|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?
כהן. "זה צחוק מעבודה"
שיפוט מהיר / אייל כהן

"יותר חורים מגבינה"

שופט המעצרים אייל כהן אינו מוכן לעבור לסדר היום על התנהגות לקויה או כשלים של איש - גם אם זה אומר שהוא יקדיש לכך לא מעט זמן ביום הדיונים העמוס שלו
27/06/2017  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   משמר המשפט   |   תגובות
"להעמידה במצב בלתי אפשרי"
"הבוקר התייצבה באולמי מתמחה שהציגה עצמה כבאת כוח המשיב וכמי שנשלחה על-ידי מאמנה להתייצב באולמי ולטעון בדיון שנקבע להיום. במענה לשאלתי השיבה, כי היא אכן אינה אמורה כמתמחה לייצג נאשם בפלילים. הבהרתי למתמחה, כי ככל שהבנתי מגעת - אכן כך הדבר, ומשום כך דחיתי את הדיון עד להגעת עורך דין לאולמי. לא היה כל מקום לשלוח את הגברת המתמחה לאולמי ולהעמידה בפני מצב בלתי אפשרי. לא שמעתי טעם של ממש מדוע הדבר נעשה. אסתפק באמירה, כי אני תקווה כי הדבר לא יישנה"

"אין לי את הכלים"
הפסיכיאטר המחוזי הוציא שתי חוות דעת סותרות ובית המשפט ביקש אחת מכריעה, אבל קיבל חוות דעת "מוזרה מאוד", בלשונו של כהן: "הם כותבים שהוא כשיר, ואז הם מספרים לי שאם אני רוצה, שאם בא לי - שאני אפסיק את ההליך!". הצדדים מתווכחים על הכשירות, אך כהן מפסיק: "תלכו לתיק העיקרי, מה אתם רוצים ממני? אני שופט מעצרים". התובעת רוצה לזמן את הפסיכיאטר, אבל כהן מסביר שוב: "או שתעשו כל דבר אחר. אני אין לי את הכלים במסגרת מעצרים"

הדברים היו מיותרים
אמו של הנאשם הוצעה כמפקחת, אך במהלך הדיון לא חשה בטוב והתברר שאינה יכולה לשמש בתפקיד, ולכן הובא אחיו - שלא נבדק בידי שירות המבחן. "שלושת רבע מהדברים שנאמרו בדיון - היו מיותרים", מעיר כהן לסניגור. "אדוני מתעקש בהרמת קול שאין מפקח אחר - והנה יש". כהן חוקר את האח, מוודא שהוא יודע במה מאשימים את אחיו ושהוא יודע במה כרוך תפקידו כמפקח

השופט: אייל כהן, בית משפט השלום בראשון לציון

המועד: יום ראשון, 26.3.2017, שעה 10:30

הנושא: מעצרים


"אני מבקש לדעת על סמך מה נטלה הסניגורית חרות לעצמה להודיע שהדיון בוטל ועקב כך לא הובא הנאשם", מכתיב השופט אייל כהן כאשר אני נכנס לאולמו. "אבקש גם לדעת מדוע לא התייצבה הסניגורית באולמי למרות שלא ניתנה כל החלטה בבקשתה לדחיית הדיון. הבקשה הוגשה, בניגוד לנוהל, בלא תגובת התובעת, שלדבריה התייצבה באולמי אך ורק לצורך דיון זה. המזכירות תעביר העתק החלטתי זו בדחיפות לסניגורית ולשב"ס. אודה לשב"ס אם ייושם הלקח המתאים מהתקלה שנפלה בתיק זה. להבא אין להימנע מהבאת עצורים לאולמי אלא מכוח החלטה שיפוטית מפורשת".

