|   15:07:40
דלג
  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך
קבוצת ירדן
איך רוכשים ביטוח נסיעות לחול הכי זול ?

קו לא יעיל

רכבת העמק מסורבלת - מעדיפים רכב פרטי <br>

מחקר: במקום להתאים את התחבורה לצרכים של עמק יזרעאל, ניסה משרד התחבורה להתאים את הצרכים למדיניותו התוצאה: 83% לא משתמשים ברכבת ורק 5% נוסעים בקביעות
14/11/2017  |   עידן יוסף   |   כתבות   |   תחבורה ציבורית   |   תגובות
תחנת מגדל העמק-כפר ברוך [צילום: נתיבי ישראל]

ממצאי מחקר חדש על השימוש בקו העמק של רכבת ישראל, שנערך בקרב 408 תושבי המועצה האזורית עמק יזרעאל, מעלה כי בעוד שניתן לומר בזהירות כי הקמתו של קו הרכבת מייצרת אפקט חיובי בהפחתת השימוש ברכב הפרטי, עלויותיו הגבוהות, הכוללות הקמה ותפעול, וכן מיעוט השימוש בו מטילות ספק רב בנחיצותו של הקו. המחקר נערך על-ידי אלירן ברמן ופרופ' משה גבעוני מהיחידה למחקר תחבורה באוניברסיטת תל אביב.
יורדים מהפסים? בחינת השינויים בהרגלי הנסיעה בקרב תושבי המועצה האזורית בעקבות פתיחת קו הרכבת חיפה-בית שאן / מחקר
היחידה למחקר תחבורה: עם השפעותיו השליליות של השימוש ברכב הפרטי, שמה לה מדיניות התחבורה את צמצום השימוש למטרה. פיתוח והרחבת פעילות הרכבת היא דוגמה בכירה לכך. אך, לא ניתן לומר בוודאות כי כל קו רכבת נצרך באופן דומה בכל מקום, ויש תלות במאפיינים המקומיים לשם כך. מחקר זה משתמש במקרה המבחן של פתיחת רכבת העמק מבית שאן לחיפה, וחוקר את השאלה: כיצד משפיעה פתיחתו של קו הרכבת בין חיפה לבית שאן על החלטות הנסיעה של תושבי המועצה האזורית עמק יזרעאל (אותם קו הרכבת החדש התעתד לשרת)? לשם חקירת הנושא, בוצע סקר אינטרנטי בין תושבי המועצה האזורית עמק יזרעאל, אזור בעל צפיפות נמוכה ותלות תחבורתית גבוהה ברכב הפרטי. הסקר בוצע כחצי שנה לאחר פתיחת הקו, בו נשאלו התושבים על אופי נסיעתם ברכבת, והגורמים לכך. תוצאות הסקר מראות כי רק 5.1% מהמדגם נוסעים ברכבת באופן קבוע, כאשר הסיבה העיקרית למיעוט הנסיעות היא חוסר הצורך ביעדים שהרכבת מספקת. המסקנות העיקריות שעולות מהמחקר, הן שיש להתאים את מדיניות התחבורה מתוך הצרכים של האזור, בייחוד כאשר מדובר באזור בעל תלות גבוהה ברכב (29 עמ')
בחינת השינויים בהרגלי הנסיעה בקרב תושבי המועצה האזורית בעקבות פתיחת קו הרכבת חיפה-בית שאן / תקציר מחקר
מחקר של היחידה למחקר תחבורה זה משתמש במקרה המבחן של פתיחת רכבת העמק מבית שאן לחיפה וחוקר את השאלה: כיצד משפיעה פתיחתו של קו הרכבת בין חיפה לבית שאן על החלטות הנסיעה של תושבי המועצה האזורית עמק יזרעאל (4 עמ')

מעדיפים לקחת רכבת מבנימינה
תחנת בנימינה [צילום: איתמר לוין]

תוצאות המחקר מראות כי עבור יוממים (נוסעים העושים שימוש יום-יומי) לאזור מרכז הארץ קו הרכבת אינו מהווה חלופה ראויה לרכב הפרטי. לעורכי המחקר התברר כי המסילה לחיפה והאילוץ להחליף רכבות בדרך מסרבלים את מהלך הנסיעה, גם מבחינת זמני הנסיעה וגם מבחינת המאמץ הנדרש לכך. חלק מן בתושבים הנוסעים למרכז ציינו כי הם מעדיפים לנסוע ברכבם הפרטי לתחנת בנימינה, ומשם לנסוע ברכבת ליעד הנסיעה שלהם. יתרה מזאת, מלבד זמני הנסיעה הארוכים יחסית, חיסרון זה מודגש יותר לנוכח העובדה שפריסת שעות פעילות הרכבת מגבילות את התושבים המבקשים להתחיל את יומם מוקדם או לסיימו מאוחר.

