|   15:07:40
דלג
  משה נסטלבאום  
משפטן מאחורי הכותרות
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך

תקדים לקיצור עונשו של אלאור אזריה?

שונאיו של צבי בר, והם לא מעטים, לא יאהבו את ההחלט לחון את ראש עיריית רמת גן לשעבר, צבי בר אבל הנשיא ריבלין עשה מעשה של חסד לא ברור איך יוכל הנשיא לעשות שימוש בכוח הסמכות של "חסד ורחמים", בבקשת החנינה של אזריה, כשטענתו העיקרית של אזריה, שלא נעשה לו משפט צדק
20/10/2017  |   משה נסטלבאום   |   מאמרים   |   תגובות
צבי בר [צילום: מרים אלסטר, פלאש 90]

צבי בר הוא שבר כלי. זה לא נימוק שיכול להצדיק את חומרת מעשיו, אבל נכון עשה נשיא המדינה כשהחליט לקצר את מאסרו.

שונאיו של צבי בר, והם כנראה לא מעטים, לא יאהבו את ההחלטה וכמוהם גם אחרים שהיו רוצים לראות את בר נמק בכלא. אבל זאת ממש לא סיבה שהלוויתו של צבי בר צריכה לצאת משערי כלא מעשיהו.
צבי בר (83) הוא איש ציבור שסרח כשהיה ראש עירית רמת גן, הוא הורשע בשנת 2015 בעבירות שוחד, שקיבל מיזמי נדל"ן, בית המשפט המחוזי גזר עליו חמש וחצי שנות מאסר, הוא ערער לבית המשפט העליון שהפחית את עונשו לשלוש שנות מאסר, והותיר את הרשעותיו בעינן.

נשיא המדינה, נימק את החלטתו בכך ש"לאור נסיבות חריגות הנוגעות לצבי בר ומשפחתו, שאירעו לאחר מתן גזר הדין בעניינו החליט נשיא המדינה לאמץ את החלטת שרת המשפטים ולהמיר חלק מעונש המאסר בפועל שהוטל על בר בעונש מאסר על תנאי, כך שעונשו יעמוד על 15 חודשים בפועל, והוא יוכל לעמוד בפני ועדת השחרורים".

לולא ההחמרה במצבו של בר, וטרגדיה שפקדה את משפחתו, אין מחלוקת שהוא היה צריך לרצות את כל תקופת מעצרו, מבלי שיגלו בו שמץ של התחשבות, אלא שעתה המצב שונה. נכון עשה נשיא המדינה שקיבל את המלצתה של שרת המשפטים. זה מעשה חסד לא רק לאיש ציבור שסרח, אלא גם מחווה של אנושיות כלפי מי שהיה המפקד הרביעי של משמר הגבול וראש אגף המבצעים במשטרה.

המסר שמשדרת החנינה

דעתו של נשיא המדינה לחון את בר עוררה כצפוי מחלוקת בין התומכים במתן חנינה לבין המתנגדים. אחד המתנגדים הוא עו"ד איתן ארז, מייסד "יושרה לישראל", ומי שעומד בראש התנועה, הוא סבור כי הטלת עונשים קלים מלכתחילה על ראשי ערים שסרחו שגויה, ומשדרת מסר הרסני לפיו כדאי לגנוב, שהרי ממילא העונשים קלים, ומי שיתפסו יקבל חנינה בסופו שלדבר.

אני משוכנע שלא רבים זוכרים את השם יהושוע בן ציון, שהיה מנכ"ל בנק "ארץ ישראל בריטניה". בן ציון, גנב מהבנק כ-40 מיליון שקלים, ונידון ל-12 שנות מאסר, וריצה רק שליש מתקופת מאסרו. נשיא המדינה באותה עת אפרים קציר, החליט להעניק לו חנינה, לאחר הרעה שחלה במצבו. בית המשפט העליון, החליט למרות ערעורו של בן ציון, להשאיר את עונש המאסר שנגזר עליו על-כנו. בן ציון אושפז פעמים אחדות, ופנה לוועדת השחרורים כדי שהוועדה תמליץ לשחרר אותו.

