|   15:07:40
דלג
  איציק וולף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
פחד מרופא שיניים: אסטרטגיות להתמודדות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל
המשנה ליועמ"ש רז נזרי. על דעתו [צילום: איציק וולף] שביתת בתי הספר הכנסייתיים [צילום: הדס פרוש/פלאש 90]

הישראבלוף בעמדת הפרקליטות / מסמך בלעדי

בכירי הפרקליטות הודו: אפליה <br>בתקצוב ייחודי לבי"ס כנסייתיים

למרות שבכירי הפרקליטות הודו בדיונים רשמיים שקיים פגם מהותי בהעברת 50 מיליון שקלים רק לבתי ספר מוכרים שאינם רשמיים בבעלות הכנסיה ולא לדומיהם במגזר היהודי והמוסלמי, הם מבקשים למחוק עתירה בנושא בטענה שכלל לא מדובר בתקציב מפלה אלא בתקציב ייעודי לשמירה על מסורת של מיעוט שבמיעוט שכלל לא קשור לתקציב שמעביר משרד החינוך
12/09/2017  |   איציק וולף   |   כתבות   |   משמר המשפט   |   תגובות
אסנת מנדל. פגיעה בשוויון [צילום: איתמר לוין]

המדינה מבקשת להכשיר הקצבה של 50 מיליון שקלים לבתי הספר הכנסייתיים (מוכרים לא רשמיים) בנימוק של שמירה על התרבות הנוצרית, זאת, לאחר שהפרקליטות הגיעה למסקנה שלא ניתן לנמק בפני בית המשפט אפליה של בתי ספר מוסלמים וחרדיים שהוגדרו באותו סטטוס. כך עולה ממסמך פנימי שהגיע לידי News1. התקציב העצום הזה ניתן לבתי הספר הכנסייתיים על-אף שמדובר בכפל תמיכות ממשלתיות על שעות הלימוד, פרקטיקה שנאסרה בהנחייה מפורשת של היועץ המשפטי לממשלה בשל היותה פתח לאי-סדרים, תמיכת יתר, חוסר יכולת לפיקוח אפקטיבי ופגיעה בשוויון.

ראשיתו של הסיפור בשביתת בתי הספר הכנסייתיים בעקבות קיצוץ עמוק בתקציבי בתי הספר המוכרים שאינם רשמיים. מדובר בקיצוץ שנבע מהחלטת שר החינוך הקודם, שי פירון, לקיצוץ תקציבי בשעות תמריץ וטיפוח לבתי הספר המוכרים שאינם רשמיים, ובהגבלת גובה שכר הלימוד באותם בתי ספר.

לצורך סיום אותה שביתה הגיעו שר החינוך, נפתלי בנט, ושר האוצר, משה כחלון, להבנות להקצאת 50 מיליון שקלים לעדה הנוצרית בישראל ועל צעדים נוספים הכוללים ביטול קיצוצי פירון. בעקבות ההבנות הללו נחתמה בספטמבר 2015 התחייבות ממשלתית על-ידי מי שהייתה אז מנכ"לית משרד החינוך, מיכל כהן, להעברת 50 מיליון שקלים לבתי הספר הכנסייתיים. כ-3.5 חודשים לאחר מכן הוכנס להחלטת ממשלה העוסקת בתקצוב המגזר הערבי המשפט הבא:

"במסגרת יישום הוראות סעיף זה, יביא בחשבון המשרד לשוויון חברתי, בשיתוף משרד האוצר, בין היתר, צרכים של תת-מגזרים של תלמידים באוכלוסיית המיעוטים, ובכלל זה בשים לב לצרכים של מגזרים באוכלוסיית המיעוטים, לרבות החינוך הנוצרי". המשרד לשוויון חברתי פרסם קול קורא לתקצב מוסדות המושתתים על הדת הנוצרית ב-50 מיליון שקל ובאורח פלא היו בתי הספר הכנסייתיים ששבתו אותם המוסדות שנענו לקול הקורא וקיבלו את הכסף.
פורום בתי הספר המוכרים שאינם רשמיים נ' שר החינוך / סיכום דיון פנימי
מסמך פנימי של הפרקליטות לסיכום דיון בנושא עתירות שהוגשו בעקבות הקצאת 50 מיליון שקל לבתי הספר הכנסייתיים באופן שפוגע בשוויון ובבתי ספר מוכרים שאינם רשמיים מהמגזר החרדי ומהמגזר המוסלמי
אישור תקציב על לימודי מחול ודבקה ברוח הדת הנוצרית / פרוטוקול החלטה
החלטה על אישור תקצוב לבתי ספר כנסייתיים עבור לימודי מחול ודבקה ברוח הדת הנוצרית

"מחול ודבקה ברוח הנצרות"

בחינה של מסמכי בקשת התמיכות מעלה כי הגופים שביקשו לקבל את הקצאת הכספים נדרשו להוכיח למשרד לשוויון חברתי כיצד השיעורים שבגינם יקבלו את הכסף נעשים 'ברוח הדת הנוצרית'. באופן הזה היו מוסדות שקיבלו תקצוב בגין "שירים ברוח הדת הנוצרית", "חיזוק השפה האנגלית בקרב התלמידים ברוח הדת הנוצרית" ואפילו בגין "מחול ודבקה ומורשת בנצרות".

