אט אט וכמעט בלי משים הופכת ישראל לפקק תחבורתי אחד גדול והמצב רק ילך ויחמיר עם תחילת השנה החדשה, שבה יתחילו למכור ל"חולי ההגה" עוד עשרות אלפי מכוניות. כדי להבין עד כמה רעה וחמורה הבעיה, ראוי לעיין במספרים. לפחות 77 אלף מכוניות חדשות חונות בימים אלה בנמלי אשדוד, חיפה ואילת. כ-35 אלף ממתינים בנמל אשדוד ששטח האחסון בו עלה על גדותיו. בנמל אילת חונים כ-25 אלף רכבים וכ-17 אלף בנמל חיפה.
מכיוון שתשתיות האחסון בנמלים הגיעו למצב של "אפס מקום" נאלצות אניות עם רכבים חדשים להמתין בתור מחוץ לנמל, כשעלות ההמתנה לאונייה עשרות אלפי דולרים ליום. אחת הסיבות העיקריות למחנק היא צבר הזמנות חסר תקדים של יבואני הרכב בחודש ינואר. לפי הערכות
משרד התחבורה ינואר מציג נתוני יבוא רכב הגדולים מאז ומעולם, כשבמהלכו יעלו על הכבישים כ-40 אלף מכוניות חדשות.
זה מה שצפוי, אבל נתוני השנה שעברה מגלים כי 2016 הייתה שנת שיא ביבוא הרכב, כאשר היו בה כ-290 אלף מסירות של רכבים חדשים, ואילו מספר המכוניות שיובאו מתחילת 2017 כבר מגיע לכ-320 אלף.
הצרה הגדולה באמת בתחום התחבורה נובעת מכך שמספר כלי הרכב היורדים מן הכבישים - בגלל התיישנות ותאונות - אינו מתקרב אפילו לעודפי היבוא. זה ועוד: במבצעי סוף השנה מורידים רוב היבואנים את מחירי הרכב בגבולות של עד 25 אלף ש"ח למכונית, כדי להיפטר מהמלאי שהצטבר. לכך יש להוסיף את תופעת הגידול במכירת רכבים בתשלומים רבים, חלקם אף בגבולות של פחות מ-1000 ש"ח לחודש, ללא ריבית והצמדה. עובדה זו מקילה מאוד על רוכשים שרבים מהם כבר החלו להרשות לעצמם לרכוש מכונית שניה לכל משפחה.
אבל הבעיה איננה רק במספרים. היא טמונה בעובדה שאם עד עכשיו קשה מאוד לנהגים להגיע בבוקר אל תחומי גוש-דן הפקוקים רוב שעות היממה, ולצאת בחזרה הביתה, הרי על-פי נתוני היבוא ברור שהפקקת הצפויה רק תחמיר. במצב הדברים הנוכחי כלל לא ברור מדוע רוכשים הישראלים כלי רכב המשמשים בדרך כלל רק נוסע אחד - הנהג, וכך יוצרים עומס גדול מאוד המקשה על התנועה בכבישי בארץ עד כדי חסימה כמעט מוחלטת. העומס הזה בא לידי ביטוי בכל ערי המטרופולין ולא רק בתל אביב או בגוש-דן. סביר להניח כי הפעלת הרכבת התחתית בגוש-דן תקל במידת מה על הפקקת אבל רק ימים יגידו אם היא תפתור את הבעיה כליל.
נראה כי אין לממשלה מנוס אלא לקבוע בהקדם האפשרי כללי שימוש חדשים לבעלי רכב פרטי ולחייב את בעלי הרכב להסיע - תמורת תשלום מינימאלי בהתאם לטווח הנסיעה - את מלוא מספר הנוסעים שרכבם מסוגל לקלוט. במקביל יש להכשיר אתרי חניה חדשים בפאתי הערים הגדולות, כי מציאת חניה כיום היא כמעט משימה בלתי אפשרית. כפתרון ביניים חייבת הממשלה לשקול את משמעות האופציה שלפיה יופסק כליל יבוא רכבים חדשים, למשך שנתיים שלוש, כדי שמחלת הפקקת לא תהפוך למגיפה תחבורתית שאין לה מרפא.