|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך

המוסד הפעיל את גרד היידמן <br>במקביל לפרשת "יומני היטלר"

העיתונאי הפרו-נאצי שהיה אחראי לפרסום הזיוף הגדול ביותר בתולדות התקשורת, מסר מידע מוטעה על בורמן ומנגלה מפעיליו התרשמו ממנו, אך לא ידעו שדעת עורכיו ועמיתיו ב"שטרן" הפוכה בתכלית
26/11/2017  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   שואה וגבורה   |   תגובות
היידמן ו"יומני היטלר" [צילום: AP]

המוסד הפעיל בסוף שנות ה-80 ובתחילת שנות ה-90 את העיתונאי הגרמני הפרו-נאצי גרד היידמן, מי ש"גילה" את יומני היטלר המזויפים וגנב מיליוני מארקים, בניסיון לגלות פושעי מלחמה ובראשם מרטין בורמן ויוזף מנגלה. כך מגלים הדוחות המלאים של מחלקת ההיסטוריה במוסד על המרדף אחרי פושעים נאצים. מהדוחות עולה, כי היידמן הופעל במקביל למרדפו אחרי יומני היטלר, ותוך שהמוסד אינו מבצע בדיקת רקע שהייתה מגלה את טבעו האמיתי כנוכל המאמין כמעט לכל מעשייה.

היידמן היה באותה עת עיתונאי בשבועון הגרמני שטרן. באמצע שנות ה-70 הוא החל מתקרב לנאצים ותיקים, כולל פושעי מלחמה, ויצר עם חלקם ידידות אישית קרובה. כמה מעמיתיו של היידמן אף חששו, כי הוא הולך ונעשה בעצמו נאצי. באפריל 1983 התיימר היידמן לחשוף את יומניו של אדולף היטלר - אך עד מהרה התברר שמדובר בזיוף, פרי ידיו של קונרד קויאו. ה"יומנים" הציגו את היטלר באור חיובי בהרבה מן המקובל, והיידמן היה משוכנע שזהו התיאור הנכון שלו. לאחר מכן התגלה, כי היידמן גנב לפחות 1.7 מיליון מארק מהסכום שהופקד בידיו כדי לקנות את היומנים מקויאו - שהציג את עצמו כמי שמבריח אותם ממזרח גרמניה - והוא נדון ל-56 חודשי מאסר.

בשנת 2002 התגלה, כי היידמן עבד עבור השטאזי - המשטרה החשאית מטילת האימה של מזרח גרמניה - אם כי לטענתו הוא היה סוכן כפול. היידמן בן ה-85 עודנו מתגורר במערב גרמניה, ומתקיים ככל הידוע מקצבאות ממלכתיות. היידמן עצמו הגדיר את פרשת יומני היטלר כ"ביזיון הגדול ביותר בתולדות העיתונות"; היא עלתה לשטרן 19 מיליון מארק ובאובדן מוניטין וקוראים במשך שנים.

"מעולה ומהימן"
נשלח לאתר את בורמן

כעת מתברר, מקריאה מדוקדקת של דוחות המוסד שהוכנו ב-2007 והותרו לפרסום לפני חודשיים, כי הארגון הפעיל את היידמן באותן שנים בהם ניהל את המרדף אחרי "יומני היטלר" וגנב את כספי שטרן. רונן ברגמן דיווח לראשונה על פרטים אלו בצורה חלקית ובלא ההקשר המלא, כאשר חשף בידיעות אחרונות את דוחות המוסד.

הדוח בנוגע למרדף הכושל אחרי בורמן – ראש לשכתו של היטלר ומי שהיה אחד האנשים החזקים בגרמניה בשלהי המשטר הנאצי – מלמד שהקשר עם היידמן החל באמצע שנות ה-70, כאשר העביר למוסד ידיעות על נאצים לשעבר שחלקן התבררו כנכונות. על-פי הדוח, "הוא ידע להציג את עצמו כבעל יכולת להשיג מידע על משימה שהייתה בעלת עניין למוסד באותן שנים" – המרדף אחרי פושעים נאצים – ובמיוחד בנוגע לבורמן ומנגלה, הרופא הפושע מאושוויץ.

