|   15:07:40
דלג
  משה נסטלבאום  
משפטן מאחורי הכותרות
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!

ממה חוששת הפרקליטות

האם השופט דוד רוזן, נציב הביקורת על הפרקליטות שהוא שופט אמיץ, יצליח לשחרר את החסמים שעיכבו את משפטם של רות דוד ומקורבה רונאל פישר? ומדוע שופטי בג"ץ לא נענו לעתירה להאשים את רות דוד בעבירות של שוחד מרמה והפרת אמונים
09/12/2017  |   משה נסטלבאום   |   מאמרים   |   פרשת רונאל פישר   |   תגובות
רות דוד. אצרה בידיה כוח עצום [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

משפטם של עו"ד רונאל פשר, ורות דוד, בעבר פרקליטת מחוז תל אביב, נפתח בחודש מאי 2015 וזכה ללא מעט כותרות. אלא שבגלל ויכוח בין סנגורי הנאשמים לבין המחלקה לחקירות שוטרים, כבר יותר משנתיים שלא מתקיימים דיונים בתיק.

השופט דוד רוזן, שהוא נציב תלונות הציבור של מייצגי המדינה בערכאות, החליט לאחרונה לפנות ליועץ המשפטי לממשלה. אביחי מנדלבליט, משום שהיה צורך באישורו כדי לבדוק את התנהלות התביעה בתיק שהוא תלוי ועומד. לשופט רוזן, הגיעו גם תלונות על סחבת לכאורה מצד המחלקה לחקירות שוטרים בניהול התביעה בתיק.

לצדו של רונאל פישר שעומד לדין, עומדת לדין גם עוה"ד רות דוד, באשמה של שיבוש הליכי משפט בשתי פרשיות, ובעבירה של קבלת נכסים שהושגו בפשע.

שופט בית המשפט המחוזי בירושלים, משה סובל, איים שאם לא ניתן יהיה להתחיל בחקירה הנגדית של עד המדינה מלכה, בגלל עיכוב הקשור במח"ש, יהיה מקום לשקול את ביטול כתב האישום. זה לא יקרה כנראה, אבל מה שחשוב הוא להקים וועדה בלתי תלויה בראשות שופט עליון לשעבר, לבחינת התיקים אשר עברו תחת ידה של פרקליטת מחוז ת"א לשעבר רות דוד.

כוחה העצום של רות דוד

רות דוד, שמונתה לתפקידה בשנת 2002 אצרה בידיה כוח עצום, שהוא גדול מכוחו של שופט בית המשפט העליון. לכן, מדובר בבדיקה חשובה שאין לוותר עליה. את ההצעה לערוך את הבדיקה העלתה ח"כ איילת ורבין נחמיאס, ולטענתה הימנעות מבדיקה כזאת תטיל צל כבד ולא מוצדק על עובדי הפרקליטות ותהווה פגיעה באמון הציבור.

לא בטוח ששרת המשפטים איילת שקד, תאמץ את ההצעה לבדוק את התנהלותה של דוד, שפרשה מהפרקליטות בשנת 2010, לאחר 33 שנים שבהם כיהנה בתפקידים שונים. מה שברור שפרשת שחיתות שהתרחשה בעשור הקודם ברשות המיסים טויחה ככל הנראה, בתקופה שבה שימשה דוד פרקליטת המחוז, ואיש לא הועמד לדין בפרשה זאת למרות שהמשטרה המליצה לעשות זאת.

חוקר מס ההכנסה, רפי רותם, פנה לנציבות הביקורת על הפרקליטות וטען כי שלושה ימים לאחר שתיק שהועבר לפרקליטות, שיש בו לטענתו ממצאים חמורים המצביעים על שחיתות לכאורה נסגר. לא ברור איך הצליחה רות דוד, לעיין בתוך זמן קצר ב-160 עמודים, ולגבש מיד עמדה. מה שברור הוא שמיד אחר-כך הורתה הפרקליטות על סגירת התיק.

