|   15:07:40
דלג
  יוסף כהן-אלרן  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון

על מוסר ויצירה

האם היצירה צריכה לבטא מוסר? דהיינו, להיות מוסרית? האם היוצר שכתב אותה צריך להיות מוסרי? האם צריך לדון אותו על מוסריותו? - דברים שעלו בערב שבו השתתפתי בספריית קריית-אונו, ואני מביא אותם כאן בלבוש מסודר יותר, וכמובן אלה הם דברים של הלב, לא דידקטיקה
13/11/2017  |   יוסף כהן-אלרן   |   כתבות   |   תגובות
[צילום: יוסף כהן-אלרן]

ובכן מהו מוסר של יצירה? מהו מוסר בהקשר אליה? אלה שאלות שהנושא מעלה מיד, ואני מנסה להגדיר לעצמי מה הוא מוסר באמת ואיך להגדיר אותו. זה אינו פשוט. ברור שאפשר תמיד לומר: "ואהבת לרעך כמוך", כפי שהוצע שם, אלא שבעיניי זה פשטני, גם נאיבי לא במעט. אכן יש בנו אהבה לאחר, אך אנחנו יודעים שחוץ מילדינו איש אינו קודם לנו, וברוב המקרים גם לא כמונו. יש אפוא בשאלה "מהו מוסר" יותר שאלה ויותר אתגר מאשר תשובה. וזוהי כמובן דעתי שלי.

כי דעתי היא שמוסר יכול להשתנות, והוא אכן משתנה. מתקופה לתקופה ואפילו ממקום למקום, או אפילו מאקלים לאקלים. ואנחנו באים כאן לדון במוסר שביצירה, וכבר אני אומר כי גם היצירה היא תלוית מקום בתכניה, וכי יצירה לא באה ליפות. כי אם היא באה ליפות את הדברים, בלי קשר לאמת של נופה, בלי קשר למחולליה, ליצור מצבים לא הגיוניים וגונבי דעת, הרי זו יצירה שקרית שאין בה אמת של יוצר אמתי והקורא הטוב לרוב לא ירצה בה.

אולי נוח לי להביא דוגמה מאחד מספריי, במקרה זה "שמועות על אושר" שמנחה הערב כיוון אליו ושבו, כחלק ממנו, מתנהל רומן מכתבים בין גבר נשוי לאישה נשואה. יש בו דיון שמתנהל בין השניים בעקבות התכתבותם על מהותה של אותה התכתבות, כי זו מעלה בהם ריח של בגידה. המנעד רחב מאוד, מסתבר. אני חושב בעקבותיהם מהי בגידה, ונדמה לי שאני נעשה לא בטוח להגדיר אותה. אבל אני מאמין שיש לבגידה צורות שונות ומשונות ודרכים רבות להתקיים. אני מניח שכל אופי וכל אילוץ מולידים אופן שונה של בגידה, בדיוק כמו אותו מנעד של מוסריות או של העדר מוסריות. דעתי שמידת המוסריות של אותה בגידה, שהבאתי לכאן כדוגמה, היא מידת הצידוק שלה, מידת הדחף, התירוץ, המניע, ואלה באים מתוך האמת של אותו אדם, מתוך היצר שלו שמכתיב לו.

כי היצר קובע את רמת הדחפים של האיש ההוא או האישה ההיא, משנה את האמת שלהם לפי מה שתוכם חש ולפי מה שעיניהם רואות, ובעקבות זאת את המוסר האישי שמוביל אותם, שבונה אותם. איני בא לומר כאן שאלה בעלי מוסר יציב והחלטי שטבוע בהם, כי מוסר צריך להיות קיים בכל מצב ולא רק כשנוח בכך. אך אנו דנים במצבים שונים של אנשים שונים ואפשריים, כמו שאנו דנים כאן בשאלה הנדרשת: מהו בכלל המוסר, אותו קטונתי אולי מלהגדיר, ואם הוא קשור ליצירה.