סעיף זה, של "מחול ודבקה בנצרות", הוגש על-ידי בית הספר היסודי האורתודוקסי ברמלה ולא אושר בתחילה. בית הספר נדרש להבהיר כיצד "מחול ודבקה" הם ברוח ערכי הדת הנוצרית. "ניתנה תשובה שלומדים שירים וריקודים מהמורשת הערבית והנוצרית ומציגים בפני קהילות שונות שמטרתם לאפשר לקהילות אחרות ללמוד, להכיר ולכבד את ערכי הדת הנוצרית", נכתב בפרוטוקול אישור הבקשה. עוד נכתב שם כי מנהל הרשות לפיתוח כלכלי במשרד לשוויון חברתי מאשר שדבקה היא חלק מהתרבות הערבית והוא מתרשם שהדברים הם ברוח ערכי הדת הנוצרית. "הוועדה מאשרת", סוכם.

בעקבות העברת עשרות מיליוני השקלים לבתי הספר הנוצריים עתרו בתי ספר מוסלמים וחרדיים לבית המשפט העליון בטענה לאפליה מצד משרדי הממשלה. זאת, משום שהם סבלו מאותו קיצוץ תקציבי ולכן זקוקים בדיוק באותו אופן למענק הממשלתי שיפצה אותם על מדיניות השר לשעבר פירון. לטענתם, מדובר בהעברה כספית שאינה תואמת את חוק יסוד התקציב ואת חוק חינוך ממלכתי, ואשר פוגעת בעקרונות השוויון. עוד ציינו כי מדובר בכפל תמיכות, האסורה על-פי הנחיית היועץ המשפטי לממשלה. זאת, משום שמשרד החינוך ממילא מממן את שעות הלימוד הללו.


"המוסלמים - קבוצה חשודה"

דיון פנימי שהתקיים בהשתתפות בכירי פרקליטות המדינה, ובראשם המשנה ליועמ"ש (חקיקה) רז נזרי, וראש מחלקת הבג"צים בפרקליטות, אסנת מנדל, הסתיים בתובנה חד-משמעית של צמרת הפרקליטות - הקצאת עשרות מיליוני השקלים לבתי הספר הכנסייתיים פוגעת בשוויון ולא ניתן יהיה להגן עליה בבג"ץ.

מסמך פנימי של סיכום הדיון שהגיע לידי News1 חושף את חוות הדעת החד-משמעית בנושא, שהובילה להמלצה על הקמת צוות שיבחן הקצאה נוספת של כספים, הפעם לבתי הספר החרדיים והמוסלמיים.

"הקושי שמתעורר ומתחדד בעתירות נטוע בהיעדר יכולתנו להצביע על שוני רלוונטי שיצדיק מתן תקצוב של 50 מיליון שקל רק למוסדות חינוך מוכר שאינו רשמי בבעלות הכנסייה, ולא לבתי ספר זהים במעמדם שהינם חרדים או מוסלמים. ככל שהתכלית הינה להעביר תוספת תקציבית לטובת מוסדות חינוך מוכר שאינו רשמי על-מנת שיעבירו תכנים המקדמים לימודי דת ומורשת הרלוונטיים למוסד החינוך ולתלמידיו, הרי שמתעורר קושי להצביע על הבחנה רלוונטית בין מוסדות חינוך כנסייתיים לבין מוסדות חינוך מוכר שאינו רשמי מוסלמיים וחרדיים, לאור מאפייניהם הדומים בכל הנוגע לתכלית ההקצאה", נכתב בסיכום הדיון על-ידי מנהלת מחלקת בג"צים בפרקליטות, אסנת מנדל, ועל-ידי רן רוזנברג, המכהן כסגן בכיר בפרקליטות.