ראש הממשלה מנחם בגין, היה זה שהמליץ בפני נשיא המדינה קציר, להעניק חנינה לבן ציון. הנשיא קציר נענה לבקשה והחליט לחון את בן ציון חנינה חלקית, בגלל מצבו הרפואי הקשה. פניותיו של בן ציון, לנשיאי המדינה שכיהנו לאחר אפרים קציר, להרחיב את החנינה שניתנה לו, כך שתכלול גם את טיהור שמו נענו בשלילה.

חברי המנוח, העיתונאי אריה אבנרי ז"ל, שהקים את תנועת "אומץ", היה מהמתנגדים החריפים לשחררו המוקדם של בן ציון ממאסרו. הוא עשה זאת בסדרה של מאמרים שבהם טען שבן ציון, יצא מהכלא בריא יותר ממה שהוא נכנס אליו. אבנרי ז"ל, נהג להעיר בציניות, שבחלוף השנים יהיו מי שיאמינו ששדרות בן ציון בתל אביב, שנקראות על שמו של ש. בן - ציון, שהיה סופר ומתרגם עברי, נושאות את שמו של המנכ"ל המורשע של "בנק ארץ ישראל בריטניה".

פרשת שוקי משעול כמשל

גם רוני ליבוביץ, שודד הבנקים הסדרתי ששדד 21 בנקים, וריצה 8 שנות מאסר. זכה לחנינה מנשיא המדינה. הוא שוחרר מהכלא בשנת 1988, לאחר שנשיא המדינה עזר ויצמן, ניכה שליש מעונשו ולאחר שהחזיר את כל הכסף ששדד. באותן שנים הייתי כתב המשטרה של הערוץ הראשון בתל אביב, ובמסגרת תפקידי הגעתי לבנקים שליבוביץ שדד, כדי להכין כתבות ל"מבט". אני זוכר את האהדה הרבה שלה זכה בציבור. היו שראו בו גיבור על כך שבחר לשודד את הבנקים, ש"ששדדו" אז לדברי רבים את הציבור בעמלות המופרזות.

ישנם מקרים שבהם הצורך בחנינה נראה מובן מאליו, אבל לא כך חושב נשיא המדינה. מקרה אחד שבו לא העניק הנשיא חנינה, למרות שעל פניו נראה היה שמוצדק לעשות זאת, קשור בסיפורו של שוקי משעול, בכיר ברשות המיסים, שהורשע בקבלת 542 ש"ח במרמה, בהחזר של פוליסת הביטוח, בהפרת סודיות והפרת אמונים. משעול לא יכול היה לבצע את עבודות השירות שנגזרו עליו משום שלקה בליבו, וחלה במקביל גם במחלה של היצרות עורקים. הוא הגיש בקשה לנשיא המדינה לחון אותו עוד לפני שהחל בריצוי מאסרו, וזכה לתשובה מלשכת נשיא המדינה, רק אחרי שסיים את ריצוי תקופת המאסר. והיא הייתה שלילית

מקרה משעול עורר תהודה ציבורית רחבה. רבים התגייסו למענו ותמכו בו. כל מי שנחשף לסיפורו לא יכול להתעלם מהגישה הלא אנושית שננקטה כלפיו. אבל נשיא המדינה לא מצא סיבה להעניק לו חנינה, כנראה בהשפעת הגורמים המשפטיים שלא המליצו בפני הנשיא על הענקת חנינה למשעול. אין ספק שסיפורו של משעול אינו רק סיפור של אבסורד, זה סיפור של חוסר רגישות וכוחנות שבה נדרש אדם אחד להיאבק מול כל המערכת.

הנשיא לא יתערב

כאשר נשיא המדינה מבקש להעניק חנינה הוא עושה זאת מכוח סמכות החנינה של "חסד ורחמים", שנתונה בידיו מדובר במקרים חריגים בלבד שבהן מתקיימות נסיבות ייחודיות ויוצאות דופן.
לא ברור מדוע בחר אלאור אזריה שמבקש שהנשיא ריבלין, ימתיק את עונשו בקו הגנה שיש בו להטיל דופי בבית המשפט, כשם שלא ברור איך יוכל הנשיא להשתמש בסמכות "החסד והרחמים" במקרה זה. אזריה נידון ל-18 חודשי מאסר, ובשבוע שעבר החליט הרמטכ"ל רא"ל גדי איזנקוט להמתיק את עונשו בארבעה חודשים.

