אפשר לאהוב את
עיתון הארץ ואפשר לשנוא אותו אבל בהחלט אין מקום לזלזל ביכולותיו הניהוליות של המו"ל
עמוס שוקן. אם תסכימו עם דעותיו או לא, דבר אחד ברור: כיוון שהוא בעל תואר שני במנהל עסקים שהוענק לו מטעם אוניברסיטת הרווארד היוקרתית, סביר הניח שהוא בקיא בפעולות אלמנטריות בחשבון. מסיבה זו אני מאמין לו כשהוא מודיע באופן מפורש, במכתב ששיגר לקוראי העיתון, על התייקרות במחיר המנוי, בעקבות מה שהוא הגדיר כ"שינויים בסביבה העסקית שלנו". מחיר המנוי יעלה ל-300 ש"ח בחודש, סכום המייצג התייקרות של 3.45%.
אבל עמוס הדוגל בחופש המידע מוסיף, מבלי להסתיר את האמת המרה, כי סיכומי שנת 2017 מראים שהכנסות הארץ מפרסום, בהשוואה ל-2016, ירדו ב-10%. משמעות הירידה הדרמטית הזו היא, כי המדובר באיבוד הכנסות של מיליוני שקלים בשנת 2017. אומנם עמוס מסביר כי הוא נקט "צעדים משמעותיים" להקטנת ההוצאות אך "נראה שאין בהם די". עם זאת מודיע עמוס לציבור כי "השנה הנוכחית כנראה תסתכם באיזון". כלומר: רווח לא יהיה.
עמוס יודע היטב כי בעסק חי אין די בהקטנת ההוצאות כדי לשרוד. על-מנת לשרוד ולהמשיך להתקיים יש צורך להגדיל את ההכנסות, אבל זה כנראה לא קורה. רבים וטובים נמנעים מלקרוא את הארץ ואף לבטל את המנוי שלהם בגלל הדעות האנטי-ישראליות והפרו-פלשתיניות המוגשות בו לארוחת הבוקר וגם בגלל הפרשנויות הארסיות נגד השלטון.
כמנהל בקיא, מנוסה ומבין במנהל עסקים, צריך עמוס שוקן לשאול את עצמו מה הסיבה לירידה המשמעותית בהיקף הפרסום. האם הדבר נובע מהמחירים הגבוהים הנדרשים מן המפרסמים, או מהחשיפה הדלה. ואולי יש לכך סיבה אחרת שעמוס יודע מהי אך מסתיר אותה מעין הציבור. כדי להציג חשיפה גבוהה צייץ עמוס בטוויטר שלו מסר אטרקטיבי עקיף למפרסמים ובו טען כי להארץ יש כ-100,000 מנויים, כמות שגם בימים הטובים בעבר הרחוק לא הייתה לו. וטען עוד שוקן כי מספר המנויים המשלמים רק גדל. וכאן השמיע המו"ל אזהרה: "אם נקרוס, זה יהיה בגלל שמשנה לשנה יורד היקף הפרסום בעיתונות המודפסת (לא רק בהארץ), כדוגמה להוכחת טיעונו מסביר שוקן, מבלי לציין את מקורות המידע, כי החינמון
ישראל היום, למשל, כבר 'קרס', אבל הוא מקבל מלאס וגאס מימון שוטף לכיסוי ההפסדים".
הירידה בהכנסות העיתונות המודפסת מפרסום נמשכת זמן רב והמקור שהזרים לעיתון בעבר יותר מ-60% מהכנסותיו מכניס עתה רק 40%. בהארץ צופים את המשך הירידה בהיקף הפרסום נוכח הכוונה של השלטונות להגיש לכנסת הצעת חוק לצמצום פרסומי המדינה בהארץ. וסיכם עמוס את פנייתו-תחינתו בבקשה פשוטה: "יש לנו כמאה אלף מנויות ומנויים. זה מספר שיא של כל הזמנים...כדי לקיים את הקול הזה של הארץ אני מבקש מכן ומכם שתקבלו בהבנה את הצעד של העלאת המחירים".