טוב או רע

כך או כך, איך זה נוגע ליצירה, שהיא נושא הדיון שלנו? כאן אומר את דעתי כי יצירה היא יצר. כי בלי היצר אין כתיבה, היא מושתת עליו. זהו דחף שאני מגדיר אותו כחולי לא נשלט. ככזאת אין לה ליצירה גבולות ולמעשה גם אין לה מוסר משלה, כמו שאין חטא של כתיבה ויש רק חולי של כתיבה. המוסר שלה נובע מתוך כל אחת מן הדמויות שמאכלסות אותה, כל אחת עם בריאותה או עם חוליה, וכאן אני נוגע במה שאמרתי קודם לכן. כי בלי יצרים היצירה לא תתקיים, אין בה עניין ואין לה תקומה; היא עצמה חסרת צורה, מושג, מסגרתה אמורפית ושיפוטו של הקורא צריך להיות משפטן של הדמויות, מעשיהן של הדמויות, בוודאי לא דמותו של המחבר.

אני אומר זאת כי נשאלתי אם מחבר צריך להישפט על מה שכתב. ובכן ברור לי כי לא. המחבר כמוהו כעלום, כלא קיים. כי אם לבקר מחבר, הרי שאז אפשר כמובן לבקר את רמת יצירתו, על האמת שבה. לא על זה שכתב, כי זה מה שראה דמיונו, אלא איך כתב את הדברים שראה. אם כתב טוב או רע. דהיינו אם הצליח ליצור אמת עבור הקורא. כמוהו כאותו עיתונאי המדווח על דברים שקורים, שאותם הוא מביא לידיעת הקורא. לך ושפוט עיתונאי על ידיעת אמת שהוא מביא, אלא אם כן סילף אותה.

אנחנו שכותבים נותנים לדמיון שלנו להתפרע ככל האפשר, אולי מרשים לעצמו לתאר פנטזיות שחווה מוחנו, מלבישים על דמויות שיצרנו את ההונאה העצמית שלנו בעודנו ספונים בריבוע של חדרנו - אבל בתנאי שהדברים יהיו הגיוניים, בעלי היבט פסיכולוגי ואנושי נכון, בעלי השתלשלות טבעית ומעוררי אימון. אלו הם הגבולות. גבולות שקובע אופיו של הכותב, על-אף שהוא נותר בחדרו, כאמור, על כיסאו, רתוק לנייר עליו הוא רושם.

מישהו בערב המוזכר, באופן שרצה לאתגר, אמר כי יש בכתיבה משום הונאה. "הונאת הכתיבה", הוא כינה זאת. שמא היה זה המנחה עצמו. יש אמת בדברים, הלא זה אולי עצם העניין - אבל הקוראים נכנסים מרצונם לאותה הונאה ובידיעה מראש שזוהי הונאה, אם כך. הונאה מקובלת כי זה דמיון, לא הונאה מעשית. לא באמת. כמו אלה שנכנסים לאולם קולנוע חשוך לראות סרט אימה שירעיד אותם למען ההזדכות הנדרשת להם. הם יודעים שכל זה אינו אמתי, מרשים לעצמם להצטמרר,

זה חולף אבל מנער משהו בתוכם, ולבסוף ובכל מקרה - הרי זאת ההחלטה שלהם, בחיפוש אחר הקטרזיס של עצמם.

לא אוביקטיבי

ואני שואל: האם עצם ה"הונאה" הזאת עושה את המחבר בלתי מוסרי? והלא, כאמור, הקוראים באים ונכנסים מרצונם. זה כמו לבוא כדי להיטמע בתוך חברה אחרת ולטעון כנגד המקובל בה. אם אני בא לחיות בחברה שיש בה מקובלוּת אחרת, הרי שאיני יכול לטעות בעניין המוסר שלה. גם לא בדברים המוחלטים, אולי, כמו במצב של נטילת חיים. בדרך כלל יש חוקים לכך, שגם אותם מכתיב המוסר. כי זה שאסור לי לרצוח את האחר אוסר גם על האחר לרצוח אותי. זה שוויוני ולפחות משום כך זה מוסרי. אני יכול לומר כי ככל שהחברה נחותה כך המוסר נעשה נחות וקיצוני, ואילו חברה מתירנית מדי מובילה אל הדקדנס ואל התרופפותו של אותו מוסר מדובר. זאת דעתי. ונזכור שכל זה עדיין בעיניו של המתבונן.

