|   15:07:40
דלג
  אסתר חיות  
שופטת, נשיאה בית המשפט העליון
בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
כתיבת המומחים
טוען רבני יכול לשקם את חיי הנישואין שלכם?

במרכזו של כל הליך משפטי עומד אדם

דברי נשיאת ביהמ"ש העליון, השופטת אסתר חיות, בטקס השבעת שופטים [י"א בניסן תשע"ח, 27.03.2018]
28/03/2018  |   אסתר חיות   |   נאומים   |   תגובות
אסתר חיות [צילום: הדס פרוש, פלאש 90]

תחושת שליחות
התפקיד השיפוטי הוא תפקיד שכל מי שנרתם למלאו חזקה עליו כי הוא חדור תחושת שליחות ורצון לשמש את הציבור ולשרתו בעשיית דין צדק.

מערכת בתי המשפט מתברכת היום בעשרה שופטות ושופטים ורשמת בכירה המתמנים לכל שדרות השיפוט במערכת. שופט חדש מצטרף לבית המשפט העליון; נשיאה וסגן נשיא מתמנים לבית הדין הארצי לעבודה; ועוד שישה שופטות ושופטים וכן רשמת בכירה אחת מתמנים לערכאות השיפוט האחרות.

טקס הצהרת האמונים המתקיים במשכן נשיאי ישראל הוא טקס מרגש מאוד ונקודת ציון חשובה ומשמעותית בחיי כל אחת ואחד מכם. אני בטוחה כי אתם ובני המשפחה והקרובים שבאו לחלוק עמכם את חווית היום הזה, כולכם חשים התרוממות רוח מגודל המעמד ואין לי ספק כי תנצרו את הטקס כזיכרון מיוחד ויקר שילווה אתכם תמיד.

אכן, התפקיד השיפוטי הוא תפקיד שכל מי שנרתם למלאו חזקה עליו כי הוא חדור תחושת שליחות ורצון לשמש את הציבור ולשרתו בעשיית דין צדק. ובסימן ערב פסח ראוי להזכיר בהקשר זה את משה רבנו ואת שלושת האירועים המכוננים בחייו המלמדים על כך כי הוא ניחן בתכונות ובמעלות הנכונות שהכשירו אותו להיות מנהיג והשופט העברי הראשון. בחיבור "משה" מאת אחד העם מתוארים שלושת האירועים הללו תוך התייחסות לתכונותיו של משה כמי שפוגש בעלבון הצדק ותובע אותו מבלי להרבות במחשבות. כך כאשר איש מצרי מכה איש עברי - התקיף רומס ברגל גאווה את החלש - מתמרמר משה ועומד לימין החלש. כך כאשר שני עברים ניצים, שניהם אחים, שניהם חלשים, שניהם עבדים לפרעה והם מכים זה את זה. גם הפעם מתקומם הצדק בלב משה והוא מתעבר על ריב לא לו ומביא על עצמו סכנה. וכך גם כאשר קנאת הצדק גירשה אותו מארצו ומיד כשבא למקום יישוב חדש, מדיין, ופוגש ברועים הגוזלים נשים חלשות, הוא שוב שומע את קול הצדק הנעלב ואף שלא עברים ניצים הפעם אלא בני עם אחר, הוא מתערב ומושיע את הנשים המדייניות, מפני שאינו מבחין בין אדם לאדם אלא בין צדיק לרשע.

בישראל תנאי יסוד אלה של תחושת שליחות, חוש צדק ורצון עז לשרת את הציבור, נדרשים אולי יותר מבכל מקום אחר בעולם ולו בשל ההיקף האדיר של ההליכים המשפטיים המוגשים ומתנהלים במערכת בתי המשפט על כל רבדיה.

