|   15:07:40
דלג
  יוני בן-מנחם  
עיתונאי, פרשן העולם הערבי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

יחיא סינוואר מקבע את מעמדו

מנהיג חמאס ברצועת עזה קובע את הכללים לעסקת חילופי שבויים עם ישראל ואת עיקרי המדיניות החדשה של התנועה. יחיא סינוואר מתגלה כמנהיג כריזמטי ובעל אמביציה לעמוד בראש התנועה בעתיד
29/08/2017  |   יוני בן-מנחם   |   מאמרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
יחיא סינוואר [צילום: עבד ראחים חאטיב/פלאש 90]

נראה כי יחיא סינוואר המנהיג החדש של חמאס ברצועת עזה התאושש מהמכה שספג לפני כמה חודשים כאשר בסמוך לכניסתו לתפקיד חוסל במרכז עזה בכיר חמאס מאזן פוקהא, דבר שפגע ביוקרת התנועה והנהגתה.

מאז הוא הספיק להשיג כמה הישגים חשובים תוך שהוא מנצל את עובדת היותו גם המפקד הצבאי של הזרוע הצבאית של חמאס, יחיא סינוואר מחזיק בשני כובעים-צבאי ופוליטי- דבר שמקבע את מעמדו כדמות הדומיננטית בהנהגת חמאס, למרות שאסמעיל הניה נבחר ליו"ר הלשכה המדינית של התנועה. יחיא סינוואר הצליח להוביל שינוי באסטרטגיה של תנועת חמאס ביחסה אל מצרים, חמאס הסכימה להתחייב לשמור על גבולה עם מצרים ולהילחם בדאעש בסיני ובארגונים הסלפים הג'יהאדיסטים ברצועה בתמורה להקלת המצור על הרצועה ופתיחת מעבר רפיח באופן קבוע.

על-פי גורמים בחמאס, יחיא סינוואר הצליח לבנות יחסי אמון עם המודיעין המצרי, לפחות באופן זמני, בכך שהסכים גם להקים אזור חיץ באורך של 15 ק"מ בגבול רצועת עזה עם מצרים כדי למנוע מעבר מחבלים ונשק מרצועת עזה לצפון סיני. ההישג השני החשוב של יחיא סינוואר הינו ההבנות שאליהן הגיע עם מוחמד דחלאן, למרות התנגדות בכירים בצמרת התנועה שיש להם חשבון ארוך עם דחלאן מתקופת שלטונו של יאסר ערפאת ברצועה, אז שימש דחלאן כראש מנגנון הביטחון המסכל שחיסל, עצר ועינה פעילים של תנועת חמאס ברצועה.

למוחמד דחלאן יש השפעה רבה ותמיכה בקרב תנועת פתח ברצועה למרות שבאופן רשמי גורש ממנה, הוא גם נהנה מתמיכתה של "הרביעיה הערבית" (מצרים, סעודיה, מאע"מ ובחריין) לתפקיד יו"ר הרש"פ הבא. סינוואר שגדל עם מוחמד דחלאן במחנה הפליטים ח'אן יונס גילה פרגמטיות והבין כי מוחמד דחלאן הינו המפתח של חמאס להקלת המצור וקבלת סיוע כספי מסיבי ממאע"מ שהרי דחלאן משמש גם כיועצו של שליט אבו דאבי.

בעצם ההגעה להבנות עם מוחמד דחלאן, יצר יחיא סינוואר את התחושה בקרב הציבור בשטחים כי תנועת חמאס התחילה ביוזמתה את תהליך הפיוס הלאומי עם תנועת פתח, השלב הראשון הוא פיוס עם דחלאן, הנחשב למנהיג החזק של פתח ברצועה, לקראת השלב הבא שהוא פיוס עם מחמוד עבאס השולט בשטחים בגדה.
על-פי גורמים בעזה, יחיא סינוואר עומד בהבנות שאליהן הגיע עם מוחמד דחלאן ואיננו מוכן לבטלן גם אם תגיע חמאס להסכם פיוס לאומי עם מחמוד עבאס למרות היריבות המרה בין יו"ר הרש"פ למוחמד דחלאן.