אני מניח שיש אנשים חסרי רגישות לנושא המוסר האישי שלהם, ומכאן בוודאי קצרה הדרך למוסר הציבורי. זה לא אוביקטיבי בוודאי. זה פחות תלוי במעשה עצמו ויותר תלוי באדם שעשה אותו. זה תלוי במנעד הרחב של מושג המוסר, כך שזה גם תלוי-אישיות, תלוי-חברה, ואני מרשה לעצמי לומר אפילו תלוי-גאוגרפיה.

לאחר מחשבה נדמה לי, שהחשוב ביותר בכל העניין הוא המניע. גם שלי ככותב. ואני שב אל העלילה שכתבתי: מדוע זה קורה כאשר זה קורה? איך זה קורה כאשר זה קורה ?זה הדחף האנושי של אותה דמות מסוימת? ומדוע אני כותב את זה? האם באתי להעלות מצב, לתאר את החיים, בדרך כלל את המסובך בהם והאם עשיתי זאת לצורך מסחורה של היצירה? כי אז חוסר המוסר שהבאתי בה דבק בחוסר המוסריות שלי, בגלל הסיבה שבה כתבתי את הדברים: ההצלחה שלי! כלומר יצירה שבאה לגרות את הרצון של הקורא לקרוא, כאשר המטרה מאחורי הדברים היא מסחרית גרידא. במקרה זה תהיה זכות השיפוט על המחבר מוצדקת, כי אז הוא הביא את מוסריותו החסרה או היחסית אל תוך היצירה שלו.

פעם אמרה לי קוראת שהספר שלי (זה היה לאחר שקראה את הרומן "עקרון הכמיהה") ריתק אותה והיא לא הרפתה ממנו, ובצניעות, היא אמרה לי שהספר כתוב בעיניה לעילא. אלא מה, אמרה, הסיפור שסיפרתי הוא "נבזי". במילים אלה. אבל, אמרתי, זה רק סיפור שהבאתי, והיא חזרה ואמרה, "אתה אדם טוב, אבל הסיפור שלך הוא נבזי".

דילמה מוסרית

לא נעלבתי, כי נבזי לא הייתי מעולם, מהיכרותי עם עצמי, גם הגבילה רק לסיפור. היא גם הודתה שהספר ריתק אותה וזה כמובן החמיא לי. כי אם הספר ריתק הרי שהזדהתה עם אחת הדמויות לפחות ואולי עם יותר מאחת, שאם לא כן הייתה דוחה את הספר בשל חוסר האמת שהיא חשה בו. כמובן שזכותה הייתה לשפוט את הסיפור, אך לא אותי. נראה שעשיתי את עבודתי היטב אם כדי כך חשה את הדברים. אני עצמי לא יכול לשפוט את שכתבתי והדברים אכן קרו, אם כי קרו, רק לעיני רוחי.

אני מביא, אם כך, כדוגמה של דילמה מוסרית שעל הקורא להשיב עליה, את תמצית הרומן "עיקרון הכמיהה" - אם תרצו, תוכלו לדלג - על-אף שאני מגלה דברים, אך זאת היות שהספר אינו בר-השגה מזה שנות דור: האיש והאישה הנשואים והורים לילדים מתאהבים אך מחליטים לא להתגרש, בעיקר כדי לא להרוס את שתי המשפחות.

שתי שאלות לקורא: א. מה יותר מוסרי, המשך היותם יחד באהבה גדולה בהיותם נשואים לאחרים ושמירה על קיום המשפחות, או שמא גירושים מבני זוגם והרס של שתי משפחותיהם? ב. לאחר מותו, נפגשת המאהבת עם האישה שמגלה כי יש להם בת משותפת, והמאהבת מספרת לה שזאת אינה בתו, וכי היא גרמה לו להאמין שזו אכן בתו כי רצה בכך מאוד והיא גרמה לו להיות מאושר. הדברים, אמת או לא, הרגיעו מאוד את האישה האלמנה, אך מה יותר מוסרי כאן? במקרה שהילדה היא אכן בתו, או שמא במקרה שלא?

