|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל

שישה בשישי

היגיון פשוט

בצה"ל יש ש"ג כדי למנוע מההיגיון להיכנס, אבל אנחנו נמצאים מחוץ לצבא ולכן נפעיל אותו בכל זאת: החל משחרור אולמרט, דרך השירות הציבורי, עבור בקוריאה הצפונית וכלה במשטרת ישראל
07/07/2017  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   משטרה במוקד   |   תגובות
אסירים יטענו לאפליה [צילום: אריאל שליט, AP]


אהוד אולמרט
עשה צחוק מהפסיקה [צילום: מארק ניימן, לע"מ]

מה תגיד המדינה? שאולמרט היה מקרה מיוחד? בכך היא תתעלם מהפסיקה בעניינו ומעקרון השוויון בפני החוק. שזו לא הייתה אפליה? בכך היא פשוט תעלה טענה כוזבת. שלכל האסירים מגיעות אותן הטבות? נקבל המוני פושעים ברחובות

היחס המיוחד לו זכה אהוד אולמרט ערב שחרורו ולאחריו, יוביל מתישהו את המדינה לנקודה בה תצטרך לבחור בין שתי רעות: להודות שאולמרט זכה להעדפה פסולה, או להעניק את אותן הטבות לעוד פושעים. איך אני יודע? עניין של היגיון פשוט: כאשר אסירים אחרים לא יקבלו את אותן הטבות, הם יטענו לאפליה – ואז המדינה תצטרך להתמודד עם הטענה הזאת.

ראשית נסיר מעל דרכנו את הטענה שאולמרט נענש דיו, שילם את חובו לחברה ושאר ירקות. הטבלה שבשולי המדור מראה, שעונשו של אולמרט לא היה חריג ואולי אפילו מקל. בית המשפט העליון אמר במפורש בעניינו, שיש להחמיר עימו דווקא בשל רום מעלתו. ככל שמקבל השוחד בכיר יותר – העונש חמור יותר, נפסק שוב ושוב; והסיבות ברורות. לכן, כאשר בא ראובן ריבלין ומציין את "זכויותיו המרובות של אולמרט" כנימוק להקלה עימו – הוא עושה צחוק מפסיקת בית המשפט העליון.

כעת נעבור ללב העניין. יבוא אסיר שביצע עבירות משמעת, לא יקבל ניכוי שליש ויטען לאפליה מול אולמרט. יבוא אסיר שגרסתו הכוזבת על מעשיו לא תתקבל בידי ועדת השחרורים ויטען לאפליה מול אולמרט. יבוא אסיר שתנאי שחרורו המוקדם יפורסמו ויטען לאפליה מול אולמרט. יבוא אסיר שהתנאים המגבילים שלו לא יבוטלו בידי הנשיא ויטען לאפליה מול אולמרט. יבוא אסיר שעניינו מונח חודשים בלשכת הנשיא ויטען לאפליה מול אולמרט. מה תגיד המדינה? שאולמרט היה מקרה מיוחד? בכך היא תתעלם מהפסיקה בעניינו ומעקרון השוויון בפני החוק. שזו לא הייתה אפליה? בכך היא פשוט תעלה טענה כוזבת. שלכל האסירים מגיעות אותן הטבות? נקבל המוני פושעים ברחובות.

הכל חטאו פה. ועדת השחרורים שנתנה החלטה על בסיס מצג עובדתי חלקי ומטעה; אביחי מנדלבליט ושי ניצן שהחליטו שלא לערער על ההחלטה; ראובן ריבלין שבמהלך בזק נתן לאולמרט זכויות יתר. וכמו תמיד, כאשר הרשויות חוטאות – הציבור משלם.

