|   15:07:40
דלג
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

מבחן קריטי לרובוטיקה צבאית אפקטיבית

רובוטיקה צבאית בשימוש זרועות כוחות הביטחון, מכוונת לחסוך בכוח-אדם, חיי אדם והוצאות מגמות החותרות לסרס ולמוסס תכלית זו, הן חבלה בביטחון הלאומי, בכושר הלחימה וביעילות המאבק בטרור האיסלאמי הרצחני
12/06/2017  |   רפי לאופרט   |   מאמרים   |   תגובות
פוטנציאל גבוה [צילום: פייר טרג'מן/פלאש 90]

בדברים הבאים אתבסס על שתי הנחות-מוצא: א. קיומה בשימוש של רובוטיקה צבאית בעלת כושר תקיפה איננו סוד ב. הדיון אינו טכני או טכנולוגי אלא מושגי ועקרוני. ליצירת בסיס לדיון נחוצה הגדרה ברורה של מושגים קריטיים. המושג רובוטיקה מתייחס למערכות טכנולוגיות המיועדות לביצוע פעולה שבה מחליפה המערכת את האדם. מצבים בהם פועלת רובוטיקה אזרחית, מוכרים לנו כבר עשרות שנים, למשל בתעשיות הרכב - ייצור חלקים והרכבות. רובוטים הם כלים מבוקרי מחשב. פעולתם מונחית ומבוקרת על-ידי תוכנה, חיישנים ש"קוראים" נתונים של סביבת השימוש ותוצאות הפעולה שהם מבצעים. השוואה רצופה של מטרת הפעולה להתקדמות התהליך המכוון להשגתה (משוב), מבקרת את איכות הביצוע ומתקנת סטיות.

שימוש רחב ברובוטיקה החל במגזר האזרחי, אולם בדור האחרון ובמיוחד בעשור האחרון, עוברת הבכורה במהירות למגזר הצבאי ומתפשטת בו לעבר תפקודים מגוונים. שינוי מגמה זה נגרם בהשפעת שני גורמים: ההתקדמות הטכנולוגית הנרחבת, לרבות מזעור המחשבים והחיישנים, רצון לצמצם בעלויותיהן של מערכות לחימה ושל הפעלתן ובעיקר לחסוך בחיי אדם במשימות בעלות סיכון גבוה.

ההתקדמות הגדולה והמהירה ביותר הושגה בתחום כלי-הטיס, כאשר שליפת הטייס או הצוות מהם, מעניק לכלים הבלתי-מאויישים (כטל"מים - כלי טיס לא מאויישים), יתרונות ברורים. הם יותר קטנים, פשוטים, זולים, סמויים ופחות רגישים לפגיעה או לאובדן. הכטל"מים מסוגלים לבצע משימות ממושכות בתנאים קשים וברמת איכות ודיוק שאינן משתנות במהלך כל המשימה. התפתחות המערכות המוטסות מנדידה את תודעת יתרונות הרובוטיקה הצבאית גם לזרועות הים והיבשה. בעקבות המשימות התעופתיות (באטמוספירה), צועדות גם משימות שעל גבולות החלל ( מעל לגובה של כ-100,000 רגל), בחלל ומתחת לפני הים.

שליטה ישירה

הפעלת המערכות הרובוטיות ניתנת להיעשות בשתי דרכים שונות בפרט מרכזי ומהותי אחד: אדם משולב בתפעול ומשתתף בפעילות הניהוג וההפעלה הייעודית של המערכת; אדם אינו מעורב בשליטה ובהפעלה השוטפת. במקרה הראשון המערכת תהיה פשוטה יותר, השליטה עליה רציפה אולם היא מאולצת ואינה ממצה את יכולותיה בשל מגבלות יכולותיו האנושיות של המפעיל. במקרה השני - אין מגבלות כאלה, אולם המערכת יותר מורכבת והשליטה הישירה עליה איננה אנושית. מערכת הפועלת ללא התערבות אדם בחוג קבלת ההחלטה לגבי מוד הפעולה שנבחר מכוּנה מערכת אוטונומית.

