|   15:07:40
דלג
  אלי אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
הבית נשרף? זה מה שמגיע לכם מהביטוח
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל

מקבלים אחוזים מכרטיסי נסיעה

הידעתם כי נהגי אוטובוסים וקופאים בחברות תחבורה ציבורית "מקבלים אחוזים", מסך סכום מכירת כרטיסים שהם מוכרים לנוסעים?
12/03/2018  |   אלי אלון   |   מאמרים   |   תגובות
משתלם לנהג [צילום: אורי לנץ/פלאש 90]

[צילום: אלי אלון]

לא רבים יודעים, כי נהגי אוטובוסים וקופאים בתחבורה הציבורית, לפחות בחלק מהחברות, מקבלים, בנוסף למשכורתם הקבועה, תגמול כספי המחושב על-פי שיטת אחוזים מסך סכום מכירת כרטיסי נסיעה שהם מצליחים למכור לנוסעים . המדובר בסדר גודל שבין חצי אחוז לאחוז ולעיתים אף יותר מכך, מסכום הכסף ממכירת הכרטיסים לנוסעים . נהגים לא מתעשרים מתגמול זה אבל זו "תוספת נחמדה" עבורם שיכולה אף להגיע במקרים מסוימים לכמה מאות שקלים לחודש.

האם הנהגים והקופאים מעודדים להטענה עודפת ומיותרת של "הרב קו"?

אך זה טבעי שלנהגי אוטובוסים בתחבורה הציבורית וכן לקופאים של החברות יש אינטרס אישי כלכלי למכור לנוסעים כרטיסים או להטעין את כרטיס ה"רב קו" בסכומים גבוהים ככל שניתן ואפשרי כי כאמור מסכומים אלה מחושבים האחוזים שהנהגים מקבלים. רבים מהנוסעים בתחבורה הציבורית הם מקרב אוכלוסיות חלשות, קשישים, אנשים קשי יום, ילדים ובני נוער ולא תמיד מתמצאים בנתוני וחישובי כרטיס הרב-קו ומתייעצים לא פעם עם הנהגים בשאלות כמו "כמה כסך צריך להטעין שיספיק לי לנסיעה עד...", או "אני צריך שתי נסיעות בתל אביב מה עדיף לקנות כרטיס נפרד בכל נסיעה או כרטיס "יומי חופשי".

הנוסעים התמימים לא יודעים וגם לא מיידעים אותם כי לנהגים יש אינטרס כלכלי אישי למכור כרטיסים או להטעין את הרב קו בסכומים גבוהים ככל שניתן. אני מניח שרוב רובם של הנהגים מגלים אתיות ויושרה כלפי הנוסעים ולא מעדיפים את האינטרס הכלכלי האישי שלהם על פני האינטרס הציבורי, אך אין לפסול אפשרות שיש נהגים, אולי אף לא מעטים, שדואגים לאינטרס הכלכלי האישי שלהם ומעדיפים אותו על פני אינטרס וטובת הנוסעים. נהגים אלה לא תמיד מעדכנים את הנוסעים ביתרה שקיימת להם בכרטיס הרב קו ולעיתים מייעצים לנוסעים התמימים להטעין את כרטיס הרב קו בסכומים גבוהים יותר ממה שבאמת נדרש לנוסע לצורך נסיעותיהם, ובכך מטעים אותם ואם תרצו אף למעשה עושקים אותם.

יש נהגים המשתמשים בעצותיהם "האוביקטיביות" לנוסעים במשפטים נוסח: "תמיד טוב שיהיה ברב-קו סכום כסף. על כל מקרה זה נשאר לך לכמה זמן שאתה רוצה". בטח הרבה נוסעים מכירים את המשפט הזה. הנהגים רק שוכחים לספר לנוסעים, שכרטיס "רב קו", עם הזמן ולעיתים קרובות אף לפני זמנו, נשחק ומתקלקל מסיבות כאלה ואחרות ולא תמיד פועל במכשיר התיקוף שלד הנהג. גם מכשיר התיקוף עצמו לא פעם לא מתקלקל ולא ניתן להעביר בו את הכרטיס וקיימים גם מקרים לא מעטים של אובדן כרטיס הרב קו. התוצאה מכך הנוסעים לא פעם "זורקים" כסף לשווא בהטענה עודפת ומיותרת של כרטיס הרב קו בהמלצת הנהג.

