|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!

לא רק ב"צוק איתן"

ירדנו מהפסים

שורשי ההתערבות המשפטית בהחלטות מבצעיות של צה"ל נעוצים בגישת "הכל שפיט". אנחנו לא מדברים על בג"ץ, אלא על כך שחלקים ניכרים מחיינו מתנהלים בבתי המשפט - ולכן המשפטנים השתלטו עליהם
15/03/2018  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   אקטיביזם שיפוטי   |   תגובות
משפטיזציה בחיי היום-יום

וינשטיין והפצ"ר מנעו פעולות ב"צוק איתן"
איתמר לוין
שרים העידו ששיקולים משפטיים מנעו פעולות סיכול * הקבינט הביא בחשבון את החוק הבינלאומי בפעולות בעזה * חלק מהמלצות ועדת טירקל טרם יושמו - חמש שנים לאחר שהוגשו
לרשימה המלאה

יהודה וינשטיין ודני עפרוני היו הפוסקים העליונים בסוגיות מבצעיות ב"צוק איתן". היועץ המשפטי לממשלה והפרקליט הצבאי הראשי קבעו מה מותר ומה אסור מבחינת החוק הבינלאומי, והרמטכ"ל והקבינט יכלו רק לומר "כן, המפקד". זוהי המסקנה החד-משמעית מדוח מבקר המדינה שהתפרסם אתמול (יום ד', 14.3.18).

אין ספק שישראל חייבת לשמור על כללי המשפט הבינלאומי - גם משום שזה מוסרי וגם משום שזה כדאי. אבל היקף התופעה מלמד שירדנו מהפסים. שימו לב מה קורה כאן: בגלל שיש לנו עסק עם רוצחים בדם קר, שלא מהססים להקריב גם את בני עמם - אנחנו צריכים ללכת על קצות האצבעות גם במחיר של פגיעה בנו. בגלל שיש לנו עסק עם בוגדים בתוכנו, שכל מטרתם לסייע לאויב במלחמתו נגדנו - אנחנו לא נוקטים בפעולות חיוניות להגנה על עצמנו. בגלל שיש לנו עסק עם עולם אנטישמי וצבוע, שתמיד יצביע עלינו כאשמים - אנחנו משלמים מחיר בחיי אדם.

מבחינת התהליכים, מה שהתרחש ב"צוק איתן" הוא ההקצנה החמורה ביותר של המשפטיזציה שהשתלטה על חיינו. כפי שאמר השר גלעד ארדן למשרד המבקר: ברגע שהיועץ המשפטי אומר משהו - הקבינט חסר אונים. אין אפשרות להתווכח, אין אפשרות לקבל דעה נוספת, אין אפשרות להכריע שיש שיקולים הגוברים על החוק. כאשר היועץ המשפטי קובע משהו - זהו, הוויכוח נגמר. אז מה אם הוא רק יועץ. אז מה אם הוא פקיד ולא נבחר. אז מה אם יש עוד מרכיבים במשוואה.

מי שחושב שהמשפטיזציה הזאת מתחילה בבג"ץ, טועה לחלוטין. היא מתחילה בחיי היום-יום, המנוהלים במידה רבה בבתי המשפט - ובשל כך גם כפופים מראש לחוות דעת משפטיות. מעסיק לא יפטר עובד בלי לוודא שאינו נכנס לסכנת תביעה. ועדת מכרזים לא תשנה פסיק בלי אישור של עורך דין. כל חוזה משתרע על פני עשרות עמודים שמתיימרים לכסות כל פינה. ועוד כהנה וכהנה.

החוק הפך מאמצעי למטרה

שיהיה ברור: ודאי שצריך לעשות הכל כחוק. ודאי שהחוק מחייב את כולנו. ודאי שהוא חייב להגביל את כוחם של בעלי סמכות עודפת - רשויות ממלכתיות, חברות גדולות. ודאי שהוא חייב להגן במיוחד על אוכלוסיות מוחלשות - עובדי כפיים, ילדים, זקנים, נכים. אך אנחנו כבר מזמן הגענו לקיצוניות השנייה. החוק הפך מאמצעי למטרה. המשפט הפך מכלי ליעד. השאלה מה אומר החוק ניצבת בראש סדר העדיפויות, במקום השאלה כיצד לפעול במסגרת החוק. המשפטן הפך מיועץ למכריע.