את המשך הדיון, שכאמור מוביל אותנו לשאלות עקרוניות והרות משמעות לכל נושא הפעלת הרובוטיקה הצבאית, אמקד במערכות המוטסות. אולם, כל הסוגיות העקרוניות זהות לכל 5 מרחבי ההפעלה הנזכרים לעיל. לשימוש הצבאי של מערכות רובוטיות שלושה תחומים ראשיים: איסוף מידע השמדתן או שיתוקן; תמיכה לוגיסטית בכוח הצבאי אליו מסונפת המערכת הרובוטית. שיגור החימוש הוא מוקד הדיון. מאפיין קריטי לכל מערכת שאמורה לשגר חימוש הוא: אופי המטרה - אנושית או בלתי אנושית - והדרך בה מתבצעים השיגור והשליטה על החימוש המשוגר עד לפגיעה. האם האדם הוא זה שמקבל החלטה להפעיל את שיגור החימוש אל המטרה, או שראוי להתיר זאת "ללוגיקה של המערכת". במילים אחרות: התוכנה, היא זו שמקבלת החלטה זו. הייחוד של מאפיין זה איננו טכנולוגי, אלא אתי. מבחינה טכנולוגית קיימת השאלה אם המטרה מתמרנת (דינמית) או סטטית. כך או כך המבחן הקובע הוא זהות המפעיל. פיתוח האלגוריתם המנהל את שיגור החימוש עד לפגיעה (ולהצגת תוצאותיה), חייב לשקף את מדיניות ניהול המלחמה של הישות האירגונית המפעילה את המערכת.

המדיניות הכוללת של ניהול המלחמה נגזרת מתורת הביטחון הלאומי, מהדוקטרינה הצבאית של הפעלת הכוחות ומחוקי המדינה והתחייבויותיה הבינלאומיות המעוגנות באמנות עליהן חתמה. חברותה של המדינה בארגונים שיש להם עמדות מוצהרות בסוגיות של ניהול מלחמה, מחייבות אותה ואת החברות האחרות לנהוג על-פיהן. ברור שיתכנו מצבים בהם יגבר שיקול הביטחון הלאומי על כל שיקול אחר והמנהיגות הלאומית תחליט לפעול ותסתכן בתשלום המחיר הכרוך בכך. תכנון המערכות משגרות החימוש חייב להביא בחשבון אפשרות זו גם במערכות אוטונומיות.

מערכת אוטונומית

אין ספק שתחכום המערכות שיש ביכולתן של מדינות מפותחות לייצר כיום, גוזר העדפה לשימוש במערכות אוטונומיות במספר רב של מקרים. בחלק גדול מהמשימות, אופיין גוזר שתכונותיו של מפעיל אנושי הן נטל ומגבלה על מיצוי יכולת המערכות. מהירות תגובה, השפעתה של עייפות, מגבלות היכולת לפזר קשב למספר רב של פרמטרים חשובים בו-זמנית, תנאי הסביבה ועוד. בכל המקרים שבהם קיים ספק, קבלת ההחלטה כיצד לפעול תיגזר רציונלית מהתהליך שבו תוחלת ההפעלה תהיה מירבית. עשוי לחרוג מכלל זה רק המקרה שבו מדובר בהפעלת חימוש נגד מטרה אנושית על-ידי מערכת אוטונומית.

בהקשר זה, מקור הספק הוא: א. בשאלה המוסרית העקרונית: האם ראוי ש"מכונה" (רובוט מוטס) יגזור את דינו של אדם, גם אם מדובר בפושע מועד ומסוכן עם דם על ידיו? ב. ברוב המקרים בהם תוקף הרובוט מטרת-אדם, האדם אינו נמצא ב"מרחב ההריגה" בגפו. לרוב נמצאים עימו אנשים נוספים שעשויים להיפגע, בעיקר אם החימוש המשוגר נפיץ. בהנחה שהמערכת יודעת להבחין בנוכחות אנשים נוספים, ותדע לזהות אותם באופן פוזיטיבי (עם ספק נמוך ביותר), האם יש בכך כדי לשנות את העמדה העקרונית השוללת תקיפת אדם על-ידי רובוט?

הדיון בשאלה זו נמשך כבר שנים והתחיל עוד כשמערכות התקיפה הרובוטיות היו בעלות יכולת נחותה בהרבה מיכולתן כיום. הדיון נחלק לשנים: א. השאלה העקרונית שאינה קשורה ליכולות שניתן להקנות למערכת. ב. השאלה האם כאשר נכלל בהגדרת יכולות המערכת כושר טכני-תפעולי שניתן להשביתו או להפעילו לפי החלטת גורם מוסמך בהירארכיה הפיקודית הצבאית1, אין השיקול הראשון הופך יתיר מלכתחילה?

ברירת מחדל

השאלה העקרונית נראית מובנת: מותר האדם מן המכונה. אולם היא מובנת רק "בקירוב ראשון". במציאות חייבים לבחון את השאלה לא רק על-פי המקרה בו יוחלט לאפשר "מלחמה של מכונה נגד אדם", אלא גם, ואולי בעיקר, בהתחשב בשאלה מה יהיה הנזק התוצאתי של איסור אפשרות זו. השאלה השנייה קשורה יותר בחוסר האמון האינהרנטי של המתדיינים וביושרם ו"רמתם המוסרית" של מפעילי המערכת לעתיד לבוא2. כלומר: חשש שהאפשרות שאיננה ברירת המחדל תהפוך מהטעמים הלא נכונים לברירת המחדל דה-פקטו. חשש זה אינו משולל יסוד לחלוטין.

