|   15:07:40
  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

דוח סיכום שנתי של השב"כ קובע:

בסיוע החיזבאללה ואירן <br>השתלט חמאס על הרצועה

השב"כ מתריע מפני תוכניות נוספות לחטיפות של ישראלים מגלה: ב-2006 נעצרו יותר מתאבדים פוטנציאליים מארגון דווקא מארגון הפתח "המתון" יחסית
05/02/2007  |   עידן יוסף   |   חדשות   |   העולם הערבי   |   תגובות
[צילום: AP]

ארגוני הטרור ביהודה ושומרון המשיכו השנה בפעילות אינטנסיבית, במסגרתה מוקדו מאמצים להוצאת פיגועים נגד מטרות ישראליות בדגש על פיגועי התאבדות, לצד מאמצים לבניין הכוח של ההתארגנויות השונות.

במהלך שנת 2006 נעצרו ביהודה ושומרון כ-5,000 טרוריסטים, מתוכם 279 מתאבדים פוטנציאליים בהשוואה ל-154 מתאבדים פוטנציאלים בשנת 2005 - עלייה של כ-80%. כך עולה מנתונים שמפרסם היום (ב', 5.2.07) שירות הביטחון הכללי.

מרבית המתאבדים הפוטנציאליים שנעצרו בשנת 2006 הינם מארגון התנזים של הפתח (126 עצורים) ומהג'יהאד האיסלאמי (96 עצורים). מארגון החמאס נעצרו 30 מתאבדים פוטנציאליים, 23 מהם מאזור יהודה.

העלייה המשמעותית בכמות המתאבדים הפוטנציאלים שנעצרו מהווה אינדיקציה למוטיבציה הגוברת לביצוע פיגועי התאבדות של ההתארגנויות, בעיקר בשומרון. עם זאת, למרות ניסיונות ארגוני הטרור להוציא לפועל פיגועי התאבדות נגד מטרות ישראליות, חלה ירידה בכמות הפיגועים בהשוואה לשנה החולפת, כאשר בשנת 2006 הוציאו תשתיות הטרור באיו"ש 3 פיגועי התאבדות, שניים מהם בתוך ישראל, לעומת 6 בשנת 2005, חמישה מהם בתוך ישראל.

מרחב החיץ פרוץ

מרחב החיץ של גדר ההפרדה, בנוסף לפעולות הסיכול של כוחות הביטחון, מערים קשיים על יכולות ארגוני הטרור להוציא לפועל פיגועי התאבדות בשטחי ישראל. בשנת 2006 תשתיות הטרור שבשומרון הצליחו להוציא לתוך שטחי ישראל 2 פיגועי הרג המוני (פיגועי התאבדות בתל אביב בינואר ובאפריל) בהם נהרגו 11 ישראלים ו-90 נפצעו, זאת לעומת 4 פיגועים בעומק שטח ישראל ב-2005 בהם נהרגו 21 ישראלים ו-234 נפצעו.

אוכלוסיית השב"חים כאמצעי למעקף מרחב החיץ

אמצעי נוסף של ארגוני הטרור להתמודד עם מכשול מרחב החיץ הינו אוכלוסיית השוהים הבלתי חוקיים (שב"חים) אשר היכרותם הטובה עם צירי הגישה השונים לתוך ישראל ועם מקומות שונים ברחבי ישראל מקלה על היכולת של ארגוני הטרור השונים להחדיר מפגעים לתוך ישראל.

הרצועה כמפקדה קדמית להתארגנויות הטרור באיו"ש

במהלך השנה החולפת הסתמנה מגמת עלייה בהפעלות ואכוונות של התארגנויות הטרור באיו"ש ובעיקר בשומרון על-ידי גורמים ברצועה. במסגרת זו, העבירו המפקדות מהרצועה ידע לטובת שדרוג יכולות בתחום ייצור אמצעי לחימה, כולל נשק תלול מסלול, לצד אכוונה של פעילות הטרור והעברת כספים לצורך מימון פעילות זו.

חיזבאללה כמאכוון פעילות טרור באיו"ש

ארגון החיזבאללה, אשר פועל כזרוע מבצעית קדמית של אירן, מסייע אף הוא לפעילות ארגוני הטרור באיו"ש.

