|   15:07:40
דלג
  יוני בן-מנחם  
עיתונאי, פרשן העולם הערבי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

מי עומד מאחורי הטבח במסגד אלרווצ'ה בצפון סיני

ההערכה במצרים היא כי ארגון דאעש ביצע את הטבח במסגד אלרווצ'ה בצפון סיני בתמיכתן של קטר וטורקיה. מצרים משלמת את מחיר המצור של מדינות ערב על קטר ואת המאבק נגד תנועת "האחים המוסלמים" שהיא מובילה ביחד עם סעודיה
27/11/2017  |   יוני בן-מנחם   |   מאמרים   |   דאעש   |   תגובות
הפיגוע במסגד בסיני [צילום: טארק סאמי, AP]

העיתונות המצרית פרסמה בהרחבה עוד כמה ימים לפני הטבח במסגד אלרווצ'ה בצפון סיני דיווחים מפורטים על הצלחת גורמי הביטחון של מצרים בתחום המלחמה בטרור, תחום שבו עוסק המשטר ללא הרף.

עיתון "אל-אהראם" פרסם ב-23 בנובמבר דיווח כי גורמי הביטחון לכדו רשת גדולה במצרים שהעבירה מידע מפורט למודיעין הטורקי שהעביר אותו למנהיגי תנועת "האחים המוסלמים" כדי שיתכננו פיגועי טרור במצרים כדי להפיל את השלטון.

יום לפני הפיגוע במסגד אלרווצ'ה מסר משרד הפנים המצרי הודעה כי כוחות הביטחון של מצרים הרגו 3 מחבלים ולכדו 9 נוספים שמשתייכים לארגון "ליווא' א-ת'וורה", הזרוע הצבאית של תנועת "האחים המוסלמים", וברשותם מצבורי נשק, מטעני חבלה ומכוניות תופת שהכינו לקראת ביצוע גל פיגועים במצרים.

מי שקורא את הדיווחים האלה לא יכול להשתחרר מהתחושה כי מצרים אכן נמצאת תחת מתקפת טרור מתמשכת של כמה גורמים שחברו נגדה. לכן, הטבח בצפון סיני היה צפוי, מדובר היה רק בשאלה של זמן עד שיקרה הפיגוע המזעזע ביותר בתולדות מצרים.

צבא מצרים ממשיך בפעילות צבאית ענפה ברחבי חצי האי סיני בחיפוש אחרי תשתית הטרור שאחראית לטבח הנורא במסגד אלרווצ'ה ליד אלעריש בצפון סיני. ארגון דאעש, שרבים במצרים מצביעים עליו כמי שאנשיו ביצעו את הטבח, נמנע מלקחת באופן רשמי את האחריות לפיגוע ושומר על שתיקה רועמת.

העיתונאי מכרם מוחמד אחמד ראש המועצה העליונה של העיתונות המצרית ובעל טור בעיתון "אל-אהראם" הנחשב לשופר השלטון, פירסם ב-26 בנובמבר מאמר שבו כתב כי שלוחת דאעש בסיני המכונה "אנצאר בית אלמקדס" היא שביצעה את הפיגוע והיא "מייצגת את ברית הרשע של דאעש, "האחים המוסלמים" והסלפיה הג'יהאדיסטית המזויינת".

פרשנים במצרים מעריכים כי דאעש הבין כי הגזים במעשיו והוא חושש שלקיחת אחריות רשמית על הפיגוע מצידו תפגע בתמיכה בו בגלל המספר הרב של האזרחים החפים מפשע, בהם 27 ילדים, שנהרגו ונפצעו בטבח. נראה כי הארגון ביצע את הטבח כדי לשדר מסרים מסוימים בחזית הפנימית המצרית ובזירה האזורית והבינלאומית.

בזירה הבינלאומית המסר הוא שלמרות התבוסה של דאעש בעירק ובסוריה, הארגון מתכוון להמשיך במטרתו להקמת "הח'ליפות האיסלאמית" כולל את הקמתו של "מחוז סיני" בחצי האי סיני בשלב הראשון עד להשתלטות מלאה על כל מצרים.

