|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

תיקון העוול ההיסטורי

על השיר "אליעם" מתוך: "אוטהון" של צביקה ניר (הקיבוץ המאוחד 2017) גם בשיר "אליעם" (עמ' 80) וגם ברומן "אמת" בלט בעיניי במהלך הקריאה פן של המשורר-הסופר צביקה ניר, הפן של עורך דין צדק, בכך שהעלה את הסיפור של אליעם שנמחק מהספר ההיסטורי: דברי הימים
27/03/2018  |   רחלי אברהם-איתן   |   כתבות   |   תגובות
דברי הימים [צילום: חן לאופולד/פלאש 90]

דפי הספר "אוטהון" נוטפים "דבש", הורמונים זכריים ואירוטיקה בלשון נועזת, בעיקר בשירים על אנה, נערת הליווי. גם הרומן "אמת" (הקיבוץ המאוחד, 2016) נוטף סצינות סקסואליות נועזות באמצעות דמותה של האדריכלית.

במאמר זה בחרתי לדון בנושא רציני ונוקב בספר, המהווה המשך לאידיאולוגיה של הרומן "אמת" (הקיבוץ המאוחד 2016); זאת באמצעות השיר "אליעם" העושה תיקון היסטורי לסיפור המקראי של אחד מגיבורי דוד, שסיפורו נעלם מהספר ההיסטורי "דברי הימים". הדובר בשיר, כמו המספר ברומן "אוטהון", מתעמת ומתרעם על עוולות חברתיות ופוליטיות.

גם בשיר "אליעם" (עמ' 80) וגם ברומן "אמת" בלט בעיניי במהלך הקריאה פן של המשורר-הסופר צביקה ניר, הפן של עורך דין צדק, בכך שהעלה את הסיפור של אליעם שנמחק מהספר ההיסטורי: דברי הימים. בשירו "אליעם" מתקן, צביקה ניר, את הדין, מתקן את העוול שנעשה לאליעם בהשמטת סיפורו מדפי ההיסטוריה.

והרי ידועים לנו גם סיפורים כאלה לאורך כל ההיסטוריה. כך למשל, לפני מספר חודשים רחל, אחותו הגדולה של יצחק רבין, מחתה בתוכנית הרדיו של כרמלה מנשה, על כך שרבין נפקד מתוך החוברת שהונפקה לרגל נצחון מחאת הפלמ"ח, ובשער הגיא הנציחו את חללי פורצי הדרך לירושלים, אך צנזרו את מפקד חטיבת הראל - את יצחק רבין ז"ל, שהיה אז בן 26 כשפיקד על החטיבה.

בספרו "אמת" מביע צביקה עמדה אידיאולוגית ברורה באמצעות דיוקן הגיבור, בפרט בפרק "ההרצאה": "מרגע שהועלתה על הכתב הפכה האמת ההיסטורית לאמת סיפורית. כשבתווך, האמת היחידה הבלעדית שאיננה נתונה למחלוקת היא עובדת המוות. אמת ומת מתחרזים המה... ובין האמת ההיסטורית לבין האמת הסיפורית עלולה להיפער תהום מסוכנת" (עמ' 80. מעניינת בפני עצמה האקראיות של מספר העמוד 80 גם של השיר וגם של פסקה זו, כמו מזמנת בכך את ההשוואה).

בתהום כזו המתוארת ברומן, חש המשורר ביחס לדמותו של "אליעם", גיבור דוד, ששמו נעלם מרשימת גיבורי דוד בספר ההיסטורי "דברי הימים". השיר בא לתקן ולמלא את החסר ב"דברי הימים".

(המאמר מבוסס על הרצאתי בערב ההשקה בתיאטרון היהלום 20.5.17)

זו דוגמה אחת מני רבות שההיסטוריה מתעלמת מסיפורם של גיבורים מסוימים ומבליטה את האחרים.

