|   15:07:40
דלג
  אורי מילשטיין  
חוקר מערכות צה"ל
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
[צילום: ארכיון המלחמות של אורי מילשטיין]
האמת על מלחמת העצמאות: ממשבר להכרעה – פרק 31

קרב שיירת חולדה (ב') כוח פלמ"ח יורה על אוטובוס נוסעים ערבי

שיירה של תגבורת לוחמים ואספקה נשלחת מתל אביב לחולדה, כדי להמשיך משם לירושלים; כוח של חטיבת "גבעתי" מבצע פעולת תגמול על הכפר אבו שושא, לא הרחק מחולדה. תושבי הכפר הערבי מבקשים לנקום; כסף שמיועד לסלילת דרכי ביטחון חיוניות מועבר למטרה פוליטית: הקמת מועדונים של מפלגת מפא"י; למרות הסכם אי-התקפה בדרכים במרחב; כוח של פלמ"ח יורה באוטובוס ערבי ופוגע בנוסעים אחדים
08/09/2017  |   אורי מילשטיין   |   תחקירים   |   האמת על מלחמת העצמאות: פלישת צבא ההצלה   |   תגובות


1."להתכונן לקרב מכריע"

השירה יצאה מתל אביב לחולדה לא ב-29 אלא ב-30 במארס, והפלוגה של אורי בן-ארי לא יצאה איתה. פקודיו של זריז (מאתיים ועשרים איש, רובם ימאים) יצאו מחולדה לשער-הגיא, ב-30 במארס בשעה עשר וחצי בלילה, בשבע-עשרה מכוניות משוריינות, ומשוריינים אחדים, בפיקודו של, אברהם לב מהפלוגה של סטוצקי, אבטחו אותם. מיכאל גור סיפר: "לפני שיצאו לדרך השמיע בני מרשק נאום ציוני ואמר שזה כבוד למות בעד ירושלים". חבר חולדה, צבי בוטניק, סיפר שהמסדר היה על מגרש הספורט של הקבוצה ושבני מרשק אמר ליוצאים: "לעיני כל עם ישראל, ירושלים צופיה בכם". 1

ביציאה מחולדה התהפך אחד המשוריינים. המאבטחים ותשעה חיילים נפצעו וקיבלו טיפול במרפאה של חולדה (המשוריין ההפוך נשאר על הדרך, ללא שמירה, וערבים שרפו אותו). המכוניות המשוריינות והמשוריינים האחרים נסעו באורות מלאים והגיעו לקבר השייח' שבמעלה שער-הגיא. שם ירדו מהם פקודיו של זריז. ערבים ירו בהם מכמה מארבים, וחייל אחד נפצע. כשהתמקמו פקודיו של זריז בעמדותיהם, חזרו המכוניות והמשוריינים עם המאבטחים לחולדה, ואז ביקש עמוס חורב מיצחק רבין ומיגאל ידין אישור להוציא מיד לדרך את שיירת האספקה. רבין דיווח על כך ליגאל אלון (שהיה תקוע בגוש-עציון אחרי קרב שיירת נבי-דניאל). בשיחת טלפון דרש אלון מרבין להגדיל את הכוח שיעלה לירושלים, וידין החליט לצרף לשיירה עוד משאיות. חורב לא קיבל אישור לצאת לדרך, אף כי ביקש ממפקדיו לא לעכב את השיירה, והזהיר אותם שהיא עלולה להיות טרף קל לתוקפים, אם תיסע באור היום.2

בפקודת רבין יצאו אורי בן-ארי ופלוגתו לחולדה, ובפקודת ידין נשלחו אליה משאיות עמוסות מצרכים. ידין דיווח לבן-גוריון: "אתמול רוכזו (בחולדה) עשרים ושבע מכוניות-משא מהגליל העליון, מהנגב ומרחובות. הקשר מקריית-ענבים למעלה-החמישה נתקלקל, לכן... המשוריינים, שהיו צריכים לצאת להרים, נשארו בחולדה. מאה איש כבר יש בהרים. מלבד אלה שבחולדה, יישלחו עד מחר או מחרתיים מאתיים איש." בן-גוריון כתב ביומנו: "יש, לדעתי, לשלוח יותר, כי האויב ירכז וידרבן כוחותיו נגד תחבורתנו לירושלים, ועלינו להתכונן לקרב מכריע בשלב זה."3