ספק גדול אם נשיא המדינה יתערב בפרשה לאחר שהרמטכ"ל כבר החליט להקל בעונשו של אזריה שטוען כי לא זכה למשפט צדק ועל כך מתבססת בקשתו.

אם יענה נשיא המדינה לבקשה, הרי שתהיה בכך הסכמה מצד הנשיא לטענתו של אזריה, כי יש להטיל דופי בבית המשפט ופסק הדין שניתן בעינינו לא התבסס על משפט צדק. טענות כאלה אינן עומדות במבחן סמכות החנינה של "חסד ורחמים" הנתונה לנשיא, ויש בהם להטיל דופי ברשות השיפוטית שנשיא המדינה לא יוכל להיות שותף לה.

הכותב שימש מנהל חטיבת החדשות של הערוץ הראשון, ויו"ר אגודת העיתונאים. הוא ממייסדי תנועת "יושרה לישראל", למאבק בשחיתות - וחבר ההנהלה שלה.

המאמר על דעת הכותב בלבד.
תאריך:  20/10/2017   |   עודכן:  21/10/2017
משה נסטלבאום
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
תקדים לקיצור עונשו של אלאור אזריה?
תגובות  [ 13 ] מוצגות   [ 13 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מקומם ומרגיז
21/10/17 04:32
2
צבי בר חולה
21/10/17 05:30
 
