|   15:07:40
דלג
  שיה מלכין  
יושבת ראש בית הויז
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טוען רבני יכול לשקם את חיי הנישואין שלכם?
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?

הסאגה לבית קנדינוף

גוני הצליחה לעורר את סקרנותי. זכיתי להכיר את אמה ואף לטעום ממאכליה בדירתה המקסימה ברחוב ז'בוטיסנקי לא רחוק מהים, אך ידעתי יותר על שורשיה מצד אביה, כתריאל סלומון, נינו של יואל משה סלומון, אבי השושלת המפורסמת והגדולה ביותר בישראל
23/10/2017  |   שיה מלכין   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
גוני בפתח בית קנדידוף [צילום: שיה מלכין]

בית קנדינוף [צילום: שיה מלכין]


גוני הרב-גונית

30 שנה אנחנו חברות קרובות, גרנו באותה שכונה ברחובות, ילדינו למדו באותו ביה"ס ובני זוגנו עבדו כרופאים באותו בית חולים. חלקנו חוויות רבות ואף עברנו לעיר הגדולה תל אביב לאחר הפרישה. כל אותו זמן לא ידעתי שבגוני בס, נצר למשפחת סלומון הידועה, זורם גם "דם כחול" נוסף, של משפחת קנדינוף האצילה, מעשירי הקהילה הבוכרית, שעברה להתגורר תחילה בירושלים ולאחר מכן ביפו בראשית המאה העשרים. משפחה רבת נכסים והרפתקאות השזורות בהיסטוריה למן ראשית המאה ה-19 החל מבוכרה תחת רוסיה הצארית ועד א"י, משפחה שידעה עליות וירידות.

אחד מבתיה ביפו בו התגוררה זכה לחידוש ושיפוץ תוך שמירה קפדנית על סגנון הבנייה המקורי. הוא עומד בכל הדרו ונושא בגאון את שם המשפחה.

לאחרונה הציעה לי גוני לבקר בבית קנדינוף ביפו. "את יודעת, הוסיפה בחיוך, "שבית קנדינוף היה שייך לסבי ונקרא על שמו"?

גוני הצליחה לעורר את סקרנותי. זכיתי להכיר את אמה ואף לטעום ממאכליה בדירתה המקסימה ברחוב ז'בוטיסנקי לא רחוק מהים, אך ידעתי יותר על שורשיה מצד אביה, כתריאל סלומון, נינו של יואל משה סלומון, אבי השושלת המפורסמת והגדולה ביותר בישראל. שם משפחתו של כתריאל הוחלף לשלמון בהוראת "הזקן" (בן גוריון) בגלל תפקידיו הצבאיים והדיפלומטיים המגוונים: תחילה כנספח צבאי בלונדון ובארה"ב, ולאחר שחרורו מצה"ל בדרגת אל"ם, כיהן כציר ישראל בדרום אפריקה וכשגריר ברומניה.

כמוני, גם גוני גדלה בחיפה, גם היא למדה בביה"ס הריאלי, אני בהדר והיא בכרמל, אך בעקבות תפקידיו הדיפלומטיים של אביה, עברה כילדה ללונדון וארה"ב ולכן השפה האנגלית שגורה בפיה יותר מהעברית... הסיפורים במשפחה, לפחות כאשר אני נוכחתי, היו בעיקר על אביה והם תמיד היו עסיסיים ומתובלים בהומור האופייני לגוני שכשרון המשחק היה טבוע בה מלידה. והנה, הגיעה הזדמנות לשמוע מפיה סיפורים גם על אמה. "גם היא נצר לשושלת אריסטוקרטית, צבעונית ומגוונת", הוסיפה גוני כאשר היא מחקה מבטא בוכרי במכוון ופורצת בצחוק מתגלגל.

