|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
איפה כדאי ללמוד בינה מלאכותית?
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?

יד ושם חושף את המחקרים הסודיים

המוסד כמעט לכד את מנגלה

שלושה מחקרים של המוסד שהותרו לפרסום מתעדים את פעילותו במשך למעלה מ-30 שנה לאיתור פושעי מלחמה נאצים מנגלה היה היעד המרכזי וכמעט נלכד ב-1962 וב-1968 - אך הצליח לחמוק ולבסוף טבע בים
07/09/2017  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   שואה וגבורה   |   תגובות
מנגלה. נרדף עד צוואר [צילום: יד ושם]

סוכני המוסד היו קרובים מאוד ללכוד את יוזף מנגלה בשנים 1962 ו-1968, אך הרופא הראשי באושוויץ הצליח לחמוק מהם. כך מגלה המחקר הרשמי של מחלקת ההיסטוריה במוסד, אשר פורסם השבוע לראשונה בידי יד ושם.

יד ושם פתח לציבור שלושה מחקרים ובהם 700 עמודים, שכתב לפני עשור סוכן המוסד יוסי חן, בעצמו ניצול שואה, על בסיס מסמכי הארגון שהיו סודיים קודם לכן. שלושת המחקרים הועלו לאתר האינטרנט של יד ושם, והם גם זמינים כקובץ קשיח באולם הקריאה בספרייתו.

חלקו הראשון של המחקר ממפה את אופן העיסוק של המוסד בנושא לאורך השנים, ואת השינויים שחלו בכפוף למדיניותו של ראש הארגון בכל תקופה ושל הממונה עליו, ראש הממשלה. המחקר עוסק במבנה הארגוני של היחידות השונות שניהלו את המבצעי איסוף המודיעין והכנת הפעולות והוצאתן לפועל בשנים 1991-1959, ומהווה סיכום תמציתי של מאמצי המוסד בתחום רדיפת פושעי המלחמה הנאצים.

בעקבות גל אנטישמיות

חן אומר, כי לא הייתה כל החלטה רשמית של ממשלת ישראל ולפיה היא רואה חובה לעצמה ללכוד פושעים נאצים, אך במסגרת הקוד המוסרי של המדינה - הדבר היה מובן מאליו. המשימה הוטלה על המוסד, מהסיבה הפשוטה שלא היה שום ארגון אחר שהתאים לבצע אותה, ומשום שהיא כללה פעולות ביון בחו"ל - התחום שעליו מופקד המוסד.

בשנות ה-50 התמקד המוסד באיסוף נתונים על הפושעים, אך בהעדר הנחיה מוגדרת של הדרג המדיני - ההחלטה מה ייעשה בהם הייתה בידי ראש המוסד וכל פעילות מבצעית הצריכה את אישורו של ראש הממשלה. גל אנטישמיות שפרץ באירופה ב-1959 דרבן את ישראל גם להיאבק באנטישמיות וגם לנסות ולשים את ידה על פושעים נאצים. ביולי 1960 הוקמה במוסד יחידת "עמל", עליה הוטל לעסוק בנושאים אלו.

במקביל ללכידתו של אדולף אייכמן בארגנטינה, עסק המוסד בעבודת הכנה רבה על פושעים נוספים. חן מציין, כי חלק מאנשי המוסד באותה עת אף סברו, כי למשימה זו מוקדשים יותר מדי מאמצים. בשנת 1961 נעשה ניסיון לפגוע באלואיס ברונר, עוזרו של אייכמן שמצא מקלט בדמשק, אך הוא נכשל. בשנת 1965 אישר ראש המוסד דאז, מאיר עמית, ללכוד ולחסל במקום את פושע המלחמה הלטבי הרברטס צוקורס, שמצא מקלט באורוגוואי. צוקורס היה אחראי לרצח 43,000 יהודים ביער רומבולה ובגטו ריגה, וחיסולו היה הפעם היחידה בה המוסד נקט בפעולה שכזאת, שכן מדיניותו הייתה ללכוד את הפושעים לשם העמדתם לדין.

