|   15:07:40
דלג
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

תקשורת כפרובוקטורית

תחת המסתור המשלה של הסיסמה: "כלב השמירה של הדמוקרטיה", הפכה התקשורת על ערוציה השונים, למעצבת מציאות ושחקן ראשי בה. אם לא די בכך, שימרה ואף הגבירה את מרחב זכויות-היתר שלה ועברה לניצול שלילי מקיף שלהן כספקית מידע מפוקפק וחצאי-אמת וכפרובוקטורית
04/03/2018  |   רפי לאופרט   |   מאמרים   |   תגובות
[צילום: צילום מסך]

כמו כל עניין שמוצג בעיקרו בהכללות, הכלל המבוטא ב"מוטו" של הנושא הוא השכיח, שיש לו יוצאים מן הכלל; כך גם באמירה הנוקבת שבכותרת מאמר זה. מטרתי כאן היא להשתמש בתוכנית רדיו, שסיקרה סרט ישראלי חדש, בכדי לדון בשאלה הכללית של תפקוד התקשורת, כמכשיר וכדרך להשפיע על דעת הציבור ולעצב אותה. ככלל, זו בעיה רחבה, עמוקה ומהותית מאוד, שחרף השפעתה הגוברת על חיינו, אינה זוכה לדיון ציבורי מספיק, לא מבחינת המהות ולא מבחינת החשיבות.

בתוכנית "סדר-יום" של קרן נויבך, ב-28.2.18,1 התארח ד"ר יואב לרמן, שהוגדר כמומחה לתכנון אורבני. את התוכנית הנחה הפעם, כמחליף, שאול אמסטרדמסקי. המניע לדיון היו הסדרה והסרט "סאלח, פה זה ארץ-ישראל". שתי היצירות עוסקות ביישובי הפריפריה שהקימה המדינה בעשור הראשון לעצמאות, שהיו בחלקם הגדול מושבי עולים ועיירות פיתוח. האוכלוסייה שיושבה בהם הייתה בעיקרה יוצאי עדות המזרח ממדינות המזרח-התיכון וצפון אפריקה.

את השיחה פתח אמסטרדמסקי בתיאור ההזדעזעות שלו ושל זוגתו, חרף מוצאם ומסלולי התבגרותם השונים, מן התכנים, הפרשנויות, הנתונים וההיסטוריה שהציג הסרט לגבי תוכניות ההתיישבות הנ"ל. קשיי הישובים, שברובם מוגדרים עד היום פריפריאליים, התפתחותם האיטית ומצבם החברתי-כלכלי כאשר המדינה חוגגת יום-הולדת 70, עדיין קשה ונופל באופן ניכר מזה של ישובים ותיקים. למרבה הפלא, ואולי לא, הוא נופל גם מזה של ישובים חדשים יותר, פריפריאליים לא פחות אך בעלי תמהיל דמוגרפי שונה של האוכלוסייה. למעשה, מדובר בעובדות ידועות. הן נדונו בעבר כמעט בכל ערוצי התקשורת. עיתונות, תוכניות רדיו וטלוויזיה, מחזות, מחזות-זמר דיונים חברתיים, ספרים, מאמרים ומסות. מה בעצם השוני הפעם? מדוע הסרט החדש מעורר התייחסות אמוציונלית בלתי שגרתית? האם זו תוצאה של ריכוז האינפורמציה, המיומנות או היצירתיות המיוחדת של הבמאי בהצגת הנושא או העובדה שהתרחקנו מהווי הימים "ההם" כ-60 שנה ואצל חלקנו היטשטשו הזיכרון והמודעות? או, אולי זו האווירה של שחיטת פרות קדושות סיטונאית שמאפיינת אותנו כיום בהתייחסות לכל נושא מן העבר? האם זה הסגנון, או שפיתחנו "כושר הזדעזעות מופלא" מכל סיפור, יהיה בנאלי או מוכר כאשר יהיה, אם יוצג בהרכב הנכון של רכיבי ביטוי תואמי-האופנה האידאולוגית-פוליטית העכשווית? אני סבור שזה הרכב של כל הגורמים הללו יחד. בביטוי כוללני נוהגים לכנות זאת אווירת ה- PC ((POLITICLY CORRECT).

