|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
המונופול אבד [צילום: רועי עלימה, פלאש 90]

בכיינים בצהוב

קבוצת הכדורסל מכבי תל אביב הרסה במשך שנים את הענף כולו, ועכשיו יש לה טענות על כך שהקבוצות האחרות מעזות לדרוש תחרות הוגנת אולי כדאי שראשיה יחפשו את הסיבות לכשלונות בתוך הבית, ולא מחוצה לו
09/04/2018  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   תגובות
סימני השאלה
ההודעה של מכבי תל אביב על הקמת שני סגלים - החזק לאירופה והחלש לישראל - מעלה מספר שאלות משמעותיות:

1. האם הדבר מותר מבחינת חוקי הליגה? החוקים מחייבים כל קבוצה לעלות בהרכב החזק ביותר שלה.

2. מה יקרה אם מכבי תעוף מאירופה בשלב מוקדם? האם היא תרשום לקבוצה הישראלית את אותם שחקנים חזקים שלא שיחקו בתחילת העונה?

3. האם מדובר באיום סרק, שמטרתו להרתיע את הקבוצות האחרות מאובדן ההכנסות ממשחקי הבית עם מכבי? האם הם יירתעו, או שמא יבינו שניתן לקיים ליגה טובה גם בלי הצהובים?

4. האם מינהלת הליגה תאפשר את הבלוף של העמדת שתי קבוצות תחת אותו שם? או שמא תפעל לפי המציאות העובדתית - שמדובר בקבוצה חדשה שצריכה להתחיל מליגה ב'?

קצת מספרים. ב-20 העונות האחרונות זכו שש קבוצות באליפות ישראל בכדורסל: מכבי תל אביב 14 פעמים, הפועל ירושלים פעמיים, ויתר התארים התחלקו בין הפועל חולון, הפועל גליל עליון, מכבי חיפה ומכבי ראשון לציון.

באותן 20 עונות היו תשע אלופות ב-NBA, ליגת הכדורסל הטובה ביותר בעולם. סן אנטוניו ולוס אנג'לס לייקרס זכו בחמש אליפויות כל אחת, מיאמי זכתה בשלוש, גולדן סטייט בשתיים, ובאחת - שיקאגו, דטרויט, בוסטון, דאלאס וקליבלנד. נכון לעכשיו, ארבע מתוך האלופות הללו אפילו לא יעפילו השנה לפלייאוף (בוסטון, שיקאגו, הלייקרס ודאלאס).

נחזור לאירופה. בליגה הספרדית, המצטיירת כדו-קרב בין ריאל מדריד לברצלונה, זכו אומנם שתי אלו ברוב האליפויות (שמונה לברצלונה ושש לריאל), אבל עוד ארבע קבוצות היו אלופות (בסקוניה שלוש פעמים; מנארסה, ולנסיה ומלאגה - פעם אחת). איטליה תחרותית עוד יותר: שבע אלופות בשני עשורים, עם חמש אליפויות לסיינה, ארבע לבולוניה, שלוש לבנטון, שתיים למילאנו, ואחת לווארזה, ונציה וסאסרי.

אפילו הליגה הטורקית, בה שולטת פנרבחצ'ה ביד רמה (תשע אליפויות מאז 1997/98) מצליחות קבוצות נוספות לערער את ההגמוניה: ארבע אליפויות לאפס פילזן, שתיים לטופאס, ואחת לבשיקטאש, גלאטסאריי וקרשינאקה. רק ביוון יש מונופול של פנאתינייקוס (15 אליפויות), עם שאריות לאולימפיאקוס (ארבע) ול-AEK (אחת).

התחרות היא לב הספורט

בעצם, לא היינו צריכים את כל המספרים הללו כדי לדעת, שבליבו של הספורט עומדת התחרות. היא זו הדוחפת למאמצים, היא זו המניבה הישגים, היא זו המביאה צופים. ליגת ה-NBA מבינה את זה בצורה הטובה ביותר, ולכן כל המבנה שלה נועד להבטיח מעגליות ולמנוע התבססות של קבוצת-על אחת למשך יותר מכמה שנים.