הדרך לשנות את המצב הזה ולהחזיר לחיינו את האיזון השפוי, עוברת קודם כל בדברים הקטנים-לכאורה שמהם מורכבת שגרת חיינו. בג"ץ פוסל חוקים פעם-פעמיים בשנה; פרויקטים נתקעים בבתי המשפט פעם-פעמיים בשבוע. בג"ץ מתערב בעבודת הכנסת פעמים בודדות; בתי המשפט מתערבים בחיינו על בסיס יום-יומי. וזה לאו-דווקא בגלל שהם רוצים, אלא בגלל שבמקרים רבים מכריחים אותם, כאשר מניחים לפתחם סוגיות שאפשר וצריך וחובה לפתור בדרכים אחרות.

פה ושם בית המשפט אומר: עד כאן, לזה אני לא נכנס. למשל: תביעות נזיקין של בני זוג בטענה לבגידה. אבל זה במקרים נדירים ביותר. לרוב, בית המשפט דן במה שהוא מתבקש לדון, ואיש אינו עושה כמעט דבר כדי לבלום את הצונאמי של התיקים השוטפים מדי שנה את המערכת. זו אינה גזירת גורל. הנה שורה של הצעות מעשיות שמטרתן אחת: להוציא מבתי המשפט את מה שלא צריך להיות בהם, וממילא לצמצם את כוחם של המשפטנים עוד בשלבים שלפני ההליך המשפטי.

366,000 תיקים בשנה

ריבוי עורכי הדין. זו הבעיה מספר אחת. יש רבבות עורכי דין גרועים ומיותרים, שמייצרים תיקים משום שאין להם פרנסה, ובמקרים לא מעטים - משום שאין להם מושג מה הם עושים. בבעיה הזאת צריך לטפל בשני ראשים. האחד: לצמצם דרסטית את מספר הנכנסים למקצוע, על-ידי העלאה חדה של סף המעבר בבחינות הלשכה. השני: להקטין את מספרם של אלו שכבר עובדים בו, על-ידי הטלת חובת השתלמות והחמרה בענישה המשמעתית. עורך דין חייב להיות מעודכן ולהוכיח שהוא מעודכן. ניתן לשקול את הוצאת הדין המשמעתי מלשכת עורכי הדין והקמת טריבונל עצמאי שזה יהיה כל תפקידו, תוך קביעת עונשי מינימום של השעיה וקנסות לעבירות החמורות.

מעצרים. 180,000 תיקי מעצרים בשנה - זה המון, וזה לא מאפשר הליך הוגן. יש להרחיב את סמכותן של הרשויות החוקרות לשחרר בתנאים מגבילים בלא הצורך להביא את החשוד לבית המשפט.

תיקי תעבורה. 136,000 תיקים חדשים בשנה. סרט נע של תיקים שברובם המכריע מסתיימים בקנסות של כמה מאות שקלים. כאשר מדובר בעבירות קלות של ברירת קנס, יש לקבוע שערעור בלתי מוצדק יסתיים בקנס כפול. חישוב פשוט של עלות-תועלת יצמצם במידה רבה ערעורים כאלו.

תביעות פח. זהו הכינוי ל-50,000 תביעות הנוגעות לתאונות דרכים קלות, המתנהלות לרוב בין חברות הביטוח של הנהגים המעורבים. מקורו בכך שמדובר בפגיעות בפח של המכונית, אבל הוא בהחלט גם מלמד לאן הולכים הזמן והמשאבים של בתי המשפט. מדובר ב-17% מכלל התיקים בבתי משפט השלום. אין שום סיבה שתביעות כאלו - שהיקפיהן דומים לשל תביעות קטנות - יידונו בבתי המשפט. הגיע הזמן להפסיק את המו"מ המתמשך עם איגוד חברות הביטוח ולקבוע בחקיקה מנגנון בוררות חובה בין חברות אלו; שיסתדרו בעצמן.

