|   15:07:40
דלג
  דן כצנלסון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?

בדנמרק היה אחרת

העם הדני פתח את לבו ואת ביתו בפני היהודים הבורחים מבתיהם בחופזה. לא בגלל שהם היו יהודים, מיעוט נרדף, אלא בגלל שהם היו "אחים בצרה". ה-"אקציה" נכשלה, למרות שגורמי שירותי הביטחון הגרמני בדרגים הביניים והנמוכים פעלו לפי רצון ה-"פיהרר"
09/05/2018  |   דן כצנלסון   |   מאמרים   |   שואה וגבורה   |   תגובות
[צילום: AP]

יהודים הגיעו לדנמרק מאוחר יחסית למדינות אירופיות אחרות. במחצית הראשונה של המאה ה-17 הזמין המלך כריסטיאן ה -4 סוחרים יהודים ממגורשי פורטוגל אשר עד אז התגוררו בהולנד - וזאת על-מנת לקדם את ענייני המסחר בדנמרק. ב-1814, המלך פרדריק ה-6, מושפע מרעיונות הנאורות, העניק ליהודים זכויות אזרחיות נרחבות, כולל חופש עיסוק וחופש התיישבות, וכאשר המלך פרדריק ה-7 ב-1849 חתם על חוקתה הראשונה של האומה הדנית, קבלו היהודים הדניים כראשונים באירופה שוויון מוחלט בזכויות וחובות אזרחיות. בתחילת המאה ה- 20 הגיעו לדנמרק עוד כ-3000 יהודים ממזרח אירופה. בשנת 1940 בעת פלישת גרמניה לדנמרק גרו במדינה 7500-8000 יהודים.

ב-9 באפריל 1940 בשעה 04:15 בבוקר פלשו כוחות גרמניה לדנמרק עם 2 וחצי אוגדות, ספינות מלחמה ו-250 מטוסים. מולם עמדו 14.500 חיילים דניים סדירים. בישיבת קבינט חרום בראשות המלך כריסטיאן ה-10 הוחלט להסכים לאולטימטום גרמני ולהיכנע, 105 דקות בלבד לאחר תחילת המתקפה הגרמנית. מדובר היה ב-"כיבוש בתנאי שלום". השגריר הגרמני בדנמרק, ססיל פון רנתה-פינק, מונה ל-"מיופה-כוח של הרייך", המלך, הממשלה, הפרלמנט, המשטרה, מערכת המשפט, ואפילו הצבא הדני המשיכו לתפקד. בכך זכתה דנמרק למעמד יוצא דופן בין האומות שחיו תחת המגף הגרמני. היה גם קיים הסכם בלתי כתוב שהגרמנים לא יפגעו ביהדות דנמרק - לא פיזית ולא על-ידי חוקים או תקנות מפלים או מגבילים - לעת עתה. בהתאם לא נדרשו יהודים לשאת את הטלאי הצהוב על בגדיהם. בדנמרק הוקמה ממשלת ליכוד לאומי שכללה את 4 המפלגות הגדולות - ונודעה תחת הכינוי "ממשלת שיתוף-הפעולה". הם עשו כל מאמץ לשמור על שלמות האומה הדנית, לחסוך מהציבור את תלאות המלחמה - תוך ויתור לדרישות גרמניות מסוימות. גרמניה זכתה לקבל במשך המלחמה כ-15% מהספקת המזון שלה מדנמרק ועוד פריטים של ציוד צבאי מהתעשיה הדנית.