חמאס מציגה את העניין כמחלוקת פנימית בתוך פתח שהיא איננה רוצה להתערב בה.
בזכות ההבנות עם מוחמד דחלאן, זכתה תנועת חמאס לסיוע כספי מיידי ממאע"מ של 15 מיליון דולר בחודש עבור פרויקטים חיוניים ברצועה, בקרוב תממן גם מאע"מ הקמת קו חשמל מאלעריש המצרית לרצועת עזה בעלות של 5 מיליון דולר כדי להקל על מצוקת החשמל.

ההישג השלישי שאותו תכנן יחיא סינוואר היה השלמת עסקת חילופי שבויים עם ישראל אשר אמורה הייתה לחזק עוד יותר את מעמדו בקרב הציבור הפלשתיני, אולם ההתפתחויות הפנימיות בתוך ישראל מנעו בשלב הזה את העסקה. למרות זאת, סינוואר מגלה ביטחון עצמי רב ובואפן מפתיע גם פתיחות תקשורתית, לפני כשבועיים הוא קיים תדרוך מעמיק לעיתונאים פלשתינים בכירים ברצועה שבו שטח את משנתו הצבאית והפוליטית.

מדובר במהלך חריג, שכן ראשי הזרוע הצבאית של תנועת חמאס היו בעבר דיסקרטים מאוד והתרחקו מאמצעי התקשורת, על-פי גורמים בחמאס, יחיא סינוואר מבין את חשיבות התקשורת ויודע לנצלה לצרכיו כדי להעביר את המסרים שלו. בתאריך 28 באוגוסט קיים יחיא סינוואר מסיבת עיתונאים לאמצעי התקשורת המקומיים ברצועה שממנה ניתן ללמוד על המגמות של ההנהגה החדשה של חמאס בנושאים החשובים.

עימות צבאי עם ישראל

מנהיג חמאס הבהיר כי תנועתו איננה מעוניינת במלחמה עם ישראל אך היא איננה חוששת ומוכנה למלחמה במידת הצורך.

"נעשה כל מאמץ כדי שעמנו ינשום" הבהיר סינוואר. על-פי גורמים ברצועה כ 75 אחוזים מהבתים שנהרסו ברצועה במהלך מבצע צוק איתן נבנו מחדש ונראה כי חמאס מעוניינת כעת בהמשך פעולות השיקום ולא בעימות צבאי נוסף. סינוואר הודיע כי המטרה האסטרטגית של חמאס היא שתושבי הרצועה יחיו חיים מכובדים "מבלי לוותר על הפרויקט הלאומי והתמיכה בהתנגדות".

עסקת חילופי שבויים

סינוואר גלגל בחזרה את הכדור למגרשה של ישראל בעניין עסקה אפשרית לחילופי שבויים והדגיש כי תנועתו עומדת על התנאי המוקדם שהציבה בשנים האחרונות כי ישראל היא שצריכה לעשות את הצעד הראשון ולשחרר 54 ממשוחררי "עסקת שליט" שאותם היא עצרה מחדש בגלל חזרתם לפעילות טרור.

סינוואר טען כי בידי הזרוע הצבאית יש קלפים חזקים למשא-ומתן עם ישראל שיאפשרו לה לעמוד בהתחייבות שלה לאסירים בבתי הכלא של ישראל כי ישוחרו ב"עסקות מכובדות". הוא הבהיר כי ברגע שישראל תיענה לדרישתו ייפתח משא-ומתן על מתווך מוסכם כדי לקדם את העסקה.