בשנת 1978 נודע לאיש הקשר של היידמן, שהוא מתכוון לבקר בדרום אמריקה כדי לאסוף חומר לסדרת כתבות על "פושעי מלחמה נאציים המתגוררים בדרום אמריקה". ראש מחלקת "מסר" במוסד, שהופקדה על איתור פושעים נאצים, נפגש עם היידמן והתרשם שהוא "מעולה ומהימן" – הערכה שהתנפצה לרסיסים ארבע שנים מאוחר יותר. הוא הכין את היידמן למשימת איתורו של מנגלה, שעל-פי המידע שהיה בידי המוסד התגורר אז בפרגוואי, וביקש ממנו לאסוף מידע גם על פושעים נאצים אחרים. בפברואר 1979 נפגש עם היידמן גם מייק הררי, שהיה מפקד יחידת "מצדה" (היחידה המבצעית של המוסד הקרויה כיום "קיסריה"), ומדוח המוסד עולה שיציאתו של היידמן לדרום אמריקה הייתה למעשה בשליחותו של הארגון.

יחד עם הפושע
האמין שמנגלה נסחט בידי בעל "מקורנן"

החל מקיץ 1979, חודשים אחדים לאחר שחזר מדרום אמריקה, היה היידמן משוכנע שבורמן חי. הוא שוחח על כך עם כמה מעמיתיו בשטרן, ואף טען שקיבל מפיו של ברבי את המידע בנושא. הממונים על היידמן לא השתכנעו ואף איימו לפטר אותו מאחר שלא סיפק למעשה שום תוצר עיתונאי מהנסיעה לדרום אמריקה – שמומנה חלקית בידי השבועון. גם למידע זה אין זכר בדוח המוסד

לצורך הנסיעה התמנה להייידמן מפעיל, סגנו של ראש "מסר", שליווה במעקב כמעט צמוד את רוב פגישותיו של היידמן עם 28 נאצים בכירים. המפעיל תיאר את היידמן כ"משכיל, תופס עניין במהירות, עומד בהבטחותיו ונעים הליכות" – תיאור שעורכיו של היידמן בשטרן היו מסתייגים ממנו כבר אז.

הדוח של המוסד מציין שהיידמן יצא לדרום אמריקה ביוני 1979 יחד עם הגנרל הנאצי קרל וולף; בדוח לא נאמר ש-וולף היה ראש מטהו של ראש הס"ס, היינריך הימלר, ובעצמו פושע מלחמה בכיר שלא הועמד לדין. הדוח גם לא אומר, כי נסיעה זו הייתה ירח הדבש של היידמן ורעייתו גינה, וכי וולף וגנרל הס"ס בדימוס וילהלם מוהנקה – שהיה מפקד הבונקר של היטלר בברלין – היו העדים בחתונתם של השניים. לא ברור האם המוסד ידע על כך, ואם כן – מדוע לא הסתייג מהשימוש בהיידמן, או שמא סבר שהמטרה מצדיקה היעזרות באדם שכזה.

המוסד ידע שהיידמן נפגש בצ'ילה עם ולטר ראוף, ממציא מכוניות הגז שקדמו לתאי הגז. על-פי הדוח, היידמן סיפק את הסחורה בנוגע לראוף: הוא אימת את כתובתו ואף מסר תיאור של ביתו, סביבת מגוריו ואורח חייו – מידע חיוני לקראת חטיפתו אותו חיסולו. הוא גם נפגש בבוליביה עם קלאוס ברבי, "הקצב מ[העיר] ליון", שהיה אחראי לגירושם של רבבות יהודים לאושוויץ, ולטענתו קיבל ממנו מידע בנוגע למקום הימצאו של מנגלה. המוסד לא ידע, כי היידמן יצר קשר ידידותי קרוב עם ברבי, ומאוחר יותר ניסה ללא הצלחה למנוע משטרן לפרסם כתבה נגד ברבי בהתבסס על המידע שהביא מבוליביה.