בעניין תיק החקירה הנוגע לרשות המיסים, כתב השופט דוד רוזן כי "זהו תיק שמעלה חשדות כבדים כלפי נושאי משרה בכירים באגף מרכזי ורגיש, שאמור להתבלט בהתנהלות תקינה. המשקפת טוהר הליכים, יושרה וניקיון כפיים מוחלט של עובדיו".

מדוע מתעכב המשפט שנתיים?

רות דוד, שבחקירותיה הראשונות איבדה את זיכרונה, הודתה בחקירתה השלישית והרביעית שהיא נחשפה לחומרי חקירה סודיים שאסור היה לה להיחשף אליהם. העובדה שמשפטה ומשפטו של מקורבה רונאל פישר, תקוע רק בגלל נהלים, שראוי היה שימצאו את הדרך לעמוד בהם, היא לא תעודת כבוד לא למחלקה לחקירות שוטרים ובוודאי שלא לפרקליטות.

בפרשה הזאת יש קרן אור והיא זו של השופט דוד רוזן, שלא יעמוד מהצד וידאג לכך שההליך יתבצע במלואו וגם ימצא את הדרך לכך. לא ברור מדוע היה צורך בעיכוב של שנתיים, ומי הגורם שאחראי לכך. מה שבטוח שאצל עו"ד רות דוד, שנמצאת עכשיו בצדו השני של המתרס זה לא היה קורה.

כמי שמכירה היטב את המערכת שהיום היא נאלצת לתת את הדין בפניה, דוד בוודאי משועשעת מהרעיון שעניינים של נוהל תוקעים את המשך משפטה, אבל ייתכן גם שהיא היום קורבן של עינוי דין במשפט שהתחיל אבל לא נמשך.

אין ספק שבמשפט שבה אישיות משפטית בכירה, בעלת עוצמה רבה במערכת המשפט עומדת לדין, נגרמת מבוכה קשה לפרקליטות. מערכת משפטית שניצלה את כוחה הדורסני, פעלה גם נגד שני שוקי משעול, ורפי רותם, שממשיכים במאבקם בדרישה להעמיד לדין את מי שלדעתם התאנו להם.

החשש מדרישה למשפט חוזר

שוקי משעול, שהיה ממונה מע"מ תל אביב, ברשות המיסים הוא ממובילי "קבוצת ה-15", קבוצה של חוקרים ואנשי ביקורת ביחידת החקירות של מכס ומע"מ ברשות המיסים, שנלחם נגד ההחלטה לסגור את התיק נגד דוד בעבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים. משעול מצביע על שחיתות ביחידת החקירות ובצמרת רשות המיסים, הוא לא מוכן להעניק הנחות לרות דוד, וטוען שיש צורך לבטל את החלטת היועץ המשפטי לממשלה, שלא להעמיד אותה לדין על קבלת מתנות.

לא ניתן להתעלם מדברים שאמר עו"ד איתן ארז, יו"ר "יושרה לישראל", התנועה למאבק בשחיתות הציבורית, שייצג את משעול "פרו בונו" בעתירה שדחה בג"ץ .להערכתו הפרקליטות כנראה חוששת מגל של בקשות למשפטים חוזרים, שיביאו נתבעים שהורשעו לומר "היה כאן תפוח רקוב, היה כאן קשר מושחת, כאשר הנתבעים ידרשו משפט חוזר".

לדעת עו"ד ארז, פרשת רות דוד ועו"ד רונאל פישר "פגעה קשות באמון הציבור בפרקליטות ובמערכת המשפט, והיא מחייבת התערבות, אחרת ישראל עלולה להידמות למדינות עולם שלישי".

שופטי בג"ץ דחו את העתירה, וטענו ש"אין בעתירה תשתית עובדתית ראייתית, והיא נסמכת על השערות, ספקולציות, והטחת האשמות חסרות בסיס". נציג היועץ המשפטי לממשלה עו"ד אבינועם סגל אלעד, אמר בדיון כי רות דוד עברה עבירות אתיות, כשקיבלה מרונאל פישר מתנות הנאמדות באלפי שקלים, אבל לדעתו "יש מרחק רב בין התנהלות אתית לא ראויה, לבין העמדה לדין פלילי".