2. הפשיטה על אבו שושא

בלילה שבין 30 ל-31 במרץ פשט כוח מגדוד 52 של "גבעתי", בפיקודו של שלמה להט (צ'יץ),4 על הכפר הערבי הגדול אבו-שושא,5 במרחק ארבעה וחצי קילומטרים מצפון-מזרח לחולדה. בכפר זה התגוררו כחמשת אלפים איש. הייתה זאת פעולת-גמול: ב-20 במארס נחטף שומר השדות של קיבוץ גזר, זרובבל פבזנר, ושוביו רצחו אותו והתעללו בגווייתו. בפשיטה על אבו-שושא השתתפו שתי כיתות מקיבוץ נען, וכיתה מקיבוץ גזר. הפושטים פוצצו באר ואת ביתו של מפקד הכפר, אבו חלמה, ופגעו בערבים מהכפרים שבסביבה שחשו לעזרת המותקפים. חמישה-עשר ערבים נהרגו (איש "גבעתי" יהושע בורגין נפצע, ומת מפצעיו אחרי שלושה שבועות).6

קצין בריטי ששירת במשטרת אבו-גוש קיבל הודעה על השיירה היהודית העומדת לעבור בכביש, ומסר את המידע לתושבי הכפר הערבי בית-מחסיר, ואלה פוצצו מעביר-מים על הכביש (על כך נודע לש"י לאחר כמה ימים).7

3. הכסף הועבר למפא"י

השיירה יצאה מחולדה ב-31 במארס בשעה 10:30 בבוקר. היו בה עשרים ושש משאיות עמוסות, ארבעה אוטובוסים עם פקודיו של בן-ארי מהגדוד הרביעי של הפלמ"ח, ושבעה משוריינים בפיקוד יעקב סטוצקי, עם שלושים ושישה מלווים ומאבטחים מהגדוד החמישי של הפלמ"ח.8

חורב מונה למפקד השיירה, לפני שהגיע שאול יפה לחולדה, אבל יפה היה מפקד בכיר ממנו; גם מפקד הגדוד הרביעי, יוסף טבנקין, הצטרף לשיירה כ"טרמפיסט", ופקודיו תגברו את היחידות של נרקיס, חורב, ויפה. טבנקין ישב במשוריין הפיקוד של שאול יפה. יפה היה המפקד הבכיר ביותר בשיירה, אבל לטבנקין הייתה יותר השפעה על אנשי הפלמ"ח.9

אברהם לב ופקודיו נסעו בשלושה משוריינים, לפני השיירה, וראו ערבים רבים ניצבים על הגבעות וצופים בפעולות היהודים. תנועת השיירה נעצרה זמן קצר אחרי היציאה, עקב הבוץ מהגשמים שירדו בלילה על דרך העפר. שאול יפה פקד על אברהם לב במכשיר-הקשר לאבטח את קטע הדרך שבין חולדה ובין המחנה הצבאי בוואדי צראר (נחל שורק),10 שהבריטים כבר פינו אותו, וכמאה עריקים מ"צבא ההצלה" משבט כשדי מעירק, בפיקודו של הסורי עבד אל גאבר שומרי, התמקמו בו. הכשדים הסתפחו לכוחות של עבד אל-קאדר אל-חוסייני ושל חסן סלאמה, אבל עד אז לא פגעו ביהודים. הם מכרו נשק ותחמושת לכפרים הערביים, והציעו את מרכולתם גם לחברי קבוצת חולדה.11 תפקיד המשוריינים של לב היה לחסום את הדרך מפני הכשדים שבמחנה. הם לא ידעו שחלק מן הנשק שלהם הם מכרו לקיבוץ חולדה. חברי חולדה לא דיווחו על כך לאיש, ולא סיפרו גם לאנשי הפלמ"ח ששהו במקום, מחשש שמא יוחרם הנשק מהם.12