כהן בהחלט תקיף ונראה זאת מיד. הוא מקפיד על הנהלים ועל כבודו של בית המשפט, גם אם לעיתים נדמה שזה גוזל ממנו יותר מדי זמן ומרץ. "אני יוצא לחצי דקה", הוא אומר לסניגור שניצב לפניו. "כשאני חוזר אני רוצה תשובה לשאלה: מה פתאום שלחתם מתמחה להופיע באולם של שופט? אם צריך לעשות טלפון [כדי לברר], תעשה. כשאני חוזר, אני רוצה תשובה".

כהן חוזר ולסניגור יש תשובה לא ממש מספקת: זה היה בתמימות, עורכי הדין היו בדיונים ולא רצו לעכב את כהן. במילים אחרות: הם בעצם עשו לו טובה. כהן מכתיב החלטה:

"הבוקר התייצבה באולמי מתמחה שהציגה עצמה כבאת כוח המשיב וכמי שנשלחה על-ידי מאמנה להתייצב באולמי ולטעון בדיון שנקבע להיום. במענה לשאלתי השיבה, כי היא אכן אינה אמורה כמתמחה לייצג נאשם בפלילים. הבהרתי למתמחה, כי ככל שהבנתי מגעת - אכן כך הדבר, ומשום כך דחיתי את הדיון עד להגעת עורך דין לאולמי. לא היה כל מקום לשלוח את הגברת המתמחה לאולמי ולהעמידה בפני מצב בלתי אפשרי. לא שמעתי טעם של ממש מדוע הדבר נעשה. אסתפק באמירה, כי אני תקווה כי הדבר לא יישנה".

כהן אומר שהוא עובר לגופו של עניין - בקשה להרחבת חלונות לנאשם המוחזק באיזוק אלקטרוני - אבל בעצם הוא עוד לא נרגע: "אל תעשו את זה עוד פעם, כי זה מאוד-מאוד לא תקין. היא לא הבינה, כי בסוף דבריה היא אמרה: זה רק דבר קטן. אבל אם אסור להופיע, אז אסור להופיע. יש כאן בעיה של חוסר הפנמה, וזה מטריד אותי מאוד".

"נאפס עכשיו את המונה"

עכשיו אפשר באמת לעבור לבקשה עצמה, כהן שם לב שהתובעת מדברת ומעיר לה: "הגברת מצליחה לשמוע? כי אני רוצה לשמוע למה אי-אפשר לקבל פה הסכמה". כהן שומע את הסניגור, מפסיק אותו כאשר מיצה את טיעוניו, שומע את התובעת המתנגדת לבקשה, מגיע למסקנה שבחלק מן הדברים יש הסכמה ושואל היכן המחלוקת. התובעת אומרת שהמדינה אינה מסכימה לחלונות התאווררות, ועד מהרה מתברר לסניגור שהוא הזיק ללקוחו יותר מאשר הועיל לו:

"זה לא אני", קובע כהן. "אני לא הייתי נותן את זה. לטעמי, איזוק אלקטרוני והתאווררות לא הולכים ביחד. זה יותר חורים מגבינה. אנחנו נאפס עכשיו את המונה. אין התאווררות בכלל, אלא רק את מה שכתוב בתסקיר של שירות המבחן" - יציאה לבדיקות שתן - "ואם יש בקשות קונקרטיות. אני לא יוצר מנגנון של יותר חורים מגבינה, כי זה צחוק מהעבודה. אם ככה, אני מעדיף לוותר על האיזוק", שזה עשוי להוביל למעצר מלא. "זה לא ייתכן שנשארות שעתיים בשבוע. פעם הוא פה, ופעם הוא שם, ובדיקות וטיפולים. זה מעצר".

כהן מכתיב בשם הצדדים שהם מקבלים את המלצתו לפיה העצור יוכל לצאת רק לפי המלצות שירות המבחן, הוא מבטל את חלונות ההתאווררות וקובע מתי בדיוק ולאן בדיוק יוכל העצור לצאת. כהן גם ער לכך שאנו מתקרבים לחג הפסח: "מה קורה למשל בחול-המועד או ערב חג וכיוצא באלה? אני נותן הוראה לימים קבועים, וביום מסוים אין שום דבר והוא לא צריך לצאת". כהן מסתפק, לטעמי בטעות, בהתחייבותו של הסניגור לפיה מרשו לא ייצא אם אינו צריך.