בתחילה הייתה תגובת העם הדני כלפי הכובש הגרמני מוגבלת לאנחות של מה-אפשר-לעשות. לקראת סוף שנת 1941 החלה להתפרסם עיתונות מחתרתית ובמשך 1942-43 התבצעו על-ידי ארגונים מחתרתיים בתדירות גוברת והולכת מעשי חבלה כנגד מסילות הרכבת ומפעלי התעשיה דניים אשר עבדו למען הגרמנים. בסוף 1942 אירע המשבר הראשון. היטלר כעס על התגברות מעשי החבלה הגוברים והולכים של המחתרת הדנית - ושלח קצין SS בדרגת אלוף, ד"ר וורנר בסט, להיות מיופה כוח במקום הדיפלומט הוותיק המתון שכיהן עד אז. כמוכן נאלץ הפרלמנט הדני למנות לראש ממשלה את אריק סקבניוס, בעבר שר חוץ, שנודע כמדינאי הדוגל במדיניות שיתוף פעולה עם גרמניה. המשבר הגדול אירע בסוף אוגוסט 1943 כאשר הממשלה הדנית סירבה לאולטימטום גרמני שכלל דרישה להקמת בתי משפט של SS והטלת עונש מוות עבור מעשי חבלה. הוכרז משטר חרום צבאי זמני על-ידי הגרמנים, הממשלה הדנית התפטרה, הצבא הדני פורק מנשקו וקציניו נאסרו. בכך נפלה החומה שהגנה על יהודים הדניים ובפקודת היטלר תוכננה "אקציה" לאסור את כל יהודי דנמרק ולהוביל אותם למחנה ריכוז.

ה-"אקציה" תוכננה ללילה בין ה-1 וה-2 באוקטובר 1943 - מוצאי יום ב' של ראש השנה וגם ערב שבת - מועד בו היהודים היו צפויים להיות בבתיהם. לרשות הגרמנים עמד כוח שמנה כ-1500 שוטרים במדים, כ-300 אנשי משטרת הביטחון, מספר משתפי פעולה דניים וחוליית גסטפו מברלין בפיקודו של סגנו של אייכמן, רולף גינתר, שהיה אחראי על ענייני ההובלה מדנמרק למחנות. בינתיים התעוררו אצל וורנר בסט ספקות לגבי כדאיות המבצע. הצלחתו הייתה בוודאות חוסמת כל אפשרות לשיתוף פעולה בין גרמניה לבין האומה והעם בדנמרק, ובסוף שנת 1943 הייתה גרמניה זקוקה יותר מתמיד ליבוא החיוני מדנמרק, בעיקר לגבי חומרי מזון. בדעה אחת עם רוב הפונקציונרים במנהל הגרמני בדנמרק הוחלט להזהיר את היהודים מפני המבצע המתקרב. תפקיד ה"בלדר" נפל על הנספח הגרמני לענייני ימיה, והוא הדליף את המידע לשני פוליטיקאים דניים, האנסן והדטופט, אשר העבירו את האזהרה ליושב-ראש של הקהילה היהודית, קרל הנריקז. בתפילת שחרית של ערב ראש-השנה בבית-כנסת הגדול בקופנהאגן הביא הרב מרכוס מלכיאור את הבשורה המרה לקהילה, והזהיר לבל יימצא יהודי בביתו במועד המיועד ל-"אקציה".

פתגם דני עתיק אומר: אם יש מקום בלב - יש מקום בבית. והעם הדני ככללותו פתח את לבו ואת ביתו בפני הבורחים מבתיהם בחופזה. לא בגלל שהם היו יהודים, מיעוט נרדף, אלא בגלל שהם היו "אחים בצרה". היהודים הוסתרו בדירות פרטיות, בבתי קיץ, בתי חולים, בתי חרושת וכנסיות. במקביל סייעו ליהודים להשיג קשר עם קבוצות מחתרת וגורמים פרטיים שונים אשר ארגנו את העברתם דרך הים לשוודיה, אשר מראש הביעה את הסכמתה לארח אותם. במיוחד בלט חלקם של הקהילייה הרפואית במבצע ההצלה. בבית חולים גדול אחד באזור קופנהאגן אורגנה בריחתם של כ-2000 יהודים.

