|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

פרשת ברנס: דוח יהודית קרפ לא יוכר כראיה

עמוס ברנס, שהורשע בעבר ברצח החיילת רחל הלר, זכה למשפט חוזר וזוכה כעת הוא תובע בתביעה אזרחית את קציני המשטרה שחקרו אותו בתביעה קודמת זכה ברנס ב-1.2 מיליון שקלים
14/01/2007  |     |   חדשות   |   תגובות
מאת: מוטי אקסמיט  |    |  תגובות
עמוס ברנס [צילום: בוצ´צ´ו]

דליה דורנר

בית המשפט דחה את בקשת עמוס ברנס וקבע, כי דוח שכתבה בזמנו עו"ד יהודית קרפ לא יתקבל כראיה. קביעה זו ניתנה על-ידי רשם בית המשפט העליון, שמואל ברוך, במסגרת בקשת רשות ערעור תקדימית שהוגשה לבית המשפט.

ברנס מבקש מבית המשפט לקבוע באופן מקדמי, כי די בהכרעתה של שופטת בית המשפט העליון (בדימ.), דליה דורנר, בתביעתו של ברנס למשפט חוזר בעניינו, ובממצאים העובדתיים בהם עיגנה השופטת דורנר את ההחלטה לתת לברנס משפט חוזר, כדי לקבוע את אחריות המדינה לפיצוי שלו זכאי ברנס. המשמעות היא שאם תתקבל הבקשה, יוכל עמוס ברנס לדון בתביעה שהגיש אך ורק בנזק שנגרם לו, מבלי שיצטרך להוכיח פעם נוספת שנגרם לו עוול מידי המדינה.

מדובר כאן בשאלה תקדימית אשר באה לבחון את היחס שבין משפט פלילי חוזר לבין הליך תביעת הנזיקין שבא לאחריו; וכן את התנהלות המדינה, שמחד החליטה לא לקיים משפט חוזר מחוסר עניין לציבור, ומאידך מסרבת לפצות את עמוס ברנס, לאחר שזו זיכתה אותו בסופו של דבר מאשמת רצח החיילת רחל הלר ז"ל שאירע בשנות השבעים.

ברנס, המיוצג על-ידי עורכי הדין אלי זהר, איתי זהר, רועי בלכר ודפנה צדיקרין-אלי, הגיש תצהירים ובקשה לזימון עדים. המדינה ביקשה לפסול חלק מהעדים שהוזמנו וכן, פסלה מספר תצהירים שהוגשו מטעמו של עמוס ברנס.

מתברר ש-33 שנים לאחר רצח החיילת, ברנס עדיין נאלץ להלחם מול המערכת המשפטית בישראל, כשזו עדיין עושה בשיתוף עם המדינה את כל התרגילים המשפטיים האפשריים, מתוך מטרה שלא לפצותו על הנזקים שנגרמו לו. כל זאת על אף שאותה מערכת ממש היא זו שזיכתה אותו מכל אשמה, לאחר שהמדינה החליטה לסגור את התיק מחוסר עניין לציבור.

ביום 8.11.2006 הגישו התובעים עמוס ואחיו שמעון ברנס, תצהירי עדות ראשית מטעם עו"ד יהודית קרפ, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה לשעבר; ניצב (בדימ.) שלמה גל ואחרים. הממצאים של אותה חקירה שניהלו שלמה גל, אלון בכר ואחרים מצויים בדוח עצמו שכתבה עו"ד קרפ, ושהתובעים הודיעו כי אין להם התנגדות להגשתו. "אין טעם לעבד את הדברים, אין טעם להביא תקציר של הדברים, תוך הבעות דעה אישיות, וגם בתצהיר של יהודית קרפ, אין אלא ניתוח של הממצאים בתיק והסקת מסקנות והשערות, שזהו תפקידו של בית המשפט", אמרו עורכי דינו של ברנס בבית המשפט.