צביקה, ששימש במשך שנים כהיסטוריון צבאי במחלקת ההיסטוריה של צה"ל, נחשף לסיפורים לא מעטים, שההיסטוריה והמורשת הצבאית הבליטו, ולאחרים, שספרי ההיסטוריה והמורשת הצבאית התעלמו מהם. רגישותו לנושא זה גבוהה, כפי שהדבר השתקף בספרו "אמת" וכפי שממשיך להעסיקו בספר השירים "אוטהון".

בסיפור המקראי קרא דבר דומה ביחס לגיבורו של דוד, אליעם, אביה של בת-שבע, אשת אוריה החתי, שהפכה להיות אשתו של דוד המלך, לאחר שאוריה נהרג במזימה של דוד המלך שהציבו בראש היוצאים למלחמה בעמון. סיפורו של אליעם, כגיבור צבא דוד, הושמט מדברי הימים. צביקה ניר בשיר "אליעם" מספר בהרחבה את סיפורו, תוך השלמת פערים, פרי דמיונו היוצר ובאנלוגיה ל"אליעם" מציר ההווה שזה אך אמש יודה באבנים על-ידי תינוקות בשכונת גילה שבירושלים. וכך במעשה כתיבת השיר מתקן צביקה ניר את העוול ההיסטורי שנעשה עם אליעם.

ב"שמואל ב', יא', פסוק ג' מסופר סיפורו של אליעם וקשריו המשפחתיים שיש להם זיקה לדוד המלך: וַיִּשְׁלַח דָּוִד וַיִּדְרֹשׁ לָאִשָּׁה וַיֹּאמֶר הֲלוֹא זֹאת בַּת שֶׁבַע בַּת אֱלִיעָם אֵשֶׁת אוּרִיָּה הַחִתִּי" . דוד מתהלך על גג בית המלך ורואה אישה יפה מתרחצת על הגג. הוא שואל אודות האישה ומספרים לו שזאת בת שבע בת אליעם אשת אוריה החתי. גם אליעם וגם אוריה החתי היו מגיבורי הצבא של דוד.

הפסוק השני בשמואל ב פרק כג. מפורטים בו כל גיבורי דוד ומעשי גבורתם של הראשונים שנמנו. האחרונים וביניהם אליעם, מוזכרים בשמותיהם: "שמואל ב', פרק כ"ג, פסוק ל"ד: אֱלִיפֶלֶט בֶּן אֲחַסְבַּי בֶּן הַמַּעֲכָתִי אֱלִיעָם בֶּן אֲחִיתֹפֶל הַגִּלֹנִי".

יש הסוברים, כגון: קאסוטו, כי עמיאל ובת שבע נזכרים בהיפוך שמם בדברי הימים א פרק ג' המונה את בניו של דוד. פסוק ה מזכיר את ארבעת הבנים שנולדו מבת שבע בת עמיאל: "ואלה נולדו לו בירושלים: שמעא ושובב ונתן ושלמה - ארבעה לבת שוע בת עמיאל. לפי קאסוטו בת שוע בת עמיאל היא בת שבע בת אליעם.

אולם בפרק המקביל לשמואל ב פרק כ"ג המונה את הגיבורים, בין הגיבורים הנמנים בפרק המקביל בדברי הימים א פרק י"א אכן נפקד שמו של אליעם גם לא בסיכול אותיותיו.

השיר "אליעם" מציב את דמותו על במה ספרותית (עמ' 80), ובכך מתקן המשורר את העוול ההיסטורי שנעשה עמו. בשיר ממלא המשורר פערי מידע מדמיונו היוצר, כך למשל תמונת הפתיחה של אליעם בכסא הנדנדה, כסמבול לנדנדת חייו הן במישור המשפחתי (כחתנו של אוריה החתי ולאחר מכן של דוד המל בכבודו ובעצמו וכסב למלך שלמה), והן במישור הפוליטי והצבאי.