כולם מבינים את זה - חוץ מראשי מכבי תל אביב בכדורסל. שמעון מזרחי, דייוויד פדרמן וחבריהם בטוחים שהליגה המקומית רשומה על שמם בטאבו, ושכל ניסיון לערער את הדומיננטיות של הקבוצה בצהוב היא כמעט בגידה במדינה. הרי מכבי היא "הקבוצה של המדינה", היא זאת שמביאה לנו כבוד באירופה, היא זאת שבזכותה דגל ישראל מתנופף בגאווה ברחבי היבשת.

למזרחי וחבריו יש לא מעט זכויות וזכיות, שהשיגו בצדק. אכן, מעמדם של המועדון ומנהליו הביאו לכאן את הפיינל פור האירופי, ומנעו את הגליית הקבוצה גם בימים של טרור ומלחמות. כך הם גם הצליחו לקבל מקום של קבע ביורוליג - בלי קשר להישגיה של הקבוצה בליגה הישראלית. אבל כאן בדיוק מתחילות הבעיות.

עם כל הכבוד למכבי, הענף אינו מתחיל ונגמר בה, ואוי לנו אם יתחיל וייגמר בה. במשך שנים רבות הייתה מכבי למעשה מונופול, אשר יכול היה לרכוש כל שחקן ישראלי - אפילו רק כדי לייבש אותו על הספסל, ובלבד שלא ישחק בקבוצה יריבה. הקבוצה נהנתה מכסף ציבורי שזרם לקופתה מרשות השידור, בלי שום בקרה חיצונית. היא הצליחה לקבל ולשמר את ההקלה השערורייתית במס, בה שחקנים זרים משלמים כמחצית משיעור המס של הישראלים - מה שהופך אותם לכדאיים בהרבה והורס את עתידו של הענף בכלל ואת הנבחרות הלאומיות בפרט. ומי שהצליחה "לגנוב" ממכבי את האליפות, נאלצה להסתפק במפעלים אירופיים משניים - בגלל אותו הסכם בלעדיות של הצהובים עם היורוליג.

קברניטי הענף ניסו במשך שנים להכניס אליו יותר תחרותיות, לגרום לכך שהספורט יהיה ספורט ולא מועדון סגור של מועדון אחד, בו התוצאות ידועות מראש. נכון, זה אמר שהיה עליהם להחליש את מכבי - אז מה? המועדון מתגאה בכך שהוא מתנהל כמו עסק; אז יש לי חדשות בשבילו: אם הוא היה גוף עסקי אמיתי, המדינה כבר מזמן הייתה מתערבת ומונעת ממנו לנצל את כוחו בצורה כה דורסנית. לא היה שום סיכוי שמישהו אחר ייכנס לענף בו כולם הם לכל היותר שחקני משנה, ולעיתים רק ניצבים, בהצגה של קבוצה אחת. לכן, הבראת הענף הייתה חייבת להתבסס על כך שלמכבי יהיה יותר קשה לקחת אליפות, שהיא תיאלץ להזיע - ושבסופו של דבר גם לאחרים יהיה סיכוי להניף את הצלחת.

מה עם וויצ'יץ'?

זה בדיוק מה שנעשה בשנים האחרונות, ובהצלחה מרובה. בשלוש השנים האחרונות לא זכתה מכבי באליפות, אשר נדדה לירושלים (פעמיים) ולראשון לציון. פתאום התברר שהליגה יכולה להיות הרבה יותר שוויונית ושהמאבק על האליפות יכול להיות הרבה יותר תחרותי. ראו את המספרים שבהם פחתנו: פתאום הליגה הישראלית הרבה יותר דומה לאחיותיה הבכירות. ואת זה עשו בשתי דרכים עיקריות: החוק הרוסי, המחייב שבכל רגע יהיו על המגרש לפחות שני שחקנים ישראלים, ומעבר מליגה לטורניר פיינל פור או למשחקי גמר.