יועצים משפטיים
די ל"חבר מביא חבר" צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

יוזמת החקיקה של משרד המשפטים, ולפיה לשרים תהיה מעורבות בבחירת היועצים המשפטיים של משרדיהם, הובילה לתגובות הקבועות: הנה הפוליטיקאים (מהימין, כמובן) מנסים להסיר מעל דרכם את שומרי הסף המסורים, המונעים מהם כמעט בגופם מלשדוד את הקופה הציבורית. מעבר לכך שהתגובות הללו מתעלמות במכוון מפרטים אחרים שיש בהצעה, ואשר מבטיחים את עצמאות היועצים המשפטיים, הן לא מתמודדות על ההיגיון הברור העומד בבסיסה.

השר הוא האחראי להתנהלות משרדו, ולכן זכותו לכל הפחות להיות מעורב בבחירת הבכירים האמורים לעבוד עימו בצורה הדוקה בביצוע מדיניותו – לשמה נבחר בידי הציבור. למנוע ממנו את זה, שקול למצב בו מנכ"ל של חברה לא יוכל להתערב במינוי סגנו. כיום שולטים הפקידים במידה רבה במינויים הבכירים, באמצעות ועדות איתור ש"ממליצות" לשרים על מועמד אחד ויחיד – אותו הוא חייב למנות, על-פי פסיקת בג"ץ. בתחום הייעוץ המשפטי אין לשר אפילו את המעט הזה, משום שהיועצים נבחרים במכרזים פנימיים של שירות המדינה – מה שמוביל לכל הפחות לחשש ל"חבר מביא חבר". ההיגיון שבהצעה של איילת שקד כל כך ברור, עד שקשה למצוא מילים להסביר אותו.

ועוד הערה: מוזר שדווקא אביחי מנדלבליט מתנגד להצעה, המבקשת להעתיק לכל משרות היועצים המשפטיים את הנוהל שהביא אותו-עצמו לתפקידו הנוכחי. האם ייתכן שהוא רוצה להמשיך לשלוט על המינויים? לא, מה פתאום; הרי ליועצים המשפטיים אין שום אינטרס מלבד שמירת החוק וטובת הציבור.

אגו ואינטרסים
התמונה שמציגה התקשורת [צילום: הדס פרוש, פלאש 90]

מה שמוביל אותי במישרין לנקודה הבאה. משום מה השתרשה אצלנו חשיבה לפיה הפוליטיקאים תמיד שוקלים רק שיקולים פוליטיים, וכל האחרים – רק שיקולים ענייניים. קחו למשל את המשבר בבית החולים הדסה: התקשורת מציגה תמונה לפיה יעקב ליצמן פועל משיקולים זרים, בעוד הרופאים המתפטרים חושבים רק על טובת החולים. שלא לדבר על אליעד שרגא, שכמובן רק האינטרסים של הילדים ניצבים לנגד עיניו.

הגישה הזאת נוגדת את ההיגיון והשכל הישר. ראיתם פעם מישהו שאין לו דעה בנושא בו הוא עוסק? הרי זה בדיוק העניין: הוא עוסק בו בגלל שיש לו דעה אותה הוא רוצה לקדם. זו יכולה להיות דעה פוליטית, דעה מקצועית, דעה אידיאולוגית. וטוב שכך: אנחנו רוצים שבעלי דעה וידע הם שיקבלו את ההחלטות, לא רובוטים או בורים. גם נציג ציבור המתמנה לוועדה, מחזיק בדעות על הנושא בו היא עוסקת ועל האופן בו עליה להתנהל. אם כבר, אזי בהקשר הזה הפוליטיקאים עדיפים: דעותיהם ידועות והם נבחרו על-מנת לקדם אותן.

חוץ מזה, כמעט לכל אחד יש גם אינטרס אישי. יועץ משפטי או רואה חשבון – עצמאיים וחיצוניים ככל שיהיו – רוצים גם לשמור על מקורות הכנסתם. שופט רוצה להתקדם במערכת. פקיד רוצה לשמר בידיו כוח והשפעה. ושוב: זה טבעי לגמרי. מה שלא טבעי, הוא לטעון שהאינטרסים הללו לא קיימים אצל איש מלבד הפוליטיקאים. קצת היגיון, בבקשה.