רשם בית המשפט המחוזי בתל אביב, השופט שמואל ברוך, כתב בין השאר בהחלטתו כי: "בבקשה מיום 6.12.2006 שהגיש ברנס באמצעות עורכי דינו, הביא לפתחו של בית המשפט את העובדה כי עדויותיהם של עו"ד יהודית קרפ, עו"ד עמי קובו ועו"ד אלון בכר, מאופיינות בתיאור "מכלי שני" של המסכת העובדתית הרלוונטית לשיטתם, תיאור אליו נלווית הסקת מסקנות מצידם והבעת דעה אישית, ולכן עדויות אלה הינן בבחינת עדות שמועה ועדות סברה, ואינן קבילות כראייה. בנוסף, טענו הנתבעים, כי בעדותם של עורכי הדין שטיפלו בעבר בעניינם של התובעים, אין בכדי לשפוך אור על הנושא שבמחלוקת. בנוסף, הנתבעים הביעו התנגדות לכל אותם רכיבים בתצהירו של ניצב (בדימ.) שלמה גל המהווים עדות שמיעה או עדות סברה, ככל שהם מתיימרים להוות ראייה לאמיתות תוכנם, ומסכימים להבאת הדברים כראייה לעצם אמירתם".

בתגובתם, טענו התובעים האחים ברנס, כי המגמה בפסיקה היא לאפשר את קבלת הראיות בשלב ההתחלתי, ולהתייחס לשאלת משקלן בשלב הסופי של הבאת הראיות.

כידוע, עדות שמיעה מוגדרת בבתי המשפט בישראל כעדות המתייחסת לעובדות שהעד לא קלט בחושיו שלו עצמו, אלא היה מודע אליהן מכוח אמירתו של אדם אחר. הכלל גורס כי עדות שמיעה אינה קבילה כראייה, שכן העד המוסר אותה אינו יכול להעיד על אמיתות הדברים, וכן לא ניתן לחקור בחקירה נגדית את מקור המידע, שאינו עד בהליך.

עו"ד יהודית קרפ, מטעם היועץ המשפטי לממשלה, חקרה את הנסיבות הקשורות לחקירת המשטרה ולאופן ניהול ההליך הפלילי בעניינו של התובע ברנס, בסיום החקירה, פורסם דוח רשמי בהתייחס לממצאיה, המכונה "דוח קרפ". עו"ד קרפ תיארה את פעולותיה במסגרת הכנת הדוח ואת סימני השאלה המשמעותיים שהתעוררו אצלה במסגרתו בעניין אופן התנהלותה של חקירת המשטרה על רכיביה השונים - איסוף הראיות כנגד עמוס ברנס, בחינת עדויות הקשורות לטענת אליבי, אופי החקירות ומשכן, העדר תיעוד של החקירה ופגמים בהליך השחזור.

בעניין קבלת תצהירי עדות ראשית ובעניין קבלת עדויות שחלקן עדויות שמיעה בלבד, כתב כבוד השופט שמואל ברוך את הדברים הבאים:

"מעיון בתצהירו של ניצב (בדימ.) שלמה גל (להלן: "הניצב"), נראה כי רכיבים נכבדים ממנו מהווים עדות מפי השמועה, בהגדרתה הטהורה. כך לדוגמה, מתוארת בתצהיר המציאות העובדתית לגבי אופן עריכת השיחזור [שערכו חוקרי המשטרה לברנס בעת חקירת רצח החיילת-רחל הלר ז"ל, מ.א] על-ידי המשטרה ונוכחותו של הנתבע עמוס ברנס במהלך השיחזור, כפי שהתבררה למצהיר, בהתאם לדבריהם של אנשי משטרה שונים. תצהירו של מר אורי גלי, המתואר בתצהיר העדות הראשית של מצהיר זה, על כל סעיפיו, מהווה דוגמה מובהקת לעדות שמיעה, הכוללת, על כל רכיביה, התייחסות ספציפית למקור העדות ולעיתוי מסירתה. בהתאם לכך, העדות המובאת בתצהיר עשויה להוות ראייה לעצם אמירת הדברים ולא לאמיתות תוכנם, וזוהי קביעתי האופרטיבית בהתייחס אליו... והנטייה היא לא לשלול את קבילותן של הראיות כבר בשלב ההתחלתי, אלא להותיר את שאלת משקלן לשלב סיום הבאת הראיות". כתב השופט ברוך בהחלטתו.

