|   15:07:40
דלג
  יוני בן-מנחם  
עיתונאי, פרשן העולם הערבי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות

שדה המוקשים של הפיוס הפלשתיני

ככל שחולף הזמן מסתבר כי הפיוס בין פתח לחמאס מלא בבעיות מסובכות כמו סירובה של חמאס להתפרק מנשקה והמו"מ עם ישראל הדרג המדיני בישראל שומר על שתיקה אך בחמאס מעריכים כי הוא יתנגד להסכם הפיוס ויפעל להכשילו
23/09/2017  |   יוני בן-מנחם   |   יומני בלוגרים   |   ישראלי-ערבי   |   תגובות
עבאס. על פרשת דרכים [צילום: AP]

מצרים פועלת ברציפות מזה ארבעה חודשים להשגת פיוס בין תנועת פתח לתנועת חמאס והצליחה בסופו של דבר להביא למה שנראה כפריצת דרך במגעים בין שתי התנועות. מבחן ההצלחה של היוזמה המצרית נותר מבחן הביצוע בשטח.

ארבעה גורמים פעלו כדי להכשיל את היוזמה המצרית: אירן, קטר, טורקיה ומחמוד עבאס.
יו"ר הרש"פ יצא לפני שבועיים לטורקיה וניסה לעקוף את מצרים באמצעות נשיא טורקיה ארדואן, שיש לו קשרים הדוקים עם הנהגת חמאס, כדי להכשיל את התיווך המצרי ולנסות ולהביא לביטול ההבנות שבין תנועת חמאס לבין יריבו הפוליטי המר מוחמד דחלאן. אולם, הנהגת חמאס החדשה לא נפלה במלכודת של מחמוד עבאס והיא דבקה בהבנות שהושגו בינה לבין דחלאן בחסותה של מצרים.

מצרים היא זו שהוסמכה ע"י הליגה הערבית לתווך בין חמאס לפתח, והיא זו שמחזיקה למעשה במנופי הלחץ על חמאס ובראשם בפתיחת מעבר רפיח שהינו המוצא היבשתי היחידי של שני מיליון פלשתינים החיים ברצועה לעולם הערבי.

מחמוד עבאס בירך מעל בימת העצרת הכללית של האו"ם בניו-יורק על ההבנות שהושגו בקהיר בתיווכה של מצרים. אך השאלה היא מתי הן ייושמו בשטח, דבר שיאפשר את כינוס המל"פ כדי לגבש אסטרטגיה פלשתינית חדשה.

החשש ברחוב הפלשתיני הוא שהזמן פועל לרעת הפלשתינים. הפחד הפלשתיני הוא כי יש ניסיון אמריקני-ישראלי להשיג "שלום אזורי" עם מדינות ערב המתונות כדי לעקוף את הפלשתינים ולכן יש להזדרז ביישום הבנות קהיר. מצרים אמורה לשגר משלחת של המודיעין המצרי לרצועת עזה כדי לפקח על יישום ההבנות בין פתח לחמאס.

תנועת חמאס הודיעה אומנם על ביטול "ממשלת הצללים" שהקימה ועל נכונותה לאפשר לממשלת רמאללה לפעול ברצועה עד להקמת ממשלת אחדות לאומית ועריכת בחירות כלליות. אולם ישנם שורה של מוקשים ומכשולים ששתי התנועות צריכות להתגבר עליהן, אחרת ההבנות בקהיר ייכנסו שוב לארכיון ההיסטוריה כהסכם נוסף שנכשל בין פתח לחמאס במהלך 10 השנים האחרונות.

השותפות הפוליטית

השאלה המרכזית היא מידת הנכונות של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס ושל ההנהגה החדשה של חמאס בראשות מחמוד עבאס לשתף פעולה ביישום הבנות קהיר ולחלק את עוגת השלטון. חמאס לא ויתרה על שאיפותיה להשתלט גם על הגדה. היא רוצה לאמץ את המודל השלטוני של חיזבאללה בלבנון מבלי לוותר על כוחה הצבאי.