פטורים ממכרזים
25 פטורים בשבוע [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

1,269 התקשרויות ב-30.4 מיליארד שקל – זהו ההיקף של רכישות המדינה בשנה שעברה ללא מכרזים. מדי שבוע ניתנים בממוצע 25 פטורים ממכרזים, וחשבון פשוט מלמד שההיקף הממוצע של התקשרויות אלו הוא 2.4 מיליון שקל. הרשויות למיניהן מצאו את הפרצות המאפשרות להן לעקוף את חוק חובת מכרזים ולזרוק כספי ציבור בהיקף של 7% מתקציב המדינה.

אני לא קונה את ההסברים שבדרך כלל ניתנים להשתוללות הזאת: צרכים דחופים, התקשרויות המשך ושאר תירוצים. מצד שני, אני לא חושב שיש כאן שחיתות בקנה מידה נרחב, אם בכלל. ההיגיון אומר שמדובר בצירוף של שני גורמים. האחד: רצון אנושי בכלל ופקידותי בפרט להמשיך במסלול המוכר היטב; כבר מכירים את הספק, אז למה להחליף? השני: חשש מוצדק שמא כל מכרז יגרור הליכים משפטיים שרק יעכבו את ביצועו, או אולי אפילו יובילו לביטולו.

זה כמובן לא מצדיק את התופעה ובוודאי שלא את ממדיה. העובדה שהחשבת הכללית דאז, מיכל עבאדי-בויאנג'ו, אישרה את ההתקשרויות הללו רק מוסיפה לכך משנה חומרה, שכן האוצר מתיימר להיות שומר הסף המבטיח את השימוש הנאות בכספי הציבור. יש כאן מקום להתערבות מיידית וחריפה של השר משה כחלון ושל הכנסת – כדי להפסיק את ביזוי החוק ולהבטיח את המינהל התקין.

קוריאה הצפונית
לא יקרה שום דבר יותר גרוע [צילום: AP]

קים ג'ונג און הוא שליט אכזר שנראה כמו ילד מפונק, אבל מעשיו אינם נטולי היגיון. ההתגרויות הבלתי-פוסקות של קוריאה הצפונית בעולם בכלל ובארה"ב ויפן בפרט, בנויות ככל הנראה על הערכה סבירה לגמרי לפיה לא יקרה לה שום דבר יותר גרוע ממה שקרה לה עד עכשיו. המשטר שורד למרות העיצומים הקשים המוטלים מזה שנים על המדינה, וקים כנראה מעריך שלא נשקפת לו סכנה של ממש למרות חייהם האומללים של נתיניו. חוץ מזה, בהיגיון שלו – העוצמה הצבאית חשובה יותר מאשר הרווחה הכלכלית. אז מה ארה"ב תעשה? אפילו אדם לא יציב ולא צפוי כמו דונלד טראמפ, לא צפוי להסתכן במהלומה צבאית על מדינה בעלת צבא ענק (הגדול ביותר בעולם מבחינת כוח אדם) ויכולת גרעינית.

חוץ מזה, הקוריאנים למדו היטב את הלקח – גם שלהם וגם של אירן. פיונגיאנג התחייבה לפני שני עשורים להפסיק לפתח נשק גרעיני וטילים, היא מצפצפת על כל העולם – ושום דבר לא קורה. האירנים הצליחו לרמות את המערב ולהגיע להסכם שיאפשר להם לפתח נשק גרעיני בעוד כמה שנים, ממשיכים לפתח טילים ומבטיחים להחריב את ישראל – ושום דבר לא קורה. בעולם בו המתונים והשפויים לא תופשים שיש להם עסק עם מי שמבין רק כוח, הקיצוניים והמשוגעים יכולים להשתולל.

המשטרה
החוקרים הבינו [צילום: ז'ק וייסגרס, פלאש 90]

בתחילת השבוע הבאתי כמה דוגמאות לשבחים העצמיים שמחלקים דוברי המשטרה, והנה עוד אחת המלמדת על עומק המחשבה וחדות ההיגיון של גיבורינו במדים הכחולים.

