ד"ר דורון אביטל. בן 58 ח"כ לשעבר ומפקד סיירת מטכ"ל. תושב העיר תל אביב.
"עוד ראיתי תחת השמש, מקום המשפט - שמה הרשע, ומקום הצדק - שמה הרשע. אמרתי אני בלבי, את הצדיק ואת הרשע, ישפוט האלוהים, כי עת לכל חפץ ועל כל המעשה שם." (קהלת, פרק ג). דורון: חיים אנו בעידן שבשמה של מוסרנות חסרת גבולות ממהרים אנו לשפוט את האחר ופעולותיו. אין אנו אלים ואין בידיו של אף אחד מאיתנו ספר הנחיות אתי ממנו עשוי להידמות לנו כי נגזר שיפוט חד וקטגורי של האחר ופעולותיו. תוכחה עתיקת יומין זו של קהלת מזכירה לנו את השיעור החשוב הזה בחדות פואטית נפלאה. אל לנו לשכוח כי לאורך ההיסטוריה בשמם של הערכים הגדולים ביותר נעשו פעמים רבות גם הפשעים הגדולים ביותר.. בל נשגה ונחליף את מקומנו בהיררכית השיפוט וגזירת הדין עם מקומו של האל. מידת הזהירות והחסכנות בשיפוט היא חובה מוסרית.
__________________________________________________________
בועז אורגד, בן 50. עיתונאי, מנהל התוכניות והחדשות ברדיו תשעים. זוכה פרס פרימור של הרשות השנייה על תחקיר חברתי אודות הפרדת ילדים אתיופים בבתי ספר. תושב העיר נתניה.
"טוב רש הולך בתומו, מעיקש דרכיים והוא עשיר" (משלי פרק י"ט). בועז: הפסוק הזה מספר משלי מלמד אותנו כי טוב להתחבר לאדם עני וישר מאשר לאדם עשיר אך שאינו נוהג ביושר. קל לקרוא אך קשה לבצע. ואכן, בתקופתנו שבה מחלים פני עשירים וטייקונים, ופחות מביטים אל עבר הדלים, צריכים כל אחת ואחד לזכור כי היושרה היא כלל הבסיס למנהיגות ולחברות. ראיתם מי שמתעשר לא ביושר, התרחקו ממנו. כך אני נוהג. העשיר והעני וכל מי שבאמצע יגיעו בסוף הדרך אל בית עולמם. השאלה היא מה יעשו בכל הדרך, דרך הישר או דרך רמיה? ועל כן, גם עלינו ההולכים בדרך הישר, להראות דוגמה ולהתחבר רק להולכים בדרך זו.
__________________________________________________________
יעקב חגואל. בן 46. סגן וממלא-מקום יו"ר ההסתדרות הציונית ומכהן כיו"ר הליכוד העולמי. תושב העיר נתניה.
"כה אמר יהוה, מנעי קולך מבכי, ועינייך, מדמעה. כי יש שכר לפעולתך, ושבו מארץ אויב ויש-תקווה לאחריתך, נאום-יהוה; ושבו בנים, לגבולם." (ירמיהו, פרק לא). יעקב: עבורי משפט זה מסמל את המורשת ההיסטורית שלנו, שמשך אלפי שנים, לימדה אותנו על בשרנו שהכוח שלנו טמון באחדותנו כעם. היהדות היא דת, מורשת, תרבות, שפה, אמונה, היסטוריה. היא בסיס אמיתי שמאחד את כל היסודות הללו. היא מאגדת את כל עם ישראל, על כל השקפותיו, כאן בארץ ישראל, ממנה גורשנו באכזריות לפני אלפיים שנה.
אנחנו מאמינים שמקום מושבו וביתו הטבעי של העם היהודי הוא בציון, במדינת ישראל. עם זאת, התחשבות בקשיים התרבותיים, באופי ובאורך ההתאקלמות, בלימוד השפה ובנוחות שבמקומות מגוריהם, מביאה להחלטתו של חלק מבני עמנו להישאר עדיין בתפוצות. ולכן תפקידנו כיום הוא להבעיר את הלפיד שהציתו ראשי התנועה הציונית לפני 120 שנה בקונגרס הציוני בבזל ולהעבירו הלאה, לדורות הבאים תוך חיזוק החינוך והגאווה היהודית בתפוצות מתוך כוונה להביא יהודים מכל העולם להתיישב בארץ ולהיות חלק מחזון גאולת ציון.
__________________________________________________________
פרופ' גיל לוריא, בן 45. ראש החוג לשירותי אנוש בפקולטה למדעי הרווחה והבריאות, אוניברסיטת חיפה. תושב העיר יקנעם.
"אדם אין צדיק בארץ אשר יעשה טוב ולא יחטא" (קהלת, פרק ז). גיל: בחרתי במשפט זה כי לדעתי הוא מאיר באור מעניין את הדיון בטוב ורע ובטבע האדם. מניסיוני אנו כחברה וכפרטים נוטים לתפוס את הנושא בצורה צרה, ולתת משקל רב לתכונות של אנשים בהגדרתם כצדיקים ורשעים. במקרים רבים אנחנו מפרשים התנהגות שלילית כהתנהגות מכוונות שנעשתה מתוך רצון להזיק על-ידי רשע כאשר מחקר מעמיק ובדיקה תגלה שהיא לא נעשתה מתוך מניעים כאלו.