בגין הורה לחדש את הפעילות

בסוף 1968 אישר ראש הממשלה דאז, לוי אשכול, את המלצתו של ראש המוסד, צבי זמיר, שלא לחפש עוד פושעים נאצים, למעט מנגלה ומרטין בורמן, שהיה מזכירו וראש לשכתו של אדולף היטלר ושעקבותיו נעלמו ב-1945. עד שנת 1977 כמעט ולא עסק המוסד בנושא, והטיפול התחדש על-פי הוראתו של ראש הממשלה דאז, מנחם בגין, ליצחק חופי שעמד בראש המוסד. חופי הסביר שהדבר יבוא על חשבון משימות אחרות, ולכן אישר בגין להכין רשימה מצומצמת של יעדים בהם יתמקד הארגון, כאשר ההנחיה הייתה להורגם אם לא ניתן יהיה להביאם למשפט. כעבור שנה הוקמה ביחידת "מצדה" מחלקת "מסר" שעליה הוטלה המשימה.

בסוף שנות ה-70, כותב חן, היו התיקים המבצעיים מוכנים, אך הביצוע נדחה פעם אחר פעם. מבצע יחיד היה ניסיון שני להתנקש בברונר, אשר רק נפגע בידיו כאשר פתח מעטפת נפץ שנשלחה אליו. בשנת 1980 הועברה מחלקת "מסר" ליחידת "ביצור". המוסד שוב השקיע מאמצים רבים במודיעין ובהכנות מבצעיות, אך הדרג המחליט לא אישר את הפעולות מנימוקים מדיניים ומבצעיים. אנשי מטה דאז, מציין חן, סבורים שהסיבה העיקרית הייתה חוסר נחישות. לבסוף התרכזו המאמצים רק במנגלה, גם לנוכח העובדה הברורה שעם חלוף הזמן - הלכו ומתו הפושעים.

במבט כולל אומר חן, כי העיסוק בענייני העבר בדרך כלל נדחה בשל משימות ההווה של המוסד. בנוסף לכך, לראשי המוסד היו עמדות שונות בנושא המרדף אחרי הנאצים. הראל סבר שיש להתמקד באייכמן ומנגלה. עמית חשב שיש להפחית את היקף הפעילות, אם כי הוא הרחיב את הרשימה גם לראש הגסטפו, היינריך מילר, והוסיף עוד שלושה פושעים מוכרים פחות - ובהם צוקורס. כאמור, זמיר יזם את ההקפאה למעשה של המרדף.

נאלצו לחיות בפחד ובמסתור

חלקו השני של המחקר מפרט את סיפורם של שמונה מעקבים ומרדפים אחרי פושעים נאציים שונים, בראשם בורמן, הפושע הנאצי הבכיר ביותר שגורלו לא נודע. המחקר מפרט את הגורמים והנסיבות בגינן כל אחד מהפושעים לא בא על עונשו - למעט צוקורס.

בנוגע לבורמן ומילר אומר חן, כי מאחר שעקבותיהם נעלמו בתום המלחמה ולא היה מידע מוכח על מקום הימצאם, מדובר היה למעשה ב"מרדף אחרי רוחות רפאים". עוד הוא עוסק במרדף אחרי ד"ר הורסט שומאן, שנטל גם הוא חלק ב"ניסויים הרפואיים" באושוויץ. שומאן נדד בין מצרים, סודן וגאנה, הוסגר לגרמניה ב-1966, הועמד לדין אחרי ארבע שנים, שוחרר בשל מצב בריאותו - וחי עוד 11 שנים.