היידמן דיווח למוסד על מספר נאצים לשעבר שטענו שבורמן עודנו חי בדרום אמריקה, אך טען שאין הוכחות לכך ויצר את הרושם שאינו מאמין להם. אולם היה זה שקר נוסף של היידמן: החל מקיץ 1979, חודשים אחדים לאחר שחזר מדרום אמריקה, היה היידמן משוכנע שבורמן חי. הוא שוחח על כך עם כמה מעמיתיו בשטרן, ואף טען שקיבל מפיו של ברבי את המידע בנושא. הממונים על היידמן לא השתכנעו ואף איימו לפטר אותו מאחר שלא סיפק למעשה שום תוצר עיתונאי מהנסיעה לדרום אמריקה – שמומנה חלקית בידי השבועון. גם למידע זה אין זכר בדוח המוסד.

בינואר 1981 – בעודו מצוי על סף ההגעה ל"יומני היטלר" בתום מרדף של שנה – מסר היידמן למפעיליו במוסד, כי בספטמבר 1979 שמע מאזרח פרגוואי ממוצא גרמני, בפגישה בביתו של וולף, כי בורמן עודנו חי. היה זה למעלה משנה לאחר שעורכי שטרן סירבו לחלוטין לקבל את טענותיו של היידמן בנוגע לבורמן, אך לא נראה שהמוסד ידע על תגובתם זו. היידמן גם לא הסביר למוסד מדוע דיווח באיחור כה רב, והוא סיפק הוכחה כלשהי לטענותיו. למרות זאת, איש המוסד שנפגש עימו התרשם בצורה חיובית מאישיותו ומנכונותו לסייע לאתר את מנגלה. בין היתר טען היידמן, כי למנגלה היה רומן עם אישה נשואה וגילה לה את זהותו, ובעלה סחט ממנו דמי שתיקה. גם כאן, היכרות קרובה יותר עם היידמן הייתה מגלה למוסד, כי הייתה לו נטייה להאמין יותר דווקא ככל שהסיפור מופרך יותר.

"התלהבות גדולה מאוד"
יצר ידידות קרובה עם ברבי

בחודש מארס סיפר לראש "מסר", כי הוא עשוי לפגוש בקרוב את בורמן ומנגלה. דוח המוסד אינו אומר זאת, אך היידמן היה משוכנע באותה עת שבורמן יגיע במידת הצורך לגרמניה ויאשר את אמיתות "יומני היטלר". אלא שבחודש אפריל – ימים אחדים לפני פרסום ה"יומנים" – הודיע היידמן שבשל סיבות טכניות לא יכלו בורמן ומנגלה להגיע לפגישה. כיום ברור שדבריו היו שקר גמור

דוח המוסד מעלה, כי אנשי הארגון נכשלו לחלוטין בהערכת אישיותו ואופיו של היידמן, כנראה משום שלא ביצעו בדיקת רקע מספיקה אודותיו. איש המוסד שנפגש עימו אמר, כי היידמן הוא איש משכנע ומרשים – ומסקנתו התקבלה ללא עוררין. "דובר לעניין ולתכלית, בעל זיכרון מצוין, כנה בגישתו ובעל רצון", תיאר אותו הסוכן.