אני רוצה לומר: כל הספרים שכתבתי מציבים דילמות מוסריות כאלה ואחרות, ואחד ממבקריי כתב שאני סופר של דילמות. אבל זו מטרת הספרים. אם זה בעל שבגד עם חברתה הטובה של אשתו ("תקרית נישואין"), אם זו אישה שהאובססיה שלה הרסה משפחה של גבר שאהבה ("עזה כמוות"), אם זה לוחם שהניח לחברו הטוב למות במלחמה מבלי להצילו ("אחד בלב"), אם זה סופר זקן שאינו מסוגל ליצור ("תהילה אחרונה"), אם זה הלום קרב שסובל אבל מאמלל את אשתו ("הכול לקחה האש"), ועוד מקרים. ובכן את מי להצדיק? את מי להאשים ?מי נדחף לזה ומי היה יכול להימנע? איפה כאן המוסר ואיך אמור להתייחס לכך היוצר, שלא פעם גם הוא נלכד בתוך העלילה שאליה הוא נשאב והיא מתחילה להוליך אותו?

היכן מצוי המוסר

יורשה לי לרגע להיתלות באילן גבוה מאוד, בכל הצניעות - בספר שכולנו גדלנו עליו ומלאים אליו הערכה והערצה, את הגדול מכולם, את ספר התנ"כ שלנו. והלא יש בו הכול, כל הסיפורים שסופרו מעולם, כל הדרמות, כל הטרגדיות, כל האהבות, כל הטוב וכל הרע. ייסלח נא לי, אך הריהו כמו תיבה של חטאים, של פשעים, של עוולות, והוא נכתב כדי להעלות ולזכור, לא כדי להסתיר. כדי שיילמד לקח הדברים, מאחת, ומאידך גדולתו בכך שלא ייפה אותם אלא הביאם כפי שהם.

זה מתחיל כבר בהתחלה כאשר קין רצח את הבל, ואחר כך באברהם שגירש את אשתו ואת בנו יוצא חלציו, ואת דויד על הדרך המרושעת בה לקח את בת שבע, ואת הסיום הדרמטי ביותר לרומן: את משה עומד על הר נבו ומביט אל ארץ ישראל, כאותו מחזר שחיזר ארבעים שנה אך אינו זוכה לגעת באהובתו. היכן כאן ההגינות? איננו יכולים כנראה להטיח דברים בפני הבורא, אך הגינות גם היא מוסר. ובכן היכן בספר הספרים הזה מצוי המוסר? זה לא ספר לא מוסרי, חלילה, ואלי זה בא ללמדנו דברים ולהסיק מסקנות. כי זה ספר שמספר הכול, כפי שדברים קרו, או שעיניו ולבו של היסטוריון ראו אותם - ותפקיד המספר להביא את הדברים כפי שאכן קרו, ואולי כפי שעיניו אכן ראו.

אומר אפוא במשפט אחרון - לא לנו כותבי הסיפורת לשפוט את מה שכתבנו. אם כתבנו דבר בלתי מוסרי, יבואו וישפטו את אותו הדבר, הלא הבאנו את המקרה לשיפוטו של הקורא. ואם זה מעורר את חוש הצדק והשיפוט ומעלה שאלות, אזי מצוין וזה הישג אזרחי ואנושי. ואם יש הזדהות עם הדמות או הדמויות שבספר על-אף מעלליהן, היות שאלה היו בגדר הדחף האנושי, הרי שזה אכן הישגו של הכותב והוא יכול לרשום אותו לזכותו.