במעמד חגיגי זה ועוד בערב חג, חלילה לי מלהציף ולהטביע אתכם בים של נתונים סטטיסטיים, אך על-מנת להמחיש ולו במעט את ההיקף האדיר של ההליכים המשפטיים שעימו נדרשת מערכת המשפט הישראלית להתמודד אומר כי 726 שופטות, שופטים, רשמות ורשמים שמונה המערכת, נדרשים לטפל בכ-850,000 תיקים עיקריים מכל הסוגים, המוגשים בה מדי שנה. במובן זה ישראל היא אחת השיאניות העולמיות בכמות ההתדיינויות המשפטיות לנפש והיקף זה מחייב אותנו כמערכת לתור כל העת אחר דרכים לייעל ולשפר את השירות הניתן לציבור על ידנו.

כך אנו משתדלים לעשות.

משה רבנו בעת שנטל על עצמו את מלאכת השיפוט, כרע אף הוא תחילה תחת העומס משום שהעם ניצב עליו "מן הבוקר עד הערב" והוא ישב לבדו לשפוט אותו. על-מנת ללמוד כיצד להקים מערכת שיפוט היררכית יעילה ומתפקדת, נזקק משה לעצתו הנבונה של חותנו, יתרו. בימינו אחת הדרכים החשובות שאותן נוקטת מערכת המשפט על-מנת לשפר ולייעל את השירות השיפוטי לציבור, היא הישענות על קידמה טכנולוגית. ובעידן שלנו כשמדברים על קידמה טכנולוגית מדברים בראש ובראשונה על מיחשוב. ככל שהדבר נוגע למיחשוב המערכת, בהחלט ניתן לומר כי מערכת המשפט הישראלית נחשבת בעולם כולו לחלוצה ופורצת דרך. כבר בשנת 2003 לפני כ-15 שנה, החליטו ראשי המערכת דאז שהיו בעלי חזון ותעוזה, להקים את מערכת "נט-המשפט" שהיא אחת המערכות הממוחשבות המתקדמות בעולם המאפשרת ניהול בתי משפט כמעט ללא נייר.

תהליך ההסתגלות וההטמעה של "נט-המשפט" לא היה פשוט. הוא ארך זמן והושלם בעיקרו בשנת 2010. אך כיום ניתן לומר כי מערכת "נט-המשפט" היא מערכת מצוינת אשר שיפרה והשביחה מאוד את התפקוד ואת הביצועים של בתי המשפט. כיום עושים שימוש במערכת נט המשפט כ-11,500 משרדים של עורכי דין לצד משתמשים נוספים. היא פעילה ומספקת שירות 24 שעות ביממה ומדי יום מתבצעות בה לא פחות מאחד עשר מיליון ומאה אלף פעולות שונות (!) - כן שמעתם היטב - אחד עשר מיליון ומאה אלף פעולות שונות ביום, ובהן הגשת מסמכי בי-דין מרחוק וכן המצאות וזימונים לדין בדיוור דיגיטלי. כמו-כן נכנס לשימוש מאז שנת 2016 יישומון (אפליקציה בלעז) המאפשר לעורכי דין לקבל מידע לגבי תיקים שבטיפולם באמצעות מכשיר הטלפון החכם שברשותם.

אין ספק כי כל האמצעים הטכנולוגיים המתקדמים הללו מייעלים את השירות לציבור המתדיינים ומשפרים את יכולתה של המערכת לפעול. אך יש לזכור כי לצד היתרונות הרבים הטמונים בקידמה הטכנולוגית, טמונות בה גם לא מעט סכנות ומלכודות ואנו השופטים מצווים על כן לעשות באמצעים אלה שימוש מושכל וזהיר תוך שמירה על אמות מידה אתיות ועל כללי יסוד של התפקיד השיפוטי.

עוד עלינו לזכור גם בימים שבהם המחשבים והיישומונים למיניהם שולטים בחיינו במידה לא מבוטלת, כי במרכזו של כל הליך משפטי עומד אדם וכל אדם הוא עולם על המורכבות והייחודיות המאפיינות אותו ואת סיפור חייו. לכל אלה אנו מחויבים לתת את הדעת וחלילה לנו לאפשר למסכי המחשב ולסל המשימות להסתיר לנו את האנשים אשר בגורלם אנו נדרשים להכריע מדי יום ביומו. עלינו לזכור כי היעילות אינה חזות הכל וכדבריה של השופטת ארבל באחת הפרשות "השופט אינו יכול למלא את שליחותו באופן איכותי, שלם ומלא כשבידו האחת הפטיש ובידו השנייה שעון-עצר..."