"ההתלהבות ממנו הייתה גדולה מאוד", כתב יוסי חן ממחלקת ההיסטוריה של המוסד, "ועל כן, אך טבעי היה שהמועמד לבצע את הסיור המתוכנן [כדי לאסוף מודיעין נוסף על מנגלה], שעליו סמכו יותר מכל כי הוא האיש שיאתר סוף-סוף את יוזף מנגלה, היה ג' [גרד היידמן], שבכיסויו הטבעי כעיתונאי חוקר" יכול היה להיפגש עם קרוביו ומקורביו של מנגלה. מסמך של המוסד תיאר את היידמן כ"חוקר מעולה ואיש שדה, בעל חושים מחודדים. כיום הוא האקספרט [מומחה] שלנו בנושאים [נאציים], כולל ידיעות עובדתיות ודרכי מחשבה והתנהגות שלהם". כאמור, בדיקה שטחית למדי עם עמיתיו ועורכיו של היידמן הייתה מובילה למסקנות שונות בתכלית.

בפועל, לא נעשה שוב שימוש בהיידמן, אשר לאחר אותה פגישה החל מתחמק מיצירת קשר עם המוסד. עם זאת, מוסר הדוח, היידמן שיגר (לטענתו) את וולף ביוני 1981 לבית רעייתו של מנגלה ושם נמסר לו שהיא יצאה לחופשה. רק בשלב זה החל ראש המחלקה לפקפק בכוונותיו: "הוא מתכנן בעצם יציאה פרטית (עם זוגתו) לרכישת קרקע [בארגנטינה] (תוכנית שהייתה ידועה לנו מהעבר), וזוהי המטרה המרכזית, כשאותו [מנגלה] יהיה בבחינת מוצר לוואי".

הקשר האחרון בין היידמן למוסד היה באביב 1983. בחודש מארס סיפר לראש "מסר", כי הוא עשוי לפגוש בקרוב את בורמן ומנגלה. דוח המוסד אינו אומר זאת, אך היידמן היה משוכנע באותה עת שבורמן יגיע במידת הצורך לגרמניה ויאשר את אמיתות "יומני היטלר". אלא שבחודש אפריל – ימים אחדים לפני פרסום ה"יומנים" – הודיע היידמן שבשל סיבות טכניות לא יכלו בורמן ומנגלה להגיע לפגישה. כיום ברור שדבריו היו שקר גמור, שכן בורמן נהרג ב-1945 ומנגלה טבע בברזיל ב-1979. רק בדיעבד, בדוח שנכתב ב-2007 – דהיינו 24 שנים אחרי פרשת "יומני היטלר" – הגיע המוסד למסקנה שהיידמן היה "נוכל ומאחז עיניים".

