|   15:07:40
דלג
  חנינא פורת  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

בן גוריון נגד ויצמן בשאלת ההשכלה הגבוהה העתידית

בן גוריון חלם: "ייסוד אוקספורד עברי בנגב בדמותה של יבנה" ויצמן חלם: "ייסוד אוקספורד ארץ-ישראלית ברחובות" פרופ' צחור ז"ל על היבטים בחזון בן-גוריון להשכלה גבוהה בנגב
28/05/2018  |   חנינא פורת   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
השכלה לנגב [צילום: מאור קינסבורסקי/פלאש 90]


פתיח

לאחרונה אני עוקב אחר ירידת קרנם של מדעי הרוח (ואף של החברה) באוניברסיטת בן-גוריון בנגב. יצא לי אף לשמוע ביקורת נוקבת של סטודנטים לתואר ראשון המסרבים להשלים עם המשפט "באוניברסיטה מחקרית ההוראה אינה גורם מכריע". נזכרתי שבראשית שנות התשעים של המאה הקודמת, בעת שהתחולל מאבק על הלגיטימיות של המכללות החדשות בנגב בנוסף לאוניברסיטה הקיימת, היה הטיעון המרכזי - החזרת הכבוד "להוראת הידע" ולא רק "לייצורו".

נזכרתי בפרופ' זאב צחור ז"ל שהוביל במידה רבה עימות זה והגיע להישגים מדהימים במכללת ספיר בתחום זה. הגורל הפגיש אותי עם זאב צחור לאורך מספר תחנות בחיי ולכן סברתי שאוכל בעקבות ספריו ורשימותיו להציג את הדילמות העיקריות שליוו את הקמת מכללת ספיר בנגב. תחילה נפגשנו בשיעורי היסטוריה לתואר ראשון "בחנויות" ובבית היאס בראשית שנות השבעים ושתינו בצמא את סיפוריו כמזכירו של בן-גוריון. בשובי משליחות ארוכה מלונדון, ביקשתי להשלים את לימודי לתואר הראשון וצחור לא התעצל, הגיע לשיחת הקיבוץ ושכנע את החברים בחשיבות הצעד. בתואר השני, התרכזתי בשאלת מעמדן החוקי של קרקעות הנגב וקיימנו "שיחות מנזה" רבות בעניין. ובתואר השלישי שעשיתי בירושלים, היו הוא ופרופ' רות קרק למנחי בדוקטורט.

לא פעם אף נפגשנו בהפגנות "שלום עכשיו" ובערבי שירה בקיבוץ דביר. לא מעט קשיים העיבו על סיום התואר השלישי שלי בשל התחייבות להוראה ולעבודה בקיבוץ וצחור העמיד את עצמו כמסייע לבקשות וכמתווך אקדמי. משום כך, ננסה בהמשך לבחון, באמצעות סיפור חייו של צחור וכתביו, את שאלת הקמת המכללות בכלל ומכללת ספיר בנגב בפרט, ואת יחסיה בראשית דרכה עם האוניברסיטה בבאר-שבע.

תחנות בחייו
ז'בוטינסקי. על שמו

שלום עכשיו
במילואים השתתף בארבע מלחמות כמפקד פלוגה: ששת הימים, ההתשה, יום כיפור ומלחמת לבנון הראשונה. היה ממייסדי תנועת "שלום עכשיו" וחבר ב'פורום על' של התנועה.

ב-1969 עבר למדרשת שדה בוקר והיה למזכירו של בן-גוריון עיקר תפקידו היה סיוע לבן-גוריון בכתיבת סדרת הספרים 'זיכרונות'
▪ ▪ ▪

צחור נולד וגדל בנתניה. הוריו היו חניכי בית"ר, חברי אצ"ל. שמו ניתן לו על שם זאב ז'בוטינסקי. בהיותו בן 14 עזב את הבית והצטרף כילד חוץ לקיבוץ "רמת הכובש" וב-1960 התקבל לחברות. הוא התגייס לנח"ל ויצא לקורס קציני חי"ר ואחר כך פיקד על מחלקה של חיילים בעלי רקע קשה שגויסה לנח"ל. בתום השירות חזר לקיבוץ והיה לרכז ענף המטע.