עוד משהו? כן, רופא שיניים. כהן מאשר. עוד משהו? אמו של האיש מזכירה שהוא צריך לצאת לתפילות. כהן שם את הקו: "אני מצטער מאוד, גם ככה אני מרגיש לא נוח עם ההחלטה שנתתי. יש כאן יותר חורים מאשר גבינה. מעולם לא נתתי החלטה עם כל כך הרבה חלונות. אם תרצה - תפנה לשירות המבחן ואולי הם ימליצו על הסרת האיזוק. אני ארגיש עם זה יותר בנוח. אתם יודעים עם מי לדבר".

"שאם אני רוצה, שאם בא לי"

גם התיק הבא אינו שגרתי. האם הנאשם כשיר לעמוד לדין? הפסיכיאטר המחוזי הוציא שתי חוות דעת סותרות ובית המשפט ביקש אחת מכריעה, אבל קיבל חוות דעת "מוזרה מאוד", בלשונו של כהן: "הם כותבים שהוא כשיר, ואז הם מספרים לי שאם אני רוצה, שאם בא לי - שאני אפסיק את ההליך!". הצדדים מתווכחים על הכשירות, אך כהן מפסיק: "תלכו לתיק העיקרי, מה אתם רוצים ממני? אני שופט מעצרים". התובעת רוצה לזמן את הפסיכיאטר, אבל כהן מסביר שוב: "או שתעשו כל דבר אחר. אני אין לי את הכלים במסגרת מעצרים".

כהן שואל מדוע הסניגור רוצה לדון דווקא אצלו בשאלת הכשירות, ומקבל תשובה מעניינת: משום שעל-פי פסיקת בית המשפט העליון, במצב כזה יש כרסום בחוזק הראיות וזהו שיקול רלוונטי להמשך המעצר. אגב, הסניגור מדבר על "זילברטל" ו"עמית" - השופטים צבי זילברטל ויצחק עמית - וכהן אינו מעיר לו שאין זה ראוי. לגופם של דברים, כהן מסכים איתו:

"יש פה משהו. אני מבין את הסניגור והוא צודק. יש פסיקה מפורשת של העליון, שבמצב כזה - זה אינהרנטי שיש חולשה בראיות. האם אנחנו מעדיפים לקבוע תנאי שחרור או להפסיק את ההליך - והוא מסכים לטיפול. אני מוכן לתת לכם לשקול", אומר כהן לתובעת, "אם זה מורכב לכם, אם כי אני מעדיף תשובה היום. אני מוכן לתרום את חלקי. אני אקבע לכם למחר בבוקר. אני מעדיף שתסכימו, השאלה מה צריך לעשות כדי שזה יקרה".

עד עכשיו ההתדיינות הייתה שלא לפרוטוקול, וכעת כהן מאפשר לסניגור לומר רשמית מה הוא מבקש. "זה חשוב מאוד", הוא מעיר על העובדה שעדיין אין חוות דעת של ההגנה על מצבו הנפשי של הנאשם. "אני אעזור בניסוח ההחלטה שלי, דבר שאני יכול", הוא אומר - ומתכוון לכך שהניסוח ירמוז לממונים על התובעת מה לדעתו יש לעשות. כהן מזכיר את גלגולי התיק וחוות הדעת הסותרות, מצטט את השלישית ומציין: "בהמשך אותה פיסקה צוין, באופן חריג ביותר לטעמי, כי אם בית המשפט לא יקבל עמדה זו [שהנאשם כשיר] - יוכל לקבוע שהמשיב אינו כשיר דיונית ולקבוע שיאושפז עד שיוכל לעמוד לדין.