במהלך המחצית הראשונה של שנת 2006 הסתמנה עלייה של כ-150% בכמות התארגנויות הטרור אותן מנחה חיזבאללה, כאשר ערב המלחמה בלבנון פעלו כ-80 התארגנויות מונחות חיזבאללה ביהודה ושומרון וברצועה, כ-50 מהם באיו"ש, כאשר מרביתן מקרב ארגוני התנזים והג'יהאד האיסלאמי.

במקביל לעלייה בפעילות ההתארגנויות, גברו פעולות הסיכול נגד התארגנויות אלה, כאשר במחצית הראשונה של שנת 2006 נעצרו כ-35 פעילים מאיו"ש אשר אוכוונו על-ידי החיזבאללה.

הלחימה בדרום לבנון ביולי 06' הביאה לירידה בפעילות הארגון מול ההתארגנויות באיו"ש, אשר באה לידי ביטוי בעיקר בירידה בהעברות כספים להתארגנויות השונות. עם זאת ניסה החיזבאללה בתקופה זו לדרבן את ההתארגנויות השונות לבצע פעילות טרור נגד מטרות ישראליות במטרה לפתוח חזית נוספת נגד ישראל. בפועל, לא הצליח הארגון לממש את הכוונות הללו, בין היתר בשל פעולות סיכול נגד ההתארגנויות באיו"ש.

מאז תום הלחימה בלבנון, עושה החיזבאללה מאמצים למקד את פעילותו המבצעית בזירה הפלשתינית, תוך כדי שדרוג מעורבותו ותמיכתו בהתארגנויות השונות, והטמעת שיטות פעולה בהן נעשה שימוש במהלך במלחמה בלבנון.

בין היתר שם ארגון החיזבאללה דגש על שיפור יכולות הירי תלול מסלול של ההתארגנויות השונות בגדה וניסיונות להוצאה לפועל של פיגועים במתווה זה. בפועל, ניסיונות אלה לא הגיעו לכדי מימוש.

פעילות ארגון החיזבאללה ברצועת עזה

על-רקע פתיחת מעבר רפיח לתנועה חופשית ועליית החמאס לשלטון, התגברה פעילות ארגון החיזבאללה גם מול ההתארגנויות ברצועת עזה, כאשר כיום ניתן למנות כ-30 התארגנויות המופעלות על-ידי החיזבאללה.

התארגנויות אלה שידרגו את פעילותן בסיוע החיזבאללה על-ידי הכשרת מומחי חבלה; מימוש פגישות עם בכירי ההתארגנויות בלבנון, סוריה ומדינות נוספות; קבלת ידע שהביא לשיפור מערך הירי תלול מסלול; העברת סכומי כסף גדולים ותאום העברת אמצעי לחימה.

ניסיונות להעתקת מודל הכח המבצע של החמאס ברצועה לאיו"ש
ב-17 למאי 06' הודיע סעיד ציאם, הממונה על תיק הפנים בממשלת החמאס, על הקמת הכוח המבצע של החמאס ברצועת עזה. הקמת הכוח שירתה אינטרס של תנועת החמאס להחזיק זרוע צבאית גלויה, חמושה ומאומנת שתאפשר את שמירת האינטרסים של תנועת החמאס וממשלת החמאס ברחוב הפלשתיני ובזירה האזורית.

הג'יאהד האיסלאמי מגלה השתקמות מהירה חרף הפגיעות

בשנת 2006 חלה ירידה בכמות פיגועי ההתאבדות שהצליח להוציא לפועל ארגון הג'יהאד האיסלאמי באיו"ש, כאשר בשנה זו ביצע הארגון 2 פיגועי התאבדות בהשוואה ל-5 פיגועי התאבדות בשנת 2005.

במסגרת ריכוז המאמצים לפגיעה בתשתיות השונות של הארגון באיו"ש, נעצרו למעלה מ-1,000 פעילי ג'יהאד איסלאמי באיו"ש בהם 96 מתאבדים פוטנציאלים.