"מוסר ויצירה": הפקה של אתר "בכיוון הרוח" של ראובן שבת, בהנחיתו של בלפור מור.
תאריך:  13/11/2017   |   עודכן:  13/11/2017
יוסף כהן-אלרן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
על מוסר ויצירה
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
א. וינשטיין
13/11/17 11:36
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
המלחמה בארגוני הטרור כותבת מחדש לא רק את ספרי המלחמה אלא גם את ספרי המשפט. חוקי המלחמה נוצרו כאשר היה ברור מיהם הצדדים הלוחמים, מתי הוכרזה מלחמה ומתי היא מסתיימת, וכאשר היה אבחנה חדה בין לוחמים לאזרחים. הטרור מטשטש במכוון את כל הגבולות הללו, והחוק הבינלאומי - גם גם באיטיות - מתאים את עצמו למציאות החדשה.
13/11/2017  |  איתמר לוין  |   כתבות
והפעם על מהלכי כוכב התקשורת, התנועה והנסיעות והמוכר בשמו מרקורי.
12/11/2017  |  צילה שיר-אל  |   כתבות
"הסודות" העולה בתיאטרון בית ליסין הוא מחזה מהפנט, כובש ובועט, המסיר את הלוט מעל חייהן של בחורות חרדיות במדרשה דמיונית בצפת. הדר גלרון כתבה את המחזה בהשראת סרטו של אבי נשר לפי התסריט שלה ושל נשר. המחזה עוסק בסיפורן של נשים צעירות הכבולות לחוקי הדת השמרנים, נתונות למרות הדין והגברים, אהבותיהן הכמוסות יצריהן וסיפור התבגרותן בעולם שבו אסור לחלום מחוץ לחוקי הדת והמסורת.
12/11/2017  |  חיים נוי  |   כתבות
התחנה המרכזית בת גלים הנמצאת בשכונת בת גלים בחיפה בצמוד לתחנת הרכבת בת גלים, עומדת מזה שנים רבות, נטושה ושוממה. היא נמצאת כיום במצב מוזנח מאוד - גרוטאות ולכלוך בכל פינה, חנויות פרוצות שדלתותיהן עקורות, אלפי זכוכיות קטנות פזורות במרחבי שטח התחנה, שמקורן כנראה בחלונות שנשרו או נופצו ממגדל המשרדים הנטוש בן 12-11 קומות הנמצא במרכז התחנה, כתובות גרפיטי מכוערות "מקשטות" את קירות התחנה.
12/11/2017  |  אלי אלון  |   כתבות
מרחבי רשת האינטרנט עשירים בסיפורי "פייק ניוז" על נבחרי ציבור כמעט בכל מדינה בעולם, למעט מדינות דיקטטוריות כמו, למשל, סין וצפון-קוריאה שבהן חסומה הרשת בהוראת השלטונות. ולכן כל מי ששואב מידע מן הרשת חייב להיזהר מאוד שלא ליפול במלכודת הידיעות המסולפות שהושתלו כדי להזיק. גם תולדות חייו של ראש ממשלתנו בנימין נתניהו חשופים על פני הרשת ולכן יש להקפיד לבחון אותם בזהירות כדי לוודא את אמינותם. בסיפורים האישיים והסודיים על הקורות את נתניהו והמוצגים כאן בפני קוראי הנאמנים, הסתמכתי בראש וראשונה על מקורות מהימנים, שלא כולם נשענים על מה שפורסם ברשת. לדוגמא: הספר "ביבי: מי אתה אדוני ראש הממשלה?" שכתבה העיתונאית רונית ורדי ויצא לאור בהוצאת כתר בשנת 1997; הספר "נתניהו: הדרך אל הכוח" שכתבו שני העיתונאים בן כספית ואילן כפיר ופורסם בהוצאת אלפא ב-1997; וכן עדויותיו של עו"ד אלדד יניב בפרקי ספרו האינטרנטי 'פניית פרסה' ובסרטוני "השיטה" של מפלגת "ארץ חדשה" שאותה הוביל, ללא הצלחה, מתוך כוונה להגיע למושב בכנסת.
12/11/2017  |  עמי דור-און  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
עדנה ויג
עדנה ויג
משוררים רואים בשירה דרך לבטא את הדיוקן העצמי שלהם ואת חלומם    כאן המשורר מבטא זאת כבר מראשיתו כעוּבּר, שגדל להיות משורר
דן מרגלית
דן מרגלית
עמרי מניב בערוץ-12 הביא צרור של הקלטות של שיחות בין שקד לבין נוה    הוא לחץ למנות את איתן אורנשטיין לנשיא המחוזי בתל אביב    שקד נכנעה והצביעה בעד אורנשטיין
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il