|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל

"מלך" ישן-חדש בערב הסעודית <br> <br>

יורש העצר הסעודי, מחמד בן-סלמאן, נהנה מדימוי של רפורמטור ובשל גילו הצעיר הוא יוכל לשלוט בממלכה זמן רב אמנם, מינויו הרשמי ליורש עצר מפזר את הערפל סביב שאלת הירושה ויש בו כדי לתרום לדימוי אנרגטי ואקטיבי יותר של הממלכה, הגם שהוא מוסיף ממד של אי-וודאות אשר למדיניותה וליכולתה לעמוד באתגרים הניצבים בפניה
29/06/2017  |   יואל גוז'נסקי   |   כתבות   |   INSS   |   תגובות
בן-סלמאן. תמיכה רחבה [צילום: קליף אוון/AP]

כמו בתסריט ידוע מראש, מלך ערב הסעודית, סלמאן, מינה את בנו, מחמד, ליורש עצר במקום מחמד בן-נאיף, שפינה את מקומו גם כשר פנים. זאת, כחלק מחילופי גברי שנועדו לקדם נסיכים בני הדור הצעיר, מאנשיו של מחמד בן-סלמאן, ולחזק את הענף שלו במשפחת המלוכה. בן-סלמאן, שדרכו לכתר סלולה בלכתו של אביו החולה, ישמור על תפקידו כשר ההגנה וכמנהיג בפועל של ערב הסעודית. הוא נהנה מדימוי של רפורמטור ובשל גילו הצעיר הוא יוכל לשלוט בממלכה זמן רב. מינויו הרשמי ליורש עצר מפזר את הערפל סביב שאלת הירושה ויש בו כדי לתרום לדימוי אנרגטי ואקטיבי יותר של הממלכה, הגם שהוא מוסיף ממד של אי-ודאות אשר למדיניותה וליכולתה לעמוד באתגרים הניצבים בפניה.

צבירת סמכויות הדרגתית

מינויו של בן-סלמאן, בן ה-31, זכה לברכתה של "מועצת הנאמנות" ברוב של 31 מתוך 34 חברים המצביע על תמיכה רחבה אם כי לא מוחלטת בו. מכהנים במועצה זו, שנוסדה לפני כעשור והיא אמונה על "אישור" הסדרי הירושה, כל צאצאיו החיים של מייסד הממלכה, אבן סעוד. המהלך שהושלם כעת החל כשבן-סלמאן מונה ב-2015 על-ידי אביו לתפקידיו השונים: יורש עצר בהמתנה, שר ההגנה והממונה על המועצה לכלכלה ופיתוח. מאז ביצר בן-סלמאן את מעמדו בתמיכת אביו וצבר ניסיון הכרחי. בממלכה, שכמחצית מאוכלוסייתה מתחת לגיל 25, הוא נהנה - עד כמה שניתן לאמוד במונרכיה אבסולוטית - מתמיכה בקרב הצעירים, המייחלים לשינויים בסדר החברתי. זאת, גם בשל גילו הצעיר ותוכניותיו השאפתניות לשנות את פני המדינה. בן-סלמאן היה אמון על הקשר עם ממשל אובמה (שהעדיף עם מינויו, כך דווח, את מחמד בן-נאיף המנוסה והשקול), וגם האחראי לקשר עם ממשל טראמפ.

בדרכו של בן-סלמאן לצמרת הוא צבר סמכויות ובאופן טבעי גם יריבים. ב-2015 יצאו נסיכים בכירים בממלכה בקריאה פומבית נדירה לשינוי, כשהם מביעים חוסר אמון בנסיך ובאביו. ארגוני ביון במערב גם הם הביעו חשש ממדיניותו, שהחליפה מדיניות מאופקת וזהירה מצד ההנהגה הסעודית לאורך השנים, והצביעו על הסיכונים שהיא נושאת בחובה ליציבות האזורית וליציבות הפוליטית בממלכה עצמה. אחדות השורות בין הנסיכים הבכירים הייתה למקור עוצמה לממלכה לאורך השנים. כעת, השלטון הפך במידה רבה למופע של איש אחד.