על אף פעילות כוחות הביטחון, התארגנויות הג'יהאד האיסלאמי באיו"ש מפגינות יכולת השתקמות מהירה, ועדיין מהוות איום, בדגש על אזור צפון השומרון.

עזה כיצרנית הטרור המרכזית

רצועת עזה שלאחר יציאת כוחות צה"ל בהינתקות ועליית החמאס לשלטון, שימרה ב-2006 את מעמדה כיצרנית הטרור המרכזית (כ-53% מהפיגועים בשנת 2006 בוצעו על-ידי פעילים מהרצועה), והיא ממשיכה להתבסס כמרכז לאכוונה וביצוע של פעולות טרור נגד ישראל. במסגרת זו, ארגוני הטרור פועלים ללא הרף לשדרוג האמצעי לחימה המצוי ברשותם, באמצעות הברחות אמצעי לחימה מסיביות, פיתוח וייצור עצמי, וכן פועלים לפיתוח תורות לחימה והכשרת פעילי הארגונים.

במהלך שנת 2006 בוצעו מספר פיגועים קשים ברצועה נגד יעדים ישראל, כחלק מהמאמצים של ארגוני הטרור לבצע פיגועי הרג המוני ופיגועי חטיפה בתוך ישראל ובאזור הגבול עם הרצועה, בעיקר עם חזרת החמאס למעגל הפיגועים באופן גלוי.

ניצול ציר פילדלפי לטובת הפח"ע

לאחר יציאת כוחות צה"ל מציר פילדלפי בספטמבר 05' הוא הפך לציר מהיר ובטוח יחסית להברחות של אמצעי לחימה ומפגעים וזאת לאור אוזלת ידם של המנגנונים הפלשתינים והמצרים. בנוסף על כך, חוסר השליטה במעבר רפיח מאפשר תנועה חופשית של פעילי טרור לתוך הרצועה והחוצה ממנה למדינות השכנות. ארגוני הטרור מנצלים את פריצותו של ציר פילדלפי ל-3 מטרות עיקריות: בניין הכוח ברצועה; החדרת מפגעים ומאמני חבלה דרך "ציר ה-ח"; כניסה של ידע וכספים לארגוני הטרור

עליית החמאס לשלטון והאנרכיה ברשות

עליית החמאס לשלטון בינואר 06', הביאה לשינויים במאפייני ההתנהלות הפלשתינית ברצועה, כאשר לצד שלטונו של אבו מאזן כיו"ר הרשות, עומד החמאס בראשות הפרלמנט הפלשתיני והממשלה הפלשתינית.

עם עלייתו לשלטון הקים החמאס את הכוח המבצע המונה כ-6000 לוחמים אשר נפרס בשטח במטרה להילחם במתנגדים מבית, וכן להיות כוח לוחם מול ישראל. הכוח המבצע כפוף לגורמי החמאס בממשלה (משרד הפנים), ומאפשר שמירה על האינטרסים המרכזים של הארגון.

קשריה של חמאס עם אירן

מאז ניצחונה של חמאס בבחירות חלה מגמת הידוק יחסים בין החמאס לבין אירן, אשר שינוי המפה הפוליטית ברש"פ מהווה עבורה נקודת התבססות לשם הרחבת השפעתה המדינית והמבצעית בזירה הפלשתינית.

עם היבחרה של תנועת החמאס לשלטון, והמצור הכלכלי של מדינות המערב על הממשלה שהקים הארגון, הפכה אירן לתומכת הראשית בממשלת החמאס באמצעות העברת סכומי כסף גדולים במהלך ביקורים של בכירי הממשלה הפלשתינית בטהרן, אשר חוזרים לרצועה דרך מעבר רפיח כשברשותם מזוודות מלאות בכספים.

בניין הכוח של החמאס

בהשפעתה של מלחמת לבנון, פועל ארגון החמאס בחודשים האחרונים, כמו גם ארגונים אחרים, לשדרג את פעילותו תוך אימוץ דפוסי הפעולה של חיזבאללה בלבנון.

במסגרת זו מרכז החמאס בחודשים האחרונים מאמצים לחיזוק הכוח הצבאי ולשדרוגו מקבוצה ספוראדית של פעילי טרור לכוח מבצעי סדור, עם מיסוד וארגון של מפקדות בחלוקה גיאוגרפית.