עבור שוקי משעול, ששילם מחיר כבד, זה לא פסק דין פשוט, אבל הוא מבטיח להמשיך ולהילחם. ולדבריו לא נאמרה עדיין המילה האחרונה.

הכותב הוא משפטן. הוא שימש מנהל חטיבת החדשות של הערוץ הראשון ויושב-ראש אגודת העיתונאים. הוא ממייסדי התנועה החדשה "יושרה לישראל", שקמה כדי להילחם בשחיתות הציבורית, וחבר ההנהלה שלה.
תאריך:  09/12/2017   |   עודכן:  09/12/2017
משה נסטלבאום
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות  / עוקבים מי ומי בפרשה - לקבלת רשימות חדשות עם הופעתן
 אביב נחמיאס / Aviv Nahmias   אביחי מנדלבליט / Avichai Mendelblit   אורי כרמל / Uri Carmel   איילת שקד / Ayelet Shaked   אילון מכלוף / Eylon  Machluf   איתן ארז / Eithan Erez   איתן פלג / Eitan Peleg   אלון חסן / Alon  Hassan   אסף גולן / Assaf Golan   ברונו שטיין / Bruno Shtein   ג'ויה סקפה-שפירא / Joya SKAPPA-SHAPIRO    דב גלעד כהן / Dov Gilad  Choen   דוד רוזן / David Rozen   זוהר בוצ'ן / Zohar Botchen   חגית מאק-קלמנוביץ / Hagit  Mack-Kalmanovich   יאיר ביטון / Yair Biton   יאיר  גולן / Yair Golan   יוסף נחמיאס / Yossef Nahmiass   יורם ברק / Yoram Barak   יעקב וינרוט / Yaakov Weinroth   יצחק עמית / Issac Amit   יצחק רוכברגר / Yitzhak  Rochberger   ירון בארי / Yaron Be'eri   ליאורה נהון / Liora Nahon    ליזי שובל-בר / lizzy  shoval Bar   משה סובל / Moshe Sobel   משה סעדה / Moshe Saadda   נועם עוזיאל / Noam Uziel   נחשון שוחט / Nahshon Shohat   נסים מרום / Nissim Marom   ע"י   עדי כרמלי / Adi Carmeli   עופר ברטל / Ofer Bartal   עפר נמרודי / Ofer Nimrodi   ערן מלכה / Eran  Malka   קובי כחלון / kobe kahlon   קרן אלטמן / Keren Altman   רון שפירא / Ron Shapira   רונאל פישר / Ronel Fiaher   רונן יצחק / Ronen Yitzhak   רועי בר / Roee Bar   רות דוד / Ruth David-Blum   רמי דואני / Rami Douani   שי ברס / Shay Baras   ששון חי / Sasson Hay 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ממה חוששת הפרקליטות
תגובות  [ 11 ] מוצגות   [ 11 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
בני בנקר
9/12/17 10:25
2
גנזל
9/12/17 12:04
3
ארי כספי
9/12/17 12:33
4
מיכל מירושלים
9/12/17 14:59
5
קורןנאוה טבריה
9/12/17 15:06
6
שלום.
9/12/17 15:24
7
אהרון שחר
9/12/17 22:23
8
המזימה
9/12/17 22:35
 