עוד עולה מן המחקר כי רק כ-5% מהתושבים נוסעים ברכבת באופן קבוע (מעל 11 נסיעות בחודש), וכ-12% משתמשים בה בצורה מזדמנת (בין 4 ל-10 נסיעות בחודש). מנגד, כ-83% ענו כי הם כלל לא משתמשים ברכבת, או לחלופין, משתמשים בה מעט (עד 3 נסיעות בחודש). באופן כללי, נראה כי הסיבה העיקרית למיעוט הנסיעות היא חוסר הצורך ביעדים שהרכבת מספקת.

מצד אחד, 30% מהנשאלים בקבוצה שממעטת בנסיעות תירצו את מיעוט הנסיעות מצדם בכך שמרבית הנסיעות שלהם הן מקומיות. מצד שני, 17% מהנשאלים באותה קבוצה טענו כי אין תחנת רכבת קרובה ליעד הנסיעה, כך שהרכבת לא רלוונטית עבורם.

תחנות מרוחקות ומעט אוטובוסים
תחנת יקנעם-כפר יהושע [צילום: נתיבי ישראל]

עוד עולה כי גם אצל התושבים הנוסעים ברכבת בתדירות גבוהה יותר קיימת התבססות על הרכב הפרטי, שכנראה קשורה למרחק התחנות מהיישובים ומיעוט קווי אוטובוס ביניהן. כאשר נשאלו מהו אמצעי ההגעה העיקרי שלהם לתחנת הרכבת, כ-78% מקבוצות הנוסעים הרגילים והמזדמנים ענו כי הם משתמשים בעיקר ברכב - כנהגים, ואילו 15% נוספים ענו כי הם נעזרים ברכב אבל כנוסעים. מנגד, רק 4% ו-3% משתמשים בתחבורה ציבורית ובאופניים, בהתאמה. בכל זאת, ניתן לראות כי לקו הרכבת יש השפעה חיובית, בין משתמשי הרכבת, על הפחתת השימוש ברכב הפרטי. 95% מהנוסעים הקבועים והמזדמנים הצהירו כי קו הרכבת מחליף עבורם אמצעי נסיעה אחרים לאותו יעד נסיעה שהיה להם גם לפני פתיחתו ורק 5% אמרו כי הם מבצעים נסיעות חדשות מאז פתיחת קו הרכבת. כמו-כן, מתוך הקבוצה שהרכבת החליפה את אמצעי הנסיעה הקודם שלהם, 63% השתמשו בעיקר ברכב הפרטי, בין אם כנהגים או נוסעים.

מסקנתם של אלירן ברמן ופרופ' משה גבעוני היא כי מבחינה תכנונית היה על משרד התחבורה להתאים את מדיניות התחבורה לצרכים של האזור, ולא להפך. זאת אומרת, בשל חשיבות זמן הנסיעה מדלת-לדלת ולא רק בין תחנה לתחנה, רכבת לא מתבררת כפתרון הטוב ביותר עבור קבוצות יישובים בעלי צפיפות נמוכה, בשל מרחקי הנסיעה לתחנת הרכבת וממנה.

החוקרים מסבירים כי עבור אנשים המתבססים על נסיעות ברכב פרטי צריך להציג חלופות שיהיו טובות מספיק על פני יתרונות הרכב הפרטי, ובייחוד, חשוב לדאוג שקיצור זמן הנסיעה מדלת-לדלת יהיה משמעותי, בעיקר משתי בחינות. האחת, שיפור הגישה לתחנת הרכבת באמצעיים חלופיים לרכב הפרטי, כדוגמת אוטובוסים, שזמינותם התבררה במחקר כלא-משמעותית; השנייה, היא שיפור הגישה ליעדים מרכזיים, כדוגמת תל אביב.

לדבריהם, נראית מעט תמוהה העובדה כי יש צורך בשתי תחנות רכבת פועלות בשטחה של עמק יזרעאל - מגדל העמק-כפר ברוך ויקנעם-כפר יהושע (בעיקר מבחינה כלכלית), ואולי נכון לשקול מחדש את הצורך בהפעלת שתיהן. בסופו של דבר, סיכמו, שיפורה של מערכת התחבורה נדרש ללכת יד ביד עם הצרכים והמאפיינים המקומיים של כל אזור, ורק כך אולי התלות הנרחבת ברכב הפרטי תחל להצטמצם.