אתגרים מבית ומחוץ

העולם הערבי נמצא באחת משעותיו הקשות ביותר וליציבות הפוליטית בערב הסעודית השלכות כלל ערביות. כדי לשדר מעבר שלטוני חלק דאג בית המלוכה לתעד את בן-סלמאן עם בן דודו המודח, בן-נאיף המביע נאמנות ליורש העצר החדש, שמצידו נשק לידו של המודח לאות כבוד והערכה. בן-נאיף, שלא התאושש ככל הנראה מניסיון חיסול ב-2009 על-ידי איש אל-קאעידה, מבין שלמרות הערכה והתמיכה לה הוא זכה, התנגדות למהלך הייתה פוגעת בו ויתכן אף ביציבות בית המלוכה. כוחו של בית סעוד נבע לאורך השנים מההבנה של הנסיכים שהרציפות השלטונית ויציבות הממלכה הן האינטרס העליון.

קידום התוכנית הכלכלית, "חזון 2030", מהווה אתגר לאומי ואישי לבן-סלמאן, המבקש להתקדם במהירות לעידן שלאחר הנפט. בינתיים גובר התסכול בקרב הציבור המורגל לשפע שהביא עמו הנפט ונאלץ לספוג עליה ביוקר המחיה וקיצוץ בסובסידיות. אזרחי הממלכה רואים עצמם זכאים להטבות ולהסדרים שמקורם ברווחי הנפט, המהווים את בסיס הסדר החברתי, בגין נאמנותם לבית המלוכה. אולם, בעוד הציבור מתבקש להדק את החגורה, בן-סלמאן רכש לעצמו יאכטה חדשה בעלות של כחצי מיליארד דולר - צעד שהצית מחאה קצרת מועד ברשתות החברתיות. בדרכו של בן-סלמאן עלולים לעמוד, כאמור, יריביו מתוך בית המלוכה, שלא השלימו עם מינויו, וכן הממסד הדתי-השמרני, שבן-סלמאן, בניסיונו לקדם רפורמות חברתיות, מאתגר.

אתגר נוסף קשור למעורבות הצבאית הסעודית בתימן. הקמפיין הצבאי שמובילה הממלכה הגיע למבוי סתום והוא רחוק מהשגת יעדיו המוכרזים. החות'ים ובן בריתם, נשיאה הקודם של תימן, עלי עבדאללה צלאח, וכן נאמניו, מחזיקים בצפון תימן ובבירה צנעא והם יורים רקטות וטילים לשטחה של ערב הסעודית כדבר שבשגרה. במקביל גוברת הביקורת הבינלאומית על ניהול המלחמה על-ידי ערב הסעודית, אשר החריף בתימן את המצב ההומניטרי וגרם פגיעה נרחבת באזרחים.

מינויו של בן-סלמאן מגיע בעיתוי בו גבוהה המתיחות בין טהרן לריאד, במידה רבה בגין עמדתו הניצית כלפי אירן ואמירותיו הבוטות בהקשר זה. אף נראה ששיפור היחסים בין ערב הסעודית לממשל האמריקני והעמדה האמריקנית הנוקשה כלפי אירן מעודדים את בן-סלמאן להחריף את התבטאויותיו נגד אירן. יורש העצר דחה באחרונה כל אפשרות לדיאלוג עמה וציין שערב הסעודית תיאבק בה בתוך אירן, ברמזו על תמיכה בשינוי משטר בטהרן. אירן מצדה האשימה את ערב הסעודית כעומדת מאחורי הפיגוע שאירע ביוני בפרלמנט בטהרן, למרות לקיחת האחריות לו על-ידי דאעש, וערב הסעודית דיווחה כי לקחה בשבי שלושה אנשי משמרות המהפכה שנטען כי התכוונו לבצע פיגוע בתחומה. כמה כלי תקשורת המזוהים עם השלטון באירן, בתגובה ראשונה למינוי, כינו את חילופי הגברי בערב הסעודית "הפיכה רכה" ו"רעידת אדמה פוליטית", והזהירו מפני הסלמת העימות בין המדינות.