על-פי הערכת גורמים מצרים, אלפי מחבלים, בעלי ניסיון קרבי, שנמלטו מסוריה ועירק בעקבות תבוסת דאעש עושים את דרכם ללוב ולחצי האי סיני כדי לתגבר את כוחות דאעש במקומות אלה. המסר האזורי הוא שארגון דאעש הוא השולט בחצי האי סיני וצבא מצרים איננו יכול להביס אותו למרות כוחותיו הגדולים.

הפיגוע גם נועד לשדר לארגון "ג'נד אלאיסלאם", המזוהה עם ארגון אל-קאעידה שפרש בשבועות האחרונים משלוחת דאעש בסיני, ולשבט הבדואי אלתראבין, כי על פיו של דאעש יישק דבר בחצי האי סיני ולהרתיע את האוכלוסייה האזרחית שלא לשתף פעולה עם כוחות המשטרה והצבא של מצרים, המסר הוא פשוט-כל מי שישתף עימם פעולה יענש.הטבח במסגד של מאות אזרחים חפים מפשע נועד להשיג את אפקט ההפחדה וההרתעה בקרב האוכלוסייה בחצי האי סיני.

מי עומד מאחורי הפיגוע?

את הטבח במסגד אלרווצ'ה ביצעו להערכת גורמי הביטחון במצרים מחבלי ארגון דאעש שאף הניפו את דגל הארגון תוך כדי הירי במתפללים. החקירה של התובע הכללי המצרי בנסיבות הפיגוע עדיין בעיצומה אולם העיתונות המצרית מצביעה על כלי הרכב החדשים וכלי הנשק שבאמצעותם נעשה הפיגוע ומציינת כי הם הגיעו מחו"ל.

גורמי הביטחון במצרים רואים בטבח במסגד אלרווצ'ה ניסיון לזעזע את יציבות המשטר המצרי בראשותו של הנשיא עבד אלפתאח א-סיסי. המגמה הזו נמשכת כבר ארבע שנים מאז עלייתו לשלטון ומעודדות אותה תנועת "האחים המוסלמים" שהוכרזה ע"י משטר א-סיסי כארגון טרור והמדינות התומכות בה קטר וטורקיה. באחרונה גברה גם הפעילות של ארגון אל-קאעידה נגד מצרים.

על-פי גורמי הביטחון של מצרים, ארגון אל-קאעידה מתעורר מחדש לפעילות בצפון סיני ובאזור החוף של לוב והמדבר בדרום לוב עד סומאליה. ארגון אל-קאעידה רואה גם כן במצרים יעד לטרור והוא מנסה להחדיר מחבלים, נשק ואמצעי לחימה דרך הגבול של לוב אל שטח מצרים.

גורמי הביטחון של מצרים חיסלו באחרונה תשתית גדולה של מחבלי ארגון אל-קאעידה שחדרה מלוב למדבר המערבי של מצרים והקימה מחנה אימונים וגיוס. המחבלים הספיקו לבצע פיגוע גדול באוטובוס שהסיע נוצרים קופטים למנזר שמואל במחוז אלמיניא דרומית לקהיר ופיגוע בכוח משטרה שניסה לפשוט על מקום המסתור שלהם באזור אלוואחאת עד שחוסלו.

המשטר המצרי אומר בגלוי כי אין הבדל בין ארגוני הטרור, ארגון דאעש צמח מתוך ארגון אל-קאעידה ואילו ארגון אל-קאעידה נולד מרחמה של תנועת "האחים המוסלמים". השיח' יוסף אלקרדאווי, המנהיג הרוחני של תנועת "האחים המוסלמים" נהג להתפאר בכך שאוסאמה בן-לאדן היה תלמידו.