תאריך:  14/11/2017   |   עודכן:  14/11/2017
עידן יוסף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
רכבת העמק מסורבלת - מעדיפים רכב פרטי
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
א-ת
14/11/17 09:26
 
יהודה פינסקר
14/11/17 15:31
2
אורי... .
14/11/17 09:36
3
מוטי הקרייתי
14/11/17 11:45
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  תחבורה ציבורית
הולך רגל אשר פרצה לשטח המסילה במפגש כפר חב"ד נפגעה מרכבת חולפת ונהרגה. צוותי חרום של רכבת ישראל, משטרה ומד"א הוזעקו למקום. בשל האירוע, רכבות בקו נתניה-ראשון לציון הראשונים יסתיימו מצפון בתחנת ת"א ההגנה, ומדרום בתחנת לוד. רכבות בקו בית שמש-הרצליה תחלנה ותסיימנה את נסיעתן בתחנת לוד. הרכבת לב"ש פועלת דרך תחנת נתב"ג. אוטובוסים הוזמנו לתחנות הרלוונטיות. ייתכנו עיכובים בכלל רשת הרכבות בארץ בעקבות האירוע.
13/11/2017  |  עידן יוסף  |   חדשות
בזמן שהנציגות החרדית בכנסת ממשיכה בדיונים ובמחאות נגד חילולי השבת, ברכבת ישראל מבקשים לקבוע עובדות בשטח. בשבת האחרונה (11.11.17) יצא מערך שלם של רכבת, הכולל קרונות רבים.
13/11/2017  |  עידן יוסף  |   חדשות
התחנה המרכזית בת גלים הנמצאת בשכונת בת גלים בחיפה בצמוד לתחנת הרכבת בת גלים, עומדת מזה שנים רבות, נטושה ושוממה. היא נמצאת כיום במצב מוזנח מאוד - גרוטאות ולכלוך בכל פינה, חנויות פרוצות שדלתותיהן עקורות, אלפי זכוכיות קטנות פזורות במרחבי שטח התחנה, שמקורן כנראה בחלונות שנשרו או נופצו ממגדל המשרדים הנטוש בן 12-11 קומות הנמצא במרכז התחנה, כתובות גרפיטי מכוערות "מקשטות" את קירות התחנה.
12/11/2017  |  אלי אלון  |   כתבות
סאלח אזבארגה, נהג בדואי של חברת מטרופולין, טוען שהוכה (יום ג', 6.11.17) בידי מאבטח של התחנה המרכזית באר שבע. לטענתו, מנע ממנו מאבטח של התחנה להיכנס אליה דרך שער צדדי. בין השניים התפתח ויכוח סוער, ולטענת הנהג החלו המאבטחים להכותו.
06/11/2017  |  עידן יוסף  |   חדשות
ועדת המשנה לבטיחות בדרכים שבה והתכנסה (יום ב', 6.11.17) לדיון מעקב אחר הטיפול במעורבות אוטובוסים וכלי רכב כבדים בתאונות דרכים, וקידום השימוש בטכוגרף הדיגיטלי. היו"ר ח"כ יעקב אשר פתח את הדיון והזכיר כי מדובר בישיבה ה-11 של ועדת המשנה, שמתכנסת לעיתים תכופות כדי להמשיך במאבק ליישום דוח השימוע הציבורי לבלימת הקטל בדרכים, שיזם יו"ר ועדת הכלכלה איתן כבל. אשר ביקש לקבל פרטים על ההתקדמות במעבר לשימוש בטכוגרף הדיגיטלי והאם יש תאריך יעד לתחילת השימוש בו.
06/11/2017  |  עידן יוסף  |   חדשות
רשימות נוספות   /   תחבורה ציבורית  /  מי ומי  
חדש: טעינת רב-קו גם בכספונט  /  עידן יוסף
התחבורה מעכבת המעבר לנגב  /  אריאל י' לוין
הושלם פירוק המסילה באזור געש ושפיים  /  עידן יוסף
טסה הרכבת? עוד לא  /  איתמר לוין
הקלה בב"ב: אם לעבוד - למה לא לנסוע   /  עידן יוסף
שורות המחץ בבג"ץ התח"ץ  /  עידן יוסף
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בלפור חקק
בלפור חקק
הזמנתי את ההורים לשיחה. סיפרתי להם שהמצב בכיתה נואש, המורה פרישטיק אדם עדין מאוד, ואינו יכול ללַמד כאשר בנם בכיתה    הם נראו מתוחים, התייעצו ביניהם והיו במבוכה
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
יעקב הוא עיתונאי אשר לא היו לו שאיפות אחרות מלבד תקשורת, עיתונאות, יצירת סיפור, הגשה, הבאת חדשה, כתיבה, הבאת מידע על נושאים מנושאים שונים
טובה ספרא
טובה ספרא
תקופה מסוכנת עם פוטנציאל לעימותים, פעולות טרור ופתיחת חזית חדשה במלחמה. ייתכן אובדן חיים, בעיקר בפעולות הומניטריות. המערכה נמשכת והסכנה מתגברת. הרבה מילים חשובות לזמנים הקרובים שעי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il