ב_שמואל
10/12/17 01:13
 
הספר
10/12/17 16:12
9
7_7_7.
16/12/17 15:17
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  פרשת רונאל פישר
פרקליטות מחוז תל אביב (פלילי) ידעה שמתנהלת לכל הפחות בדיקה בעניינה של פרקליטת המחוז לשעבר, רות דוד, כאשר השמידה את התיק אותו גנזה דוד בחופזה בעניין רשות המיסים. לפיכך, מדובר בחשד כבד שהייתה זו השמדה מכוונת של ראיות. כך עולה מבדיקת News1. במקביל עולה חשש כבד, כי גורמים בפרקליטות מחקו במזיד ממערכת המחשב שלה פניות שנגעו לאותו תיק, או שפרקליט המדינה, שי ניצן, שיקר במזיד לנציב הביקורת דוד רוזן, כאשר טען שלא התקבלו פניות כאלו.
22/11/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
נציב הביקורת על הפרקליטות, דוד רוזן, מותח ביקורת קשה על החלטתה של פרקליטת מחוז ת"א דאז, רות דוד, לסגור במהירות הבזק את תלונתו של רפי רותם על שחיתות ברשות המיסים. עוד קובע רוזן (20.11.17), כי לא ברור מדוע בוער התיק ומי אישר זאת.
20/11/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
בג"ץ דחה (יום ד', 8.11.17) בפסק דין חריף את עתירתו של שוקי משעול על אי-העמדתה לדין של פרקליטת מחוז מרכז לשעבר, רות דוד, על עבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים.
09/11/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
המדינה לא קיימה את החלטות בית המשפט העליון ובית המשפט המחוזי בנוגע למסירת חומרי חקירה לרונאל פישר - קובעת שופטת בית המשפט המחוזי בירושלים, חגית מאק-קלמנוביץ. לדבריה (12.10.17), התנהלות זו של המדינה יוצרת חשש לפגיעה ממשית ביכולתו של פישר להתגונן בפני האישומים נגדו.
16/10/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
אתה יודע איך אפשר "לדפוק ת'מערכת השופטת ולשתק אותה לחלוטין", שח לי שיחו אחד מלקוחותיי המתוחכמים ביותר, אגב טיפול שוטף בענייניו המשפטיים. "איך", שאלתי מסוקרן משהו, שכן ידעתי שדולה פנינים של ממש, מקרקעיתו של ים היה לקוח זה. "שמע", אמר הוא לי. המשיך ואמר: "המערכת השיפוטית אינה מסוגל לטפל בכל התיקים המשפטיים הנערמים אלה ושמספרם גדל מיום ליום. הדברים חמורים, במיוחד, בתחום הפלילי, ששם יש כמויות עצומות של חומר ראיות והליכי ההוכחות נמשכים חודשים ארוכים ולעתים, אף משך שנים הרבה".
03/09/2017  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
רשימות נוספות   /   פרשת רונאל פישר  /  מי ומי  
פישר יחפש חלקית בטלפונים של מלכה  /  איתמר לוין
פישר שוחרר מהאיזוק האלקטרוני  /  איתמר לוין
"המדינה הורסת את חיי"  /  איתמר לוין
עדה וחצי בשנתיים  /  איתמר לוין
האם הפרקליטות עשתה לרות דוד הנחות בכתב האישום   /  משה ליכטמן
תשתית רעועה  /  איתמר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יורם אטינגר
יורם אטינגר
ב-2024 יש 69% רוב יהודי בשטח המשולב של יהודה, שומרון ו"הקו הירוק" - לעומת 39% מיעוט ב-1947 ו-9% ב-1900 - הנהנה מרוח גבית של שיעור פריון ומאזן-הגירה-חיובי    אין פצצת זמן דמוגרפית ער...
מנחם רהט
מנחם רהט
כבר יש חרדים מתפכחים אשר מודים בפה מלא שטענות כמו ערך לימוד התורה, תורה מגנא ומצלא, החשש מחילון בצבא וכדומה, אינן מוסריות ומנוגדות לדעת גדולי הדור הקודם, שחייבו גיוסו של כל מי שאינ...
צבי גיל
צבי גיל
האירוע היה משהו ומישהו, נכון יותר מי שהם, שאני מלווה במשך עשרות שנים    היו שם כל המי ומי מבין מקימיי הטלוויזיה הישראלית ומעצביה בשעתה היפה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il