איציק סיבוש
21/10/17 11:16
3
אהרון שחר
21/10/17 10:50
 
צורי
21/10/17 11:29
 
אהרון שחר
21/10/17 23:35
4
רחובות
21/10/17 11:14
5
צורי
21/10/17 11:16
6
א.ל. רמת-גן
21/10/17 11:29
7
נסטלבאום
21/10/17 12:00
8
רחובות
21/10/17 12:36
9
ב_שמואל
21/10/17 21:16
10
EllikoLA
24/10/17 08:56
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כנראה שבליבו של הרב חיים קנייבסקי, "הפוסק הגדול בתורה", הגיעו מים עד נפש, בעקבות הפעילות האלימה של להקת פורעי חוק בשליחות מנהיגם הרוחני הרב שמואל אוירבך, פעילות רחוב שהפכה את המצב לבלתי נסבל במידה כזאת שאין לו ברירה אלא להגיב. והוא אכן הגיב בחריפות רבה, אבל לא רק כיוון שהמתפרעים חסמו את הרחובות בירושלים, בבני ברק ובמקומות אחרים, אלא כיוון שחמומי המוח האלה נוטלים את החוק לידיהם במצח נחושה, ופוגעים בכבוד עמיתו הרב יגאל רוזן ראש ישיבת אור ישראל, שפרחחי התורה מנסים לשבש את חייו, מצירים גרפיטי על קירות ישיבתו, סותמים בדבק את חור המנעול בביתו ומורחים זפת שחורה ליד פתח הבית.
20/10/2017  |  עמי דור-און  |   מאמרים
פרשת השבוע נח פותחת במה שסיימה פרשת בראשית, בתולדות נח. בקרוב אמור לרדת מבול שעתיד למחות את כל הנבראים מעל פני האדמה, אבל המבול עתיד להיפסק וצריכים להכין מראש את התנאים להמשך קיומו של העולם ואת המשימה הזאת הטיל ה' על נח, לפעול להמשכיות העולם. כדי שיוכל למלא את המשימה, הורה ה' לנח לבנות תיבה ולאסוף לתוכה נציגים מכל מין החי שקיים על פני האדמה. אבל בשאלה את מי להציל קודם, יש סדר עדיפויות והוא מתבטא בפירוט הנכנסים לתיבה (בראשית ו): ...וּבָאתָ, אֶל-הַתֵּבָה--אַתָּה, וּבָנֶיךָ וְאִשְׁתְּךָ וּנְשֵׁי-בָנֶיךָ אִתָּךְ. [יט] וּמִכָּל-הָחַי מִכָּל-בָּשָׂר שְׁנַיִם מִכֹּל, תָּבִיא אֶל-הַתֵּבָה--לְהַחֲיֹת אִתָּךְ: זָכָר וּנְקֵבָה, יִהְיוּ. קודם המשפחה ואחר כך כל השאר.
20/10/2017  |  נסים ישעיהו  |   מאמרים
השמאל הישראלי, בדומה לשמאל בדמוקרטיות אחרות במערב, פיתח לעצמו שיטות מגוונות לקדום השקפותיו ועמדותיו, בעיקר באמצעות המדיה. אחת השיטות היא הקמת אגודות, עמותות, ארגונים, קבוצות פעולה, תאי-חשיבה ועוד. לפיצול כזה מספר יתרונות: דימוי של ריבוי, פיזור ציבורי רחב, גמישות הפעלה, מהירות תגובה, מצג של פלורליזם באמצעות מציאות מדומיינת ועוד. אינני מתכוון לערוך כאן ניתוח-עומק של יתרונות הגישה לקידום השפעה פוליטית ואקטיביזם ציבורי. כוונתי רק להסב את תשומת לב הקוראים והמתעניינים, לתופעה שאיננה מקרה כי אם שיטה. חלק שני של השיטה קשור בהצמדת עמדה אידיאולוגית או פוליטית לכל תת-ארגון וכך לדמותו לתנועה רחבה, שעה שלמעשה הוא כלי שרת אידיאולוגי-פוליטי של השמאל הרדיקלי, שמועצם בעזרת המדיה לכלל "תנועה רחבה".
19/10/2017  |  רפי לאופרט  |   מאמרים
אנחנו נמצאים בעיצומם של החגים, ומנסים למצוא דרך לעבור אותם בשלום. וכבר הצעתי בפני הוועדה הממונה על סידור החגים ונציגה במפלגות הדתיות, שכבר הספיקו להעמיד לטובת הוועדה את נציגם בתמורה לתמיכה רחבה בקואליציה, את האפשרות לפזר את החגים, ולרווח אותם במקצת.
19/10/2017  |  יוסף קנדלקר  |   מאמרים
היום (ה', 19.10.17) יפוג האולטימטום שנתן ראש ממשלת ספרד מריאן רחוי לנשיא מחוז קטלוניה קרלס פוג'דמון, לפיו אם הוא יכריז על עצמאות המחוז באופן חד-צדדי, רחוי יודיע על פרישתה של חבל קטלוניה מספרד (דבר שיגרום כאוס גדול בספרד עצמה ואולי אף ברוב מדינות אירופה).
19/10/2017  |  רועי אורן  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף קנדלקר
יוסף קנדלקר
מאז ועד היום איש לא מעז לקרוא לבן שלו המן, למרות ששמעתי על מישהו שקראו לו כך, אבל זה בגדר שמועה
יוסף אליעז
יוסף אליעז
בינתיים הצבא ברצועה דולדל, מרבית היחידות פונו, הפקודה לטהר את רפיח אינה ניתנת וגם פינוי האזרחים מרפיח צפונה מעוכב
רון בריימן
רון בריימן
תמלול של קטע מרתק ומאלף מתוך ראיון של דובר צה"ל לשעבר, המותח ביקורת נוקבת על התרבות הארגונית של צה"ל    לא מיותר לציין שתרבות זו היא של צה"ל בפרט, אבל של החברה הישראלית בכלל, לפחות ...
יקיר בן-משה
יקיר בן-משה
כל הספרים שתקו, מה יכולנו לומר? אפילו לסקלי הסמיק, לא ידענו שפוגל גונב, לא ידענו שהוא מחביא פירורים מעוגיות של אחרים
רז צימט
רז צימט
מאחר שמנעו מראש את התמודדותם של יריביהם העיקריים, תומכיו של חמנאי ביצרו את שליטתם בפרלמנט ובמועצה שתבחר את יורשו - אבל המחיר הוא החרפה של אובדן אמון הציבור
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il