עד כאן עסקנו בשאלה העקרונית של תפעול "מערכות הורגות" בשליטה ידנית לעומת הפעלה אוטונומית. תשובות לשאלה זו, קרוב לוודאי שתשתקפנה לאחר מכן גם בחוק הבינלאומי ובאמנות ניהול המלחמה. כל עוד מדובר במלחמה קונבנציונלית בין צבאות סדירים של מדינות, המציאות מוגדרת טוב למדי ומולה ניתן להציג תשובות ברורות. כאשר אנו עוברים לתחום השכיח יותר כיום, תחום המלחמות הא-סימטריות - מדינות נגד ארגונים תת-מדינתיים, במיוחד ארגוני טרור, מסתבך המצב. להנמקות של הדיון העקרוני מתווספת מחלוקת חריפה העוסקת בזכויותיהם בתנאי מלחמה של ארגוני טרור. יש הגורסים שחרף עיסוקם בפשעי מלחמה - רצח מכוון של אזרחים לא לוחמים - אמורים ארגונים טרור דוגמת ISIS או אל-קאעידה, לחסות בהגנתן של אמנות המלחמה הבינלאומיות. בהתחשב בעובדה שהם אינם חתומים על אמנות אלה ואינם מחויבים להן נראית עמדה זו תמוהה בעיני ובלתי מוסרית.

רובוטיקה צבאית הופכת במהירות לאחד האמצעים האפקטיביים ביותר לניהול מלחמה בטרור, במיוחד בטרור האיסלאמי הפונדמנטליסטי המפוזר בעולם ומסתתר בתוך אוכלוסייה אזרחית. מציאות בה המשפט הבינלאומי הופך עצמו כלי לסירוס יכולותיה של הרובוטיקה הצבאית לספק פתרונות אפקטיביים למלחמה בטרור האכזרי ביותר, היא לא רק איוולת, זהו פשע נגד קורבנותיו הפוטנציאליים של טרור זה. מאחורי גישת המשפט הבינלאומי מסתתרת האידאה השגויה שכל הכרזה עצמית של "לוחם חרות" או "מגן אידאלים נעלים" ולא ביצועיו בחסות הכרזה זו, היא הקובעת את מהותו וזכויותיו; תורת "הכל דיבורים" פר-אקסלנס.

מחולל נפגעים

ברובוטיקה הצבאית טמון פוטנציאל גבוה של חסכון חיי חיילים בקרב וחסכון חיי אזרחים במאבק נגד טרור, שהוא כיום מחולל הנפגעים העיקרי בעולם. חובת המדינות בראש ובראשונה, היא להגן על אזרחיהן ולשם כך עליהן לנצל את כל האמצעים שבידן, תוך מזעור הפגיעה בחפים מפשע. אני צופה שסוגיה זו תמשיך להיות נושא לוויכוח ציבורי פנימי, בינלאומי ואקדמי. עמדתי העקרונית היא שמלחמה יש לנהל לפי עקרונות המלחמה, תוך מינימום התערבות של דיסציפלינות זרות. אכזריותה, הרסנותה ורצחנותה הטבעית של המלחמה דורשת לסיימה בהקדם ולמזער את מספר קורבנותיה וזאת לא ניתן להשיג על-ידי סירוס היכולות הלאומיות האפקטיביות ביותר למטרה זו.

הערות

1. מי יהיה אותו גורם, זו שאלה לדיון נפרד.

2. שאלה זו ניתן לשאול מול כל מצב בו מופעלים כלי הריגה, ואין הוא שונה במקרה הכטל"ם התוקף רק בגלל המרחק או התנאים בהם מתבצעת הפעולה.