לדבריהם, השאלה המרכזית היא האם העברת הכספים מקיימת את עקרון השוויון או לא. סיכום הדיון העלה "קושי משפטי משמעותי ביותר בכל הקשור לשוויוניות חלוקת הכספים", כלשונם. עוד הוסיפו כי מוסדות מוסלמיים או חרדיים שאינם נמנים על שתי הרשתות הגדולות לא קיבלו מעולם תוספת תקציבית דומה לזו שקיבלו בתי הספר של הכנסיה. ביחס לבתי הספר המוסלמיים, ציינו בכירי הפרקליטות כי לפחות לכאורה ניתן להשתמש בטיעון שלפיו מדובר ב"קבוצה חשודה", כנימוק לאי מתן התוספת התקציבית, אולם ביחס לבתי הספר החרדיים - ייתכן שלא ניתן יהיה למנוע הצגת ביסוס עובדתי לאפליה במתן הכספים.

באותו דיון עלו דברי שר החינוך, נפתלי בנט, שהודה במשתמע בדברים שאמר בכנסת בספטמבר 2015 כי ברור לו שמדובר באפליה לטובת בתי הספר הכנסייתיים. זאת, כשביקש זמן ללמוד את הנושא כדי שיוכל להסביר בבג"ץ למה הוא "מפלה או מעדיף לטובה את בתי הספר הכנסייתיים".

דברים ברוח דומה כתב אלרואי אסרף, ראש מטה סגן שר החינוך, כשכתב בינואר 2017 כי "קיימת אפליה של שאר מוסדות המוכר שאינו רשמי לעומת המגזר הנוצרי בעקבות התוספות שקיבלו המוסדות הנוצריים". בכירי הפרקליטות ציינו את דברי השניים כהוכחה לכך שהקשיים המשפטיים היו נהירים לכל העוסקים במלאכה "תוך כדי תנועה", כלשונם.

"לאור היעדר הבחנה רלוונטית, לפחות עד כה, שיכולה להצדיק את תקצוב המוסדות הכנסייתיים בלבד... ובשים לעובדה כי ביטול התוספת עלול לגרור תרעומת מצד גורמים בעלי השפעה בעולם הנוצרי, מבית ומחוץ - עמדתנו היא שיש להודיע לבג"ץ כי אחר בחינת העתירות הוחלט על ביצוע עבודת מטה לבחינת העברת כספים למוסדות מוכר שאינו רשמי מוסלמיים וחרדיים שעניינם דומה למוסדות הכנסייתיים", ציינו מנדל ורוזנברג. עידכון ברוח זו הוגש לבית המשפט העליון במרס 2017.

הבכיר שאסר הוא הבכיר שהתיר

אולם בתגובת המדינה שהוגשה לבג"ץ ב-15 באוגוסט 2017 התגלה כי הצוות הבין-משרדי שהוקם - שבו היו חברים מנהל אגף התקציבים במינהל הכלכלה במשרד החינוך, ראש אגף פיתוח חברתי במשרד לשוויון חברתי, רכזת חינוך באגף התקציבים באוצר, ויועצים משפטיים מטעם שלושת המשרדים הממשלתיים הללו - החליט שמדובר בהקצאה תקציבית שכלל אינה פוגעת בשוויון ושאינה קשורה לתקציב של משרד החינוך - כפי שטענו העותרים.

לטענת הצוות, מדובר בתקצוב חד-פעמי שהתכלית שבבסיסו נובעת "מן הערך של השמירה על המסורת ועל התרבות של הקהילות, ובפרט של הקהילה הנוצרית שהיא מיעוט בתוך מיעוט, מתוך רגישות תרבותית והכרה בצרכי הזהות של התלמידים הנוצריים". בשל כך, טען הצוות הבין-משרדי כי אין לקשור בין החלטות משרד החינוך למנוע תקצוב מבתי הספר המוכרים שאינם רשמיים - שנוגעת גם לבתי הספר החרדיים והמוסלמיים - לבין ההחלטה לתת תקצוב לבתי הספר הנוצריים.

"הצוות סבור שאין מקום להעמיד תקציב נוסף לטובת מוסדות הנמנים עם הקבוצה היהודית, שכן האוכלוסייה היהודית, על השונות שבה, מהווה רוב במדינת ישראל שהיא כידוע מדינה יהודית ודמוקרטית... יקשה לומר שלתלמיד יהודי אשר נמנה על אוכלוסיית הרוב במדינת ישראל יש קושי לשמור על זהותו הדתית והתרבותית, וזאת ללא קשר למצבו החברתי כלכלי או למאפיין חברתי-כלכלי של בתי הספר שבהם הוא לומד", כתבו חברי הצוות הבין-משרדי בהחלטתם.