ה-"אקציה" נכשלה, כפי שקיוו בכירי המנהל הגרמני בדנמרק, למרות שגורמי שירותי הביטחון הגרמני בדרגים הביניים והנמוכים עשו מאמצים לפעול בהתאם לרצון ה-"פיהרר". בסופו של דבר יכולה הייתה "חוליית אייכמן" לדאוג להעברתם של רק 470-480 יהודים למחנה טרזיינשטאט. למבצע היו גם קרבנות בנפש. לפחות 13 יהודים התאבדו, מעל 20 יהודים טבעו בים בדרך לשוודיה, ומספר מצילים דנים אמיצים נפלו מכדורי הגסטפו.

כאן המקום לנסות ולסכם את הסיבות הייחודיות שאפשרו את הצלתם של 95% של יהדות דנמרק:

  • האופי המתון יחסית של המינהל הגרמני בדנמרק.
  • התוכניות הגרמניות הודלפו.
  • מהירות התפשטות השמועה אודות האקציה באוכלוסיית המדינה הקטנה.
  • האינטגרציה של יהודי דנמרק בחברה הדנית.
  • ערכי התרבות של העם הדני עם ערכי המוסר הנעלים ואהבתו את החרות ואת הדמוקרטיה - הדנים סרבו "לעמוד מהצד".
  • אורך קו החוף הדני וקרבת שוודיה לחופי דנמרק.
  • הסכמת שוודיה לקבל את היהודים.

ב-2 בנובמבר 1943 התייצב אדולף אייכמן בקופנהאגן לשם פגישה עם וורנר בסט - מיופה הכוח של גרמניה בדנמרק. הגיוני היה להניח שמדובר במעין "שיחת תוכחה" עקב כישלון ה- "אקציה". אבל למרבית הפלא סוכמו בין שני הפונקציונרים הנאצים מספר נקודות גורליות עבור היהודים הדניים בטרזיינשטאט. בין היתר הבטיח אייכמן שהיהודים לא "יישלחו מזרחה" להשמדה; הם יוכלו לקבל חבילות מקרובים בשוודיה, וייערך ביקור של משלחת הצלב האדום במחנה בעתיד הנראה לעין. אייכמן הבטיח - ואייכמן קיים את הבטחתו. לקראת סוף המלחמה יכלו היהודים הדניים לצאת לחופשי במבצע של הצלב האדום השוודי - פרט ל-52 יהודים שנפטרו במחנה. קיימות תיאוריות אחדות לגבי התנהגותו התמוהה של אייכמן בנושא של היהודים הדניים, אבל את הסיבה האמתית הוא לקח עמו לגרדום.

אי-אפשר לסכם כתבה זו מבלי להזכיר את התנהגותו האצילה של מלך דנמרק, כריסטיאן ה- 10, אשר מאוד דאג לגורלם של היהודים. המיתוס אודות הטלאי הצהוב שהמלך כאילו ענד - לא היה ולא נברא. לעומת זאת, ברגע של משבר ממון עבור מבצע הצלת היהודים, תרם המלך כסף מכיסו על-מנת להציל את נתיניו אשר בצרה - ללא קשר להיותם יהודים - הם היו עבורו אזרחים דניים ככל אזרח אחר. עובדה זו פורסמה רק לאחרונה במסגרת מחקר שערך מחבר כתבה זו.

ואחרון, אחרון חביב. בליל ה- 8 באוקטובר 1943 עמד על סיפון ספינת דייגים בנמל הצפוני של קופנהאגן ילד יהודי בן שנתיים, בוכה ורועד מקור ומפחד. בזכות דנים טובים ואמיצים הוא והוריו הגיעו באותו לילה לשוודיה. לכשיגדל יקדיש הרבה מזמנו ומרצו לחקור את מורשת הצלת יהודי דנמרק.

הילד הזה הוא הכותב שורות אלו.