ב-1969 עבר למדרשת שדה בוקר והיה למזכירו של בן-גוריון. עיקר תפקידו היה סיוע לבן-גוריון בכתיבת סדרת הספרים 'זיכרונות'. מאותה תקופה זכר את שקידתו של בן-גוריון על כתיבת הזיכרונות תוך הסתייעות בצחור, מלקט המסמכים והפתקים.

הדמות שפגש צחור, איש גדול המגויס כל שעה ביום לתקומת העם, ללא חיים פרטיים וללא "סמאל טוק" וללא קשר לצעירים ולרעיונות חדשים שצמחו אז בעם - להיותו לאחר מכן, בעת ששימש כ-17 שנה נשיא מכללת ספיר, נשיא ללא חיים פרטיים המגיע למכללה בבוקר לפני התלמידים ועוזבה בערב, לאחר עזוב אחרון התלמידים.

בשנים 1971-1973 למד במחלקה להיסטוריה באוניברסיטת בן-גוריון (אז אוניברסיטת הנגב). את התואר השני והדוקטורט עשה באוניברסיטה העברית בירושלים. את עבודת הדוקטור עשה בהדרכת פרופ' שמואל אטינגר בנושא "ההסתדרות - תקופת העיצוב".

במילואים השתתף בארבע מלחמות כמפקד פלוגה: ששת הימים, ההתשה, יום כיפור ומלחמת לבנון הראשונה. היה ממייסדי תנועת "שלום עכשיו" וחבר ב'פורום על' של התנועה. לסגל האקדמי של אוניברסיטת בן-גוריון הצטרף כאשר למד לתואר הראשון ב-1972 והתקדם מאסיסטנט ועד לפרופסור מן המניין. ב-1984-1986 היה ראש המחלקה להיסטוריה באוניברסיטה.

ב-1993 התבקש על-ידי המועצה להשכלה גבוהה להפוך את 'מכללת הנגב' שהייתה שלוחה של אוניברסיטת בן-גוריון למכללה עצמאית. הוא ייסד בה את המכללה האקדמית ספיר והיה לנשיא המכללה למן הקמתה ועד לפרישתו לגמלאות ב-2010. צחור, בעל ההשקפה של קשר הכרחי בין הקהילה לאוניברסיטה, יזם חוג של פרופסורים שלימדו יום בשבוע בבית ספר-תיכון בנגב. כך למשל, בבית הספר התיכון "מעלה הבשור" הוא לימד 16 שנים. צחור היה חבר 'ועדת המקצוע' של משרד החינוך להיסטוריה ולימודי ארץ ישראל וחיבר חוברות לימוד רבות לבתי הספר.

מחקריו התרכזו בלאומיות המודרנית, תולדות הציונות, המאבק להקמת מדינת ישראל, דרכי הצמיחה למנהיגות ועיצוב הזיכרון. ספרו "עיצוב הישראליות" מתמקד בהבניית הזיכרון הישראלי. "כשז'בוטינסקי וטרוצקי נפגשו", ספרו מ-2012, הוא שילוב של מחקר היסטורי ודמיון ספרותי ונכתב כרומן. האוטוביוגרפיה שלו, "היינו התקומה", שהופיעה ב-2015, חותרת להבנת בני דורו. זאב צחור נפטר ב-23 בינואר 2017 ונטמן בבית הקברות בקיבוץ רמת הכובש.

בסיוע החכמה והמדע
[צילום: כהן פריץ/לע"מ]

מקורות יצירה
"תחשבוני למשוגע אך אני חולם על מעין אוקספורד עברי בנגב. מעין יבנה עברית מודרנית. בעיית דורנו, הנה מזיגה גמורה של עבודה ומדע... אינני רוצה שנגיע להעתק של אוקספורד אלא שיהיה זה מקורות יצירה רוחני, החל מגן-הילדים ועד המחקר המדעי... הדבר ימשך מספר שנים. יש לנו זמן. נחכה לגדולות ולא נרתע מקטנות. הקטן הזה - גדול יהיה".