בהמשך הדיון הסביר ד"ר לרמן את הסיבות שלדעתו כך התפתחו הדברים. לזכותו יאמר, שכבר בראשית דבריו הזכיר שתהליכי יישוב של אוכלוסיות חדשות או אוכלוסיות שמועתקות ממקומות מושבן בגלל צרכים לאומיים מסוימים למקומות אחרים, קיימים במדינות רבות. בחלק מהם הם מתחוללים בהיקפים גדולים יותר ובנחישות רבה יותר מאלה שנקטה ישראל. לזכותו יש לזקוף גם את הזכרת העובדה שהידע והיכולות בתכנון אורבני מתקדם שהיו בישראל באותן שנים, היו מצומצמים ובסיסיים.

אבל כפי שאומרים מספרי מעשיות או "פריקים של בדיחות", לא על זה בעיקר רציתי לדבר. עד כאן נתתי רקע קצר לסיבת התייחסות ולמהות הדיון. לטעמי, עיקר השאלות הן אלה:

  • לאיזו מטרה נוצר הסרט והאם הוא משרת מטרה זו?

  • בעשור האחרון נתונה ישראל בתנופת פיתוח עצומה בכל נושאי התשתית הלאומית - כבישים, מסילות ברזל, גשרים, תקשורת, רכבות עירוניות, בינוי, העתקת צה"ל לנגב, שינוי משק האנרגיה, שינוי מבנה התעשיה הישראלית, הרחבת בסיס ההוראה והמחקר האקדמיים ועוד. תנופה זו נוגעת בכל סוגי הישובים ובכל האזורים, אף כי לא במידה שווה. אם כך, מה טעם יש לדון במה שבוצע טוב יותר או טוב פחות לפני 60 או 50 שנה, כאשר בתוך 10 שנים, לא נכיר גם את מה שקיים היום?

  • האם הסרט מציע פתרונות קונקרטיים שונים מאלה שמציעה המדינה למצוקות שהיו ועדיין קיימות באוכלוסיות שונות או באזורים שונים בה?

  • האם הוא מנסה לתבוע את "עלבונם" של ה"מיושבים" החדשים בכוח הכפייה של האילוצים הלאומיים, ומציע דרך ריאלית לפצותם על שקופחו באופן זה או אחר ובמידה גדולה או קטנה יותר ביחס לאחרים? האם בשאלות אלה זו "העוולה" היחידה שעשתה אז המדינה הצעירה שאך נולדה לאותם אזרחים? הרי מכל אלה שקיבלו את ההחלטות אז, כמעט לא נותר איש בחיים ומי שנותר אינו יכול לשנות כיום מאומה.

  • האם קיים הבדל בין יישובי הפריפריה לבין שכונות פריפריאליות שנבנו בערים מבוססות לקליטת העולים מבחינת: הרכב האוכלוסייה, מצבה הסוציו-אקונומי אז וכיום ומיצובה החברתי?

  • בעקבות ההסכם עם מצרים פונתה ימית ופונו ישובים בסיני ותושביהם נעקרו למקומות חדשים. אותה תופעה, אך בהיקף גדול יותר, התרחשה בתוכנית ההינתקות של שרון (2005) מחבל קטיף בעזה ומישובים בשומרון. מרבית העקורים טופלו ע"י המדינה, לכאורה, באמצעות מנגנונים ותהליכים משופרים מאלה של תחילת שנות ה-50 - האמנם? האם יש הבדל בין שני המקרים בתוצאות הטיפול הממשלתי ואם כן - מהו וממה הוא נובע?

  • ממה נובע הבדל הגישה בסיקור ובניתוח האירועים בין יישוב העולים שהגיעו לארץ בתחילת שנות ה-50 ביישובי ספר ועיירות פיתוח פריפריאליים במקום ישובים ערבים שנהרסו או נעזבו בשטחים שנכבשו במלחמת השחרור, לבין עקירת מתיישבי ימית ומתיישבי חבל קטיף בעזה, שהגשימו אותו מהלך לאומי אסטרטגי בשטחים שנכבשו במלחמת ששת הימים?

  • אם מדובר באותו סוג של בעיה ובאותו סוג של פתרון מתבקש - מה הטעם לעשות כיום אבחנות בין הדברים? האם האיזכור ההיסטורי-סלקטיבי של אירועים דומים במהותם, על-ידי הסרט, מכוון ליצור אפליה אידאולוגית בין "דם" ל"דם"? האם כדי לשמש מכשיר פוליטי בניסיון ובביזיון להשתמש בשאריות המרירות וזיכרון הקיפוח שנעשו בהובלת ממשלות הסוציאל-דמוקרטיה, כדי להפנותם כיום נגד הממשלה המכהנת, בתקווה לזכות בעוד מנדט או שניים בקלפי?