בה במידה אסור שמסכי המחשב יסתירו לנו את חברותינו וחברינו השופטים. הדיאלוג הפנימי הפורה המתקיים בינינו והחניכה של השופטים הצעירים על-ידי הוותיקים, הם תהליכים חשובים של קליטה ולמידה המתבצעים במערכת ואני סמוכה ובטוחה כי אתם - השופטות והשופטים החדשים המתמנים היום - תזכו ליהנות ולהיתרם מתהליכים אלה. אכן, אנו השופטים ערבים זה לזה. ערבות הדדית זו משמיעה לנו גם כי ההתנהלות של כל אחת ואחד מאתנו מקרינה על המערכת כולה ועל אמון הציבור בה. על כן, גם מטעם זה, חשוב שננהג משנה זהירות בכל מעשינו.

עם זאת אין בנמצא מערכת שחפה מתקלות וליקויים ובוודאי לא מערכת הפועלת בהיקפים דוגמת אלה שבהם פועלת מערכת בתי המשפט בישראל. אני סבורה כי אמינותה וחוסנה של כל מערכת ראוי שתיבחן על-פי האופן שבו היא מטפלת בתקלות וליקויים כאלה. לכן וככל שהדבר נוגע למערכת שלנו, מחובתנו לדאוג לכך שהיא תפעל בשקיפות, באחריות ובנחישות כדי לתקן את הטעון תיקון.

ולסיום, אני מבקשת לברך מקרב לב את כל השופטות והשופטים ואת הרשמת הבכירה המתמנים היום ולאחל לכולכם הצלחה וסיפוק בתפקיד השיפוטי שאתם נוטלים על עצמכם, שהוא אחד התפקידים המרתקים והנפלאים בשירות הציבורי וגם אחד המחייבים והמורכבים שבהם.

אני מבקשת לייחד מילות ברכה אחדות לשופט עופר גרוסקופף אשר מצטרף היום אל בית המשפט העליון. אין לי ספק כי העומק והעושר האקדמי הרב שאתה מביא עמך, עופר, לצד הניסיון השיפוטי שצברת במהלך למעלה משמונה שנים שבהן כיהנת כשופט בולט ומוערך מאוד בבית המשפט המחוזי מרכז-לוד, כל אלה מבטיחים כי תרומתך לבית המשפט העליון בישראל תהיה גדולה ומשמעותית ובשם כל שופטי בית המשפט העליון אני מבקשת לקדם אותך בברכה חמה ולאחל לך הצלחה רבה.

ברכה מיוחדת נוספת שלוחה לנשיאת בית הדין הארצי לעבודה הנכנסת השופטת ורדה וירט לבנה. הנשיאה וירט לבנה מכהנת כשופטת קרוב לשלושים שנים. היא בעלת ניסיון עשיר ומומחיות רבה בתחום דיני העבודה שהינו חשוב וייחודי. כמו-כן כיהנה הנשיאה וירט לבנה במשך שנים ועד לפני כשבוע, כיושבת-ראש נציגות השופטים הארצית ובתפקיד זה, שאותו מילאה בהתנדבות ובמסירות אין קץ, תרמה תרומה גדולה לרווחת השופטים. פרויקט הדגל שהובילה הנשיאה וירט ליבנה כיושבת-ראש הנציגות הוא ללא ספק ההסכם הפנסיוני לשופטים בפנסיה צוברת, אשר לטיפול בו הקדישה למעלה משבע שנים ואותו סיימה בהצלחה לפני כחודש בעת שההסכם אושר בוועדת הכספים. על כך ועל כל פועלה כיושבת-ראש הנציגות ראויה הנשיאה וירט ליבנה לברכה ולהוקרה של כולנו. אני מאחלת לך, ורדה, מקרב לב הצלחה וסיפוק בתפקיד החדש שהוטל על כתפיך היום ואין לי שום ספק כי תעשי בו חיל וכי תובילי את מערכת בתי הדין לעבודה להישגים רבים בסיועו של העזר כנגדך סגן הנשיאה השופט אילן איטח המתמנה אף הוא היום.