שלושת הקילומטרים שבין חולדה לכביש מסמיה-לטרון היו מלאים בוץ. (ארבעת אלפים לירות מתקציב המלחמה הוקצו לסלילת הדרך שבין חולדה לכביש) . ב-15 במארס קיבל זאב שרף, מזכיר "ועדת המצב" היישובית דוח "העבודה (סלילת הדרך) נגמרה". ב-15 במארס הסתיימה הכנת תשתית כביש על הדרך הזאת, אבל הכביש לא זופת. מאיר גירון, שהיה גזבר בכמה מוסדות מרכזיים באותה תקופה, אמר למחבר שהכסף הועבר להקמת מועדונים למפלגת מפא"י)13 משאית עמוסה בשקי סוכר של השיירה נתקעה בבוץ והחליקה לשולי הדרך. משאיות שנהגיהן ניסו לחלץ אותה ומשאיות שניסו לעקוף אותן, שקעו אף הן. לבסוף שקע בבוץ משוריין הפיקוד של השיירה. רץ נשלח לחולדה, והביא טרקטור, ופקודיו של סטוצקי חילצו משאיות אחדות. אורי בן-ארי ופקודיו ישבו באוטובוסים, במשאיות ובמשוריינים ולא השתתפו בחילוץ (לפני שיצאו לדרך אמר להם יפה: "אם יהיו חילופי-יריות אתם תישארו בכלי-הרכב. החבר'ה של סטוצקי ולב יפתרו את הבעיות").14

4. האוטובוס הערבי

אז התקרב אל השיירה אוטובוס-נוסעים ערבי שנסע למסמיה.15 לב ופקודיו היו אז על כביש מסמיה-לטרון. אחדים מהם ירו על האוטובוס. הנהג נהרג ונוסעים אחדים נפצעו. בנימין ליפשיץ סיפר: "חסמנו את דרכו של האוטובוס ודפקנו אותו. הוא נעצר, וברחו ממנו הרבה אנשים"; בהודעת ה"הגנה" לעיתונות נכתב: "אוטובוס מלא ערבים מזוינים נפגע והתהפך. רק שישה ערבים נמלטו מהאוטובוס"; בדוח ששלח רבין ליגאל ידין כתוב: "אוטובוס ערבי מלא נוסעים נפגע". תושבי הכפרים הערביים נזעקו (עד אז נשמרה בגזרת חולדה התחייבות הדדית של-אנשי הש"י ונכבדי הכפרים, לא לפגוע בכלי-רכב, ובפקודה ששלח רבין ב-23 במארס לצבי זמיר, לשאול יפה ולמכבי מוצרי, כתוב: "אין לפעול נגד התחבורה הערבית בכביש מסמיה-לטרון"). רבים מן הכפריים התכוונו גם לנקום את דם קרוביהם שנהרגו בלילה באבו-שושא. לעזרתם באו העריקים מ"צבא ההצלה" ממחנה ואדי צראר; חיילי הלגיון העבר-ירדני שחנו בלוד וברמלה, ואנשי חסן סלאמה שחנו בחולדה הערבית. בדוח של המשטרה הבריטית מאותו יום נכתב: "שלוש מאות ערבים תקפו את השיירה על הכביש16 ובדרך-העפר המובילה אל הכביש, אחרי שאנשי השיירה ירו על אוטובוס."

מלחמת הערבים נגד השיירות לא התחילה עם הפיגוע באוטובוס הערבי שנסע למסמיה, ואפשר להניח שערבים היו תוקפים את שיירת חולדה גם ללא פיגוע זה (ידוע שלוחמים ערבים חיכו לה בשער הגיא ותקפו את פלוגת נרקיס), אבל הקרב של שיירת חולדה התחיל עם הפגיעה באוטובוס. זאת עובדה! עד אז לא הותקפו שיירות בגזרה ההיא. גם זאת עובדה. האחראי על מלחמת הדרכים והשיירות במטכ"ל, מישאל שחם, העיד: "הסכם אי-ההתקפה בין ה"הגנה" ובין הכפר מסמיה ויתר הכפרים בסביבה, שאותו השגתי בדי עמל, נשמר עד אותו יום".17