"הלכה למעשה קיימת עמימות בדבר מצבו של המשיב, וזאת עוד בטרם הונחה חוות דעת כלשהי מטעם ההגנה". הוא פונה לסניגור: "תתקן אותי אם אני טועה, אני לא חושב שאני טועה. [הסניגור מבקש] להפסיק את ההליכים תוך הותרת המשיב בטיפול. נכון? באופן עקרוני ומבלי לקבוע מסמרות, דומני שיש ממש בטיעונו העקרוני של הסניגור. נראה, כי המשיב אכן זקוק לטיפול, ולכאורה האינטרס הציבורי מצדיק שיקבל אותו, תחת שישהה ללא טיפול בתנאים מגבילים ככל שכך אורה". הוא דוחה את הדיון למחרת ומסיים בפנייה לתובעת: "לא כתבתי את זה, אני חושב שאתם צריכים להסכים".

"נעתי בכיסאי בחוסר נוחות"

כעת עובר כהן לדון באפשרות של שחרור למעצר בית, בהמשך לדיון שהחל באותו בוקר. כפי שהוא יסביר בהמשך, אמו של הנאשם הוצעה כמפקחת, אך במהלך הדיון לא חשה בטוב והתברר שאינה יכולה לשמש בתפקיד, ולכן הובא אחיו - שלא נבדק בידי שירות המבחן. "שלושת רבעי מהדברים שנאמרו בדיון - היו מיותרים", מעיר כהן לסניגור. "אדוני מתעקש בהרמת קול שאין מפקח אחר - והנה יש". כהן חוקר את האח, מוודא שהוא יודע במה מאשימים את אחיו ושהוא יודע במה כרוך תפקידו כמפקח.

"אתה מוכן רק לעשות לי טובה - לקחת את השולחן הזה אחורה?", הוא מבקש מהאח להזיז את דוכן העדים כדי שיוכל לראות את התובעת ופונה אליה: "יש איזשהו סיכוי שתסכימו, גם אם יש מפקח שלישי? חבל, זה סתם עבודה של כולם, לכתוב החלטה". לא, היא לא מסכימה. "ביקשו ממני להפנות את בית המשפט לכך שסטייה מהמלצה [של שירות המבחן] תיעשה באופן נדיר", הוא אומרת בעל כורחה. "טוב שהפניתם אותי", משיב כהן בקורטוב של ציניות.

כהן מכתיב החלטה ארוכה ומפורטת. הוא מזכיר, כי שירות המבחן לא קיים את ההוראה לשוחח עם הנאשם ולראות האם הוא מוכן לעבור לטיפול; כהן עצמו עשה זאת וקיבל תשובה חיובית. הסניגור מצידו טען, כי מרשו הופלה לרעה בשל מוצאו האתיופי. "אודה ואתוודה, כי נעתי בכיסאי בחוסר נוחות למשמע הטענות. על-פי מכלול הנתונים שבפני, לא מצאתי כל אינדיקציה כי כך הוא הדבר. חזקה על שירות המבחן, כי כגוף מקצועי פועל הוא לעולם - וגם בעניינו של המשיב - באופן ענייני ומקצועי". כהן חושב לרגע, אומר בקול שהוא מחפש ניסוח וממשיך: "אמנם בתיק שלפני ראוי שירות המבחן לביקורת מסוימת כפי שאפרט להלן, ואולם לא מצאתי כל ראיה לכך שהתנהלותו חרגה מהתחום המקצועי, וככל שנפלה תקלה - כי היא נבעה ממוצאו של המשיב".

בהמשך מסביר כהן מדוע אינו מקבל את המלצת שירות המבחן להימנע ממעצר בית ואומר, כי את המסוכנות של הנאשם ניתן לאיין על-ידי תוספת של איזוק אלקטרוני. הוא גם מזכיר שמעצר מלא חייב להיות האפשרות האחרונה, ונוזף בשירות המבחן: "בשולי הדברים אציין, כי לא הונח בפני כל טעם משירות המבחן מדוע לא קיומה החלטתי בנוגע לבדיקת נכונות המשיב לטיפול. אינני מוצא לנכון לעכב לשם כך את המשיב במעצר, והדברים ייבחנו לאחר מכן".