"הזדמנות נפלאה לכתבה", אמרתי לה, "אבל בתנאי שבנוסף לאינפורמציה גוגלית, תעשירי אותי בערך מוסף של זיכרונות אישיים וסיפורים שהתגלגלו במשפחה".

אמנות, חושים שיכר ושיכרון
הבר והמסעדה בבית קרדינוף [צילום: שיה מלכין]

"זהו בית לאמנות, שיכר ושכרון חושים, שילוב מרגש בין אלכוהול לאמנות, אפשר לבקש יותר"?
▪ ▪ ▪

וכך, בצהרי יום שלישי השבוע נסענו לבית קנדינוף, הממוקם בין רחוב יפת לרחוב הצורפים ביפו. פסג' יפהפה מקשר בין שני הרחובות ומהווה גם חצר פנימית המקורה בגג שקוף. המקום שייך למספר שותפים צעירים, ניר צוק השף, נדב, אריאנה פורנאצ'אי ובן זוגה אמיר, שעיצבו מחדש את המבנה הישן תוך שמירה על החללים המקוריים ועל הרצפה. החלל המרכזי מוקף בחמישה חדרי סטודיו המשמשים לאירוח חמישה אמנים מתחומים שונים, שנבחרו לרזידנסי (שהות אמנים) למשך שלושה חודשים, עם ההזדמנות להציג את אמנותם בחללי הסטודיו בתערוכות שפתוחות לקהל הרחב.

כמו-כן, מתקיימים כאן גם לימודי אמנות הכוללים שיעורי ציור ותערוכות קבוצתיות במטרה לעודד קשר ישיר ודיאלוג בין האמנים לבין הצופים. חדר נוסף מכונה בשםDifferent pulses" " ומוקדש ללימודי הקעקוע האמנותי. חדר זה נראה כמרפאה צבעונית להפליא העמוסה בתמונות קעקועים מגוונים.

בחדר פנימי גדול מצויים בר ומסעדה ויש אפשרות לאכול ולשתות גם בפנים וגם בחוץ, בפסג' האמנותי. אכן, כפי שהמקום הוגדר על-ידי הבעלים: "זהו בית לאמנות, שיכר ושכרון חושים, שילוב מרגש בין אלכוהול לאמנות. אפשר לבקש יותר"?

וכך, כדי להצדיק את השילוב הנפלא הזה, התיישבנו בפסג' מוקפות בצילומים מרשימים ושירים של איתי דרוקמן, צלם ומשורר, שהיו מוכנים לקראת פתיחת התערוכה באותו יום, הזמנו בין השאר סלט מרענן ופיצה משובחת עם בירה. בשלב זה ביקשתי מגוני להתחיל בסיפורים על סבא רבא אהרון וסבא יוסף קנדינוף, שאת תמונותיהם הבטיחה למסגר ולהביא לבעלים, לנוכח בקשתם לתלות אותן במקום כבוד, שכן הבית המיוחד הזה הוא על שמם - קנדינוף.

מבוכרה לארץ הקודש
אהרון קנדינוף סבא רבה של גוני

בעת שאהרון כיהן כשר האוצר, הלשינו עליו שמעל בכספים והוא הוכנס לבית הסוהר בבוכרה
▪ ▪ ▪

אהרון קנדינוף, הסבא רבא של גוני, נולד בבוכרה בשנת 1821 וכיהן כשר אוצר תחת שלטונו של האמיר מחבר חאן, ששלט לפני הכיבוש הרוסי. בנו יוסף, הסבא של גוני ואבי אמה בת שבע, גדל ולמד עם בנו של האמיר יורש העצר אחאת חאן. לאחר הכיבוש הרוסי, שניהם זכו להתחנך עם ילדי הצאר, בתוך האצולה והאליטה הרוסית. נוצרו יחסי ידידות עם הצאר אלכסנדר השלישי ובני המשפחה קיבלו חסות מיוחדת כנתיניו של שליט רוסיה. סיפרו במשפחה, מוסיפה גוני, כי בעת שאהרון כיהן כשר האוצר, הלשינו עליו שמעל בכספים והוא הוכנס לבית הסוהר בבוכרה.

