|   15:07:40
דלג
  אלי אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!

סיפור חייו של הטייס אמנון כרובי

אמנון כרובי היה מראשוני טייסי חיל-האוויר, בעל צל"ש מפקד החייל, ועמד בראש משלחת שנסעה לצרפת להתמחות בהטסת מסוקי בל. בסוף שנות ה-50 החליט לפרוש מחיל-האוויר והצטרף לחברת "כימאוויר" כטייס ריסוס שם מצא את מותו ביולי 1960
28/02/2018  |   אלי אלון   |   כתבות   |   תגובות
הטייס אמנון כרובי [צילום: באדיבות המשפחה - עמוס כרובי ]

ביום רביעי 27 ביולי 1960, בסביבות השעה 5 אחר-הצהריים המריא מ"מנחת פלוג'ה", מטוס פייפר קטן של חברת כימאוויר הוא חג מעל שדות המושב עוזה בחבל לכיש במטרה לרסס את השדה של אחד מחברי המושב, המטוס הנמיך טוס מעל השדה, פולט מאחוריו ענן לבן של חומר הריסוס הרעיל הפרתיון. כאשר ניסה המטוס להתרומם מעט במטרה להסתובב ולטוס שוב מעל החלקה, לא הצליח בכך.לפתע סטה המטוס בפניה חדה כלפי מטה,ותוך שניות ספורות חרטומו פגע באדמה. המטוס נמעך והתפרק. הטייס אמנון כרובי בן 30 יוצא חיל-האוויר נלכד בתא הטייס, ממיכל הריסוס שנפגע כתוצאה מהחבטה החזקה החל לדלוף חומר הריסוס הרעיל והוא התפזר בסביבה. למקום הגיעו מספר מושבניקים שניסו לחלץ את הטייס הלכוד. רופא שהגיע למקום קבע את מותו .לחוקרי המשטרה שהגיעו למקום יעץ הרופא לא לגעת במטוס המרוסק שכוסה ברעל הפרתיון ורק לאחר סילוק הרעל להתחיל בבדיקת מנגנון המטוס כדי לקבוע את גורמי התאונה. זמן מה לאחר מכן נחת במקום התאונה בשדה כותנה מסוק ובו חבריו של אמנון "כדי לאסוף את הפצוע" אולם אז התבשרו בבשורה הקשה, כי אמנון כבר אינו בחיים וכי הועבר על-ידי אמבולנס של מגן דוד אדום למכון הפתולוגי באבו כביר.

למחרת היום, יום חמישי 28 ביולי 1960, הובא אמנון לקבורה בבית העלמין בקריית שאול מותיר אחריו אישה רחל ובן כבן 3 עמוס כרובי, לימים איש הייטק. בהלוויה השתתף קהל רב ובניהם קצינים וחיילים בחיל-האוויר שבו שירת אמנון שנים לא מעטות לפני שהצטרף לכימאוויר. שתי חיילות הניחו זר פרחים מטעם צה"ל. בהלוויה סיפר זאב יוסיפון, ידידו של אמנון, כי אמנון הוא הקורבן השישי שנפל בשירות חברת כימאוויר וכימאוויר משתמשת במטוסי פייפר, בשעה שחברות אחרות עובדות עם מטוסים אחרים ובהליקופטרים, אשר בהם לא אירעו מקרי אסון מסוג זה, כי הפייפרים יותר זולים. דבריו זכו לכותרות בכמה עיתונים.

מי היה אחראי לתאונות הריסוס הרבות?

ואכן באותן שנים בפרק זמן קצר יחסית, אירעו בארץ שורה ארוכה של תאונות מטוסי ריסוס וטייסים רבים נהרגו. הטייסים עבדו בתנאי סיכון רב, התבקשו להנמיך טוס לעיתים לגובה של 2 מטרים וכל טעות או סטייה קלה היה יכולה להיגמר בהתרסקות המטוס. המטוסים לא נבנו ויועדו מלכתחילה למטרות ריסוס חקלאי אלה היו מטוסי פייפר רגילים שהורכבה עליהם מערכת ריסוס מאולתרת ולא תמיד מתאימה ותואמת בטיחותית לנתוני המטוס. הועלתה גם טענה כי חומרי הריסוס הרעילים אליהם נחשפים הטייסים בשעת עבודתם משפיעים על מערכת העצבים של הטייסים ופוגעים ביכולת הריכוז והמיקוד שלהם. כל אלה, לא הפריעו לוועדה חקירה שהוקמה מטעם משרד התחבורה לבדוק את נסיבות אסון התרסקות מטוסו של אמנון כרובי, לקבוע במסקנותיה בצורה פסקנית כי "כי קלות ראש מצד הטייס היא שגרמה לאסון" (עיתון הצפה - 9.6.1961) הוועדה קוראת במסקנותיה לחברות הריסוס "להחדיר את ההכרה בקרב טייסים חקלאיים לציית בקפדנות למגבלות החלות על כושר הביצועים והתמרונים של המטוס". יצוין כי גם בתאונות אחרות של מטוסי ריסוס באותן שנים הטילו ועדות בדיקה וחקירה של משרד התחבורה את רוב האחריות על הטייסים, תוך שהם "מצניעות" חלקה ואחריותה של כימאוויר לאסונות הרבים.