אליעם

בְּבוֹא הַיָּמִים הִשְׁלִיךְ

גּוּפוֹ הֶחָלוּל

לְכִסֵּא נַדְנֵדָה

חוֹרֵק סָמוּךְ

לְקֶבֶר אֲחִיתֹפֶל זְקֵנוֹ

תַּחַת גֶּפֶן סוֹרַחַת

וְעֵץ תְּאֵנָה יָבֵשׁ

כּוֹאֵב בְּנַחֲלָתוֹ שֶׁאֵינָהּ בֵּיתוֹ

נִעְנֵעַ עַצְמוֹ

בִּשְׁתִיקָה עוֹלֶה וְיוֹרֵד

אֶמֶשׁ, כַּאֲשֶׁר חָלַף

בְּחוּצוֹת גִּילֹה

עִטּוּרֵי הַגְּבוּרָה

צְרוּרִים עַל גַּבּוֹ

יִדּוּ תִּינוֹקוֹת

אֲבָנִים לְעֶבְרוֹ

לֹא הִבִּיט

לֹא הֵנִיף בְּחַרְבּוֹ

Sic transit gloria mundi

כְּכָל גִּבּוֹר

מְאֻחֶרֶת שִׁיבָתוֹ

אִשְׁתּוֹ הַצְּרוּרָה

הִדְלִיקָה נֵר

הִנִּיחָה מוּלוֹ

פַּת לֶחֶם יְבֵשָׁה

וּמִלְאָה אַמְבָּט

הִיא לֹא הִתְנְתָה

עִמּוֹ בְּאַהֲבָה

מֵאָז מָסַר אֶת

בַּת שֶׁבַע

בִּתָּם הַיְחִידָה

נֶאֱמָנוּתוֹ לְאוּרִיָּה

הִכְהֲתָה אֶת עֵינָיו

מִתְנַדְנֵד שׁוֹתֵק

עוֹלֶה וְיוֹרֵד

"אָבִי," נִשְׁנָק בְּדִמְעוֹתָיו,

"לֹא בָּגַדְתִּי

נֶכְדִּי יִירַשׁ מְלוּכָה"

שָׁלַף אֶת חַרְבּוֹ

מְחֻלֶּדֶת מִדָּם

נָשַׁק לִקְצֵה הַלַּהַב

וְסוֹבְבָהּ עָלָיו

הַנֵּר כָּבָה

שְׁמוֹ מוֹפִיעַ בְּסֵפֶר שְׁמוּאֵל ב'

הֻשְׁמַט מִסֵּפֶר דִּבְרֵי הַיָּמִים

הַהִיסְטוֹרְיָה מַעְדִּיפָה בּוֹגְדִים.

כבר בתמונת הפתיחה, מוצב אליעם כגיבור טראגי, שהמשורר מזדהה עמו, כסא הנדנדה בו נתון גופו החלול (כנשמתו החלולה מהעוולות) ובסמוך לקברו של אביו אחיתופל, שהפך סמל היסטורי למחוללי הרעות בביטוי השגור עד ימינו אנו "עצת אחיתופל".

הסימבול של כסא הנדנדה כנאמר לעיל, משקף גם את זיקתו המשפחתית של אליעם מחד לאחיתופל, ששמו אינו נזכר לטוב ומנגד כחתנו של דוד המלך העומד בראש הפירמידה, שגם הוא לא חף ממזימות.

הבית השני מוסיף תמונות קודרות מפרי מוחו הקודח של המשורר המזדהה עם כאבו של אליעם. הגפן והתאנה - הסמבול לימי שלווה ושלום "איש תחת גפנו ותחת תאנתו", הופכים בשיר של צביקה ניר לתמונות קדורניות המסמלות רע: "הגפן סורחת" ו"עץ התאנה יבש" כשיקוף לעולמו הפנימי של אליעם ה"כואב בנחלתו שאינה ביתו" וכהמשך לתמונת הנדנדה בבית הראשון "נענע עצמו / בשתיקה עולה ויורד". אין נקודה בסוף הבית ואין זה אקראי אלא כאות למחזוריות נדנדת חייו של אליעם, גיבורו של דוד המלך וגיבורו של המשורר, צביקה ניר. מחזוריות הנמשכת מציר הזמן של העבר אל ציר הזמן של ההווה.