"בתחילת השבוע דווח על מעצרו של תושב מרכז הארץ וזאת בעקבות מספר תלונות שהוגשו במשטרה מקשישים תושבי ירושלים שדיווחו על דפוס זהה, לפיו צעיר דפק על דלת ביתם, הציג בפניהם שטר של 200 שקל וביקש את עזרתם לפרוט אותו על-מנת שיוכל להעביר חלק מהכסף לתרומה. בעוד הקשישים בדקו בארנקם במטרה לסייע לו, נהג לחטוף את ארנקם ובו מאות אלפי שקלים [כך במקור!] ולהימלט.

"עם התפתחות החקירה הבינו חוקרי המשטרה כי אין מדובר במספר מקרים בודד כי אם בשיטת פעולה נרחבת ומתוכננת שבה פעל החשוד ונוספים שתיפקדו כחוליה מאורגנת. מיד כשהבינו החוקרים שהמעשים בוצעו למספר קשישים בירושלים ברצף אירועים - הסיקו שמדובר במעשים שיטתיים, מתוכננים, מאורגנים ומתוזמנים שכללו מעקב וביצוע העוקץ". ואנחנו מוסיפים: הצל"שים בדרך.

הענישה על קבלת שוחד
הנאשם
התפקיד
הסכום בשקלים
חודשי מאסר
הערות
אהוד אולמרט
שר התמ"ת
60,000
18

יורם תמים
שוטר
25,000
18

דוד קון
משנה למנכ"ל חח"י
500,000 דולר
45
עסקת טעון
יוחאי וינשטיין
מזכיר עיריית נשר
78,000
36

יונה מצגר
הרב הראשי
5 מיליון
42
הסדר טיעון
גרשון בר-זיו
סוהר
אלפים
12

צבי בר
ראש עיריית רמת גן
מיליון
36
בשל גילו
משה עזרן
שוטר
100,000
15

אברהם בייהו
שוטר
לא נמסר
8
נסיבות אישוות
פרדי מליק
מ"מ ראש עיריית נשר
150,000
36

דוד ארזקנזי
שוטר
לא נמסר
18

אברהם דותן
רופא
340,000
46
הסדר טיעון, כולל עבירות נוספות
תאריך:  07/07/2017   |   עודכן:  10/07/2017
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות  / עוקבים אירועים / מי ומי בפרשה - לקבלת רשימות חדשות עם הופעתן
 אביגדור קלנר / Avigdor Kalner   אביחי מנדלבליט / Avichai Mendelblit   אהוד אולמרט / Ehud Olmert   אורי כרמל / Uri Carmel   אורי לופוליאנסקי / Uri Lopoliansky   אורי מסר   אורי קורב   אורי שטרית / Uri Shitrit   אורן אדרת / Oren Aderet   איילת שקד / Ayelet Shaked   איל רוזובסקי / Eyal Rozovsky   איריס ניב-סבאג   אירית באומהורן   איתן מעוז /  Maoz Eitan"   אלון ביכלר   אלי אברבנאל   אלי זהר /  Zohar Eli"   אלי שמחיוף   אליעד שרגא /  "   אליעד שרגא ושות', משרד עורכי דין   אריה פטר   אשר גרוניס / Asher Grunis   ג'ואי אש   גיורא אדרת /  Aderet Giora"   דוד רוזן / David Rozen   דונלד ג'ון טראמפ / Donald John Trump   דני דנקנר   הלל צ'רני   יובל גבעון   יוסי אולמרט   יורם דנציגר / Yoram Danziger   יורם ראב"ד /  "   יעקב וינרוט / Yaakov Weinroth   יעקב ליצמן / Yaakov Litzman   יעקב צבן   יפעת מנור-נהרי   יצחק עמית / Issac Amit   ליאת ארזי   ליאת בן-ארי שווקי / Liat  Ben-Ari Shwekey   מאיר רבין   מוסיה ארד   מיכל  עבאדי-בויאנג'ו / Michal Abadi-Boiangiu   מני מזוז / Meni Mazuz   משה טלנסקי   משה כחלון / Moshe Kahlon   משה לדור   משה סובל / Moshe Sobel   נבות תל-צור /  Tel-Zur Navot"   נוית נגב   נחשון שוחט / Nahshon Shohat   ניל הנדל / Neal Hendel   נעמי גרנות   סלים ג'ובראן / Salim Joubran   עוזי פוגלמן / Uzi Vogelman   צבי זילברטל / Zvi Zylbertal   קוריאה הצפונית   רבקה פרידמן-פלדמן / Rivka Fridman-Feldman   רוני אלשיך / Roni Alsheh   רועי בלכר   שולה זקן / Shula Zaken   שי ניצן / Shai Nitzan    שמואל קליין   שמואל דכנר 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
היגיון פשוט
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
בני בנקר
7/07/17 09:08
2
בוליטין
7/07/17 10:12
 