כספים כדלק המניע את הטרור

הכספים הרבים שמועברים לארגוני הטרור המשיכו גם במהלך שנת 2006 להוות דלק המניע את הטרור. כספים אלה מאפשרים לארגונים אלה לשמר ולהרחיב את התשתית הארגונית, תוך מתן תשלום לפעילים השונים ואימונם, לצד רכישה וייצור אמצעי לחימה, והוצאה לפועל של פיגועים נגד מטרות ישראליות.

מאמצים מוגברים של ארגוני הטרור באיו"ש וברצועה לבצע פיגועי חטיפה

במהלך שנת 2006 חלה עלייה בכמות ההתרעות על כוונת ארגוני הטרור לבצע פיגועי חטיפה, אשר הביאו לריכוז מאמצים מצד כוחות הביטחון לסיכול כוונות אלה.

בשנה זו הצליחו ארגוני הטרור לבצע מספר פיגועי חטיפה, בהם חטיפתו של גלעד שליט ב-25 ליוני 06' על-ידי פעילי חמאס וועדות ההתנגדות העממית בפיגוע במוצב כרם שלום. באותו היום בוצע פיגוע חטיפה נוסף במהלכו נחטף ונרצח אליהו אשרי ז"ל, בעת שעשה דרכו מאזור ביתר עלית לבית הספר בו למד ביישוב נווה צוף, על-ידי פעילי חוליית תנזים מרמאללה שפעלה באכוונת פעילי וועדת ההתנגדות מרצועת עזה. חברי החוליה נעצרו על-ידי כוחות הביטחון ימים ספורים לאחר הפיגוע.

לצד הצלחות אלו להוציא לפועל פיגועי חטיפה, סוכלו ניסיונות לפיגועי חטיפה על-ידי כוחות הביטחון.

ג'יהאד עולמי

במהלך שנת 2006 גברו השפעות רעיונות הג'יהאד העולמי על פעילים בקרב התארגנויות השונות באיו"ש ובדגש על הרצועה.

הימצאותם של גורמי ג'יהאד עולמי בסיני, תורמת לשגשוג התופעה מאחר וכיום הגישה לאזור זה לאור חוסר השליטה במעבר רפיח היא כמעט חופשית.

מעורבות נשים בטרור

מגמת המעורבות של נשים בטרור נמשכה גם בשנת 2006, לאחר שמתוך 5 פיגועי התאבדות שבוצעו במהלך השנה, שניים בוצעו על-ידי מחבלות מתאבדות:

ב-6 נוב' 06' פוצצה עצמה מחבלת מתאבדת של הג'יהאד האיסלאמי סמוך לכוחות צה"ל בבית חנון, וכתוצאה נפצע חייל באורח קל. ב-23 לנובמבר 06' פוצצה עצמה מחבלת מתאבדת בת 64 מטעם החמאס, בסמוך לכוחות צה"ל בג'בליה, ו-3 חיילים נפצעו באורח קל.

בנוסף לשתי המתאבדות, נעצרו על-ידי שירות ביטחון כללי 19 נשים פלשתיניות במהלך שנת 2006 אשר היו מעורבות בפעילות טרור נגד ישראל, מרביתן מארגון הג'יהאד האיסלאמי (9 נשים) ומארגון התנזים (7 נשים).

החיזבאללה אוסף מידע

את המידע אוסף חיזבאללה באמצעות סוכנים וסייענים הפועלים בשירות הארגון וגם ממקורות גלויים, בהם אמצעי התקשורת הישראלים.

חיזבאללה שואף לגייס סוכנים בעלי נגישות למידע הערכי לו - צבאי ואזרחי, אשר פועלים ממניעים אישיים או שלהם חולשה כלשהי הניתנת לניצול, ושיש בידם לקיים מפגשים בחו"ל. בין אנשים אלה ניתן לציין סוחרי סמים או מעורבים בפלילים אחרים, אנשי צבא ומשטרה (בעבר ובהווה), עיתונאים ואנשי עסקים.