הבית השלישי מציב בראשו יחידת זמן קרובה "אמש", כאילו אירעו הדברים הקשורים בדמות המקראית אליעם, בציר הזמן של חיי המשורר עצמו. עובדה זו מציבה אפשרות של התרחשות אירועים כשל אליעם של גיבורים נשכחים מדפי ההיסטוריה גם בהווה, ואליהם מרמז המשורר בעת מעשה הכתיבה. המשורר מעלה אירוע של ידוי אבנים בשכונת גילה בירושלים, ומייחס אותם לאליעם. המיידים הם "תינוקות". ברור שבית זה משליך מהדמות ההיסטורית-המקראית על דמות מן ההווה, שאליה חש המשורר זיקה עמוקה. האם זהו "תגמול היסטורי" על ידוי האבנים של דוד המלך בגליית?

"אליעם" מציר הזמן של ההווה בבית הרביעי לא מגיב ליידוי האבנים של התינוקות ובודאי שלא הניף חרבו ולא השיב מלחמה, שהרי המיידים הם "תינוקות".

" Sic transit gloria "mundi " - כך חולפת תהילת עולם, מסכם המשורר במשפט לטיני שנהוג לומר על אדם גדול שהלך לעולמו, או על תקופה הירואית שחלפה, כגון: הרנסנס, הברוק וכיו"ב.

המשורר מסכם בהכללה: "ככל גיבור מאוחרת שיבתו" - ביחס לאליעם המקראי "שיבתו" מאוחרת בעצם מעשה כתיבת השיר על-ידי המשורר וכך ביחס לדמות מן ההווה הנרמזת בשיר ע"י המעבר ללשון הווה וציון הזמן העכשווי (באופן יחסי) "אמש".

הבית החמישי מחריף בתחושת הכאב של גיבור השיר, שלמעשה הוא אנטי גיבור גם במישור המשפחתי, שכן "אשתו הצרורה" לא ממלאת את תפקידה כאישה בזוגיות, לא עושה למענו לא בענייני המטבח: "הניחה מולו פת יבשה" ולא בענייני האהבה, כביטוי לכעסה על כך שמסר את בת שבע, בתם היחידה. מעשה המסירה של בת-שבע מוסבר בבית הששי הקצרצר, שאינו אלא משפט קצר הנחלק לשתי שורות, כביטוי לאמונתו העיוורת של אליעם באוריה החתי.

הבית השביעי חוזר לתמונת הנדנדה בפתיחה, הפעם בהקשר המשפחתי הברור: "מתנדנד שותק / עולה ויורד". השתיקה מתפרשת כשתיקה רועמת המעצימה את תחושת הכאב של הגיבור-האנטי גיבור.

אליעם הניצב סמוך לקבר אביו, כפי שמתואר בתמונת הפתיחה, שובר את שתיקתו ונשנק מדמעות: "אבי, לא בגדתי, / נכדי יירש את המלוכה".

לפתע קולו של אליעם השותק כדרך קבע, נשמע בשיר, אך לשבריר של זמן, שכן הוא שולף את חרבו ומתאבד.

הדעת נופלת על דמות מוכרת מהמציאות של ימינו שנקטה מעשה דומה... אך מכיוון שהמשורר לא חשף דיוקנו, אמנע מנקיטת השם שעולה בראשי...