חן גם מגלה, כי המוסד ביצע הכנות מבצעיות מרחיקות לכת ללכידתם של ולטר ראוף - ממציא משאיות הגז שקדמו לתאי הגזים - וקלאוס ברבי, שהיה אחראי לרצח יהודי ליון שבצרפת בתפקידו כמפקד הגסטפו בעיר. השניים לא נלכדו, ואילו ברבי הועמד לדין בצרפת רק ב-1987. חן מתאר את המרדף אחרי ברונר, שכאמור נעשו שני נסיונות כושלים לחסלו בדמשק, שם גם מת. לבסוף הוא אומר, כי המוסד צירף בשלב מאוחר לרשימת יעדיו את פרנץ מורר וארנסט לורך, שהיו אחראים לרצח יהודי וילנה ולובלין, אך גם בשל האיחור וגם בשל שיקולים מדיניים - השניים לא נענשו.

חלקו השלישי של המחקר מוקדש לסיכום מקיף של שלושים שנות הרדיפה העיקשת אך העקרה אחרי מנגלה, שניהל את הסלקציות באושוויץ וערך "ניסויים רפואיים" מזוויעים במאות יהודים. הניסיון הראשון ללכוד אותו נעשה מיד אחרי לכידתו של אייכמן, אבל התברר שכבר ב-1959 עזב מנגלה את בואנוס איירס ועבר לפרגוואי.

"מנגלה לא נלכד, אבל היה נרדף עד צוואר במשך כ-20 שנה", כותב חן. "בשנים האחרונות לחייו הוא חי כמעט בבדידות מוחלטת. כל אותן שנים לא פסקו החיפושים אחריו. פירוט האמצעים שננקטו ותיאורם רק יבהירו כמה קשה הייתה המשימה. ספק אם המשאבים שהושקעו ניתנים בכלל למדידה". חן מציין, כי גם פושעים אחרים היו ערים למצוד אחריהם ונאלצו לחיות במסתור ובפחד מתמיד - כך שלמרדף עצמו היו תוצאות, גם אם לא הסתיים בהצלחה. המרדף אחרי מנגלה בא לקיצו רק כאשר הוברר סופית, כי הוא טבע בים בברזיל ב-1979 ונקבר תחת שם בדוי. חן מעיר, כי מנגלה הצליח לשטות ברודפיו גם אחרי מותו, שכן עד 1985 גורלו לא היה ידוע, ורק ב-1992 הוכח סופית שהגופה באותו קבר אכן הייתה שלו.

תאריך:  07/09/2017   |   עודכן:  08/09/2017
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
המוסד כמעט לכד את מנגלה
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
הגוי..
7/09/17 16:46
2
ב_שמואל
7/09/17 18:30
 