למעשה, לצורך הכשרת המענק הכספי החד-פעמי לנוצרים ציינו חברי הצוות שהתקציבים שמעביר משרד החינוך לבתי הספר המוכרים שאינם רשמיים אינם כוללים רכיב תקציבי שעניינו שימור הדת, המסורת והתרבות. "על כן, מוצע להעמיד תקצוב חד-פעמי כאמור לגופים המפעילים בתי ספר מוכרים שאינם רשמיים, שפונים לאוכלוסיות בקרב אוכלוסיית המיעוטים שלהן טרם ניתן תקצוב".

לטענת הפרקליטות בהודעתה העדכנית לבית המשפט - שעליה היה חתום רן רוזנברג שהיה שותף לדיון שבו הודו בכירי הפרקליטות כי יש אפליה מהותית בהענקת עשרות מיליוני השקלים לבתי הספר הנוצריים בלבד - עמדת הצוות הבין-משרדי שינתה את המציאות המשפטית והעובדתית שהייתה היסוד לעתירות, ולכן יש לדחות אותן. "אשר על כן, מתבקש בית המשפט הנכבד להורות על מחיקת העתירות במתכונתן הנוכחית", כתב.

תאריך:  12/09/2017   |   עודכן:  12/09/2017
איציק וולף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בכירי הפרקליטות הודו: אפליה בתקצוב ייחודי לבי"ס כנסייתיים
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  משמר המשפט
השופט המחוזי גדעון גינת גרם עיוות דין חמור, כאשר ביטל ללא סמכות פסק דין חלוט שניתן ארבע שנים קודם לכן - קובע (10.9.17) שופט בית המשפט העליון, עוזי פוגלמן.
11/09/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
פרצה ביטחונית חמורה בכל בתי המשפט בארץ: כל עורך דין יכול להיכנס לכל בית משפט ולכל אולם בהציגו תעודת עורך דין בלבד, בלא שנערכת כל בדיקה האם אין הוא שליח של ארגון טרור. כך עולה מבדיקת News1.
11/09/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
המשטרה ממשיכה להפר את החוק ופסיקת בית המשפט העליון, ומונעת מרוב החשודים לממש את זכות ההיוועצות בעורך דין לפני חקירתם - אומרת (10.9.17) הסניגוריה הציבורית בדוח השנתי שלה. עוד היא מעלה את החשש, כי גם כאשר נעשה היידוע - הוא פגום, וכך החשודים "מוותרים" כביכול על זכות ההיוועצות.
10/09/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
פרקליטות המדינה עיכבה במשך שש שנים העברת חומרי חקירה לסניגוריה הציבורית, שייצגה מורשע ברצח שביקש לקיים לו משפט חוזר. המשנה בדימוס לנשיאת בית המשפט העליון, סלים ג'ובראן, מביע (7.9.17) מורת רוח רבה מהתנהגות הפרקליטות ודורש ממנה להקל על הגשת בקשות שכאלו.
07/09/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
"להלכה, ראש הממשלה הוא פרימוס אינטר פארס [ראשון בין שווים]. בפועל, הוא פרימוס מאוד" - מסביר סר האמפרי ב"כן, אדוני השר". אותם דברים יכולים להיאמר על נשיא בית המשפט העליון.
05/09/2017  |  איתמר לוין  |   כתבות
רשימות נוספות   /   משמר המשפט  /  מי ומי  
ליקויים מתמשכים בצווי חיפוש בשלום בת"א  /  איתמר לוין
לשנות בדחיפות השיטות בבתיהמ"ש לתעבורה  /  איתמר לוין
האבסורדים של אסף ימיני  /  איתמר לוין
היכן האמון  /  איתמר לוין
ההצפה שמטביעה אותנו  /  איתמר לוין
נתקלנו בשופטים שאינם ראויים  /  איתמר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
ירון פרידמן
ירון פרידמן  |  
חזרה לפילוג הפוליטי שהיה לפני השבעה באוקטובר, התחמקות מקבלת אחריות למצב, משבר מנהיגות ועוד - לא מדובר בישראל אלא בוויכוח הפנים-פלשתיני. פרשן מצרי מתאר בדרכו את המתיחות בין שני הפלג...
רון בריימן
רון בריימן
תמלול של קטע מרתק ומאלף מתוך ראיון של דובר צה"ל לשעבר, המותח ביקורת נוקבת על התרבות הארגונית של צה"ל    לא מיותר לציין שתרבות זו היא של צה"ל בפרט, אבל של החברה הישראלית בכלל, לפחות ...
צבי גיל
צבי גיל
האירוע היה משהו ומישהו, נכון יותר מי שהם, שאני מלווה במשך עשרות שנים    היו שם כל המי ומי מבין מקימיי הטלוויזיה הישראלית ומעצביה בשעתה היפה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il