בניגוד לחיים ויצמן שביקש לראות במכון שהוקם ברחובות אוקספורד ארצישראלי השיב לו בן-גוריון "באוקספורד עברי" שהוא אמור היה לשלב את ערכי יבנה כלומר שילוב של מדע ורוח
▪ ▪ ▪

למדע ולהשכלה היה תמיד מקום חשוב במחשבה הציונית ורעיונות אלה התנקזו בדמותו של בן-גוריון אשר ביקש להוליך את חכמת המעשה וחוכמת המחשבה, לספר, לשטחים הריקים ולנגב.

בכמה נקודות זמן ניתן לראות את שאיפת הציונות ואת האירגונים שקדמו לה, לייסד יישובים בספר (ראש פינה, יסוד המעלה), לבסס את "האלטנוילנד" על יסודות חדשים של הקדמה והמדע כפי שהציע הרצל ולהשתמש בהישגי המדע, החקלאות המודרנית ושיטות של עיבוד הפקת מים ומחצבים בפריסה הגאוגרפית הרחבה בה האמינה הציונות: "מני דן ועד באר-שבע" או על-פי גירסת בן-גוריון - מרוחמה בנגב ועד מטולה בגליל.

באוקטובר 1963 אמר בן-גוריון בטקס הנחת אבן הפינה "למדרשת שדה בוקר": "תחשבוני למשוגע אך אני חולם על מעין אוקספורד עברי בנגב. מעין יבנה עברית מודרנית. בעיית דורנו, הנה מזיגה גמורה של עבודה ומדע... אינני רוצה שנגיע להעתק של אוקספורד אלא שיהיה זה מקורות יצירה רוחני, החל מגן-הילדים ועד המחקר המדעי... הדבר ימשך מספר שנים. יש לנו זמן. נחכה לגדולות ולא נרתע מקטנות. הקטן הזה - גדול יהיה".

בניגוד לחיים ויצמן שביקש לראות במכון שהוקם ברחובות אוקספורד ארצישראלי השיב לו בן-גוריון "באוקספורד עברי" שהוא אמור היה לשלב את ערכי יבנה כלומר שילוב של מדע ורוח. הנגב העסיק את ראשי היישוב ובמיוחד את בן-גוריון וחבריו מאז ששירתו בגדודים העבריים בצבא הבריטי.

יצחק בן-צבי כינה את מדבר סיני והנגב "ארץ עתידות" והציע להקים במזרח הנגב "אינדוסטרציה" (תיעוש) ובמערב הנגב, להקים חקלאות מודרנית. כך גם כתבו ברל כצנלסון, יצחק טבנקין, לוי אשכול, דוד רמז, אליהו גולומב ואחרים על הנגב כגולת הכותרת של שיבת היהודים למולדתם.

בן-גוריון ביקש אישית להשתייך "לעם סגולה" המהווה אור לגויים ולכן עבר להתגורר בשנת 1953 בשדה בוקר. צחור הסביר בספרו היינו התקומה שמלבד הדוגמה האישית שרצה בן-גוריון לתת לעם באשר לחשיבות החלוציות בנגב הייתה זו ירידה לצורך חשבון נפש אישי - האם לאחר שפירק את הפלמ"ח, פירק את זרפ העובדים בחינוך, הקים ממשלה בקואליציה עם הדתיים והפחית מאוד מחשיבות ההסתדרות - עדיין זו המדינה עליה חלמו הוא וחבריו. כעשר שנים לאחר מכן, קמה המדרשה ולאחר עוד עשר שנים אוניברסיטה שנקראה בסופו של דבר על שמו.

לאוניברסיטה בנגב - ערך ייחודי
היעד עצמו [צילום: הדס פרוש/פלאש 90]

יתכן ורעיונו של בן-גוריון להשתית את אוניברסיטת המדבר על ארבעה קמפוסים - היה ראשיתו של רעיון הקמת המכללה בספיר
▪ ▪ ▪

בן-גוריון ראה באוניברסיטה המוקמת בנגב לא עוד אוניברסיטת מחקר הבאה לשרת את הידע האנושי להרחיבו ולהקנותו לתלמידים אלא מוסד בעל ערך מוסף. הערך המוסף היה מבחינתו שליחות מקומית. מיקומה במדבר אינו מקרי. היא לא נועדה לעבות התיישבות במדבר אלא, המדבר, שהאוניברסיטה ממוקמת בו - הוא היעד עצמו.