מחמוד עבאס שומר את הקלפים צמוד לחזהו. הוא לא השיג שום הישג ממשי בפגישתו עם הנשיא טראמפ בניו-יורק. הוא נשא נאום חיוור בעצרת הכללית של האו"ם ועכשיו הוא יצטרך להחליט לאן פניו. בינתיים הוא לא הודיע על ביטול הסנקציות שנקט נגד רצועת עזה. אין שום צעד מעשי שנקט בו עבאס מלבד פרסום ברכות על ההבנות בקהיר והודעה כי נציגות של הממשלה ותנועת פתח יבקרו בקרוב ברצועה.

הבעיה המרכזית היא חוסר אמון בין מחמוד עבאס להנהגת חמאס החדשה. ברקע ההבנות בקהיר עומדת על הפרק הדרישה של חמאס להשתלב באש"פ ובמועצה הלאומית הפלשתינית. מחמוד עבאס יודע כי אם יתקדם ביישום ההבנות, תצטרך המועצה להסכים לתת לתנועת חמאס דריסת רגל משמעותית בתוך אש"פ. בתנועת פתח יש התנגדות עזה לכניסת חמאס לתוך אש"פ. חמאס איננה מוכנה לוותר על הדרישה. היא רוצה להשתלט על אש"פ מבפנים בדרכים "דמוקרטיות".

הכוח הצבאי של האופוזציה הפלשתינית

בכיר חמאס מוסא אבו מרזוק הודיע מפורשות כי הנשק שבידי חמאס איננו נושא למשא-ומתן וכי היא איננה מוכנה להתפרק מנשקה ולמסור אותו לרש"פ. חמאס רוצה להמשיך ולהחזיק במנגנוני ביטחון הפנים שלה ברצועה, בזרוע הצבאית "עז א-דין אל-קסאם", בארסנל הרקטות הגדול ולהמשיך בפיתוח אמצעי לחימה וחפירת מנהרות.

גורמים בחמאס אומרים כי התנועה תהייה מוכנה למסור את נשקה רק אם יוקם צבא פלשתיני שבו ישתלבו כל הפלגים הפלשתינים ביחד עם נשקם. כזכור, על-פי הסכמי אוסלו מותר לרש"פ להחזיק כוחות משטרה בלבד.

גם לפלגים פלשתינים אחרים ברצועת עזה יש נשק רב ורקטות. למשל, לארגון הגיהאד האיסלאמי הנתמך בידי אירן שיש לו את הזרוע הצבאית הנקראת "סראיא אלקודס" (פלוגות ירושלים). וקימים עוד פלגים מזויינים, כמו "גדודי חללי אל-אקצה" שמזוהה אידיאולוגית עם פתח ועוד ארגונים סלפים ג'יהאדיסטים קטנים המחזיקים אף הם בנשק וברקטות.

סיסמתו של מחמוד עבאס: "רשות אחת-נשק אחד" לא יכולה להתקיים ברצועת עזה. ליו"ר הרש"פ אין כוח צבאי לאכוף בכוח את פירוק חמאס והפלגים הפלשתינים ברצועה מנשקם. לחמאס גם אין שום כוונה לאפשר למחמוד עבאס להעביר כוחות משטרה פלשתינית מיומנים משטח הגדה לרצועה.

התוכנית המדינית

חמאס והרש"פ יצטרכו להגיע להבנות על התוכנית המדינית שלהן במסגרת הפיוס, מכיוון שממשל טראמפ אמור לפרסם עד סוף השנה את מתווה השלום החדש שלו ולהביא לחידוש המו"מ בין ישראל לפלשתינים.

תנועת חמאס לא מוכנה להכיר בישראל ולנהל מו"מ ישיר עמה. היא דוגלת בטרור וב"התנגדות" מזויינת עד לשחרור כל שטחי "פלשתין ההיסטורית". לעומת זאת, תנועת פתח הכירה בישראל במסגרת הסכמי אוסלו ותומכת במשא-ומתן כדרך היחידה להקמת מדינה פלשתינית שבירתה מזרח ירושלים בקווי 67.