עמוס כרובי, איש הייטק, בנו של אמנון כרובי, הטייס שנהרג בתאונת מטוס הריסוס בשדות מושב עוזה שלח אלי מכתב, בעקבות כתבה שכתבתי על תאונות מטוסי הריסוס בארץ, וזו לשונו: "אבי היה אחד הטייסים שנהרגו, או נרצחו לתפיסתי, באדיבותה של כימאוויר ופטרוניה בהסתדרות ומפא"י. באותם ימים הפרשה אפילו לא עלתה על סדר היום הציבורי והוזכרה בעיתונות הכללית (שכמובן הייתה מטעם) בדיווחים קצרים ויבשים למעט בעיתון "העולם הזה", היחידי שהעז להתייחס בהרחבה ובהגינות לפרשה שכל כולה מחדל מתמשך של כימאוויר, ההסתדרות ומשרד התחבורה. ועדת החקירה קמה במטרה אחת ויחידה כדי לטייח ולהאשים את הטייס שכמובן כבר לא היה יכול להתגונן. כל כך הרבה תאונות ומספר כזה של הרוגים בזמן כה קצר הוא תוצאה של כשל מערכתי בחברה, שימוש במטוסים לא מתאימים למשימה והעמסת יתר על הטייסים. להאשים טייס בן 30, מראשוני טייסי חיל-האוויר, נשוי ואב לילד בקלות ראש זה פשוט בלתי נתפש ונועד אך ורק כדי להסיר אחריות ולמנוע פיצויים. גם אחרי המקרה חברת כימאוויר התכחשה לאחריותה לכל אורך הדרך ומיררה את חיי אימי שבשיא אבלה (שלא תם עד יום מותה) ניהלה מולם תהליך משפטי ארוך וכואב שהסתיים רק כעשור אחרי המקרה.

בזמן המקרה עוד לא מלאו לי 3 וכל שאר המשפחה כבר אינם בין החיים (אין לי ספק שהמקרה קיצר את חייהם וכולם נפטרו בגיל צעיר יחסית) כך שאין את מי לשאול ולברר פרטים נוספים. מצאתי לנכון לתת לך את הזווית של המשפחה שלי וקצת ממה שעומד מאחרי הדיווח היבש על תאונה והרוג שנאשם במותו. אני רוצה להאמין שלו זה היה קורה היום, התקשורת והציבור לא היו מניחים לזה לעבור לסדר היום והאחראים האמתיים היו עומדים לדין." עד כאן מכתבו של עמוס כרובי. וקשה שלא להזדהות עם דבריו, שיש בהם ככל הנראה הרבה מן האמת.

סיפור חייו של אמנון כרובי

מי היה אמנון כרובי הטייס שנהרג? חייו היו אומנם קצרים אולם רבי מעש. הוריו של אמנון, אורי ומריים קרויטהמר עלו מפולין בשנות ה-30 לפני פרוץ מלחמת העולם השנייה והתיישבו בתל אביב. הם התגוררו במעונות העובדים ברחוב פרוג. האב עבד ב"סולל ובונה", האם הייתה עקרת בית. ב-1930 נולדו התאומים אמנון וחובב.

אמנון לימים כרובי למד בבית הספר שבח בתל אביב, היה חבר בגרעין ההקמה של קיבוץ ברעם בצפון ובמלחמת השחרור שירת במטה הפלמ"ח עד לצאתו לקורס טייס מספר 5 בחיל-האוויר. אחרי ששבר את רגלו במהלך הקורס הוא חזר לסיים אותו בקורס 6 או 7 (גם מחלקת היסטוריה בחיל-האוויר לא סגורה על זה) והצטרף לטייסת ה"פייפרים" במסגרתה, באחת הפעולות לאיתור מסתננים מהאוויר הוענק לו ביולי 1952, צל"ש ממפקד חיל-האוויר דאז חיים לסקוב .וכך נכתב בתעודת הצל"ש: "הנני לציין לשבח את ק/11263 סג"ם כרובי אמנון על מסירות ויוזמה למופת בעת מילוי תפקידו. להלן תיאור המעשה: ביום 9 ביוני 1952בעת טיסת סיור משותף עם משטרת ישראל, כתוצאה מפעילותו, נהרגו 2 מסתננים מבריחים ונתפסו 4 אחרים כמו-כן הוחרמו סוסים וכמות סחורות מוברחות". על החתום אלוף חיים לסקוב מפקד חיל-האוויר.

ב-1953 נשא אמנון כרובי לאשה את רחל לבית משפחת עוזיאל השניים מתגוררים ברחוב אפשטיין בתל אביב. בהמשך כשכבר היה בדרגת סרן עמד בראש משלחת שנסעה לצרפת להתמחות בהטסת מסוקי בל. זמן מה אחרי חזרתו מצרפת החליט לפרוש מחיל-האוויר ולהצטרף לכימאויר, שם מצא את מותו ביולי 1960.