מכבי טוענת, שהחוק הרוסי פוגע בה בצורה הרסנית, משום שביורוליג היא יכולה לשחק בכלל בלי ישראלים - מה שהיא עושה רוב הזמן, ולו מהסיבה שכזבור הזרים הרבה יותר זולים. במצב הזה, אומרים הצהובים, הם צריכים למעשה שתי קבוצות - וזה מה שיעשו מהשנה הבאה: תהיה קבוצה חזקה ליורוליג וחלשה לישראל. לא בטוח שזה יעבוד מבחינת חוקי הליגה, ויש בזה הרבה פרצות שמכבי תוכל לתמרן ביניהן, אבל לא זה העיקר. הנקודה העיקרית היא האנוכיות והצביעות של "הקבוצה של המדינה": לעזאזל השחקנים הישראלים, לעזאזל הילדים שמתאמנים אצלנו, לעזאזל הליגה, לעזאזל הנבחרת. רק אנחנו חשובים.

תאמרו: זו גישה עסקית לגיטימית; כל עסק חושב על עצמו. אז ראשית, עסק אמיתי יודע שתחרות היא דבר שטוב לו. שנית, מכבי רוצה להיות כמו עסק? בבקשה: שתשלם מיסים מלאים, שתוותר על ההקלות שמאפשרות לה להעסיק בזול עובדים זרים, ושתהיה כפופה לחוקי ההגבלים העסקיים. נראה אותם.

טענה שנייה של מכבי היא נגד שיטת הפיינל פור. על זה נאמר שלושה דברים. 1) מתוך תשע עונות בהן היה פיינל פור, מכבי זכתה בשש אליפויות. 2) אין לצהובים שום בעיה עם השיטה הזאת ביורוליג. 3) לפי איך שמכבי משחקת השנה, בלי פיינל פור לא היה לה שום סיכוי לזכות באליפות.

בסופו של יום, מה שמביא את מזרחי-פדרמן ושות' לירוק בפרצופה של הישראלים והליגה הישראלית, הוא הכשלונות המתמשכים שלהם - גם באירופה וגם בישראל. משום מה, הם לא חושבים שאולי כשם שקיבלו בצדק את הקרדיט על ההצלחה, הם צריכים לשאת באחריות של הכשלונות. משום מה, הם מחליפים מאמנים ושחקנים כמו גרביים - אבל משאירים את ניקולה וויצ'יץ' בתפקיד המנהל המקצועי כבר חמש עונות, בהן זכו באליפות רק פעם אחת. משום מה, הם בטוחים שהכל צריך להסתובב סביב מכבי ושכולם צריכים להתאים את עצמם אליה. משום מה, הם חיים עדיין בשנות ה-70 ולא מבינים שהעולם השתנה. דומה שהם צפויים ליקיצה כואבת.