  • מהו תפקידם של ערוצי הקשר והפצת המידע השונים וסרטים בכלל זה - האם עידכון הידע ורלוונטיות החשיבה של הציבור לבעיות השעה, או חידוד עמדות, טיפוח ניגודים והסתה לעימותים אידיאולוגיים או אמוציונליים בחברה הישראלית? ואולי סרט הוא סתם יצירת אומנות שהמסרים האידאיים-דימויים נורמטיביים בו הם "מקרה מצער" וכל כולו נועד לפאר את הבמאי, השחקנים ושאר חברי צוות ההפקה?...

אני מסתפק בלקט שאלות זה הפעם, אבל ברור מאליו שהוא אינו ממצה את הנושא רק מדגים את מורכבותו. אילו סברתי שמטרת הסרט והדיון התקשורתי בו היא להביע הזדהות עם הקשיים האוביקטיביים ד'אז ולחפש דרך הוגנת לפצות את הנפגעים או לסייע להם לדלג על פערי הזמן באמצעות תמיכה מסיבית של ממשלת ישראל, הייתי מקבל זאת בברכה. אולם, בה בעת הייתי מצפה לראות בסרט גם את מוטיב ה"תקומה" וההתאוששות ואת ברור השאלה: לאן רוצים ללכת ומה מבקשים הנפגעים ההם מהמדינה כסיוע ופיצוי סביר כיום? את אלה הייתי בוודאי מצפה לשמוע בדיון המלומד בראיון הנ"ל; ה"מוטו" של הדיון אינו צריך להיות הנדסי או אורבני אלא חברתי-לאומי כולל.

מה שמאפיין שינויים דמוגרפיים בין אם הם נוגעים להרכב האוכלוסייה ובין אם לפריסתה הגאוגרפית או הרכבה הכלכלי, אמוני, השכלתי או אחר, הוא פרקי הזמן הארוכים, יחסית, הדרושים להתהוותם והתערותם באוכלוסייה שבה מדובר. אף שינוי מהותי איננו מסתיים בדור אחד (כ-25 שנים, לפי הסולם המקובל) רק בדור השלישי ולעיתים ברביעי אחרי הדור שחווה את השינוי האופרטיבי הגדול על בשרו, מתחילים השינויים להתייצב, להיטמע ולאפיין את דרכי החיים החדשים. קל לראות זאת בדורות השלישי והרביעי של ניצולי שואה ובאותה מידה גם אצל קבוצות גדולות של עולים; בין אם אלה העולים שבאו לפני קום המדינה, מיד לאחריה או מאוחר יותר. מופעי התיקון לבעיות שאותן סורקים הסרט והדיון מתחילים למעשה בעשור השני של המאה ה-21 ויבשילו באמצעה.

לצערי, הרושם שנוצר אצלי מהסרט ומהדיון הנ"ל שעסק בו, הוא שהתקשורת - יוצרי הסרט ומפיצי מסריו - בחרה שוב בפרצוף השלילי המאפיין בשנים האחרונות רבות מיוזמותיה. הסרט נוצר כחלק מביקורת דסטרוקטיבית שאינה מכוונת להאיר מציאות בכדי לתקן ליקויים, אלא לבחור אשם במטרה למחוק אותו מספר הלגיטימציה (PC). לדידי זו פרודה אחת במאבק אידיאולוגי-תרבותי בין הפוסט-מודרניזם לקונסרבטיזם בדמוקרטיות המערביות, שאנו נמנים עליהן.

כאשר מתבוננים בהפקת סרטים ישראלים מנקודת-מבט פוליטית ביקורתית כנ"ל, ברור ששרת התרבות ד'היום פועלת נכון, אבל לא בהכרח בתחכום, באינטנסיביות ובהחלטיות הדרושים. אם סיסמת האופוזיציה כיום היא שתפקידה הוא לא לשרת את המדינה, אלא להפיל את הממשלה, מתבקשת מיד המסקנה, שתפקיד הממשלה הוא להצר את יכולות האופוזיציה להפילה או לפגוע בכושר פעולתה.