במהלך שנת 2015 טען איימן אלזוואהירי, מנהיג ארגון אל-קאעידה כי אוסאמה בן-לאדן היה חבר בתנועת "האחים המוסלמים" וכי היא שיגרה אותו לפקיסטן לעזור למוסלמים אך הוא הפר את ההוראות ונכנס לאפגניסטן בזמן הפלישה הסובייטית. לפניו טען השיח' יוסף אלקרדאווי כי מנהיג דאעש אבו בכר אלבגדדי היה חבר בתנועת "האחים המוסלמים".

למרות היריבות והתחרות בין ארגוני אל-קאעידה ודאעש, המטרה של כל הארגונים האלה הינה זהה, הקמת "ח'ליפות איסלאמית" שבה תשלוט השריעה המוסלמית. במצרים לא פוסלים את הקשר האפשרי בין הפיגוע במסגד אלרווצ'ה לבין ההחלטה שקדמה לו להכריז על ארגונו של השיח' יוסף קרדאווי כארגון טרור.

את ההחלטה קיבלו יחדיו מצרים, סעודיה, איחוד האמירויות ובחריין, מדובר בארגון "האיחוד העולמי של חכמי הדת המוסלמים" הממומן ע"י קטר ושבראשו עומד השיח' יוסף קרדאווי שנמלט ממצרים וקיבל מקלט מדיני בדוחא.

פחות מ-24 שעות לאחר הטבח במסגד אלרווצ'ה, פרסם העיתון הסעודי "עוכאז" ב-25 בנובמבר דיווח כי קטר מתכננת גל של פיגועי טרור בסעודיה ובאיחוד האמירויות בגלל החלטתן להכריז על ארגונו של קרדאווי כארגון טרור. על-פי הדיווח, שליט קטר השיח' תמים בן חמד הקצה סכום של 75 מיליון ריאל קטרי למימון גל הטרור וגיוס שירותיו של הטרוריסט הסעודי סעד אלפקיה הידוע בקשריו עם ארגון אל-קאעידה וביצוע פיגועים במדינות ערב. עוד נמסר בדיווח כי קטר מנסה לגייס שכירי חרב בקניה ובסומאליה לביצוע פיגועי טרור.

מצרים מובילה כבר מספר חודשים ביחד עם סעודיה את המצור והחרם של מדינות ערב על קטר בגלל תמיכתה בארגוני הטרור ומימונם. כל ניסיונות התיווך במשבר כשלו, כולל ניסיון תיווך אישי של שה"ח האמריקני רקס טילרסון, ומצרים וסעודיה מובילות קו נוקשה ובלתי מתפשר נגד קטר.

המתיחות בין קטר וטורקיה לבין מצרים נמשכת מאז עלייתו של הנשיא א-סיסי לשלטון, נשיא טורקיה ארדואן ושליט קטר השיח' תמים בן חמד התומכים בגלוי בתנועת "האחים המוסלמים" אינם יכולים להשלים עם הדחתו של נשיא מצרים מוחמד מורסי, שהיה מבכירי התנועה במצרים, ומנהלים מסע נקמה נגד המשטר המצרי בראשות הנשיא עבד אלפתאח א-סיסי שלטענתו כולל גם פיגועי טרור כדי להפיל את השלטון.

מניסיון העבר ניתן להסיק כי גורמי הביטחון של מצרים יצליחו לפענח מי תכנן את הטבח במסגד אלרווצ'ה, הם הצליחו בעבר לפענח את גל הפיגועים בכנסיות הקופטיות במצרים שמאחוריו עמדו ארגון דאעש ותנועת "האחים המוסלמים" במימון קטרי.
מדובר רק בשאלה של זמן, אבל נראה כי גם במקרה הזה תוצאות החקירה לא יהיו שונות.