בן גוריון קבע במספר הזדמנויות שיש להשתיתה על ארבעה קמפוסים: האחד, ליד הקריה הגרעינית בדימונה שם יעסקו במדעי הטבע, הפיסיקה והמתמטיקה כימיה והנדסה. השני, יקום בבאר-שבע ויתבסס על מדעי החברה והרפואה והקמפוס השלישי יקום במדרשת שדה-בוקר שיתמקד במדעי הרוח והחינוך והקמפוס הרביעי יקום במערב הנגב ויתבסס על מחקר ולימודי החקלאות.

יתכן שרעיונו של בן-גוריון להשתית את אוניברסיטת המדבר על ארבעה קמפוסים - היה ראשיתו של רעיון הקמת המכללה בספיר. בסופו של דבר קיבל בן-גוריון את עמדת ראש העיר של באר-שבע לשעבר דוד טוביהו כי יש לאחד כל הקמפוסים בבאר-שבע בתנאי שתישאר רוחו המיוחדת - רוח המדבר והנגב.

השלמה או תחרות?
גם בדימונה [צילום: משה שי/פלאש 90]

בשנות השמונים והתשעים התגבשו מספר אזורים שביקשו להקים בתחומם מכללות כמו למשל עין יהב
▪ ▪ ▪

על אף שהתחרות בין האוניברסיטאות על כל תלמיד החריפה, עמדה אוניברסיטת בן-גוריון בתוקף על עמדתה בדבר חשיבות הקמת המכללה הדרומית, ספיר. הבעיות שבלטו בתחילה היו קשורות במידת הפיקוח של האוניברסיטה על הסטודנט הלומד בשלוח הקטנה מבחינה כספית, רמה אקדמאית והקפדה על כללי האקדמיה בכל הנוגע לשיעורים ולעבודות.

האוניברסיטה ראתה כתנאי של סיום התואר (שנה שלישית) ייעשה באוניברסיטה ובכך "יוגבר הפיקוח" על הסטודנט לתואר הראשון. עובדה היא שאוניברסיטאות ירושלים ותל אביב לא הקימו שלוחות ומכללות נספחות.

בשנות השמונים והתשעים התגבשו מספר אזורים שביקשו להקים בתחומם מכללות כמו למשל עין יהב; הקיבוץ הדתי ביקש להקים מרכז בעין-צורים; וכן פניות מדימונה ומערי פיתוח אחרים אך בסופו של דבר התגבשו שלושה מרכזים: באילת, שם נספחה המכלל לאוניברסיטת בן-גוריון; מכללת אחווה ומכללת הנגב שעל יסודותיה קמה יותר מאוחר מכללת ספיר. בשנת 1963 הועברו צריפי בית הספר למבוגרים למועצה האזורית שער הנגב ואז החלו הקשרים האקדמאיים עם אוניברסיטת הנגב.

בשנת 1995 נפרדה המכללה מאוניברסיטת בן-גוריון והוחל בהקמת מכללה עצמאית. בשנת 1998 הפכה "ספיר" לישות עצמאית מבחינה תקציבית ואקדמית ומעמדה התחזק בקרב מכללות הדרום. עם זאת, טען צחור בתוקף שהעובדה שהאוניברסיטה תמכה במכללות "מתחרות" (מבחינת תקציב, מספר סטודנטים, מעמד במועצה להשכלה גבוהה) היא הכרח בל יגונה והוא תוצאה של תודעת השליחות הייחודית של אוניברסיטת בן-גוריון.

תחושת "השליחות"
[צילום: אורי לנץ/פלאש 90]

שרת החינוך שולמית אלוני בחרה בספיר כמתאימה למכללה אזורית היא קיבלה גיבוי להחלטתה מיצחק רבין שהעדיף את הפריפריה על המרכז
▪ ▪ ▪

האוניברסיטה הוכיחה כי "השליחות" אינה רק מס שפתיים אלא הפכה לדרך התנהלות מקובלת. כך למשל אפשרה האוניברסיטה (ואף עודדה) את המורים ומנהלי בית הספר, מבוגרים ובעלי משפחות, ללמוד בלוח זמנים המתאים לעבודתם ולקבל תואר אקדמי תוך שיפור יכולתם המקצועית.