בתקופת מעצרו נולד בנו יוסף. לאחר שהאמיר נפטר, בזכות בנו יוסף, חברו של יורש העצר, שוחרר אהרון ורוב כספיו, שהוחרמו, הוחזרו לו. בשנת 1880 קיבל אישור מהצאר לבקר בארץ הקודש. בשנת 1888 זכתה המשפחה בהסכמתו של השולטן עבדול חמיד השני, להשתקע בארץ כנתינים רוסיים. אהרון הגיע ארצה עם אשתו מנג'ידה ושמונת ילדיו והביא עמו כסף רב. משנת 1891 הוא פעל רבות בירושלים להקמת שכונת "רחובות בוכרים" והיה ממייסדי אגודת "חובבי ציון".

בהיותו בן 70 נשא אהרון לאישה את שרה בת ה-12 אותה קיבל כתמורה לגזלה כספית של בן משפחה שנשלח עם אבנים יקרות להודו ונעלם. בת דודתה של גוני, רותי, בוגרת שבט הקנדינוף, סיפרה שאהרון הבטיח לא לממש את הנישואין עד ששרה תגיע לבגרות נשית. ממנה נולדו לו עוד שני ילדים, ניסים וחנה. אהרון נפטר בשנת 1909.

מאוחר יותר בנו יוסף עבר עם משפחתו לשכונת "נווה שלום" בתל אביב ואף בנה בה מספר בתים. עם כיבוש הארץ ע"י הגנרל אדמונד הנרי אלנבי, נוצרו קשרים הדוקים בין הגנרל ויוסף קנדינוף.

ביגמיה באישור
יוסף קנדינוף סבא של גוני

לאחר הולדת שני ילדיהם הראשונים, שמואל וריבה, הופיעה לפתע אשתו הראשונה עם שני ילדיהם המשותפים...
▪ ▪ ▪

גוני מחייכת וממשיכה לספר על הסבא יוסף. הוא התחתן עם אשכנזייה, רבקה. במשפחה כינו אותה בשם "חצ'י ברומבה", (עד היום לא גילתה גוני את פירוש הכינוי). איש לא חשד ברבקה שהיא אשכנזייה שכן היא אימצה את המבטא הבוכרי ואת כל שאר הסממנים והגינונים הבוכריים. הסבא יוסף היה עשיר והסתובב עם מרכבה מפוארת.

לאחר הולדת שני ילדיהם הראשונים, שמואל וריבה, הופיעה לפתע אשתו הראשונה עם שני ילדיהם המשותפים... פרט "קטן" שהוא ששכח להזכיר לרבקה. למעשה זו הייתה ביגמיה, אבל הרבנות אישרה ליוסף לפנים משורת הדין להישאר נשוי לשתי נשים. וכך מאוחר יותר, נולדו לו במקביל בת ושמה ויקטוריה מאשתו רבקה האשכנזייה, ובצלאל הבן מאשתו הבוכרית.

לימים, לפי התיאוריה של גוני, כנראה הסאה הוגדשה וכמו שרה אמנו, גרשה רבקה את צרתה מהבית בו גרו ביחד עם שני ילדיה והסכימה שבצלאל, שנולד בביתם, יישאר במשפחה. אין לגוני מושג על קורותיהם לאחר לכתם.

מלבד ויקטוריה, היא אמה של רותי בת דודתה של גוני, נולדו ליוסף ורבקה עוד חמישה ילדים: ליזה, מנחם, מאיר, תמר ובת שבע הצעירה - היא היא אמה של גוני חברתי.