עלות הנסיעה 60 שקלים הקופאי התעקש להטעין 100

לפנכם סיפור מקרה אמיתי שימחיש את החשש והפוטנציאל שקופאים ונהגים עלולים לעודד מסיבות שונות נוסעים להטענה מיותרת בכרטיס הרב קו. ביום 27.2.18 ביקש נוסע לקנות בקופת הכרטיסים של אגד שבתחנה המרכזית בעפולה כרטיס בקו עפולה ירושלים (שתי נסיעות). הקופאי בתחנה אמר לו שהמינימום שהוא צריך להטעין ברב קו הוא 100 שקלים כדי שיספיק לו לשתי נסיעות מעפולה לירושלים ובחזרה, ואין אפשרות אחרת. מבדיקה שערכתי ניתן להטעין 60 שקלים בכרטיס הרב קו, לחלק אותם לשני כרטיסים של 30 שקלים והדבר אמור להספיק לשתי נסיעות בקו עפולה-ירושלים, ואין כל צורך ומיותר להטעין 100 שקלים כפי שהתעקש הקופאי של אגד.

אני יוצא מנקודת הנחה ראשונית שמדובר בטעות בתום לב של הקופאי, והתעקשותו נבעה מאי ידיעה. אינני בוחן כליות ולב. פניתי למחלקת פניות הציבור של אגד וביקשתי לבדוק את הנושא ואת התנהגות הקופאי. כותב לי ליאור נוייברט ממחלקת פניות ציבור של אגד במכתב רשמי: "הקופאי נשוא פנייתך זומן לברור בפני מנהלו הישיר ב"אגד". הקופאי ציין שמדובר כנראה באי הבנה בינך לבינו ועל כן מצר על האירוע מעומק לבו. נציין ונדגיש, כי מדובר בקופאי ותיק ללא תלונות משמעת כאלו ואחרות שנמצא לפני פרישה לגמלאות. עם זאת, הוא תודרך ליתר תשומת לב ונתנו בידיו הכלים להתמודדות נכונה במצבים דומים בעתיד". עד כאן תגובת מחלקת פניות הציבור של אגד.

פניתי בנושא זה למשרד התחבורה ושאלתי מספר שאלות 1. האם מודע משרד התחבורה לתופעה אפשרית שבשל גמול כספי שניתן לנהגים והמחושב על-פי אחוזים מסך מכירות הכרטיסים לנוסעים, הנהגים עלולים לעודד, לדחוף ולהמליץ לנוסעים התמימים להטעין סכומי כסף בכרטיס הרב קו בסכומים גבוהים יותר ממה שנדרש לשם תשלום עבור נסיעתם. האם הנושא נדון במשרד התחבורה?

2. האם מנחה משרד התחבורה החברות והנהגים לגבי התנהלות אתית והגונה כלפי ציבור הנוסעים התמימים בכל מה שקשור במכירת כרטיסים לנוסעים.

תגובת דוברות משרד התחבורה: "במשרד התחבורה לא מוכרות תלונות על הנהגים או קופאים הפועלים לטובת האינטרס האישי כנגד האינטרס הציבורי. המקרה שציינת הינו מקרה חריג שאינו משקף את כלל התנהלות מכירת הכרטיסים. במקרה זה היה ניתן לפצל את הטענת הכרטיס כדי להגיע לסכום הרצוי. ייתכן שהקופאי לא חשב על האפשרות שהצעת.