אוניברסיטת בן-גוריון אף התאימה מערך לימודים עבור מבוגרים (בקיבוצים ובמושבים) שדחו בזמנו את לימודיהם האקדמאיים עקב אסון השואה או מלחמת השחרור ועתה, התפנו לחזור לספסל הלימודים. צחור זכר את לימודי קובה וילן ז"ל (מפקדה האגדי של נגבה) בן ה-86 שסיים תואר שני ויוסף שמיר ז"ל (איש קיבוץ רוחמה וחוקר הסוציאליזם האירופי) כבולטים בתוכניות אלו.

מכאן שחשיבותה של האוניברסיטה הייתה בתמיכה במכללות, בתודעה הקהילתית שלה, בתפקידה בטיפוח התרבות והחברה בנגב וכמובן בבניית תשתית מקצועית בתחומי החינוך, התרבות והכלכלה. עד שנת 1993 היו במכללה שקמה על שלוחת הנגב של אוניברסיטת בן-גוריון - 300 סטודנטים בלבד.

שרת החינוך שולמית אלוני בחרה בספיר כמתאימה למכללה אזורית. היא קיבלה גיבוי להחלטתה מיצחק רבין שהעדיף את הפריפריה על המרכז. מהר מאוד קמו מכללות נוספות בארץ ומספרן הגיע ל-21. בשנת 2009 כבר למדו במכללה כ 5,000 סטודנטים שהחלו בגיבוש "רוח ספיר". משמעות רוח ספיר הייתה - לימודים בכל תנאי כולל איומי קסמים; יחסים בלתי פורמליים בין סטודנטים למרצים, הוראה משמעותית בכיתות ולא כדי יצאת חובה וגאווה לוקל-פטריוטית.

מה בין אוניברסיטה למכללה?
[צילום: ת'יבולט קאמוס/AP]

דגש המיוחד הניתן במכללה לדרכי הנחלת הידע בהשוואה לאוניברסיטה שם המחקר, כלומר יצירת הידע עומד במקום הראשון
▪ ▪ ▪

צחור מצא צורך להגן על המכללה בפני אלה שראו בה "אוניברסיטה נחותה". טענו כנגדה שהיא מבקשת להיות בעתיד, אוניברסיטה ולכן אין בה מהייחוד. כנגד גישה זו הסביר צחור כי השוני בין המכללה לאוניברסיטה הוא בדגש המיוחד הניתן במכללה לדרכי הנחלת הידע בהשוואה לאוניברסיטה שם המחקר, כלומר יצירת הידע עומד במקום הראשון.

צחור קשר זאת עם העובדה שהתלמידים המגיעים למכללה באים מרקעים ורבדים שונים המבקשים בדרך משלהם לקנות ידע. עוד הבדל בולט - יציאתה של המכללה אל מחוץ לגדרותיה וקיום פעילות בתוך הקהילה הסובבת בתחומי חינוך, תרבות והעשרה בהשוואה לאוניברסיטה, המחויבת לליבת הלימודים הקלאסיים הנובעים מהדיון האקדמי ומהמורשת האוניברסאלית.

המכללות שיכללו את הנגישות של שכבות רבות להשכלה האקדמית ובכך חשפה אותם לידע ולהמשך הלימוד האקדמי בעתיד ובאותו זמן הקלו על האוניברסיטה שהתפנתה לליטוש הלימודים המתקדמים ולתלמידי המחקר. כך התקיים תהליך בו המכללות שמו דגש על לימודים יישומיים בהתאם לצרכי הקהילה הסובבת ואילו האוניברסיטה, שציפו ממנה להפנות את המוקד לצרכי הנגב המתפתח, שבה ומתמקדת בתפקיד הקלאסי-מחקרי שלה. אופן זה הבדלים בדגשי המחקר גרם לחילופי אנשי סגל וזרימה הדדית בין שני המוקדים.