החינוך מעל לכול
גוני עם אחד הבעלים [צילום: שיה מלכין]

הקשבתי לגוני בשקיקה כאשר התפאורה מסביבי המחישה בדקויות נוספות את החיים בבית המפואר על כל חלליו וחדריו
▪ ▪ ▪

לזכותו של סבא יוסף, מוסיפה גוני, ייאמר שהיה לו כבוד גדול להשכלה והוא שלח את ילדיו (לרבות בנותיו) לבתי הספר הטובים ביותר בישוב, ובהם גימנסיה הרצליה. הוא גם מימן לימודיהם של חלק מילדיו הבוגרים בחו"ל. "את אמי, בת שבע, הוא כבר לא שלח לחו"ל, כי באותה תקופה הוא כבר ירד מנכסיו".

למעט ויקטוריה, אמה של רותי, השבט הבוכרי לא שמר על "טהרת האתניות". הבנים התחתנו עם אשכנזיות והבנות עם אשכנזים וכך מימשו את מיזוג הגלויות, כולנו עם אחד. כאשר בת שבע, אמה של גוני, עמדה להתחתן עם כתריאל סלומון, יוסף קנדינוף הורה לרותי אחייניתה לעקוב אחר "הימני" (התכוון לתימני), שכן הוא היה כהה עור, "אך אשכנזי טהור". וכך גם אמה של גוני הלכה בעקבות אחיה ואחיותיה והתחתנה מחוץ לעדה.

סיימנו לאכול ולשתות, הבירה הקפיצה את מצב רוחי בכמה מעלות, הקשבתי לגוני בשקיקה כאשר התפאורה מסביבי המחישה בדקויות נוספות את החיים בבית המפואר על כל חלליו וחדריו ביפו התוססת והצבעונית דאז. "קדמת הבית מחכה לתמונות הסבא רבא אהרון ובנו הסבא יוסף" אמרו לנו הבעלים כאשר נפרדנו מהם.

גוני הבטיחה ותקיים. כמובן, אשמח להצטרף למעמד הזה ולצפות בתמונות הפטריארכים, האבות המייסדים, מתנוססות בכל הדרן בחזית הבית כעדות איקונוגרפית המוסיפה נופך משמעותי לשיעור המרתק במיקרו-היסטוריה שלמדתי מחברתי.

תאריך:  23/10/2017   |   עודכן:  23/10/2017
שיה מלכין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הסאגה לבית קנדינוף
תגובות  [ 14 ] מוצגות   [ 14 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
א. וינשטיין
23/10/17 09:37
 
שיוש
23/10/17 09:52
2
מתילדה
23/10/17 14:37
3
תחיתי
23/10/17 15:29
4
מתילדה רוזנצויג
23/10/17 16:10
5
Carmela Zins
23/10/17 16:11
6
חנלה רוזנצוייג
23/10/17 16:17
7
אמנון סער
23/10/17 16:36
8
ד.מ.
24/10/17 18:00
9
Olga Goller
24/10/17 23:00
10
אהובה אילן
25/10/17 10:21
 