הפיוס הלאומי עם פתח

סינוואר הדגיש כי הוועדה לניהול ענייני הרצועה הוקמה ע"י חמאס כדי למלא את הוואקום שיצרה ממשלת ראמי חמדאללה וכי אין בעיה לחמאס לפרקה, "היא איננה קדושה" אמר סינוואר וניתן לפרקה "ברגע שיוסרו הסיבות שהביאו להקמתה". הוא אמר כי חמאס שואפת להקים ממשלת אחדות לאומית בהשתתפות כל הפלגים הפלשתינים שתהייה לה סמכויות בגדה וברצועה. לגבי כינוס המל"פ בחודש הבא, הבהיר סינוואר כי תנותו איננה מחפשת תחליף לאש"פ אלא מעוניינת בהקמת מסגרת כוללת שתייצג את כל הפלגים הפלשתינים מבלי להחרים אף אחד. סינוואר הכחיש ידיעות כי חמאס ניתקה את הקשרים עם מוחמד דחלאן והוסיף כי כל מפגש עם מוחמד דחלאן או מחמוד עבאס מחייב אישור מראש של הנהגת התנועה.

היחסים עם מצרים

סינוואר הגדיר את היחסים עם מצרים כ"פריצת דרך אסטרטגית" מבחינת חמאס אשר הצליחה, לדבריו, לנטרל את מצב העויינות והחשדנות מצדה של מצרים. הוא הוסיף כי מעבר רפיח ייפתח ברגע שיסתיימו עבודות שיקום המעבר בצד המצרי.

היחסים עם אירן

יחיא סינוואר אישר כי חל שיפור ביחסים עם אירן שנפגעו בתקופתו של ח'אלד משעל כיו"ר הלשכה המדינית בגלל מחלוקת על מלחמת האזרחים בסוריה. סינוואר הגדיר את היחסים עם אירן כ"מצויינים" ואמר כי היא התומכת הגדולה ביותר של הזרוע הצבאית "עז א-דין אל-קסאם" בכסף ובנשק.

היחסים עם סוריה

סינוואר גילה כי ההנהגה החדשה של חמאס מעוניינת בחידוש היחסים עם סוריה שנותקו ב2012 והעריך כי ברגע שההזירה הפנימית בסוריה תתייצב היא תוכל לחדש את היחסים עם המשטר הסורי של בשאר אסד.

נראה כי יחיא סינוואר מנסה להצטייר כמנהיג כריזמטי ועממי אשר בוחר להעביר את מסריו לציבור ב"גובה העיניים". בינתיים הוא מצליח להאפיל על אסמעיל הניה שנבחר ליו"ר הלשכה המדינית של חמאס אך הוא מקפיד לשמור על כבודו. המדיניות של ההנהגה החדשה של חמאס הינה להקל את המצור מעל הרצועה, לשפר את המצב ההומניטרי ולחזק את הכלכלה מבלי לוותר על האופציה הצבאית מול ישראל.

ההנהגה החדשה של חמאס הפיקה לקחים מהטעות שעשה מנהיגה הקודם ח'אלד משעל שהסתכסך עם סוריה ואירן, היא איננה מעוניינת בעימות או סכסוך עם שום מדינה ומנסה להתרחק מהמחנאות הסונית-שיעית, היא רוצה להינות מכל העולמות ולהצטייר כ"ניטרלית" למרות שהיא משתייכת למחנה הסוני. יחיא סינוואר החל למצב את מעמדו כמנהיג מוביל בתנועה ונראה כי שואף לעמוד בראשה בבוא הזמן המתאים.