אילתורים אקדמאיים
משימתם של המכללה והאוניברסיטה היא להגדיל את מספר הסטודנטים הבאים בצל קורתם
▪ ▪ ▪

ההחלטה הראשונה שהתקבלה בספיר בשנת 1996, שנה בה החלה לפעול כמכללה עצמאית הייתה – תאום 14 המחלקות שבמכללה לחומר הלימוד, רמתו ודרישותיו כפי הקיים באוניברסיטה. כלומר שאיפה לחסות אקדמית של האוניברסיטה בבאר-שבע והכנסת שינויים וחידושים רק תוך תיאום עמה.

פתיחות המכללה לצרכי הקהילה הוביל לתוכנית מהפכנית עבור סטודנטים עולי רוסיה במחלקה שכונתה "הנדסה שנה א". עיקרה - מקסימום התחשבות בקשיי השפה והמנטליות בהם נפגש הסטודנט העולה החדש. בהמשך נפנתה המכללה להתמודד עם מגזר הסטודנטים שלא עמד בתנאי הסף של האוניברסיטה ולכן נאלץ ללמוד שנה א' במכללה ולהמשיך לתואר מהנדס בשנים הבאות באוניברסיטה. התוכנית הצליחה מאוד והעמידה כ-1,700 סטודנטים כמהנדסים בדרך זו.

משימתם של המכללה והאוניברסיטה היא להגדיל את מספר הסטודנטים הבאים בצל קורתם. מתוך כ-300 אלף סטודנטים (בשנת 2014) רק כ-12 אחוז לומדים בנגב ובכך הם מדגישים כי חזונו של בן-גוריון בדבר מרכזיות הנגב והחובה ליישבו – עדיין רחוק מהגשמתו.

בשנת 2010 נפתח בספיר, תודות למאמציו הבלתי נלאים של צחור (ועל כך הייתה גאוותו), בית ספר למשפטים המעניק תואר ראשון בתחום זה (LLB). גובש מסלול ייחודי המרחיב את הידע התאורטי אך ליד זאת מכין את התלמיד לתעסוקה בתחום. כיום לומדים במכללה קרוב ל-9,000 סטודנטים והם מהווים חלק נכבד ממספר הסטודנטים בדרום.

בשבט הביקורת
מל"ג. ויתרו

מל"ג נכנעה לפוליטיקאים ולבעלי ההון שביקשו באמצעות המכללות לקדם אג'נדה משלהם
▪ ▪ ▪

בספרו "היינו כחולמים" תיאר צחור בפרוטרוט את "האני מאמין שלו" לגבי המכללה ותפקיד המכללות בכלל במדינה. בביקורתו טען כי קיימים מספר גורמים שהביאו "לזילות" התואר במכללה. ראשית, הגופים האחראיים הממשלה, משרד החינוך, המל"ג ועוד ויתרו על תכנון רציונאלי של מספר המכללות הנדרש בישראל ועל מיקומם הגאוגרפי.

כך נוצר מצב בו יש כיום (שנת 2015) 64 מכללות והיד עדיין נטויה. בנוסף טען צחור כי המל"ג נכנעה לפוליטיקאים ולבעלי ההון שביקשו באמצעות המכללות לקדם אג'נדה משלהם. נוצרה תחרות בלתי מרוסנת בין המכללות ומצב זה גרם לכרסום נמשך ברמת הלימודים וברמת מסיימי התואר הראשון והשני.

הטיעון של המכללות ומיטיביהן כי צריך לאפשר להן להעניק תואר שני היא מטעה ומוטעה. התואר השני אינו המשך טבעי לתואר הראשון (כפי שניסו הללו להסביר) אלא הוא בעיקרו "מחקרי" וצריך להיעשות באוניברסיטה. יתר על כן הזהיר צחור, קיימת סכנה שהממשלה תאשר למכללות להעניק תואר דוקטור ובכך תפגע במוניטין של תואר הדוקטור בישראל.