תאריך:  09/04/2018   |   עודכן:  09/04/2018
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בכיינים בצהוב
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מי ההוזה
9/04/18 19:43
2
סיני
9/04/18 20:07
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בלב העיר עפולה ברחוב ברכאן, נושק לבתי תושבים, נמצא תל עפולה - תל עתיקות ובו כעשר שכבות המעידות על יישוב כמעט רציף בן אלפי שנים של העיר למן התקופה הכלכוליתית המאוחרת ועד לתקופה ימי הביניים. שנים רבות עמד האתר מוזנח ושומם, רק מעטים פקדו אותו, מטיילים שהגיעו לעיר לרוב פסחו עליו ואני מניח שאף רובם אינם יודעים כלל על קיומו. בימים אלה הולכות ונשלמות עבודות פיתוח נרחבות באתר. מי שביקר בו בעבר ויבקר בו כיום לא יכירו. במסגרת עבודות "השיקום" והפיתוח של התל נסלל במתחם התל שביל העולה לפסגת התל. על התל וסביבותיו ניטע גן ציבורי וכל שטח פסגתו רוצף במרצפות ועליו הותקנו ספסלי ישיבה מוצלים. ניתן לומר כי רוב מתחם התל הפך למעשה לגן ציבורי. יש המברכים על השינוי שעבר האתר, ואומרים כי הוא כעת יפה, נגיש לציבור ו"פרקטי" יותר, אחרים טוענים כי כתוצאה מעבודות הפיתוח הנרחבות שבוצעו בו, שתילת גינות ושינוי מראהו וחזותו עד כמעט בלי הכר, איבד האתר ההיסטורי החשוב לא מעט מצביונו המקורי, והשוהים במקום לא מרגישים שהם נמצאים בתוך אתר היסטורי אלא בגן ציבורי עשוי אבן.
08/04/2018  |  אלי אלון  |   כתבות
כיום שיעור אבחון האוטיזם בקרב ילדים ניצב על 1 לכל 100 לידות. במחקרים עכשוויים בארה"ב אף מדברים על 1:68 לידות. מגמת האבחון הגוברת מעלה את רף החששות בליבם של הורים צעירים, בעיקר בשל העובדה כי מדובר בלקות נוירולוגית מולדת שאינה ניתנת לזיהוי בבדיקות ההריון.
08/04/2018  |  גילי יהב  |   כתבות
בגלל שמזג-האוויר מאפשר ימים רבים יותר בחוץ, והימים שמתארכים מאפשרים גם להיות יותר שעות בכל יום בחוץ, זה נפלא כי זה מגביר את רמת הפעילות, אך במקביל, הפעילות עלולה גם ליצור רעב מוגבר שמחייב התארגנות מראש כדי להימנע מליפול למלכודות הקנייה בחוץ, מהן רצוי להתרחק. כדאי לצאת מהבית עם כריכים בריאים, פירות וירקות כמענה לרעב שיתעורר ולהשאיר את החטיפים כפינוק ולעיתים רחוקות.
08/04/2018  |  רותי אבירי  |   כתבות
שחייה היא ללא ספק בריאה לגוף, אך האם כל שחייה היא אכן בריאה? כיצד נבחר את סגנון השחייה הנכון לגב שלנו? מה השוני בין השחייה התחרותית הקלאסית לבין שחייה שאינה תחרותית אלא לצורכי כושר ובריאות? וכיצד שחרור של הגב התחתון והצוואר יגרום לנו ללמוד בקצב מהיר יותר ובסופו של דבר גם למקסם את מהירות השחייה שלנו בהתאם לגוף?
08/04/2018  |  אורי סלע  |   כתבות
כתיבת היסטוריה בכלל וכתיבת תולדות השואה בפרט הן משימות סבוכות. לעיתים ההחלטה הקשה ביותר מונחת לפתחו של ההיסטוריון עוד לפני שהתחיל במחקר עצמו: האם יהיה זה מחקר מקרו או מחקר מיקרו? למשל: האם הוא יתאר את הפלישה לנורמנדי ברמת הדיביזיות והארמיות, או שמא ברמת הפלוגות והגדודים? האם תיאור השואה בלודז' יתמקד ביודנרט ובמפעלים בהם הועסקו היהודים, או יעסוק בגורלן של משפחות?
08/04/2018  |  איתמר לוין  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אין עתה צורך בהתלהטות היצרים, בפאטה-מורגנה כאילו עוד מכה אחת ו"זבנג וגמרנו", והניצחון המוחלט בידינו    יותר מכל יש לישראל אינטרס אסטרטגי לבנות נדבך נוסף לברית ההגנה ההולכת ונרקמת בי...
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
עדנה ויג
עדנה ויג
משוררים רואים בשירה דרך לבטא את הדיוקן העצמי שלהם ואת חלומם    כאן המשורר מבטא זאת כבר מראשיתו כעוּבּר, שגדל להיות משורר
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il