תאריך:  29/08/2017   |   עודכן:  29/08/2017
יוני בן-מנחם
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
יחיא סינוואר מקבע את מעמדו
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
כבש 44
30/08/17 07:52
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
מה שמתחיל רע צפוי להיגמר רע מאוד. רע ומר. כוונתם המוצהרת, הנאמרת קבל עם, עדה ותקשורתם, של חברי כנסת אחדים לעלות בשבוע הבא להר-הבית היא הצתת גפרור על שטיח תפילה טבול בנפט.
28/08/2017  |  אברהם שרון  |   מאמרים
ככל שנוקפים הימים, מגלה ממשל טראמפ יותר ויותר כי השגת היעד שהציב הנשיא האמריקני להשגת "עסקת המאה" ופתרון היסטורי לסכסוך הישראלי-פלשתיני היא משימה קשה מאוד להשגה שאפילו קשה להניע את התהליך המדיני כדי להגיע אליה.
27/08/2017  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
תופי הטם טם של מלחמה צפויה מתחילים להישמע בצפון המזרח התיכון. האיש המתריע נגד סכנת המלחמה הוא ראש הממשלה בנימין נתניהו שטס לפגישה דחופה עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין והבהיר לו חד וחלק כך: "נדאג להגן על עצמנו בכל אמצעי נגד האיום האירני בסוריה ונפעל היכן שצריך, לפי הקווים האדומים שלנו", והוסיף כי "יש סיכוי הרבה יותר טוב למנוע מלחמה עתידית, אם אירן לא תהיה בסוריה". צפירת אזהרה דומה העבירה ישראל גם לארה"ב והבהירה כי דרישתה היא ש"כל הכוחות הזרים, הפועלים בסוריה יעזבו את השטח".
24/08/2017  |  עמי דור-און  |   מאמרים
בעתירה התלויה כיום בבג"ץ טוענת הרבנות הראשית, באמצעות עו"ד פרטי ששכרה (בכספי ציבור!) לצורך הגשת תשובתה לעתירה, שנושא התפילות בהר-הבית אינו שפיט, לאור הוראה מראשית ימי המנדט הבריטי ב"דבר המלך במועצתו" שקבעה שענייני המקומות הקדושים אינם שפיטים. בתי המשפט נזקקו לעשרות משפטים בענייני המקומות הקדושים, הן כדי למנוע סכסוכים ושפיכות דמים והן להגנה על אינטרסים אחרים, כמו חופש הדת, המקובל כעקרון חוקתי (הגם שבחוקי היסוד שלנו, למרבה הפלא, חופש הדת והחופש מן הדת לא הוסדרו עד היום, למרות הצהרה כללית במגילת העצמאות החשובה, אלא שזו אינה חלק מהחוקה בישראל). בתי המשפט הגנו על עקרונות השוויון, כבוד האדם, חופש הפולחן ועוד ועוד שיקולים החורגים מהכלל המצומצם של אי-שפיטות.
24/08/2017  |  יוסף אליעז  |   מאמרים
נראה שח"כ נאווה בוקר מצאה את הדרך להביא לכך שבוודאות הטרור לעולם לא יכה שוב באזרחי ישראל, ואף שטרם פרסמה כיצד תשיג זאת, אולי אני יכול לנחש. בעבר היו כאן על לא מעט מכוניות המדבקות: "אין ערבים אין פיגועים". ואכן במקום שאין בו נחשים, איש לא יוכש על-ידי נחש. אלא שבזמן ההוא השמאל היה בשלטון, ומשום שהשמאל אוהב ערבים הוא לא הסכים להיפרד מהם, וכך היו גם פיגועים.
24/08/2017  |  אריה גל  |   מכתבים/הערות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יורם אטינגר
יורם אטינגר
הפקת לקחי 7 באוקטובר מחייבת להימנע ממדיניות של תגובה, הכלה ומתקפות נקודתיות, ולנקוט במלחמת-מנע ומתקפות מערכתיות ולא רק נקודתיות
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
דן מרגלית
דן מרגלית
הרמטכ"ל וראש השב"כ 'שקיבלו בארבע עיניים את ההחלטה האסונית לצמצם בהצבת הכוחות ב-7 באוקטובר, וכן ראש אמ"ן ומפקד דרום קיבלו אחריות וצריכים להתפטר, אבל ריבונו של עולם לא דקה אחת לפני ש...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il