בני בנקר
7/07/17 11:32
3
רון ה.
7/07/17 13:53
 
ירדנה
7/07/17 15:11
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  משטרה במוקד
"פעילות יצירתית ומתוחכמת", "חקירה מאומצת", "חקירה מקצועית" – אלו מקצת מן השבחים להם זכתה משטרת ישראל בתוך יממה אחת (יום א', 2.7.17). לכאורה – יפה מאוד. אבל למה לכאורה? משום שהשבחים הללו באו מפי המשטרה עצמה, בהודעות ווטסאפ שמוציאים 150 הדוברים שהיא מעסיקה.
03/07/2017  |  איתמר לוין  |   כתבות
יורם תמים, ששירת בסיירת התנועה של אגף התנועה במחוז דרום של המשטרה, ירצה 18 חודשי מאסר על שורה של עבירות שוחד - קבע (29.6.17) שופט בית המשפט המחוזי בבאר שבע, אהרון משניות.
02/07/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
קבוצה של שוטרים מסרו דוחות כוזבים ועדויות בלתי אמינות, תוך חיפוי על פעולות בלתי חוקיות שפגעו בצורה קשה בזכויותיו של נאשם והביאו לזיכויו. זו המסקנה העולה (26.6.17) מפסק דינו של שופט בית משפט השלום בתל אביב, עידו דרויאן.
28/06/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
רימון חינאוי, ראש צוות חוקרי מרכז שירות לאזרח במשטרת כרמיאל, מואשם בשורה של מקרים בהם קיבל שוחד תמורת "שירותים" שסיפק במסגרת תפקידו.
28/06/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
משטרת ישראל שילמה אשתקד 23.7 מיליון שקל בתיקי נזיקין - עלייה של 51% לעומת השנה הקודמת והסכום הגבוה ביותר ששילמה מאז 2012. כך מגלה דוח הנזיקין של המשטרה, ששוחרר לפרסום לבקשתו של עו"ד פיני פישלר. בדיקת News1 מעלה, כי הסכומים הגדולים ביותר שולמו בשל מחדלים קשים בתקופה בה שימש יוחנן דנינו כמפכ"ל. ככל הידוע, באף אחד מן המקרים לא פעלה המשטרה כדי לגבות מהשוטרים המעורבים את הסכומים ששולמו מקופת הציבור.
27/06/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
רשימות נוספות   /   משטרה במוקד  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   משפט אולמרט  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   משפט הולילנד - הערעור  /  מי ומי  
מעצר בלתי חוקי והפליה של קטין  /  איתמר לוין
מחדל משטרתי: עבריין בפיקוח נרצח בירי  /  איציק וולף
שישה איסורי פרסום ביממה  /  איתמר לוין
להרים את מסך האנונימיות  /  איתמר לוין
המשטרה קיבלה 54 איסורי פרסום בחודש  /  איתמר לוין
מה אתם באים בטענות  /  איתמר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
"ביבי נקלה, ביבי נבל, ביבי מושחת, ביבי שקרן, ביבי מאוס, ביבי תחמן"... כך נפתח ביום שלישי מאמר בעיתון ה"הגון", שופר הפלשתינים - הארץ
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il