השורה התחתונה:
בדיוני מעצרים קל לפעול בשיטת הסרט הנע ולהתעלם מהתנהגות בעייתית של צד זה או אחר. כהן אינו מוכן לפעול כך, ולראיה - הנזיפות וההערות שלו גם לסניגורים, גם לפסיכיאטר המחוזי, גם לשב"ס וגם לשירות המבחן. הללו גוזלים לא מעט זמן, וייתכן שניתן לעשותם ביתר יעילות, אך הקו הכללי - נכון ומוצדק.

יעילות: 8

מזג שיפוטי: 9

תאריך:  27/06/2017   |   עודכן:  27/06/2017
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  משמר המשפט
שופטת בית משפט השלום בתל אביב, רונית פוזננסקי-כץ, אסרה (יום ב', 26.6.17) לפרסם כל פרט חדש על חקירת רשות ניירות ערך בפרשת בזק.
26/06/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
תמיהות בנוגע למערכת היחסים וההשפעות בין המשנה לנשיאת בית המשפט העליון, סלים ג'ובראן, לבין עו"ד חגי קלעי שהיה מתמחה ועוזר משפטי בלשכתו - מעלה תחקיר של יהודה יפרח שפורסם בסוף השבוע (23.6.17) בעיתון מקור ראשון.
25/06/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
שופטת בתביעות קטנות חייבה תובעת בהוצאות - ללא הצדקה פסקי דין שוטפים: על עלבונו של מנהל חנות, התנהלות פסולה של עורכת דין וחברות ביטוח שלא העניקו את הכיסוי ההולם
25/06/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
המחלקה לחקירות שוטרים תפצה את נועם זפרני ב-181,000 שקל בשל מחדלי חקירה קשים שהובילו להגשת כתב אישום מופרך נגדו - קבעה (11.6.17) שופטת בית משפט השלום בצפת, רבקה איזנברג.
22/06/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
דוברת נציבות הביקורת על הפרקליטות, רות שמיר, התלוננה בפני מבקר המדינה, יוסף שפירא, על התעמרות והשפלות מצידו של נציב הביקורת, דוד רוזן - חושף צו הגנה זמני שנתן לה שפירא (יום ג', 20.6.17). במקביל חשפה טובה צימוקי בידיעות אחרונות, כי רוזן התלונן בפני היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, ששמיר ניסתה לסחוט ממנו באיומים את השארתה בתפקידה.
20/06/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
רשימות נוספות   /   משמר המשפט  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   שיפוט מהיר  /  מי ומי  
תקף קשיש - ויישב רק עשרה חודשים  /  איתמר לוין
המכון הפתולוגי יבדוק פתיחת תיקים  /  איתמר לוין
צניחה של 31% בפסקי הדין בעליון  /  איתמר לוין
"אני לא מוסכניק"  /  איתמר לוין
להרים את מסך האנונימיות  /  איתמר לוין
"נקווה שיהיה קל יותר"  /  איתמר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
לאחר 170 ימי המלחמה, לא נסכים עוד שנכדינו ונכדותינו ישלמו בדמים אלה או בדמים אלה את מחיר הטפילות של החרדים
מנחם רהט
מנחם רהט
כבר יש חרדים מתפכחים אשר מודים בפה מלא שטענות כמו ערך לימוד התורה, תורה מגנא ומצלא, החשש מחילון בצבא וכדומה, אינן מוסריות ומנוגדות לדעת גדולי הדור הקודם, שחייבו גיוסו של כל מי שאינ...
עידן יוסף
עידן יוסף
החופשי חודשי ב-42 שקל ש"מוכרת" שרת התחבורה לתושבי אילת ייטיב רק עם מי שיסכים להיות "כלוא" בתוך העיר    בפועל, אילתי שירצה להגיע לעיר אחרת בארץ יידרש לשלם 305 ש"ח - יותר מפי 2.7 מאשר...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il