תאריך:  09/05/2018   |   עודכן:  11/05/2018
דן כצנלסון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בדנמרק היה אחרת
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שמ
9/05/18 19:18
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  שואה וגבורה
״מחנות ההשמדה (המוות) הפולניים״. כותרת זו הופיעה כשלוש מאות פעמים בשנה האחרונה, כך לפי הקונסול הכללי הפולני בלוס אנג׳לס, ירוזלו וושינקי. מסתבר שמישהו טרח ודאג לספור את כל אותן הפעמים.
30/04/2018  |  ארי בוסל   |   מאמרים
כאשר אתם מתפעלים מן העברית המצוחצחת של קרייני החדשות שלנו, דעו שגדולים הסיכויים, שהם עברו תחת ידיה וביקורתה של יועצת הלשון המיתולוגית של קול ישראל בתל אביב, ד"ר צפורה שפירא. יותר מ-24 שנים שימשה שפירא יועצת הלשון של קול ישראל בתל אביב. רבים מקרייני החדשות שלנו, השדרים והכתבים ברדיו ובטלוויזיה, עברו תחת ידיה וביקורתה הקפדנית, ולא פעם היא כונתה בתקשורת (במובן החיובי) "אימת הקריינים והשדרים". השדר המיתולוגי מייק הולר סיפר על מקרה בו שידר בשידור חי מאחד מבתי הכלא בארץ, והיה צריך לדווח על 13 אסירים. "לא ידעתי מה לומר באותו רגע שלושה עשר או שלוש עשרה, פחדתי מציפורה אז אמרתי עשרים אסירים...", סיפר הולר.
24/04/2018  |  אלי אלון  |   כתבות
בשבוע שעבר התפרסם בארה"ב סקר, שתוצאותיו חמקו מעיני התקשורת הישראלית: 41% מהאמריקנים ו-66% מבני דור ה-Y אינם יודעים מה זה אושוויץ. הדלי פרימן, אמריקנית המתגוררת בלונדון ובעלת טור בגארדיאן, ראתה את הממצאים ביום בו ביקרה באושוויץ עם אביה; סבתה הצליחה להימלט לארה"ב, אך רוב משפחתה נרצחה בשואה.
23/04/2018  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
אחת השאלות הבוערות ביותר, בעקבות השואה, הנה איפה היה אלוהים, ולמה התיר לעול̤ל זאת לעמו?
כאלף גרמנים השתתפו בסוף השבוע בפסטיבל רוק בעיר אוסטריץ, סמוך לגבול פולין. הפסטיבל ציין את יום הולדתו של הצורר הנאצי, אדולף היטלר. במקום נמכרו חולצות עם סיסמאות כגון: "אני אוהב את היטלר" והונפו שלטים נגד הכנסת פליטים זרים למדינה. הסיסמה המרכזית של הפסטיבל הייתה: "גני ילדים במקום מחנות לזרים". משטרת גרמניה מסרה כי נעצר נאו נאצי אחד שהצדיע במועל יד
21/04/2018  |  עומר כרמון  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
מה בעומק ליבו חשב חסן נסראללה על נותן לחמו חמינאי? ומה חשב יחיא סנוואר, שכה רצה לגרור את אירן למלחמה, והנה ההר הוליד עכבר?
אלון קוחלני
אלון קוחלני
חוק חדש של ה-EU יחייב קציני הציות בחברות העושות שימוש ב-AI ולנהל סיכוני ציות העולים מרגולציה זו (The Artificial Intelligence Act)
יוסף אליעז
יוסף אליעז
ביבי הבליג על כל הפגיעות בישראל, בחייליה ובאזרחיה    למרות דרישות שר הביטחון וצה"ל לקבוע יעדים ברורים מעבר להצהרות ריקות מתוכן, להחליט סוף-סוף מה הן מטרות המלחמה ולקבוע מתווה ליום ש...
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
במלחמה הזו נפגש העם מחדש עם אמונתו, עם אלוקיו, עם שורשיו, עם ההיסטוריה עתיקת היומין, עם מימיו הצלולים של המעיין ממנו שאבו אבותינו ואימהותינו, עם היותו יהודי
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
לטובתם חובה לסיים את המלחמה בעזה    למרבה הכאב, סופה של המלחמה אינו נראה באופק ודעת הקהל במרבית המדינות מתמקדת היום בלחץ הדוק ובגינוי מדינת ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il