לשלם הוצאות ריאליות

חיוב בהוצאות. החוק קובע שבעל הדין הזוכה יקבל בחזרה את כל הוצאותיו המשפטיות. אז הוא קובע. אף שופט אינו מקיים אותו, למרות שכולם יגידו לכם שכך צריך להיות. יש לקבוע בחוק שיינתנו הוצאות ריאליות, אלא אם בית המשפט ינמק במפורש ובכתב מדוע הוא סוטה מכלל זה. כנ"ל לגבי ערכאת הערעור, שלא תוכל לומר ש"בזה אנחנו לא מתערבים". ניתן גם לחשוב על רשימה סגורה של מקרים בהם ניתן יהיה לסטות מהכלל, למשל: חוסר תום לב וסחבת של הצד המפסיד, הליך שהביא לתיקון ראוי וכדומה. כמו-כן, יש מקום לכך שהחיוב בהוצאות יהיה יחסי במקום בו התביעה התקבלה רק באופן חלקי.

כדי לוודא שאף צד אינו מעמיס הוצאות יתרות, יהיה עליהם להעביר לבית המשפט - לעיונו בלבד, ולא לצד השני ולציבור - את הסכמי שכר הטרחה, את החשבוניות והקבלות של עורך הדין ושל המומחים ואת יתר ההוצאות. כל מסמך כזה ילווה בתצהיר ולפיו מדובר בהוצאה הקשורה במישרין לתיק. ניתן לחשוב על תוספת תקנים של כמה רשמים, שתפקידם יהיה לבדוק את כל המסמכים בכל תיק ולפסוק את הסכום שישלם המפסיד. מי שייתפס משקר - יועמד לדין על עדות שקר; שניים-שלושה מקרים כאלו, ואיש לא יעז.

גם בהליך פלילי צריך לפסוק הוצאות. אין שום סיבה שאדם יתרושש רק כדי להוכיח את חפותו. כללי ההוכחה צריכים להיות זהים לאלו שבמשפט האזרחי, עם שיקול דעת לבית המשפט במקרים של זיכוי חלקי והסדר טיעון חלקי. נאשמים לא ישלמו הוצאות לטובת המדינה, אלא במקרים חריגים במיוחד של ניהול הליך בחוסר תום לב - כגון התחמקות מדיונים.

להחזיר תביעות מבזות

אגרות. עתירה נגד מכרז מחויבת באגרה של כמה אלפי שקלים, בלי שום קשר להיקף המכרז ולנזק שעיכובו עלול לגרום. אין בזה שום היגיון. האגרה צריכה להיגזר מהיקפו של המכרז נגדו מוגשת העתירה. מי שרוצה לזכות במכרז של 10 מיליון שקל, שייכבד וישלם 100, 200 או 300 אלף שקל תמורת השירות.

גם האגרות שהוטלו על בקשות לתביעות ייצוגיות נמוכות מדי, ואינן בולמות את השיטפון של תביעות סחטניות. אם יהיה החזר הוצאות ריאלי, ממילא תובעים שבקשותיהם יאושרו יקבלו בחזרה את כספם. ואם סכום האגרה ירתיע מפני הגשת תביעות סרק - המטרה הושגה.

התנהגות פסולה. חלק מהתיקים ייעלמו אם בתי המשפט יתחילו להשתמש באמצעים שבידיהם: להחזיר ואף למחוק כתבי טענות הכתובים בלשון בוטה ומבזה, לתת פסקי דין בהעדר צדדים שזומנו כדין, להטיל הוצאות אישיות על עורכי דין במקרים המתאימים. שוב: כל הכלים הללו קיימים בחוק, אבל השופטים משום מה כמעט ואינם מפעילים אותם, משום שנוצר מעגל קסמים - איש אינו עושה זאת, בגלל שאיש אינו עושה זאת ואיש אינו רוצה להיות יוצא דופן. צריך לשבור את המילכוד הזה, תוך גיבוי של בית המשפט העליון.