נפגש עם ולטר ראוף, ממציא משאיות הגז
יצא למסע עם קרל וולף, ראש המטה של הימלר
תאריך:  26/11/2017   |   עודכן:  26/11/2017
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
המוסד הפעיל את גרד היידמן במקביל לפרשת "יומני היטלר"
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
חייקה
26/11/17 09:58
2
ב_שמואל
26/11/17 10:55
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  שואה וגבורה
החברה לאיתור ולהשבת נכסים של נספי השואה השיבה רכוש ב-718 מיליון שקל ותרמה עוד מיליארד שקל לסיוע לניצולים ולהנצחת השואה מתוך נכסים שנותרו ללא יורשים - מדווחת החברה (22.11.17) לבית המשפט המחוזי בירושלים.
23/11/2017  |  יצחק דנון  |   חדשות
ליל הבדולח, בעצם לילות הבדולח, ב-10-9 בנובמבר 1938 הוא על-פי שיפוטי האפל ביותר בלילות גרמניה הנאצית, שהיו כולם האפלים ביותר. זה הלילה בו שיסתה ההנהגה של הרייך השלישי את האוכלוסייה בגרמניה ובאוסטריה ובדנציג ביהודים, והצליפה בה להרוג ולהשמיד, ונענתה. מיד. יותר משאפילו היא העלתה על הדעת.
12/11/2017  |  יצחק מאיר  |   מאמרים
בהיותי שייכת במובן מסוים לקהילת יוצאי מרכז אירופה, הוזמנתי ליום עיון שיתקיים השבוע ב-9 בנובמבר בבית התפוצות. ההתכנסות נועדה לציין 79 שנים לפוגרום 'ליל הבדולח', היום השחור בחיי קהילות יהודיות בגרמניה ואוסטריה, שכמעט ואינו מוזכר בתקשורת בשנים האחרונות.
08/11/2017  |  תרצה הכטר  |   מאמרים
חודש נובמבר היה חודש עתיר אירועים בהיסטוריה הנאצית. הספירה החלה כאשר כבר היום ה-8 בנובמבר 1923, הפך למיוחד בהיסטוריה החדשה של גרמניה. ביום זה ערך היטלר הצעיר את נסיון הפוטש שלו, בתקווה לעורר את העם הגרמני להפלת השלטון הדמוקרטי בגרמניה. היטלר גם לא שכח להשתמש בגנרל וגיבור גרמני, אריך לודנדורף, שצעד עמו, עטור אותות הצטיינות ממלחמת העולם הראשונה, בדרכם אל משרדי הממשלה הבווארית.
08/11/2017  |  מרדכי ליפמן  |   מאמרים
כאשר חזרו פליטי השואה לעריהם ולכפריהם בפולין וביקשו לחזור לגור בבתים ובדירות שבהם גרו, הם או הוריהם או קרוביהם, ארבע או חמש שנים, קודם לכן, גילו הם שבתיהם ודירותיהם תפוסים והריהוט ושאר חפצי הבית, שנותרו ברוב המקרים מאחור, משמשים עתה דיירים אחרים שהשתלטו על הרכוש. פנייה לרשויות לא עזרה בדרך כלל, ויצרה איבה ופחד. מי שביקש להחזיר לעצמו משרדי עריכת דין, בתי עסק, בתי מלאכה, שהיו שייכים לו או לבני משפחתו, מצא עצמו נתקל בביורוקרטיה שהייתה בחלקה אטומה ובחלקה מרושעת ומכל מקום אשר פעלה שלא לפגוע בפולנים כדי לרצות היהודים. השואה הביאה למהפכה חברתית עצומה בפולין - היבט שבדרך כלל לא זכה לתשומת הלב הראויה במחקר ובתודעה ההיסטוריים. הדבר התקיים בכל ארצות אירופה, אך בפולין הממדים היו אחרים לגמרי.
25/10/2017  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
רשימות נוספות   /   שואה וגבורה  /  מי ומי  
פולין תמנע השבת רכוש שואה  /  איתמר לוין
אח ואחות ששרדו את השואה גילו 500 בני משפחה   /  מירב ארד
החברה להשבת נכסי נספי השואה תיסגר בסוף דצמבר  /  איציק וולף
זילות זכרון השואה בישראל  /  יוסף אליעז
שכנים  /  אורנה מרקוס בן-צבי
מאומן לא רואים את באבי יאר  /  מרדכי ליפמן
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
לאחר 170 ימי המלחמה, לא נסכים עוד שנכדינו ונכדותינו ישלמו בדמים אלה או בדמים אלה את מחיר הטפילות של החרדים
אלי אלון
אלי אלון
בעוברי ברחוב צד את עיני נוסחו המוזר של שלט הרחוב שמופיע עליו הכיתוב הבא בלבד: "דוד סמילנסקי פקיד ועסקן, מנהל מחלקת המים בעיריית תל אביב"    משום אין אזכור בשלט ולו ברמז לעובדת היותו...
טובה ספרא
טובה ספרא
תקופה מסוכנת עם פוטנציאל לעימותים, פעולות טרור ופתיחת חזית חדשה במלחמה. ייתכן אובדן חיים, בעיקר בפעולות הומניטריות. המערכה נמשכת והסכנה מתגברת. הרבה מילים חשובות לזמנים הקרובים שעי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il