הערבים, שנזעקו מחולדה הערבית, משייח'-חליד ומדיר-מוחסיין, תפסו עמדות במרחק מאה ומאתיים מטרים מהכביש, והטרידו ביריות את לב ופקודיו. במכשיר-הקשר דיווח לב מהכביש לשאול יפה בדרך-העפר. יפה לא נתן לו הוראות. משוריינים של העריקים מוואדי צראר התקדמו אל הכביש. פקודיו של לב ירו על המשוריינים. שניים מהם נפגעו, והאחרים ברחו. לב לא רדף אחריהם, מפני שיוסף טבנקין – שקיבל מיפה את הפיקוד על השיירה – הורה לו במכשיר-הקשר לחזור לדרך-העפר ולאבטח את המכוניות של השיירה שתחזורנה לחולדה. לימים אמר לב שלולא הפקודה שקיבל היה מחסל את העריקים מ"צבא ההצלה" ומבריח את כל הערבים שהתאספו מהכפרים.18

לפי עדותו של יוסף טבנקין הייתה תחילתה של ההתקפה "התנגשות אטית עם שישה ערבים בלבד." הוא סיפר שאחרי שעות אחדות של ניסיונות לחלץ את המשאיות התקועות "ביקש ממני שאול לקבל את הפיקוד על הכוח הצבאי, שהיה מפוזר", ושיפה השגיח – מקרוב ותחת אש – על חילוץ המשאיות מהבוץ. היריות גברו ומשוריינים ערביים התקרבו אל דרך-העפר ואל השיירה.19

vgru,

1. ראיון עם מיכאל גור.
2. א"צ אל מטכ"ל מאת בולגרים, דוח עוזי נרקיס ממשלט, 1 באפריל 1948, 6 באפריל 1948. א"צ, עדות מס' 16 של עמוס חורב, עדות מס' 87 של עוזי נרקיס ועדות מס' 19 של יצחק רבין; ראיונות עם עמוס חורב, עוזי נרקיס, יצחק רבין, יצחק תנחומא, עמי פורר, אליהו שחר, מיכאל גור, יוחנן זריז, אברהם לב, צבי בוטניק וגרשון אגמון. רב שיח עם חברי חולדה: שמעון רונן, שבתאי צוקרמן, אליהו פרידמן, צבי סלס, אריה ארנון ואמוץ פלג, שקרא קטעים מיומנו של אביו, זלמן פלג, מפקד חולדה ב-1948.
3. יומן דב"ג, 30 במארס 1948.
4. לימים אלוף בצה"ל וראש עיריית תל אביב
5. כיום היישוב כרמי יוסף שבין רמלה לבית שמש.
6. א"צ, אל חנוך מאת יחיעם: פעולת אבו-שושא, 31 במארס 1948; אברהם אילון "חטיבת גבעתי במלחמת הקוממות", עמ' 260--256.
7. א"צ, ידיעות טנא.
8. א"צ, "תיק נס גדול", ארכיון המחבר, יומן הגדוד הרביעי, ראיונות עם וסף טבנקין ועם אורי בן-ארי
9. ראיונות עם יוסף טבנקין.
10. ראיון עם אברהם לב.
11. הרב-שיח הנ"ל עם חברי חולדה; א"צ, טנא, ידיעות אויב, זרובבל.
12. שם.
13. א"צ, כבישי ביטחון; מב"ג, אגם/מטכ"ל, סיכום מצב, 19 בדצמבר 1947; ג"מ, 41/284, לזאב שרף, 15 במארס 1948; ראיון עם מאיר גירון.
14. ראיונות עם אברהם לב, הרברט ברגר אורי בן-ארי; שושנה בקר ישעיהו (שוקי) שחר ואורי שלם.
15. ישוב ערבי ליד גדרה של היום.
16. כביש מסמיה-לטרון.
17. ראיון עם מישאל שחם.
18. ראיונות עם אברהם לב ויוסף טבנקין.
19. א"צ עדות מס' 54 של יוסף טבנקין וראיונות עם יוסף טבנקין וישעיהו שחר.