תאריך:  15/03/2018   |   עודכן:  15/03/2018
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ירדנו מהפסים
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אוליבר וונדל
15/03/18 09:35
2
משה ג.
15/03/18 10:44
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  אקטיביזם שיפוטי
"לא מפילים ממשלה על חקירות". כך אומרת שרת המשפטים, איילת שקד, על החקירות בעניינו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו. היא דיברה בראיון לעלון סוף השבוע "שביעי" המתפרסם היום (יום ו', 9.2.18). לצד זאת מעריכה שקד, כי נפתלי בנט יהיה ראש הממשלה לאחר עידן נתניהו. על אביחי מנדלבליט היא אומרת: "יועץ משפטי לממשלה מצוין. האיש הנכון במקום הנכון, גם אם לפעמים דעותינו חלוקות".
09/02/2018  |  איתמר לוין  |   חדשות
צודקת, עו"ד אלינור בליטנר. צודק גם מי ששלח אותה, אביחי מנדלבליט. נושאים מהותיים דוגמת רשיונו של ערוץ 20 מחייבים דיון ציבורי מעמיק. כמו זה שהתנהל לפני שהכנסת אישרה את החוק בנוגע להסדרי טיעון. מה, לא היה דיון? אתם אומרים לי שאין חוק כזה? טוב, אז לפני שוועדת החוקה אישרה את התקנות בנושא. חזרו שנית? אין גם תקנות? אז איך בדיוק הפרקליטות והמשטרה סוגרות רבבות הסדרי טיעון בשנה, חורצים גורלות ושולחות לכלא? בלי שום דיון ציבורי? לא יכול להיות!
25/01/2018  |  איתמר לוין  |   כתבות
"זה לא סוד שהמחוקק האמיתי הוא לא אנחנו, חברי הכנסת, אלא שופטי בית המשפט העליון; שופטי המחוזי והשלום עדיין מרוסנים". כך אמר (3.1.18) יו"ר ועדת חוקה, חוק ומשפט, ניסן סלומינסקי, בכנס לשכת עורכי הדין בנושא חדלות פרעון.
06/01/2018  |  איתמר לוין  |   חדשות
חרה לי שבמקום להתעמק בפסק הדין בנושא המרכולים, דיברו על כך ש"השופטים הדתיים ניל הנדל ונעם סולברג היו בצד אחד וחמשת האחרים בצד השני". כך אומר (25.12.17) שופט בית המשפט העליון, נעם סולברג. לדבריו, הנדל אומנם עסק בצד הדתי, אך הוא עצמו עסק בצד הסוציאלי שיכול להיות גשר בין דתיים לחילוניים. סולברג דיבר במפגש של ועדת הקשר בבני ברק במחוז ת"א של לשכת עורכי הדין.
26/12/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
בלב לבה של שיטתנו המשפטית, זו שהתגבשה לאחר המהפכה החוקתית של שנות התשעים, נוצר סדק;
22/12/2017  |  איילת שקד  |   נאומים
רשימות נוספות   /   אקטיביזם שיפוטי  /  מי ומי  
עימות חזיתי בין שקד, מנדלבליט וחיות  /  איתמר לוין
הקשחה בפסילת חוק; פסקת התגברות רכה  /  איתמר לוין
הדמוקרטיה תיפגע אם כנפי היועהמ"ש יקוצצו  /  איתמר לוין
זוהי סכנה לדמוקרטיה  /  אביחי מנדלבליט
כולם צודקים  /  איתמר לוין
גישה הרת אסון  /  אסתר חיות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עידן יוסף
עידן יוסף
כלי תקשורת מסוימים נוהגים לנגח את חברי הכנסת של הקואליציה ואת הממשלה, תוך התעלמות מההקשר הרחב והתמקדות באירועים זניחים    דיווחים מוטים אלה מתעלמים מעבודתן החשובה של ועדות הכנסת בנו...
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
"ביבי נקלה, ביבי נבל, ביבי מושחת, ביבי שקרן, ביבי מאוס, ביבי תחמן"... כך נפתח ביום שלישי מאמר בעיתון ה"הגון", שופר הפלשתינים - הארץ
יוסף אליעז
יוסף אליעז
מלחמת חרבות ברזל, בצד מוראותיה, חשפה לנגד עינינו מציאות הטעונה שינוי דחוף    אנו חיים בעולם "פתוח", כפי שנוהגים לומר: "כל העולם הוא כפר אחד גדול"
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il