השלכות אפשריות


לא ברור עד כמה היה מחמד בן-נאיף כוח ממתן לצידו של בן-סלמאן, הרי הוא הופשט בהדרגה מסמכויותיו. בשל היותו יורש עצר ייהנה בן-סלמאן מלגיטימציה למדיניותו התקיפה, בין השאר נגד אירן - הגם שמדיניות כזו עלול להעמיד את הממלכה בסכנה. מדיניות זו מתבטאת במהלכים שחלקם זכו לביקורת ולדימוי "כהרפתקנים". העובדה שמחמד בן-סלמאן מחזיק עמדות ניציות כלפי אירן אינה חריגה בקרב משפחת המלוכה הסעודית, אלא שנראה שהוא מוכן לקחת סיכונים רבים יותר במטרה להצר את צעדיה של הרפובליקה האיסלאמית, וכך עלול להביא להחרפת המשבר עמה.

בשאלת יחסי ישראל עם ערב הסעודית והזיקה שלהם לנושא הישראלי-פלשתיני - הגם שדווח כי בן-סלמאן אינו שולל יחסים תקינים עם ישראל בעתיד, הציפיה בקרב רבים בישראל שהממלכה תחל לנרמל את יחסיה עם ישראל לפני התקדמות ממשית בתהליך המדיני אינה עולה בקנה אחד עם העמדה הסעודית הנוכחית.

מינויו של בן-סלמאן ליורש עצר עבר עד עתה ללא התנגדות פומבית. אולם, ייתכן שההתנגדות בוא תבוא מתוך בית המלוכה, מצד אילו שאינם שבעי רצון מקידומו המטאורי, מכישוריו ומסגנון ניהולו. על כן, זוהי שעת מבחן ליכולתה של הממלכה להוביל את המעבר הדורי ההכרחי מבניו של אבן סעוד לנכדיו בעת בה היא מתמודדת עם אתגרים מבית ומחוץ. המשבר עם קטר והמלחמה בתימן החלישו את מערכת הבריתות הסעודית, כאשר בעלות ברית מרכזיות של ערב הסעודית, כפקיסטן, מבקשות לשמור על ניטרליות. עד עתה, קטר עומדת בלחץ בין השאר תודות לסיוע אירן וטורקיה, - מה שעלול להביא לכך שגם מהלך החרם והלחץ על קטר, אם ייכשל, ייזקף לחובתו של יוזמו, בן-סלמאן.

למרות שהחלטות הרות גורל התקבלו לאורך השנים בערב הסעודית בדרך כלל תוך התייעצות ושאיפה להסכמה בין נושאי התפקידים הבכירים במשפחת המלוכה, המלך הוא הפוסק האחרון. לכן זהותו חשובה. הערכה רווחת הייתה כי בן-סלמאן יירש את הכתר מידי אביו ו"יחלוף" על-פני בן-נאיף, אף כי לשם כך נדמה היה כי הוא היה צריך לצבור הישגים, בראש ובראשונה בנושא הרפורמות הכלכליות הנדרשות ובשאלת המעורבות בתימן. לפיכך ולמרות מינויו המוקדם, חובת ההוכחה עדיין מונחת לפתחו. מילותיו האחרונות של יורש העצר המודח, בן-נאיף, למחליפו נותרו מהדהדות "אני אנוח כעת, שאלוהים יעזור לך".