תאריך:  12/06/2017   |   עודכן:  12/06/2017
רפי לאופרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מבחן קריטי לרובוטיקה צבאית אפקטיבית
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כשמישהו מספר לך סיפור שנראה על פניו הזוי, הנטייה הראשונה שלך היא להסיק שהמספר הוא אדם תמהוני. וזה בדיוק מה שקרה ליגאל סרנה.
12/06/2017  |  יוסי דר  |   מאמרים
לא ברור לי על מה יצא הקצף של גדולים באקדמיה כמו גם על כמה בכירים בפוליטיקה ואפילו נשיא המדינה מעד ונפל בבור. פרופ' אסא כשר חיבר קוד אתי למרצים באקדמיה שעיקרו מתן סייגים למרצים בעת שהם מעבירים שיעור ומשלבים בו את דעותיהם האישיות הפוליטיות. מה יותר הגיוני מכך שהמרצה ישמור את דעותיו הפוליטיות לעצמו ויתרכז במהלך השיעור בחומר הנלמד? בקוד התייחסות גם למקצועות שבהם עירוב הפוליטי נדרש יותר כמו תקשורת, מדע המדינה ועוד וגם אז סביר והגיוני שהמרצים יביאו דוגמאות שונות מהחיים בצורה מאוזנת. למעלה מעשר שנים העברתי שיעורים באוניברסיטה ותמיד נזהרתי כמו מאש להביע את עמדותיי האישיות. נכון הוא שלימדתי מקצועות מדויקים ועדיין גם אני נדרשתי לדוגמאות מחיי היום יום ואם ממש לא הייתה ברירה דאגתי לאיזון בין העמדות וזאת מתוך התחשבות וכבוד לציבור הסטודנטים שעמד מולי.
12/06/2017  |  עפר דרורי  |   מאמרים
בין מודעות האבל הרבות שגדשו אתמול את העיתון הייתה גם זו שבישרה על מותו של ד"ר פרידריך ריכנשטיין, בסוף השבוע האחרון בתל אביב. לכאורה עוד מודעה אחת בים עצוב של מודעות שכאלה. אלא שרק מעטים, אם בכלל, מודעים, מן הסתם, לעובדה שהדברים הפעם אמורים במודעה ייחודית, באשר ד"ר ריכנשטיין זכה להגיע לגיל המופלג של 112 שנים - ושביום-פטירתו גם נחשב ל,בעל תוחלת החיים הארוכה ביותר במדינה.
12/06/2017  |  ראובן לייב  |   מאמרים
עניינו המרכזי של ד"ר מיכה גודמן בספרו, אמור להתמקד בחמישים השנים האחרונות שבין 1967 ל2017 כשההיפותזה שמציע הכותב, מדברת על מלכוד שנקלענו אל תוכו בעקבות כבושי מלחמת ששת הימים. אלא שגודמן נזקק "משום מה" לחפש את הסיבות עוד מאה שנה קודם מסביבות 1917 וזה לא במקרה!
12/06/2017  |  גד גזית  |   מאמרים
הבעייתיות המובנית בקוד אתי התובע מן האקדמיה להיזהר בהוראה שיש בה צללים פוליטיים היא שאי-אפשר להגדיר הגדרה משכנעת מה פוליטי ומה לא, בוודאי לא בקונטקסט הישראלי. במדינה בה כמעט כל נושא נדון פוליטית, גם מה שאינו פוליטי במהותו נצבע פוליטית. בית ספר, לא אקדמיה, שיורה אבולוציה, ייחשב כחוטא בפוליטיזציה של ההוראה בפי הנציגות הפרלמנטארית של אוכלוסיות הרואות באבולוציה התרסה בדת. בית ספר או ישיבה תיכונית בהם יילמד הרמב"ן הרואה במצוות יישוב הארץ כולה אחת ממצוות תרי"ג עלול להיקרא לתת את הדין על עברה פוליטית על-ידי מי שרואה בארץ ישראל השלימה לא מצווה אלא השקפת עולם פוליטית. וכהנה עוד ועוד. אם בחינוך היסודי והתיכוני כך, אין שיעור לאינטרפרטציה של הוראה כחוטאת לקוד האתי. הגוף הסטודנטיאלי שצריך לקרא למרצה לסדר על שעבר עברה על-פי דיני הקוד האתי הוא פוליטי בהרכבו, ומותר להניח כי תלונות תבאנה ממניעים פוליטיים שיתחזו כתובעים טהרנות פוליטית.
12/06/2017  |  יצחק מאיר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
עידן יוסף
עידן יוסף
כלי תקשורת מסוימים נוהגים לנגח את חברי הכנסת של הקואליציה ואת הממשלה, תוך התעלמות מההקשר הרחב והתמקדות באירועים זניחים    דיווחים מוטים אלה מתעלמים מעבודתן החשובה של ועדות הכנסת בנו...
דוד חרמץ
דוד חרמץ
עדויות של אנשי הוראה, כמו גם הורים לתלמידים במערכת החינוך הממלכתית, מובילות למסקנה: הרוח הפרוגרסיבית העיפה את לימודי מורשת היהדות מתוך אוהלי הלימוד של התלמידים החילונים    אותה רוח ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il