תאריך:  08/09/2017   |   עודכן:  08/09/2017
אורי מילשטיין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
קרב שיירת חולדה (ב') כוח פלמ"ח יורה על אוטובוס נוסעים ערבי
תגובות  [ 31 ] מוצגות   [ 31 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ראומה
8/09/17 11:12
 
ב_שמואל
8/09/17 13:27
 
בלגן
8/09/17 13:40
 
חבר קיבוץ יגור
8/09/17 18:31
 
כישלון בהר הבית.
9/09/17 08:23
 
חבר קיבוץ יגור
9/09/17 22:56
 
ב_שמואל
10/09/17 08:25
 
היו מנהלים היטב
9/09/17 00:25
 
תימני קמצן
9/09/17 06:40
 
סיני?
9/09/17 08:34
 
אל בגדדי.
9/09/17 10:31
 
ב_שמואל
10/09/17 05:40
 
שנבין
13/09/17 00:29
 
ב_שמואל
10/09/17 06:06
2
בת האיכר
8/09/17 15:18
 
חבר קיבוץ יגור
8/09/17 17:14
 
למה להתחזות?
9/09/17 13:57
 
תימני קמצן
9/09/17 15:55
 
תימני קמצן
9/09/17 15:55
3
מקס פאואר
8/09/17 16:11
 
גם ה"נאורים"
9/09/17 10:00
4
פועה
9/09/17 11:20
 
חבר קיבוץ יגור
9/09/17 20:58
 
ב_שמואל
10/09/17 11:23
 
פועה
10/09/17 16:04
 
ב_שמואל
10/09/17 17:32
 
פועה
10/09/17 22:54
 
ב_שמואל
11/09/17 08:48
 
היעיל
10/09/17 23:40
 
ב_שמואל
11/09/17 08:58
 
חבר קיבוץ יגור
10/09/17 18:48
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  האמת על מלחמת העצמאות: פלישת צבא ההצלה
לקחי אסון שיירת נבי דניאל; ייאוש בקרב מפקדי ארגון ה"הגנה" ובכירי הסוכנות היהודית בירושלים; אריה טפר וצבי זמיר מסמלים את הטוב והרע בפלמ"ח ובצה"ל; שכתוב ההיסטוריה של מלחמת העצמאות, ופיתוח תרבות ביטחונית מיתולוגית של אי-חשיפת ליקויים ואי הפקת לקחים
18/08/2017  |  אורי מילשטיין  |   תחקירים
בפרק זה: מטוסים של שרות האוויר של ארגון "ההגנה" מפציצים את הערבים המבקשים לטבוח בנצוריי השיירה; בתל אביב מכינים כוח לחלץ את השיירה; הבריטים יוצאים מירושלים לבית לחם לחלץ את השיירה; משא-ומתן בין הבריטים לבין המפקד בפועל של השיירה מפקד המחלקה אריה עמית טפר שעה שהמפקדים הבכירים נותנים הוראות מכפר עציון; טפר סוגר את מכשיר הקשר ופועל בניגוד להוראות, את הערבים התעללו בהרוגים וכרתו את ראשיהם
11/08/2017  |  אורי מילשטיין  |   תחקירים
פניות של מפקדים ומנהיגים יהודים למפקדי הצבא הבריטי להציל את השיירה מטבח; מטוסים של שירות האוויר של ה"הגנה" מפציצים את ריכוזי הערבים ומשליחים ציוד לנצורים, ייאוש בקרב הנצורים; הערבים מפנטזים לשחוט את הלוחמים היהודים ולאנוס את הלוחמות; מכתב של ערבי מחברון שהשתתף בקרב
04/08/2017  |  אורי מילשטיין  |   תחקירים
קולונל בריטי מזהיר את מפקד הגדוד השישי של הפלמ"ח, צבי זמיר, שערבים מכינים מארב, והוא דרש ממנו לא לצאת חזרה מגוש-עציון לירושלים; השיירה נתקעת במחסום השביעי בין גוש-עציון לירושלים, מדרום לבית לחם מול דהיישה (היום מחנה הפליטים); המפקדים הבכירים, צבי זמיר ומישאל שחם, שנסעו בסוף השיירה, פינו את עצמם חזרה לגוש-עציון והותירו את רובה של השיירה תקועה תחת אש וללא פיקוד
28/07/2017  |  אורי מילשטיין  |   תחקירים
איחור של ארבע שעות בהתייצבות כוחות הפלמ"ח למבצע; התעלמות מהמידע שהערבים מתכננים להשמיד את השיירה; אי-עמידה בלוח הזמנים של חזרת השיירה מגוש-עציון לירושלים; אי-ביצועה של התוכנית למנוע הקמת מחסומים על הכביש; השתתפות עריקים בריטים בכוח הערבי
21/07/2017  |  אורי מילשטיין  |   תחקירים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il