שיוש
25/10/17 16:26
11
Elza Rubin
26/10/17 09:26
12
אילנה סופר
26/10/17 11:21
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שום דבר לא יעזור לו, למחנה השמאל. ככל שיתהפכו ויתהפכו כלל השמאלנים "הנאורים" הללו ויעמדו על ראשיהם, הם לא יצליחו לחזור אי-פעם ולתפוס בהגה השלטון. הם לא משה פלדנקרייז והם לא יודעים לעמוד על הראש, באופן שיטתי ויציב, כמו-גם להשתחרר מהכפייתיות השמאלנית שלהם. זו עובדה מוסכמת. אפילו שמאלנים מובהקים, כאלה שהינם שמאל של שמאל נאלצים להודות - כמי שכפאם שד - שלהיות שמאלן בישראל של שנת 2017, אינו רק עניין בלתי נעים, אלא מדובר בעיסוק בעניינים תיאורטיים גרידא. שוב דבר ממשי, שניתן למשש בידיים, לרבות אחיזה במוסרות השלטון בישראל, לא יצליח להשיג פוליטיקאי המצהיר על עצמו בפה מלא ובגלוי כי הוא איש שמאל.
22/10/2017  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
חיוך של קורת רוח וסיפוק, עלה על פני, עת נודע לי, כי מנהלי בתי הספר בכל מערכת החינוך בתל אביב החליטו, באופן גורף, שלא לציין השנה יום הזיכרון לרחבעם זאבי) גנדי) החל היום (יום ה', 19.0.17). מקור חיוך שביעות הרצון נעוץ לא בהכרח בסיבות שהביאו מנהלי בתי הספר אלה, שלא לציין יום השנה לרחבעם זאבי. הסיבה לחיוך זה נעוצה בכך שאין סבורים אנו, כי מורשת - למעט במקרים חריגים שבחריגים - אין מנחילים ואין מקבעים בחוק ועל-פי חוק.
19/10/2017  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
כל פרח משפטים וכל מתמחה העובד באופן שוטף בצד עורכי דין פעילים ועל אחת כמה וכמה במיוחד, מי מהעוסקים במשפט הפלילי, אם כי הדבר יאה ונכון גם לעוסקים במשפט האזרחי מכיר ויודע לצטט, אפילו מתוך שינה עמוקה, המשפט שהפך למנטרה והוא: "חזקה של בית משפט קמא שראה העד, שמע תוכן עדותו ואין בית משפט לערעורים מתערב בכגון דא, במסגרת הליכי ערעור".
18/10/2017  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
השקט הרועם בו התקבלו דבריו של יו"ר מפלגת העבודה, אבי גבאי שאמר אתמול (יום ב', 16.10.17) בראיון לערוץ 2 כי גם בהסדר מדיני אין צורך לפנות התנחלויות, אינו לכבודה של מפלגת העבודה. זאת ועוד. העובדה שאמירה אידיאולוגית זו, לא עוררה כל תגובה, מצד חוגים רעיוניים שונים, הפועלים במסגרת מפלגת העבודה, לא רק שאינה לכבודה של מפלגת העבודה, אלא מבזה מפלגה זו ומציגה אותה, ככלי ריק, מן הפן והבחינה האידיאולוגיים, כאחת.
17/10/2017  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
בגיל 16 יצאנו לטיול ניווט לכינרת והצטלמנו בכיפיות, רובה אנגלי וחגורת כדורים מוצלבת. אמרנו לנערותינו בשובנו מהטיול כי היינו כמו "השומרים". גם תנועת הנוער שלנו, "השומר הצעיר" הכילה תיבה זו, ולומר את האמת, מעולם לא קישרנו את עצמנו לאיזה סוג של שמירה מלבד שמירה על עשרת הדיברות ובמיוחד על הדיבר האחרון (שמירה על הטוהר המיני).
17/10/2017  |  חנינא פורת  |   יומני בלוגרים
מגזין סגולה
אורי מילשטיין
מגזין סגולה
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
השופט ליאור גלברד שם לב לכל פרט בדיוני חדלות פרעון, גם כאשר יש הסכמות בין הצדדים, ודוחה בקשה חסרת בסיס לקיים דיון בדלתיים סגורות. חבל שהוא אינו מקפיד על עמידה בזמנים וכך נוצר על הב...
דן מרגלית
דן מרגלית
מה בעומק ליבו חשב חסן נסראללה על נותן לחמו חמינאי? ומה חשב יחיא סנוואר, שכה רצה לגרור את אירן למלחמה, והנה ההר הוליד עכבר?
אלי אלון
אלי אלון
כבר בתחילת שנות ה-20 הגתה עדה פישמן רעיון להקמת "משק פועלות גדול "- חווה להכשרה חקלאית, למאתיים פועלות אשר יוכשרו מדי שנתיים במקום    ב-1929 נחרשה האדמה לראשונה והוחל במרץ בעבודות ת...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il