שורות סיום

דומה כי עמידתו האיתנה של זאב צחור בדיונים על עתיד המכללות בארץ והתעקשותו על "רוח ספיר" שהוא היה בין מעצביה הוכיחה כי על-אף קיומן של שבעה אוניברסיטאות מחקריות בערים הגדולות יש בהחלט מקום למכללות אזוריות המאפשרות לסטודנטים בפריפריה להתחיל את צעדיהם באקדמיה, לרכוש השכלה ומקצוע עתידי ולהוות מרכז לתנועה ציבורית-חברתית הפועלת בקרב הקהילה הסובבת, המנמיכה את המחיצות בין התושבים ומחברת אותם מחדש על בסיס "השכלה אנושית" הנדרשת היום מכל צעיר בישראל שסיים שירותו הצבאי ומתחיל לבנות את חייו בארץ. וכל זאת ללא תחרות אל בהשלמה למסלולי האוניברסיטאות המחקריות. יתר על כן, כל שעובר הזמן, מסתבר והולך כי קצת ממנהיגותו של צחור וקצת מדבקותו "בשליחות" הינן פרי המפגש המקרי אך הפורה בשנים בהן כיהן כמזכירו של בן-גוריון שכתב אז את זיכרונותיו בשדה בוקר.

מקורות

בשן טל, איפה הדרך, מעריב, דצמבר 2015.

חרמש ש', מחולל הניסים במדבר, אתר קיבוץ, מרשתת 25 בינואר 2017.

צחור ז, ראה רשימת ספריו למעלה.

צחור ז', האוניברסיטה "אם ואחות" למכללות הדרום, מדע ורוח בנגב (עורכים י' גרדוס וי' נבו), באר-שבע, תשע"ד.

תגיות וערכים במרשתת.
תאריך:  28/05/2018   |   עודכן:  28/05/2018
חנינא פורת
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בן גוריון נגד ויצמן בשאלת ההשכלה הגבוהה העתידית
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שירתה של נילי דגן בספרה החדש "עד שאלמד לעוף", שראה אור בהוצאת פרדס בסדרת "כתוב" בעריכת אמיר אור, זורמת באפיקי האמיתות, וכתיבתה אינה מתיימרת לומר דברים בעלמא. המשוררת משתפת בשירתה את הקורא בשבבי מחשבות הפוקדות אותה ביומיום ומתעדת אותן בשפת השירה שבה יש סיבה ותוצאה על דרך החיוב.
אודסה שלי. מסע בעקבות הנפש החולמת.
22/05/2018  |  לאה טרן  |   יומני בלוגרים
לפני למעלה מ-10 שנים שופץ בית הדואר הראשי בעיר עפולה הממוקם ברחוב הרב לוין 18 פינת רחוב שרת. עם שיפוצו נבנתה, בהשקעה של אלפי שקלים, לאורך צדו המערבי של בית הדואר, בסמוך לתיבות הדואר, אדנית בטון ארוכה באורך של כ-15 מטרים ובעומק של כמטר (ראו צילום) במטרה לשתול בה פרחים, עציצים וליפות ולירק את הסביבה.
22/05/2018  |  אלי אלון  |   יומני בלוגרים
במטבח במשרדנו נשבר בקבוק משקה חריף, והריח הטוב התפשט ברחבי המשרד כולו. צחקתי לתומי ואמרתי "בד"כ רוחצים את הרצפות במים, ואילו אצלנו רק במשקאות משובחים"!
22/05/2018  |  ארי בוסל  |   יומני בלוגרים
"מטרופולין הנגב העתידי" - זקוק לתיאטרון משלו מבנה ייעודי לא היה בנמצא, אנשי רוח ומחזאים לא חיו בעיר וייצרו בה ורבים שאלו עקב כך, מה תהיה תרומתו המעשית של הקמת תיאטרון מקצועי/מסחרי בבאר-שבע לחיי העיר ולנגב
21/05/2018  |  חנינא פורת  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יורם אטינגר
יורם אטינגר
הפקת לקחי 7 באוקטובר מחייבת להימנע ממדיניות של תגובה, הכלה ומתקפות נקודתיות, ולנקוט במלחמת-מנע ומתקפות מערכתיות ולא רק נקודתיות
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il