ישראל וארה"ב אינן מוכנות כרגע למתווה פתרון שתי המדינות, שפירושו המעשי הקמת מדינה פלשתינית עצמאית לצד מדינת ישראל. האם מחמוד עבאס יוותר על המצע המדיני של פתח ויאמץ את דרך "ההתנגדות" של חמאס?

בנאומו באו"ם הודיע מחמוד עבאס כי למרות הכל הוא משאיר את דלת המשא-ומתן פתוחה בפני יוזמת השלום של הנשיא טראמפ. האם חמאס תסכים לכך?

סוגיית הפקידים

לאחר שתנועת חמאס השתלטה על רצועת עזה ב-2007 היא קלטה במשרדי הממשלה בעזה כ-40 אלף פקידים מקבלי משכורות שרובם הינם תומכי חמאס. יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס מסרב לשלב את את הפקידים האלה במנגנון הפקידותי של הרש"פ ולשלם את משכורותיהם. במסגרת המגעים בעבר הציע מחמוד עבאס להקים ועדה שתבחן פרטנית את שמות הפקידים אך חמאס סירבה.

ברקע, קיימת הצעה פשרה שגיבשה שבדיה לפיה שליש מהפקידים יקלטו במנגנון הרש"פ, שליש יפוטר ושליש יוצא לפנסיה. האם מחמוד עבאס ותנועת חמאס יקבלו את הצעת הפשרה הזו?

סימנים רבים מעידים על רצון חלש של מחמוד עבאס ותנועת חמאס ליישם באמת את הבנות קהיר. התחושה ברחוב הפלשתיני היא שמדובר בהצגה מתוקשרת של שני הצדדים שאינם רוצים להסתכסך עם מצרים המתווכת ומנסים להרוויח זמן ע"י העברת הכדור מצד אחד לצדו האחר של המגרש. ייתכן ששני הצדדים ממתינים שישראל תוציא עבורם את הערמונים מהאש כדי שיוכלו להאשים אותה בטרפוד יישום הבנות קהיר. זהו הפתרון הכי נוח עבורם כדי שלא להצטייר כסרבני הפיוס.

באופן די מפתיע, הדרג המדיני ביטחוני בישראל שומר על שתיקה ולא השמיע עד כה את קולו בנושא הפיוס הפלשתיני. גורם דיפלומטי בכיר במצרים מסר לאתר החדשות "אלח'ליג' און ליין" ב-21 בספטמבר כי קיימות הבנות חשאיות בין ישראל, מצרים וארה"ב להשיג פיוס פלשתיני פנימי כדי לנטרל את סכנת הטרור מרצועת עזה, ומשם להתקדם לחידוש המשא-ומתן בין ישראל לבין הרש"פ. לידיעה הזו אין אישור ממקור אחר.

ישראל התנגדה בעבר בתקיפות לכל הסכם פיוס בין פתח לחמאס שנותן לחמאס חלק מעוגת השלטון בפרלמנט או בממשלה הפלשתינית. תנועת חמאס נחשבת לארגון טרור בישראל ובממשל טראמפ, ולכן סביר להניח כי ממשלת נתניהו והממשל האמריקני יתנגדו לכל הסכם שייכניס את חמאס למערכת השלטונית וקבלת ההחלטות של הרש"פ.

ההערכה בקרב גורמים בחמאס היא שברגע שההבנות החדשות שהושגו בקהיר ירקמו עור וגידים, ישראל תפעל להכשיל את יישום הסכם הפיוס ותאשים את הרש"פ בפני הקהילה הבינלאומית כי היא חברה פוליטית לארגון טרור.

בינתיים, ישראל עוסקת במרץ בהקמת מכשול קרקעי גדול סביב רצועת עזה נגד המנהרות, כשהנחת העבודה שלה היא מפוכחת וגורסת שבכל תרחיש אפשרי חמאס לא תתפרק מנשקה ותמשיך לחפור מנהרות לקראת סבב לחימה נוסף נגד ישראל.