בנוסף פועל החיזבאללה לגייס סוכנים מקרב אוכלוסיית ערביי ישראל ובעלי דרכון זר, אשר מנוצלים למטרות איסוף מודיעין במהלך ביקור תיירותי או משפחתי בישראל. כמו כן, ידוע כי חיזבאללה מנסה להגיע דרך סוכניו גם לגיוס של יהודים.

תאריך:  05/02/2007   |   עודכן:  05/02/2007
עידן יוסף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 בשאר אסד 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בסיוע החיזבאללה ואירן השתלט חמאס על הרצועה
תגובות  [ 11 ] מוצגות   [ 11 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מיכל מירושלים
5/02/07 23:40
2
ירושלמי.
5/02/07 23:41
3
ירמיהו
6/02/07 00:43
4
קוסם
6/02/07 00:47
5
זו התוצאה של אוסלו
6/02/07 00:55
6
אוד עשן
6/02/07 00:57
7
רומח
6/02/07 02:50
8
זוכרים מי נתן אור ירוק לבחירו
6/02/07 04:15
9
פחדני השלום
6/02/07 05:34
10
יהודי פשוט
6/02/07 08:07
11
חקלאי
6/02/07 13:27
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מי רצה בננה ולא קיבל? גן חיות סיני פתח בחיפושים אחר ששה אנשים שיהיו מוכנים להתנדב ולשהות בשטח ההסגר של הקופים במשך חמישה ימים. הנהלת גן חיות הבר "סיאן קינלינג", בעיר סיאן, מעוניינת למצוא שלושה גברים ושלוש נשים שיהיו מוכנים להשתתף באתגר.
05/02/2007  |  אריאל שמידברג  |   חדשות
בית משפט השלום בפתח תקוה גזר את דינו של יעקב אלמועלם משוהם, מנהלה של א. אלמועלם נגריה בע"מ, עפ"י הודאתו בעבירות מס שיוחסו לו בשני תיקים. לאחר ששקל את הנסיבות השית ביהמ"ש שנה מאסר בפועל, שנה מאסר על תנאי וקנס בסך 60,000 ש"ח, כמו-כן, קנס בית המשפט את א. אלמועלם נגריה בע"מ בקנס סמלי בסך 100 ש"ח, שכן החברה אינה פעילה עוד.
05/02/2007  |  מוטי אקסמיט  |   חדשות
בישיבת סגל הפיקוד הבכיר של משטרת ישראל שנערכה היום (ב', 5.2.07) במשרדי ההתאחדות לכדורגל באצטדיון רמת-גן, הוצגו ממצאי סקר שביעות רצון של האזרחים שנערך על-ידי מערך קשרי חוץ, שירות ותלונות הציבור.
05/02/2007  |  מוטי אקסמיט  |   חדשות
דוור במקסיקו נעצר לאחר שהמשטרה מצאה בביתו 10 טונות של מכתבים. על-פי הדיווחים, הדוור השאיר בביתו את כלל המכתבים שהיו בדרכם מהעיר חוארז שבמקסיקו, לארצות הברית. המטרה: למצוא מעטפות עם כסף.
05/02/2007  |  אריאל שמידברג  |   חדשות
בשני פסקי דין שונים, פסל השופט יציב מבית המשפט לתעבורה בחיפה בדיקת שכרות בנשיפה ("ינשוף"). המקרה הנוכחי עליו אנו מדווחים הינו זיכויו של בוריס בנגוייב. השופט יציב פסק כי היות ומכשיר מדידת האלכוהול בנשיפה לא כויל במקום ביצוע הבדיקה לנהג, אין לתוצאת המדידה תוקף אשר די בו כדי להרשיע נאשם בדין פלילי.
05/02/2007  |  אסף דוד-מרגלית  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
דן מרגלית
דן מרגלית
הרמטכ"ל וראש השב"כ 'שקיבלו בארבע עיניים את ההחלטה האסונית לצמצם בהצבת הכוחות ב-7 באוקטובר, וכן ראש אמ"ן ומפקד דרום קיבלו אחריות וצריכים להתפטר, אבל ריבונו של עולם לא דקה אחת לפני ש...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il