אביו של אמנון כרובי, אורי קיבל את אסון מות בנו קשה ביותר, ושבועות ספורים לאחר מות בנו לקה בהתקף לב. במכתב שמתפרסם במדור "קוראנו כותבים" (6.9.1962) בעיתון דבר טוען האב אורי, כי הוא לא מקבל את מסקנות וועדת החקירה של משרד התחבורה שהאשימה את בנו באחריות לתאונה. וביקש להקים ועדת חקירה חדשה" למקרא מסקנות החקירה איני יכול שלא להביע תמיהתי על הפסקנות המוחלטת של הוועדה בקביעת סיבות התאונה". כותב האב אורי כרובי. ביולי 1967, שנים ספורות לאחר מות בנו אמנון, הלך האב אורי כרובי לעולמו, לא מן הנמנע כי מותו נגרם בשל שברון לב. אמו של אמנון כרובי, מרים לבית משפחת אוליז'לקה נפטרה בספטמבר 1984 מן הסתם נשאה אבלה על מות בנה אמנון עד יום מותה.

אלמנתו של אמנון, רחל כרובי אף היא לקחה קשה מאוד את מותו של בעלה "היא חיה ולא חיה" מספר לי בנם עמוס כרובי. ב-2001 נפטרה רחל. אחיו התאום של אמנון כרובי, חובב כרובי, היה גרפיקאי וצייר ידוע, גם הוא אינו כבר בחיים.

תאריך:  28/02/2018   |   עודכן:  28/02/2018
אלי אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
סיפור חייו של הטייס אמנון כרובי
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מה כבר לא נכתב על ההתעמרות בדור מייסדי המדינה המשמשים כשק החבטות של גורמי ממשל במדינה? הם תמיד הראשונים לקיצוצי תקציב, ואחרונים לקבלת הטבות מגזריות המגיעות בדין. הדוגמה המובהקת היא השוואת סכום קצבת הזקנה לשכר הממוצע במשק שהדיונים בנושא נמשכים כבר שנים ואין עדין החלטה. חברי הכנסת צועקים, מתווכחים ומתלהמים בדיוני המליאה אך לרוב זה בגלל הפופוליזם ולא באמת שאכפת להם מהזקנים.
28/02/2018  |  מאיר חוטקובסקי  |   כתבות
המסורת היהודית העממית מצביעה על יער ברעם, שבהרי צפת, כמקום-קבורתה של אסתר המלכה, סמוך מאוד לקברים קדושים אחרים, ומסתבר שכמעט כל עולי הרגל היהודיים של ימי הביניים היו מודעים לקבר הזה.
28/02/2018  |  ראובן לייב  |   כתבות
בואו נראה מיהי חבורת האופל שקשרה קשר להפיל את בנימין נתניהו. אנחנו לא מדברים על החשודים הברורים והמיידיים מן התקשורת והפוליטיקה, אלא על אנשי חוק ומשפט, ברשויות האכיפה ובבתי המשפט. משום שלפי תיאוריות הקונספירציה הפרנואידיות המטורפות של ביבי וחסידיו (השוטים), מדובר בעשרות ומאות בעלי תפקידים בכל הדרגים, שרודפים אותו על לא עוול בכפו.
28/02/2018  |  איתמר לוין  |   כתבות
1. הדבר המטריד ביותר בדוח של אליעזר ריבלין בפרשת המסרונים הוא השורות העוסקות במפגשים החשאיים המתקיימים בין שופטי מעצרים בתל אביב לבין חוקרים. הביטוי "לא יעלה על הדעת" כבר שחוק עד דק ועד אבק, אבל אני לא מוצא ביטוי מתאים יותר. בהליך פלילי מועבר מידע ומוחלפות דעות במעמד צד אחד בלבד? והצד השני אפילו לא יודע שזה מתקיים? ומדובר בצד החזק, השולט במידע - התביעה. איפה אנחנו חיים, בקוריאה הצפונית?
27/02/2018  |  איתמר לוין  |   כתבות
המופע המוזיקלי החדש "פרס ישראל - המוזיקה, הזוכים, הזיכרונות", בביצוע הזמרים צחי סיטון וטל ברגמן, הוא מחווה מרגש ותוסס לכלות ולחתני פרס ישראל בזמר העברי, לרגל חגיגות 70 שנה למדינה. המופע בתיאטרון הבימה בתל אביב, הוא קולח וקסום ובזכות הזמרים המשובחים הוא חוויה מוזיקלית מלהיבה ומרהיבה לצופים.
27/02/2018  |  חיים נוי  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אין עתה צורך בהתלהטות היצרים, בפאטה-מורגנה כאילו עוד מכה אחת ו"זבנג וגמרנו", והניצחון המוחלט בידינו    יותר מכל יש לישראל אינטרס אסטרטגי לבנות נדבך נוסף לברית ההגנה ההולכת ונרקמת בי...
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il