במקביל לבקשת הערעור בבית המשפט העליון, מתקיים גם משפט נזיקין שמנהל עמוס ברנס בבית המשפט המחוזי בתל אביב. החלטתו של רשם בית המשפט המחוזי בתל אביב, השופט שמואל ברוך, היא החלטה פרוצדוראלית-משפטית כחלק מניהול תיק הנזיקין שהגיש ברנס כנגד קציני המשטרה שחקרו אותו וכן נגד מדינת ישראל, קציני המשטרה שמדובר בהם הם: סנ"צ (בדימ.) שאול מרכוס, פקד (בדימ.) יהודה אלבז, פקד (בדימ.) יחיאל פיקהולץ, עו"ד עדי בראונר.

השופטת (בדימ.) דליה דורנר, נענתה לבקשתו הרביעית של ברנס למשפט חוזר בבית המשפט העליון, לאחר שמצאה כי נגרם עיוות דין בהליך המקורי בעניינו ובהרשעתו. זוהי גם עילת תביעת הנזיקין של האחים ברנס בתביעתם בבית המשפט המחוזי בתל אביב.

מדינת ישראל בחרה שלא לקיים משפט חוזר מטעמים של "חוסר עניין לציבור" וביקשה לחזור בה מכתב האישום. למרות זאת, נענה בית המשפט המחוזי בנצרת וניאות לבקשתו של ברנס לזכותו בדין. אילו חפצה המדינה להוכיח את אשמתו של עמוס ברנס היו בידיה הכלים לעשות כן, משהחליטה לא לעשות זאת, אין לה דרך להוכיח כי לא נגרם לברנס נזק כתוצאה מעיוות הדין שגרמו לו משטרה ומדינת ישראל במשפטו המקורי שבה הורשע כזכור ברנס, ונותרה מסקנה אחת ברורה - עמוס ברנס ריצה למעלה משמונה שנות מאסר, לאחר שנשפט והורשע בהליך לא ראוי, לא צודק ולא הוגן.

בבקשה שהגיש ברנס באמצעות עורכי דינו, הוא תבע מקציני המשטרה וממדינת ישראל פיצויים, הן בהליך הפלילי, שבו כבר זכה בפיצוי בסכום של 1.2 מיליון שקלים, והן בהליך אזרחי, גם הוא כנגד קציני המשטרה ומדינת ישראל שהיו מעורבים בשערוריית הרשעתו ברצח שכנראה לא הוא ביצע. אל תביעתו של עמוס מצטרף גם אחיו שמעון ברנס שתובע את המדינה בגין מעצרו, מעצר שפגע בפרנסתו. לדבריהם המדינה מתייחסת גם כיום לעניין כאילו אנחנו נמצאים בשנות השבעים וליתר דיוק בשנת 1974, תביעתם של האחים ברנס מסתמכת על החלטתה של שופטת בית המשפט העליון (בדימ.), דליה דורנר:

"בהתאם, ביקשו המבקשים בבקשתם המקדמית נשוא בקשה זו מבית המשפט הנכבד, לקבוע כי הכרעתו של בית המשפט העליון (כב' השופטת דורנר), בבקשה למשפט חוזר שהגיש עמוס ברנס, על פיה לא נתקיים לברנס הליך הוגן, והממצאים בהם מעוגנת ההחלטה ליתן לו משפט חוזר, די בהם כשלעצמם, כדי לקבוע על פיהם את אחריות הנתבעים לפיצוי התובעים, על-פי עילות התביעה המפורטות בתביעתם, וזאת על הנזקים שנגרמו לתובעים עקב מעשיהם ומחדליהם של הנתבעים שנקבעו באותה הכרעה יודגש כי עילת התביעה הנזיקית של עמוס ברנס אינה מבוססת על כך שזוכה בהליך החוזר, אלא על כך שנפלו פגמים חמורים בהליך המקורי בעניינו, כפי שנקבע בהכרעתה של כב' השופטת דורנר, וכתוצאה מההליך הפגום בעניינו נגרם לו נזק המצדיק פיצויו".

תאריך:  14/01/2007   |   עודכן:  14/01/2007
מוטי אקסמיט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
פרשת ברנס: דוח יהודית קרפ לא יוכר כראיה
תגובות  [ 10 ] מוצגות   [ 10 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ע.ג1
14/01/07 23:07
2
חסרי מינימום הגינות
14/01/07 23:21
3
משה, עורך-דין
14/01/07 23:25
 
עורך דין
14/01/07 23:35
 
רצף או מוכר ירקות בשוק?
14/01/07 23:41
 
המום מהטימטום!
15/01/07 04:19
4
מודאגת
15/01/07 00:13
5
מאיר אברהם(זכרו את השם)
15/01/07 02:40
6
מ.
15/01/07 04:28
7
נח בשבע שגיאות
15/01/07 11:27
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
על כל 100 רחובות על שם גברים יש בברצלונה שבספרד חמישה רחובות בלבד על שם נשים. בסך-הכל מדובר ב-250 רחובות על שם נשים מתוך 4,700 רחובות וכבישים בעיר.
14/01/2007  |  אריאל שמידברג  |   חדשות
ראש הממשלה לשעבר, אהוד ברק, נשא דברים הערב (א', 14.1.07) לראשונה מאז הכריז כי בכוונתו להתמודד על תפקיד יושב-ראש מפלגת העבודה. "אני מבקש את אמונכם להיבחר ליו"ר מפלגת העבודה על-מנת להתמנות לשר הביטחון הבא של מדינת ישראל", אמר בכינוס של התק"ם שנערך בקיבוץ אפיקים.
14/01/2007  |  ניר יהב  |   חדשות
ביקורה של מזכירת המדינה האמריקנית, קונדוליזה רייס, גרר (א', 14.1.07) ביקורת מחברי הכנסת מסיעות הבית השונות. חברי סיעות האופוזיציה, אם ממרצ-יחד או מהליכוד טוענים כי מזכירת המדינה האמריקנית הגיעה ללא בשורה וח"כ עתניאל שנלר (קדימה) אף אמר ל-Nfc כי "הביקור של רייס הוא צורך אמריקני".
14/01/2007  |  רונן ליבוביץ  |   חדשות
ארגון זכויות האדם "יש דין" שלח (יום א', 14.1.07) מכתב אל שר הביטחון עמיר פרץ ואל חברי ועדת השרים לעניין חברון שהוקמה היום, ובו מתח ביקורת על דבריו של פרץ, לפיהם לחיילי צה"ל אין סמכויות מלאות לעכב ולעצור מתנחלים. "העובדה ששר הביטחון אינו מודע לכך שלחיילי צה"ל יש כבר היום סמכויות מלאות לעכב ולעצור אזרחים ישראלים הפוגעים בפלשתינים וברכושם - בין אם בחברון ובין אם בכל מקום אחר בגדה המערבית - היא מצערת", נכתב.
14/01/2007  |  ניר יהב  |   חדשות
92,000 תושבים פונו מבתיהם במחוז יוהור שבמלזיה בעקבות הגשים החזקים שיורדים מזה מספר ימים באזור. הרשויות המקומית מסרו (יום א', 14.1.07) לסוכנויות הידיעות, כי הגשמים גרמו להצפות רבות במקומות הנמוכים.
14/01/2007  |  אריאל שמידברג  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il