המחקרים בפסיכולוגיה יישומית מראים שכוונות זדון רעות מסבירות רק חלק קטן מההתנהגויות השליליות. רבות מההתנהגויות הלא רצויות לחברה נעשות מתוך הרגל או מתוך מנגנונים התנהגותיים שונים שאנשים לומדים או מפתחים בצורה לא מודעת ולא מכוונת. אני מאמין שכחברה עלינו להבין שלא מספיק לגדל "צדיקים" ולהעניש "רשעים" אלא צריך לפתח מנגנונים ותהליכים חברתיים שיכוונו את בני האדם להתנהג בצורה רצויה. במחקרי אני מנסה לסייע לארגונים ולקהילות לפתח אקלים נכון שהוא סוג של מנגנון חברתי שמקדם התנהגויות רצויות ומפחית התנהגויות לא רצויות בקרב חברי קבוצות אלו.
__________________________________________________________
ד"ר שוקי פרידמן בן 45. חבר סגל בפקולטה למשפטים במרכז האקדמי פרס. שימש כראש תחום משפט בינלאומי במשרד ראש הממשלה. תושב העיר גבעת שמואל.
"כל אשר תמצא ידך לעשות, בכוחך תעשה." (קהלת, פרק ט). שוקי: בסוכות אנו קוראים את מגילת קהלת, אחת מחמשת המגילות, וגם הקסומה, החכמה והאניגמטית שבהן. המגילה, שהמסורת מייחסת לחכם באדם, שלמה המלך, רצופה תובנות על החיים ודברי חכמה. חלקם מעוררי מחשבה ותקווה, וחלקם ציניים כלפי יכולתו של האדם לפעול ולשנות.
במשפט שנבחר, שלמה המלך רומז לנו כי אף כי כוחו של האדם רב ויש בו יכולת ליצור, לעשות ולשנות, זהו פוטנציאל שדורש מאמץ כדי לממשו.
העשייה בפעל, לדבריו של שלמה תלויה בכוחו של האדם, כוח הרצון, כוח המיצוי ויכולתו לייצר לעצמו מלא האופק אליו עליו לשאוף. לקח שני, החשוב לא פחות הנלמד מהמשפט, הוא זמניותו של האדם וחלון ההזדמנויות הקצר שיש לו, במושגי ההיסטוריה, לעשות ולהשפיע. על כן, כדי למצות את כוחו, הוא צריך להעניק את מלא המשקל לזמן החולף בכדי למצות את האפשרות שלו להטביע חותם על סביבתו ועולמו.
_________________________________________________________
ח"כ חיליק בר. בן 42. סגן יו"ר הכנסת ולשעבר מזכ"ל מפלגת העבודה. תושב העיר ירושלים.
"הלל אומר: הווי מתלמידיו של אהרון אוהב שלום ורודף שלום." (משנה אבות, פרק א). חיליק: משפט זה מהווה עבורי מצפן מוסרי כנאמר: "ורודף שלום. כעניין שנאמר בקש שלום ורדפהו." כשליח ציבור מטעם תנועה העבודה, השלום והשגתו הם הכוח הפנימי המניע אותי בפעילותי הפרלמנטארית. צו השלום על מסמל עבורי לא רק את השלום בינינו לבין שכננו, אלא גם שלום בין אדם לעצמו, בין אדם לשכנו, חברו וסביבתו. לא רק קבלה של הדומה לו, אלא קבלה השונה לו.
מורשת זו היא מורשתם של דוד בן-גוריון,
יצחק רבין ו
שמעון פרס זכרם לברכה, שנהגו בהתאם לדרכם של אהרון הכהן והלל הזקן, שלום בין כל בני האדם באשר הם.
מנהיגים שנדרשו לעמוד לא אחת בפני אתגרים ומשברים שאיימו על עתיד וזהות האומה היהודית. מנהיגים שנדרשו לקבל החלטות קשות ותמיד עשו זאת בדרך ארץ, בצנעה ובענווה, בדרך אהבת האדם הארץ והשלום.
החברה הישראלית צפויה בשנים הקרובות לעמוד בפני אתגרים עצומים. יהא מי שיוביל אותנו לעבור אותם אשר יהא, ראוי שילך בדרכם של אהרון הכהן והלל הזקן.
__________________________________________________________
יוני שטבון, בן 38. חבר כנסת לשעבר וסא"ל במיל' תושב העיר נתניה.
"מי-האיש, החפץ חיים. אוהב ימים, לראות טוב. נצור לשונך מרע.
ושפתיך, מדבר מרמה. סור מרע, ועשה-טוב. בקש שלום ורודפהו." (תהלים, מזמור ל"ד). יוני: דוד המלך, גדול המשוררים קבע בימי קדם את העקרונות ל"חיים הטובים" ואלו התקבעו מאז כעקרונות יהודים ואוניברסאליים לכלל האדם. העיקרון הראשון הינו הקפדה על צורת הדיבור ודרכי ההתבטאות שלנו, תוך הימנעות מלשון הרע ושקר. העיקרון השני - החיים בנויים תמיד משני ממדים - בריחה מהרע (פאסיביות חיובית) במקביל לעשיית טוב (אקטיביות ויוזמה).
מתוך כך ניתן לגשת לעיקרון השלישי בקשת השלום בין אדם לחברו ובן אדם לעצמו. עקרונות אלו צריכים בראש ובראשונה לחול על אלו שבחרו להשתלב כשליחי ציבור בהנהגה הציבורית ובעשייה הפוליטית הכל כך חשובה.
וכבנימין שבחבורה אאחל בשם כולם, שנה טובה ומבורכת לכל החברה הישראלית על גווניה השונים.