תאריך:  27/11/2017   |   עודכן:  27/11/2017
יוני בן-מנחם
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מי עומד מאחורי הטבח במסגד אלרווצ'ה בצפון סיני
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
גדעון אמיר
28/11/17 10:40
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  דאעש
נשיא מצרים, עבד אל-פתאח א-סיסי, מפתח דימוי של אדם קשה. תגובתו לפיגוע הנורא שבוצע ביום שישי האחרון (24.22.17) במסגד א-ראודה שבצפון סיני הייתה צפויה. כמה שעות לאחר הפיגוע שיוחס לדאעש, הורה א-סיסי על מתקפות אוויריות נגד מעוזי הארגון. בנאום לאומה, אמר א-סיסי שהתגובה תהיה בכוח הזרוע, וכי המשטרה והצבא ינקמו את מות האזרחים ויחזירו את השלום והביטחון.
26/11/2017  |  אריאל י' לוין  |   מיוחדים ברשת
פיגוע התופת בסוף השבוע במסגד בכפר רווצ'ה באזור אלעריש בצפון סיני, שבו נהרגו 305 אזרחים, בהם 27 ילדים, ונפצעו 128 אזרחים נוספים, הינו הוכחה נוספת כי ארגון דאעש הובס אומנם בעירק ובסוריה אך הוא ממשיך בפעילות הטרור שלו באזורים אחרים בעולם כדי להוכיח את קיומו ואת דבקותו בדרכו האידיאלוגית להקמת "הח'ליפות האיסלאמית" באמצעות אלימות וטרור.
26/11/2017  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
מזה כשבוע ימים חלפה לה מהעולם, כמעט בשקט, ה"מדינה האיסלאמית" (ובשמה הקודם כארגון טרור: "המדינה האיסלאמית בעירק ובסוריה". ראשי התיבות: דאעש). היא הוקמה בקול תרועה רמה ב-29 יוני 2014, בעיר מוסול בעירק, שם הוכרז מנהיגה, אלבגדדי, כחליף המאמינים המוסלמים באשר הם. הטריטוריה של המדינה הזאת השתרעה על פני שטחים נרחבים במזרח סוריה ובצפון מערב עירק ובכך ביטלה למעשה את הגבול הבינלאומי בין סוריה ועירק. השטחים האלו אבדו לה ואין לה יותר שום שליטה על הגבול הסורי עירקי. האכזריות יוצאת הדופן שלה, שביטויה המרכזי היה עריפת ראשים טקסית מול עיניי העולם הנדהמות, הפכו אותה "לאויב מספר אחד" של ארה"ב ומרבית העולם, ומקור משיכה לאלפי "דפוקים" ברחבי התבל.
22/11/2017  |  עמוס גלבוע  |   מאמרים
ב-11 בנובמבר, בעיר דה נאנג שבוייטנאם, פרסמו הנשיאים דונלד טראמפ ו-ולדימיר פוטין הצהרה משותפת בה הביאו את שביעות רצונם מהמאמצים לסיום הסכסוך בסוריה. לפי ההצהרה, מאמצים אלו האיצו את הפסדיו של דאעש, והביאו גם לשורה של צעדים שנועדו ליישב את המלחמה בסוריה.
20/11/2017  |  אריאל י' לוין  |   מיוחדים ברשת
למרות הנסיגות ואיבודי השטחים, דאעש מרוויח יותר מ-4 מיליון דולר בחודש מסחר בנפט, אומרים מומחים לפעילות הפיננסית של הארגון המצוטטים באתר Intelnews. בעבר, חלק ניכר מהכנסות הארגון הגיעו מנפט כאשר הארגון חלש על שדות נפט בעירק ובסוריה. לכן, איבוד השטחים פגע קשות בהכנסות של הארגון.
13/11/2017  |  אריאל י' לוין  |   מיוחדים ברשת
רשימות נוספות   /   דאעש  /  מי ומי  
המחבל בניו-יורק מוסלמי שנשבע לדאעש  /  עומר כרמון
עשרים שנות מאסר לאמריקני שהצטרף לדאעש וערק ממנו  /  אביתר בן-צדף
דאעש נטל אחריות לטבח בלאס וגאס  /  עומר כרמון
כלה של דאעש  /  אריאל י' לוין
האיום ממרכז אסיה  /  אריאל י' לוין
מדוע ארה"ב פגיעה לדריסה  /  אריאל י' לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני    מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il