בימים אלה משרד התחבורה מקדם מהלך לביטול התשלום לנהג, כך שהציבור יטעין בעצמו את כרטיס הרב קו ויוכל לבחור את הסכום הרצוי לו". חשוב לציין כי תוקפו של כרטיס ה"רב קו" הוא לשנים רבות, כך גם הערך הצבור הטעון בו. נוסעי התחבורה הציבורית מטעינים את הכרטיס וכך נהנים מהנחה הניתנת למחזיקי כרטיס ה"רב קו".

תאריך:  12/03/2018   |   עודכן:  12/03/2018
אלי אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מקבלים אחוזים מכרטיסי נסיעה
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אין הורה שלא רוצה לעזור לילדיו. אך מה קורה אם העזרה לילד מולידה סכנה ממשית לאובדן דירת המגורים של ההורים? האם יהיה ניתן להשיב את הגלגל לאחור כשהבנק - שמתקשה לגבות את החוב מהילד - פונה להורים כמוצא שלל רב ובידיו שטר משכנתא?
12/03/2018  |  עו"ד יוסף ויצמן  |   מאמרים
העולם מתקדם ואיתו גם האופן שבו ניתן לגשת לטיפול פסיכולוגי. כיום יש אופציות נוספות לקבלת טיפול פסיכולוגי: צ'ט, וידאו צ'ט, שיחה קולית וכו', הקליניקה היא כבר לא האפשרות היחידה, ומסתבר שהפסיכולוג האנושי גם לא. מחשבים פסיכולוגיים תוכנתו על-פי טכניקות טיפוליות מוכחות מדעית ולדברי הממציאים מאפשרים טיפול יעיל למגוון קשיים נפשיים. מצד אחד מדובר ב"מטפל המושלם": לא שוכח דבר, זמין בכל עת, זול ואוביקטיבי. מצד שני, ההתקדמות אל עבר הטכנולוגיה מעצימה את יכולת הפגיעה של האקרים שיכולים להגיע לפרטים האינטימיים ביותר שלנו.
12/03/2018  |  איתן טמיר  |   מאמרים
במשך כשבועיים ימים שוהה משלחת בכירה של המודיעין המצרי ברצועת עזה ומקיימת פגישות עם גורמים שונים כדי לנסות ולחלץ את נושא הפיוס הפלשתיני מהמבוי הסתום שבו הוא נמצא.
12/03/2018  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
"לואי דה פינס" הוא מותג. הוא כוכב מצליח. אלא, שאתה מפכ"ל "שועל" - מצחיק גם אותו ובעיקר, פוגע בו. תקופת כהונתך, הייתה יכולה לשמש כלעין - כר בלתי נדלה - לרעיונות, ספק מחמיאים, לסרטיו האלמותיים. הנה, רק בשבוע שעבר, פורסם סקר מצמרר, סקר שלא סוקר אודותיו מספיק, ודאי לא בהבלטה הצריכה והראויה, רק משום - "פרשות" / "תיקי" ביבי. על-פי הסקר הנורא, הביא "הביתה", המפכ"ל (הכושל), רנ"צ רוני אלשיך "תעודה" מחפירה. רק 31% אחוז מהנשאלים הביעו אמון במשטרה. לאמור: שבעה מכל עשרה אזרחים אינם מביעים אמון במשטרה - בימי ה"שועל" שהובא מחוץ למשטרה, כדי להבריאה מחוליים רבי שנים - רבי מפכ"לים - רבי הניצבים. הציבור החכם בישראל, נוכח להבין ולדעת, כי לא הראית, מהלך 26 חודשי כהונתך עד הנה, ולו הצלחה פעוטה אחת. הציבור שבע כבר ממלל, מנאומים ומהצהרות - מפומפוזיות ומהבטחות סרק - בבחינת: "חספא בעלמא". הנה, דווקא בתקופה בה מרבית העיתונאים דווקא "מחבקים" את המפכ"ל - השועל - הכושל - מחזקים אותו ב"סופרלטיבים" מן השפה ולחוץ - והתקשורת, רובה ככולה, האינטרסנטית, בעלת ה"אג'נדה", "מאתרגת" (המונח