חניבעל
7/09/17 19:37
3
סנסיי
7/09/17 21:37
4
מרק_טווין
8/09/17 16:50
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  שואה וגבורה
בחודש מארס השנה התלוותה כתבת גארדיאן, לינדה קינסטלר, לשניים מן התובעים במשרד המרכזי לחקר פשעי הנאצים - מנואלה זלר ומיכאל אוטה - שיצאו לבואנוס איירס בניסיון להשלים את מאגר המידע על נאצים שנמלטו לארגנטינה. הייתה להם תקווה מועטה למצוא חשודים חיים; 20 המסעות של אנשי המשרד לארכיונים בברזיל, פרו, צ'ילה, ארגנטינה ופרגוואי לא הניבו אף כתב אישום. לכן, מסעם של זלר ואוטה נחשב למשימה האחרונה של המשרד בדרום אמריקה.
03/09/2017  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
מאחורי דלת כספת במרתף בית הכלא בלודוויסבורג שוכן מה שמכנה ינס רומל "האוצר של משרדו" – המשרד המרכזי לחקר פשעי הנאצים. אלו הם טורים על גבי טורים של כרטיסים: 1.7 מיליון כרטיס אינדקס צהובים וירוקים ובהם שמותיהם של מעשי טבח, קרבות, מחנות ריכוז, קורבנות, עדים ופושעים. זהו הרישום המקיף ביותר בעולם של פשעי הנאצים והנסיונות שלאחר המלחמה להעמיד לדין את האשמים. והאינדקס עדיין איננו שלם: מדי יום נוספים שמות. יש רק עותק אחד של הכרטיסים הללו, שמור במיקרופילם במקום סודי; לא ברור מדוע המשרד אינו חולק את המידע עם רשויות אחרות ועם ארכיונים ומוסדות מחקר והנצחה.
03/09/2017  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
בית הכלא בעיר לודוויסבורג שבדרום-מערב גרמניה הוקם במאה ה-18. בתקופה הנאצית נכלאו בו מתנגדי המשטר. כיום הוא מקום מושבו של המשרד המרכזי לחקירת פשעי הנציונל-סוציאליזם – האחרונים שבציידי הנאצים, מכנה אותם העיתון הבריטי גארדיאן בכתבה נרחבת.
03/09/2017  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
רק מי שאינו מבין את הרגישות הרוסית להיות מי שישאירו חותם וזיכרון קבוע, במה שקרוי קיבוע הזיכרון בהיסטוריה העולמית, יתמה על זימון השגריר הישראלי, גדי קורן, לשיחת הבהרה במשרד החוץ הרוסי. נבהיר, כי השגריר זומן לשיחת הבהרה זו, בעקבות החלטתה של פולין שלא לאפשר לרוסיה להשתתף בפרויקט בניית מוזאון ואתר הנצחה לקורבנות מחנה ההשמדה סוביבור. בפרויקט הנצחה זה שותפות גם מדינת ישראל ומדינות נוספות, מלבד פולין.
20/08/2017  |  חיים שטנגר  |   מאמרים
פליטת הפה של יאיר נתניהו ביחס למהומות הניאו נאצים במדינת ורגי'ניה בארה"ב, חייבת להדליק "אור אדום" לכל מי שזכר השואה יקר לו. נתניהו הבן ניסה לרכך את התקפת הניאו נאצים האלימה בווירג'יניה בטענה כי "הם נעלמים מהעולם" ו"הם עבר", ואילו את אשמת הסכנה הוא הטיל בשמאל האמריקני, שכביכול יצא "נגד המדינה שלי". עולם שלם ראה כיצד ניאו נאצים, על דגליהם וכלי נשקם, הגיעו לרמוס ולהרוג, ושעל הכוונת שלהם עמד ראש עיר יהודי, שהנאצים הללו הציתו נגדו את האנטישמיות ההיסטורית. אבל אצל נתניהו הצעיר הם היו בסה"כ רק תעתועי "העבר"! עולם שלם ראה כיצד הניאו נאצי דורס את מפגיני היריב לאחר שההפגנה הסתיימה, אבל אצל נתניהו הצעיר הדורס הנאצי היה רק דמיון ה"עבר"! נתניהו הצעיר ידע לסלוח לניאו נאצים על מאבקם האנטישמי אבל הוא מעדיף להתמקד כנגד אלה המבקרים את ממשלתו של אביו.
17/08/2017  |  אליהו קאופמן  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בעז שפירא
בעז שפירא
שונאי ישראל אינם מבדילים בין ממשלה ישראלית כזאת או אחרת, מימין או משמאל, אלא שמטרתם היא חיסול עצם קיומה של מדינת ישראל, "מהנהר ועד הים"
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
במערכות היררכיות דוגמת הצבא, נהוג לייחס משקל עודף לממד פקודות הצבא כאמת מידה ערכית, אף בהינתן צבר של מוניטין שנקשר לדמותו של קצין, בכיר ככל שיהיה
רפי לאופרט
רפי לאופרט
"העקרונות המוסכמים" שעליהם מרבים לדבר בשנה האחרונה אינם מגילת עצמאות - הצהרת הכוונות של האבות המייסדים, חוקי יסוד וחוקים שחוקקה הכנסת הנבחרת על-ידי העם    בארגון דמוקרטי אלה העקרונו...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il