תאריך:  23/09/2017   |   עודכן:  23/09/2017
יוני בן-מנחם
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שדה המוקשים של הפיוס הפלשתיני
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
כבש 44
23/09/17 10:49
2
7_7_7.
23/09/17 11:40
3
ב_שמואל
24/09/17 05:16
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-ערבי
ישראל שוב תקפה בסוריה. כך מדווחים אתרי אינטרנט המזוהים עם השלטון הסורי. על-פי הדיווחים, מטוסי צה"ל תקפו הלילה (יום ו', 22.09.17) בדמשק באתר הסמוך לנמל התעופה הבינלאומי של סוריה.
22/09/2017  |  יואב יצחק  |   חדשות
נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, אומר שהעולם טרם שמע את המילה האחרונה בנוגע להסכם הגרעין עם אירן, המהווה "מבוכה מבחינתה של ארה"ב". בנאומו בעצרת האו"ם (19.9.17) גם איים טראמפ שקוריאה הצפונית תושמד אם ארה"ב תיאלץ להגן על עצמה ועל בעלות בריתה.
19/09/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
מגזר שלם של אזרחים נאמנים בני הגזע הערבי המשובח. למה שהם יבזבזו 3 שנים מחייהם? למה שיסתכנו? לחזור הביתה בארון? חס וחלילה, יש דברים רק ליהודים... לערבים יש נימוק מושלם לפטור משירות בצבא של מולדתם האהובה.
14/09/2017  |  אהרון שחר  |   מאמרים
עוד כמה פרטים ותובנות מהכנס הבינלאומי בנושאי טרור שהתקיים השבוע במרכז הבינתחומי: על פוליטיקאים ישראלים, מומחים זרים, פקיסטני אחד וגם בכיר מתוסכל מהאו"ם
14/09/2017  |  אריאל י' לוין  |   כתבות
"מצבנו הביטחוני, כולל מול הטרור, מעולם לא היה טוב כמו היום. יש חששות באופק, אך התממשותם תלויה בנו". כך אומר (12.9.17) אלוף (מיל.) עמוס גלעד, לשעבר ראש האגף המדיני-ביטחוני במשרד הביטחון וכיום מבכירי המרכז הבינתחומי בהרצליה, בכנס הבינלאומי במכון בנושאי טרור.
12/09/2017  |  אריאל י' לוין  |   חדשות
רשימות נוספות   /   ישראלי-ערבי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   ישראלי-פלשתיני  /  מי ומי  
עומק אסטרטגי - דרך ארה"ב ורוסיה  /  אריאל י' לוין
ארדן יכנס שרים מהעולם לדיון בטרור  /  אריאל י' לוין
לבני: הטרור המוסלמי הקיצוני מנהל מלחמת דת  /  אריאל י' לוין
נשים מוסלמיות נגד סכנת האיסלאם הקיצוני  /  מתי דוד
חזרה לבלפור ב"תרגום" עדכני  /  רפי לאופרט
המזרח התיכון לאן  /  יורם אטינגר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אורן
יוסף אורן
אני בטוח ששופטי הפרס בחרו את הספרון "החזאית" כספר הטוב ביותר מאלה שהוגשו לעיונם בשנת 2022, אך גם הטוב מכולם באותה שנה לא היה כנראה מספיק טוב כדי להיבחר כראוי לפרס ברנר
איתמר לוין
איתמר לוין
הממשלה של בנימין נתניהו, שכבר 14 חודשים יורקת בפרצוף של כל מי שאיננו שייך למחנה שלה, עושה זאת כעת ביתר שאת בכל כיוון אפשרי - ומעמידה את המדינה בסכנה קיומית
אלי אלון
אלי אלון
בעוברי ברחוב צד את עיני נוסחו המוזר של שלט הרחוב שמופיע עליו הכיתוב הבא בלבד: "דוד סמילנסקי פקיד ועסקן, מנהל מחלקת המים בעיריית תל אביב"    משום אין אזכור בשלט ולו ברמז לעובדת היותו...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il