1. ראה: [קישור]
תאריך:  04/03/2018   |   עודכן:  04/03/2018
רפי לאופרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
תקשורת כפרובוקטורית
תגובות  [ 12 ] מוצגות   [ 12 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אבנר צפוני
4/03/18 11:12
 
דיקפריו
4/03/18 19:27
 
מגיב ותיק
4/03/18 23:38
 
1 העם
6/03/18 13:06
 
רפי לאופרט
12/03/18 15:20
2
עוקב לפרקים ושמרן
4/03/18 13:43
3
הירונימוס
4/03/18 15:29
4
באום
4/03/18 18:29
 
דיילי טלגרף
4/03/18 21:37
 
ל-דיילי טלגרף
5/03/18 05:38
5
תודאה
5/03/18 10:42
 
היתה צנועה
5/03/18 14:47
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אחד הנושאים שאותם יעלה ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בפגישתו המתוכננת בשבוע הבא עם נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, הוא הרפורמה שעליה הכריז הממשל האמריקני בכל מה שקשור למס החברות. הדבר רלוונטי מאוד לחברות עמק הסיליקון, כמו גם לחברות רב-לאומיות, לרבות כאלה שפועלות בישראל.
04/03/2018  |  יהודה קונפורטס  |   מאמרים
    על הספר, במלכודת הרשע, האדישות והסילוף לדניאל ברנד (תל אביב: ידיעות ספרים, 2017)
  • 284 עמודים כולל נספחים ולוח זמנים:
04/03/2018  |  אביתר בן-צדף  |   מאמרים
"ויקו למשפט והנה משפח" (ישעיהו ה ז)
03/03/2018  |  פסח רויטמן  |   מאמרים
אין ספק שהגורמים הישראלים - מטעם המדינה, נוקטים בכל האמצעים לזרז את העלייה לישראל תוך הישענות על הפחד היהודי באירופה ממושגים כמו "טרור", "אנטישמיות" ו"זרים". אחד האמצעים הללו היא "השמירה הישראלית" במדינות אירופה, על בתי הכנסת ומוסדות ה"קהילות הכלליות", ועד לניסיון כפיית שמירה זו גם על הקהילות החרדיות. השומרים הישראלים מנהלים מסע "ביטחון" מופרז הכולל השארת מתפללים מחוץ לבתי הכנסת - בקור מקפיא ובחום לוהט, עד שיסתיימו על ידם "סידורי הביטחון" של למעלה מחצי שעה. במדינות מסוימות מסרבים השומרים הללו להכניס ישראלים דתיים - ואף רבנים, לבניין בית הכנסת בטענה כי "אתם לא חברי הקהילה". המטרה ברורה: להכניס לחץ וחשש מה"מצב הביטחוני" ולדלל את המניינים הללו עד שיהודים רבים יחפצו לעלות לישראל. במדינות רבות מגיעים "אנשי השמירה" הללו וכופים את עצמם על בתי כנסת חרדים למרות שמעולם לא נתבקשו לכך, ולמרות שהמצב הביטחוני איננו בעייתי. בקהילות רבות מסרבים שומרי הסף הללו להעביר את זמני התפילה - ואף את מספרי הטלפון של הקהילות, למבקרים יהודים וישראלים כדי לבודד את קהילתם מגורמים יהודים בריאים וכדי ליצור בעיות מניין מלאכותיות. סיבוב באירופה מפגין לעינינו את הסיטואציה המוזרה הזו, של שומרים מטעם ישראל המרחיקים יהודים ומתפללים מהקהילות הללו. מנגד, בקהילות שבהן באמת כמות המתפללים והלומדים גבוהה וללא שמירה מלאכותית, הרי שאין שם "בעטוית ביטחוניות". שם הכל כשורה. מישהו מישראל נהנה לנצל את המתח האירופי למען ה"עלייה לישראל" על חשבון ביטחונם וחופשיותם של יהודי אירופה.
03/03/2018  |  אליהו קאופמן  |   מאמרים
"ועדת האיתור לבחירת המועמד לתפקיד מנהל רשות המיסים המליצה לשר האוצר, משה כחלון, על שני מועמדים לתפקיד: הממונה על השכר באוצר - ערן יעקב, והמשנה למנהל רשות המיסים - מירי סביון. השניים נבחרו מבין שמונה מועמדים" (19.02.18, News1).
03/03/2018  |  יואב יצחק  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יורם אטינגר
יורם אטינגר
הפקת לקחי 7 באוקטובר מחייבת להימנע ממדיניות של תגובה, הכלה ומתקפות נקודתיות, ולנקוט במלחמת-מנע ומתקפות מערכתיות ולא רק נקודתיות
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il