הידוע של אמנון אברמוביץ' מ"פרשה" אחרת... של ראש ממשלה אחר... ) את המפכ"ל ה"שועל" אלשיך (הכושל) ממכלול מעלליו ומחדליו - רק משום "אובססיית נתניהו", מוכח, בעליל, כי האיש נכשל כישלון קולוסאלי והציבור - 69% אומר את שלו - לאמור: כישלון מוחלט. מקום בו הובא האיש, "מחוץ לשורות המשטרה", במיוחד, ורק על-מנת ומשום ההכרח לרפא את הגוף החולה כל כך, מחלה נוראה, כדי שורשה, ארגון הקרוי משטרת ישראל, על שבעת הניצבים המהוללים שטסו - עפו - הביתה ב"טיל בליסטי" והוקעו אל מחוץ לשרות הארגון המדמם כל כך, בהם גם סמפכ"ל המשטרה, דאז, ניצב ניסים מור, סגנו של המפכ"ל יוחנן דנינו (הכושל) וחבר מרעיו - הוא דרדר אותה, עוד, עמוק, אל עברי פי פחת. אכן, צריך להיות "גאון", "עילוי", מחונן", על-מנת להצעידה עוד - לאחור, למעמקים, לאחר ימי יוחנן דנינו וקודמיו.
12/03/2018  |  פנחס (פיני) פישלר  |   מאמרים
ארבעה עדי מדינה כבר יש - והיד עוד נטויה. ואני לא סופר את מני נפתלי שקיבל מעמד של עד מדינה מבלי לחתום על הסכם פורמלי. אבל זה לא הסיפור; גם לא החיטוט של המשטרה בפחי האשפה במשך למעלה משנתיים. אותי מדאיגה ההתנהלות של אביחי מנדלבליט בכל הפרשה. הרי ברור, שהוא זה שסמך את ידו על המעצרים המטלטלים שהולידו הסכמים מעוותים ועל הפגיעה בזכויות-יסוד בסיסיות של חשודים ועל ההדלפות הזדוניות; ושהוא גם זה שאישר למשטרה שלא לחקור באזהרה את יאיר לפיד, חרף הנסיבות המעמידות אותו, לכאורה, במרכז העשייה לטובת מה שנקרא "חוק מילצ'ן", ולהציבו כעד תביעה מרכזי נגד בנימין נתניהו, למרות שהוא הסתיר את ניגוד העניינים שבמסגרתו הוא פעל.
11/03/2018  |  ד"ר חיים משגב  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
יעקב הוא עיתונאי אשר לא היו לו שאיפות אחרות מלבד תקשורת, עיתונאות, יצירת סיפור, הגשה, הבאת חדשה, כתיבה, הבאת מידע על נושאים מנושאים שונים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
הסבר אפשרי למחדל המבצעי של ה-7 באוקטובר; הניצחון האמריקני במלחמת העצמאות בקרב יורקטאון שבווירג'יניה בשנת 1781; כיבוש גשר הדנובה ליד וינה בשנת 1805; כשלון נפוליאון ברוסיה בשנת 1812;...
רון בריימן
רון בריימן
תמלול של קטע מרתק ומאלף מתוך ראיון של דובר צה"ל לשעבר, המותח ביקורת נוקבת על התרבות הארגונית של צה"ל    לא מיותר לציין שתרבות זו היא של צה"ל בפרט, אבל של החברה הישראלית בכלל, לפחות ...
[צילום: סרחיי פופקו/AP]
יאיר נבות  |  
האוקראינים טוענים שכל 31 הטילים ששיגרה רוסיה לעבר הבירה יורטו, אך ישנם 13 פצועים כתוצאה משברי יירוטים שנחתו על איזורי מגורים במערב קייב    בין הפצועים גם ילד. נגרמו נזקים גדולים לבנ...
עדנה ויג
עדנה ויג
בשבת נקום ונגיד: 'אנחנו גאים להיות יהודים!" זִרמו איתי, בואו נביא מאה אלף יהודים לשמור שבָּת פעם ראשונה, כמוני    נראה לאויבים שלנו איזה עם אנחנו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il