תאריך:  29/06/2017   |   עודכן:  29/06/2017
יואל גוז'נסקי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 בשאר אסד 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  העולם הערבי
בעוד מאמצי התיווך במשבר של קטר עם מדינות ערב התחדשו לאחר סיום עיד אלפיטר, גובר החשש בקרב "הרביעיה הערבית" (מצרים, סעודיה, איחוד האמירויות ובחריין) כי שליט קטר השיח' תמים בן חמד נתון בהשפעה חזקה של אירן וטורקיה אשר מעוניינות בהמשך המשבר והכשלת חזרת קטר לחיקן של מדינות ערב.
27/06/2017  |  יוני בן מנחם  |   מאמרים
הבידוד של קטר על-ידי מספר מדינות בראשות סעודיה, חושף סדקים הולכים וגדלים במועצת שיתוף הפעולה של מדינות המפרץ (GCC) - סבורה קבוצת הייעוץ סופאן. הארגון הוקם בשנת 1981 על-רקע מלחמת אירן-עירק שטלטלה את האזור. אחת ממטרותיו הייתה להתנגד לאירן שלאחר המהפכה, ולמנוע את ייצוא המהפכה למדינות המפרץ.
27/06/2017  |  אריאל י' לוין  |   מיוחדים ברשת
הדברים הבאים מהווים תגובה מורחבת למאמרו של עמי דור און, מיום, 24.6.17, באתר זה ולחלק מהתגובות1. מפאת ההיקף בחרתי להציגם כרשימה נפרדת ולא כהערה למאמר המקורי.
27/06/2017  |  רפי לאופרט  |   מאמרים
האולטימטום שהעניקה "הרביעיה הערבית" לקטר בן 10 הימים לבצע את רשימת 13 הדרישות ממנה יפוג בעוד כמה ימים, קטר הודיעה באופן רשמי כי היא לומדת את הדרישות ותשיב עליהן לכווית שמתווכת במשבר. אולם הציפיות בעולם הערבי שקטר תיענה לדרישות האלה הן נמוכות ביותר, אפילו שר החוץ האמריקני רקס טילרסון אמר כי חלק מהדרישות האלה קשות לביצוע.
27/06/2017  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
לא זכור לי נשיא אמריקני שתקופת כהונתו נפתחה בסערה כה גדולה. גם בארה"ב גופא וגם בעולם כולו. בחירתו היוותה הפתעה רבתי לכולם. נכון יותר, כמעט לכולם. אני, למשל, צפיתי שהוא יבחר ואפילו כתבתי על כך באתר זה לפני כשנה. מנהיגי העולם בלעו את רוקם, מחלו על כבודם וברכו אותו על בחירתו. רובם כבר נפגשו עמו והגיעו להבנות ראשוניות. מי שקשה להם עם אמירותיו ומעשיו הם מנהיגי רוסיה, אירן וצפון-קוריאה. שלושת המדינות הללו עשו "חיים משוגעים" בתקופת כהונתו של הנשיא הכושל אובמה. בחולשתו ובעיקר בטיפשותו הוא העצים את כוחן והשפעתן. רוסיה הפכה למעצמה אירופית, קוריאה הצפונית למעצמה מזרח-אסיאתית ואירן למעצמה מזרח-תיכונית.
25/06/2017  |  פסח רויטמן  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   העולם הערבי  /  מי ומי    / 
זינוק של 94% בפיגועי התאבדות  /  יורם שוייצר, אריאל י. לוין, עינב יוגב
טקס פרסי גלובוס הזהב: "תלויים באוויר" מסתמן כמנצח  /  מאיה שני
בסיס הנתונים החדש של צבאות המזרח התיכון  /  יפתח שפיר
תרגילי צה"ל בכרתים וקפריסין  /  גבי סיבוני, גל פרל פינקל
ניסיון ראשון של טראמפ בדרך המפותלת לפתרון   /  דניאל שפירו, רותם אורג
ביקור הנשיא טראמפ במזרח התיכון  /  עמוס ידלין, אלדד שביט
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי הוא הסוכן המדיני היעיל ביותר של אירן אף שאינו עושה זאת במודע ובמתכוון חלילה    הוא הסוכן הפוליטי של טראמפ נגד המפלגה הדמוקרטית במודע
צבי גיל
צבי גיל
האירוע היה משהו ומישהו, נכון יותר מי שהם, שאני מלווה במשך עשרות שנים    היו שם כל המי ומי מבין מקימיי הטלוויזיה הישראלית ומעצביה בשעתה היפה
איתמר לוין
איתמר לוין
עם חיוך תמידי והמון סבלנות ואנושיות, חוי טוקר מנהלת בנינוחות דיוני חדלות פרעון - אם כי לעיתים תכונות אלו גורמות לה לאפשר לעורכי דין להאריך מדי ואף לנהל שיחות ממש מתחת לדוכן
יקיר בן-משה
יקיר בן-משה
כל הספרים שתקו, מה יכולנו לומר? אפילו לסקלי הסמיק, לא ידענו שפוגל גונב, לא ידענו שהוא מחביא פירורים מעוגיות של אחרים
יעקב אחימאיר
יעקב אחימאיר
בנתב"ג חונה המטוס שתוכנן במקור לטיסות הנשיא או ראש הממשלה, אבל המטוס "כנף מציון" מושבת    מדוע לא יוכשר מטוס זה לטיסותיהם של הבכירים לארה"ב?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il