ולנשיא פליטמן אשר סיים אתמול את כהונתו אני מבקשת להודות על השירות הנאמן והמסור במערכת לאורך כשלושים שנות שיפוט. אני מאחלת לך יגאל שהשנים הבאות תהיינה טובות ומעניינות בבריאות איתנה, בהנאה ובסיפוק לצד בנותיך, נכדיך ורעייתך נורית וכי תוסיף לתרום למערכת המשפט מכישוריך ומן הידע הרב שלך גם לאחר הפרישה.

ואחרונים חביבים יבואו על הברכה מנהל בתי המשפט היוצא השופט מיכאל שפיצר ומנהל בתי המשפט הנכנס השופט יגאל מרזל. השופט שפיצר אינו נפרד מאתנו. הוא נשאר במערכת כשופט של בית הדין הארצי לעבודה. על כן נזכה להמשיך ולהתברך בכישוריו ובניסיונו העשיר בתחום דיני העבודה. הטקס היום הוא הטקס האחרון שבו משמש השופט שפיצר כ"שר הטקס" בכובעו כמנהל בתי המשפט. השופט שפיצר מילא את תפקידו כמנהל בתי המשפט במסירות רבה ובמקצועיות לאורך כשש שנים, לצד לא פחות משלושה נשיאים של בית המשפט העליון ושלושה שרי משפטים. ב-11.12.2018, בטקס ההשבעה שלך לשופט של בית הדין הארצי, בירכתי אותך, מיכה. סברתי אז כי אתה עומד לסיים את תפקידך כמנהל בתי המשפט בסוף אותו החודש. אך אילוצים שונים גרמו לכך שהמשכת בתפקיד לאורך שלושה חודשים נוספים ועשית זאת במקצועיות ובמסירות אין קץ. סייעת לי רבות עם כניסתי לתפקיד נשיאת בית המשפט העליון, ועל כך נתונה לך תודתי מקרב לב.

ולמנהל הנכנס השופט יגאל מרזל - בימים הקרובים יועבר לידיך שרביט ניהול בתי המשפט ואחת המטלות היותר נעימות בתפקיד זה היא היותך "שר הטקס" בעת שהשופטים הבאים שימונו יצהירו אמונים. אני סמוכה ובטוחה כי בזכות כישוריך הרבים והיכרותך רבת השנים עם המערכת על כל רבדיה, תעשה ותצליח ותמלא באמונה את התפקיד החדש שנטלת על עצמך.

תודה לכולם וחג חרות שמח!


תאריך:  28/03/2018   |   עודכן:  28/03/2018
אסתר חיות
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
במרכזו של כל הליך משפטי עומד אדם
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דוד חרמץ
דוד חרמץ
עדויות של אנשי הוראה, כמו גם הורים לתלמידים במערכת החינוך הממלכתית, מובילות למסקנה: הרוח הפרוגרסיבית העיפה את לימודי מורשת היהדות מתוך אוהלי הלימוד של התלמידים החילונים    אותה רוח ...
איתמר לוין
איתמר לוין
השופט ליאור גלברד שם לב לכל פרט בדיוני חדלות פרעון, גם כאשר יש הסכמות בין הצדדים, ודוחה בקשה חסרת בסיס לקיים דיון בדלתיים סגורות. חבל שהוא אינו מקפיד על עמידה בזמנים וכך נוצר על הב...
חיים רמון
חיים רמון
מתוך כ-120 טילים בליסטיים שאירן ירתה לעבר ישראל כ-8 אחוזים הצליחו לחדור את מערך ההגנה הישראלי    לפחות תשעה טילים בליסטיים פגעו במטרותיהם: בסיס נבטים, בו מוצבות כל טייסות ה-F-35 של ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il