דווקא בשל כך דמותו של אליעם הופכת לאוניברסלית ולייצוגית. המשורר מסב את תשומת הלב לכך שההיסטוריה חוזרת על עמה ולא בהקשר חיובי, וסיפורו של אליעם חוזר אלינו במקרה כזה או אחר שוב ושוב...

המשורר חותם את השיר בסיכום עובדתי: "ההיסטוריה מעדיפה בוגדים". תחושה מרה, נוקבת, רועמת שאינה מותירה אותנו אדישים.

תאריך:  27/03/2018   |   עודכן:  27/03/2018
רחלי אברהם-איתן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
תיקון העוול ההיסטורי
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
קטגורי
27/03/18 14:39
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בכינוס שאורגן בשיתוף החברה להגנת הטבע, רשות הטבע והגנים, המועצה המקומית כפר תבור וגופים נוספים, הרצו חוקרים ואנשי טבע על הבתה לסוגיה, מאפייניה וחשיבות שימורה, והעלו הצעות כיצד להגן עליה. המסר הברור שעולה מהכינוס, שהבתה, למרות היותה תצורת נוף חיונית לשמירת המגוון הביולוגי בישראל, לא מוגנת בארץ כראוי ולא מקבלת הכבוד המגיע לה ויש לפעול כדי לשמר את שטחי הבתה ההולכים ונעלמים מארצנו. בסיום יום הדיונים בכינוס, יצאו המשתתפים לסיור בשטחי בתה בגליל התחתון. מובאת בזה סקירה מקיפה על שטחי הבתה בארץ ומצבם המתבססת על סמך דיוני הכינוס, מחקרים, וחומרי הסברה להפצה שחולקו מטעם החברה להגנת הטבע.
27/03/2018  |  אלי אלון  |   כתבות
תמונות קשות הופצו מבירת הנגב ביום א' השבוע. ילדה כבת שמונה קפצה באומץ רב מגובה של כשמונה מטרים אל תוך שמיכה שמתחו עבורה לוחמי אש כשתי קומות מתחת למקום המצאה.
27/03/2018  |  איציק ספיר  |   כתבות
שבוע של פסח מעלה שאלות רבות אצל אנשים רבים בנוגע לשמירה על משקל ובריאות. וזאת בשל הגבלות מסורתיות הקשורות לחג (איסור אכילת חמץ) וריבוי זמן פנוי במהלך שבוע החג, וזאת מבלי להזכיר את סעודת החג הדשנה.
27/03/2018  |  אולגה רז  |   כתבות
השיר של בלפור חקק "מה יהיו החלומות" הוא שיר מפתח להבנת הביוגרפיה השירים של בלפור חקק, ובעצם גם של הרצל חקק, כיוון שהמשורר כותב אותו בגוף ראשון רבים, כמו מבטא בשירו את הזהות התאומית. הוא כותב את השיר, כביכול, בשם "הרצל ובלפור חקק". אביא את השיר, ואציג את ההתרחשויות בשיר שלב אחר שלב:
27/03/2018  |  חגי קמרט  |   כתבות
הטלת רימון היד על בית הכנסת מסעודה שם טוב ב-14 בינואר 1951, במהלך רישום יהודי עירק לעלייה לישראל, גרם למותם של שלושה אנשים ופציעת ששה קשה ו-19 קל וכצפוי לסערת רוחות בקרב הקהילה היהודית. מאחר שהממשלה העירקית לא הזדרזה לפרסם את ממצאיה, הופרחה שמועה זדונית שהתנועה הציונית ביצעה את המעל במגמה לזרז את יציאת היהודים מעירק. הטחת אשמת השווא החמורה בתנועה הציונית פגעה בחבריה ובאיש שעמד בראשה מרדכי בן פורת. במשך כל השנים הוא נלחם על טיהור שמה של התנועה הציונית ושל שמו, כולל בתביעת דיבה בבית משפט, וקיווה לחשיפת האמת על הפרשה.
27/03/2018  |  צבי גבאי  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il