השליטה על נמל יפו תעבור ממינהל מקרקעי ישראל לעיריית תל אביב, שתהפוך אותו לנמל דיג, משולב בתרבות ובידור. כך קובע חוזה שנחתם ביום ה' בצהרים בין ראש עירית תל אביב רון חולדאי ומנכ"ל המינהל יעקב אפרתי. היקף החוזה הוא 10 מיליון דולר לכל צד: המינהל יעביר לעיריה כמעט את כל הנכסים של נמל יפו, בשווי זה, ויקבל בתמורה 4 נכסים, שגם שווים 10 מיליון דולר.
בשלב הראשון, יעביר המינהל לעיריה את הבעלות על אחד משני המחסנים הגדולים של הנמל, וכן יחכיר לעיריה את השטחים הציבוריים ואת מעגנת הדייגים. שווים של נכסים אלו הוערך על-ידי שמאים ב-7 מיליון דולר. בתמורה, תעביר העיריה למינהל את שלשת הנכסים הבאים, שגם שווים 7 מיליון דולר: מגרש לבניית 32 דירות ליד שכונת "איזורי נאמן", בצפון החדש של תל אביב; מגרש ברחוב קיבוץ גלויות, בדרום העיר; מגרש לבניית בניני מגורים בכפר שלם, בדרום-מזרח העיר.
בשלב השני, בתוך שנתיים, יעביר המינהל לבעלות העיריה את המחסן הגדול השני, ששוויו נאמד ב-3 מיליון דולר. בתמורה, תעביר העיריה למינהל נכס נוסף, בשווי 3 מיליון דולר. העסקה נעשית בצורה כזו, מאחר שהעיריה עדיין לא איתרה את הנכס הנוסף, עם זאת סוכם, שהמינהל יתן מיד לעיריה הרשאה להשתמש במחסן השני ולנהל אותו, כדי לא לעכב את עבודות הפיתוח.
בנמל יפו שלשה מחסנים נוספים, שאינם כלולים בעסקה. שניים מהם יהרסו. המחסן השלישי השלישי ישאר בבעלות המינהל, שישווק אותו במכרז נפרד.
העיסקה נחתמה לאחר מו"מ ממושך בין הצדדים, כאשר כל צד אומר כי הוא שיזם את העסקה. הדיונים התארכו, בין היתר, בשל הצורך לאתר את הנכסים המתאימים של העיריה, וכן לערוך שומות למחסני הנמל, לשטחים הציבוריים, למעגנה ולנכסים שהעיריה תיתן בתמורה.
מהן תוכניות העיריה לגבי נמל יפו?
גלעד פלד, מנהל המישלמה (הגוף העירוני העוסק זה שנים בפיתוח יפו), אומר ל-Nfc: "מטרתנו היא להפוך את נמל יפו למוקד בילוי ותרבות, כמקובל בעולם. זוהי אחת מתוכניות הפיתוח המרכזיות של תל אביב יפו לשנים הקרובות. מדובר בנמל שהוא בין העתיקים בעולם, ואולי אף העתיק ביותר, בן 4,000 שנה, שיש לו היסטוריה מיוחדת במינה. הוא נזכר כבר בתנ"ך (ספר יונה) ולאחר מכן בספרי החשמונאים. היו בו אירועים היסטוריים רבים לאורך הדורות, ועד ימינו. זהו אוצר שעד עתה היה מוזנח, ועתה הוא יוצא שוב לאוויר העולם. בניגוד לנמל תל אביב, הוא לא יהיה "טיילת עם מסעדות ובתי קפה", אלא ישמור על אופיו ההיסטורי המיוחד כנמל דיג היסטורי, עם שירותים נלווים, וישמור על אופיו כנמל ים-תיכוני, עם "נגיעה" של ימי המנדט".
בכוונת המישלמה והרשות העירונית לפיתוח כלכלי, בראשות שרון קרן, ליזום ולבנות בנמל יפו את הפרויקטים הבאים:
• שני המחסנים ההיסטוריים, מתקופת המנדט ישמרו כאתר היסטורי. המעטפת החיצונית תשמר, תוך שיפוצה, ובתוך המחסנים יהיו אתרי בילוי, בעיקר בתי קפה ומסעדות.
• המעגנה תמשיך לתפקד כנמל דיג, תוך הרחבת הפעילות הנוכחית של לימוד מקצועות הים והספורט הימי. פעילות זו תמשיך להתרכז בצפון הנמל.
• הטיילת של תל אביב, שבנייתה הושלמה באחרונה, והמגיעה מנמל תל אביב עד לכניסה לנמל יפו, תוארך אל תוך הנמל. התוכנית היא להמשיך בעתיד הלאה את הטילת למדרון יפו, ומשם היא תתחבר לטילת של בת ים וראשון לציון. זו תהיה הטילת הארוכה ביותר בישראל, בקנה מידה אירופי.
• השטחים הציבוריים של הנמל יפותחו, ישופצו וישודרגו.
• בדרום הנמל יבנה מלון בוטיק, בן כמה קומות, שלא יפגע בקו הנוף, וישתלב עם הבניינים שנבנו בעבר ממזרח הנמל.
• בצפון-מזרח הנמל יבנו מספר מוגבל של כמה עשרות דירות יוקרה, הצופות לים. הן יבנו רק לאחר שישולם פיתוח השטחים הציבוריים. יש להניח שהביקוש לדירות יהיה גבוה, ומחיריהן בהתאם, משום שהן יבנו מול חוף הים, אזור שהביקוש בו גבר מאוד בשנים האחרונות.
כל הפרויקטים יבנו על-ידי הוצאת המגרשים למכרזים, על-פי חוק המכרזים וכל הכללים המקובלים.
לתוכנית גם צד שני, של מינהל מקרקעי ישראל. העסקה תאפשר למינהל לחדש מלאי, ולהוציא למכרז, בשלב ראשון, שלושה מגרשים לבניית מאות דירות - בצפון החדש, בכפר שלם וברחוב קיבוץ גלויות. הדבר גם יחייב להעמיק את שיתוף הפעולה עם העיריה, מאחר שהמינהל מוציא מכרזים רק לאחר שהרשות המקומית אישרה את תוכניות הבנייה. תושבי תל אביב, שירויחו מפיתוח הנמל, עשויים לזכות ברווח נוסף, של הורדת מחירי דירות היוקרה בעיר, עם ההוצאה למכרז של מגרשים לבניית מאות דירות חדשות.