסטל היא מומחית למשפט אזרחי ומינהלי, בעוד רוזן הוא פליליסט - ורוב עבודת גופי התביעה היא בתחום הפלילי. יתרה מזאת: הנושא הבוער ביותר על סדר היום היה הדוח על קשרי הפרקליטות עם המכון לרפואה משפטית - וזה הכי פלילי בעולם.
28/05/2017  |  איתמר לוין  |   כתבות
המלחמה בין הבדואים בחצי האי סיני לבין ארגון דאעש רק הולכת ומחריפה, לפני כמה ימים חטפו פעילים של דאעש ארבעה בדואים באזור רפיח, ערפו את ראשיהם והשליכו את גופותיהם באזור שבו מתגוררים בדואים בדרום רפיח למען יראו וייראו.
27/05/2017  |  יוני בן-מנחם  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il