|   15:07:40
דלג
  אסתר חיות  
שופטת, נשיאה בית המשפט העליון
בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
פעילויות חווייתיות עם המשפחה בתקופת החגים
קבוצת ירדן
הבית נשרף? זה מה שמגיע לכם מהביטוח

יחסי מערכת בתי המשפט ולשכת עו"ד

נאום נשיאת בית המשפט העליון בכינוס לשכת עורכי הדין באילת [י"ד בסיון תשע"ח, 28.05.2018]
28/05/2018  |   אסתר חיות   |   נאומים   |   כנס לשכת עורכי הדין (2018)   |   תגובות
אסתר חיות [צילום: שלומי אמסלם/פלאש 90]

קציני בית המשפט
לעורכי הדין שמשמשים כ"קציני בית המשפט" ואמורים לסייע לבית המשפט בעשיית משפט, תוך שמירה על הגינות, על כבוד המקצוע ועל יחס של כבוד לבית המשפט והכל, לצד החובה המוטלת עליהם לייצג את לקוחותיהם בנאמנות, במסירות וללא מורא. ומנגד, מחויבים גם אנו השופטים בהתנהלות מכבדת, הוגנת וראויה כלפי המתדיינים וכלפי עורכי הדין

אני שמחה ונרגשת מאוד להשתתף בכנס השנתי של לשכת עורכי הדין באילת. אני נוהגת להשתתף בכנס הזה לאורך כל השנים מתוך הכרה בחשיבות הרבה הטמונה במפגש ובדיאלוג המקצועי המתקיימים במסגרתו בין השופטים לעורכי הדין. אני עוד זוכרת את הכנס הראשון שהושק לפני כ-18 שנים, הייתי אז שופטת של בית המשפט המחוזי בתל אביב. השנה אני נרגשת במיוחד משום שלראשונה אני נוטלת בו חלק כנשיאת בית המשפט העליון.

אכן, הכנס השנתי הוא גולת הכותרת של האירועים המקצועיים שמקיימת הלשכה לאורך כל השנה בתחומים שונים של המשפט. הוא משמש אכסניה ראויה, ומספק הזדמנות טובה לשיח פתוח ופורה בינינו השופטים ובין עורכי הדין בנושאים מרכזיים הנוגעים למערכת המשפט ולחברה בישראל.

אך כפי שנוכחנו לדעת לאחרונה, בעקבות תוכנית טלוויזיה מסוימת ששודרה לפני כחצי שנה, הכנס החשוב הזה עלול להוליך גם למצבים מביכים ובלתי הולמים, אם לא נקפיד להתנהל בהתאם לכללים החלים על מפגשים מסוג זה. כך למרבה הצער אכן אירע בכנס השנתי הקודם. אלא שכל משבר כך אני מאמינה הוא הזדמנות ללימוד, לתיקון ולצמיחה. אירועי הכנס הקודם חייבו אותנו לרענן ולחדד מול לשכת עורכי הדין את הכללים הרלוונטיים הנוגעים להזמנת שופטים להשתתף בכנסים מסוג זה. כמו-כן הציבו אותם האירועים מראה בפנינו השופטים באשר לליקויים שנפלו בהתנהלותם של אחדים מאיתנו באותו הכנס. כחלק מתהליך הפקת לקחים מאותו האירוע הדגשתי בפני ציבור השופטים כי כל מי שיבחר להמשיך ולהשתתף בכנסים אלה נדרש להקפיד על הכללים שנקבעו בנדון על-ידי הנהלת בתי המשפט, על-ידי ועדת האתיקה ועל-ידי נשיאי בית המשפט העליון, ולנהוג באופן ההולם את מעמדנו כשופטים. אני מאמינה שהשיעור הזה הופנם ומקווה שאירועים מסוג זה לא יישנו.

לכבוד יום העצמאות ה-70 של מדינת ישראל, אותו חגגנו לפני כחודשיים, נתבקשתי על-ידי הלשכה לכתוב מילים אחדות לחוברת החגיגית של כתב-העת שהוצאה, ובין יתר הדברים כתבתי שם כי [ציטוט] "ההתמודדות עם האתגרים שבפניהם ניצבת מערכת בתי המשפט הישראלית מחייבת אותנו לחתור בכל דרך לקיום שיתוף פעולה פורה וענייני עם לשכת עורכי הדין בהיותה הגוף המאגד תחת כנפיו את כל העוסקות והעוסקים במקצוע" (סוף ציטוט). עוד כתבתי שם כי (ציטוט) "במובנים רבים מערכת בתי המשפט ולשכת עורכי הדין הינן שתי זרועות של אותו הגוף עצמו וכי שילוב הזרועות בינינו הוא הכרחי וחשוב ומבטיח כי נוכל להמשיך ולעשות יחד למען שימור וחיזוק שלטון החוק וערכי היסוד הדמוקרטיים בישראל ולמען מתן מענה לכל אדם המבקש סעד משפטי לתיקון עוולה שנגרמה לו" (סוף ציטוט).

אכן, אני רואה חשיבות רבה מאוד בשילוב הזרועות ובשיתוף הפעולה שיש לקיים בינינו השופטים ובין ציבור עורכי הדין ואני מאמינה כי לשכת עורכי הדין בהובלתו של עורך הדין אפי נוה, מכירה אף היא בחשיבות הדבר ונכונה לפעול לקידום ולהשבחה של שיתוף הפעולה בינינו. למעשה, ציבור עורכי הדין מהווה את המאגר האנושי אשר ממנו צומחים השופטות והשופטים של המחר. על כן, השופטים מעורבים בתהליכי הבחינה וההסמכה של עורכי הדין ואילו בכירי עורכי הדין מעורבים מזה כשנתיים במרכזי ההערכה של עורכי דין מועמדים לשפיטה שאנו השופטים מקיימים במסגרת המרכז להשתלמות שופטים. בעיני לא ניתן להפריז בחשיבות של שיתוף הפעולה המתקיים בינינו בהקשרים אלה. זאת, משום שחתירה משותפת למצוינות מקצועית הן בהכשרת עורכי הדין והסמכתם, והן בתהליכי המיון וההערכה של עורכי הדין המועמדים לשפיטה, היא אחת הערובות לכך שהציבור בישראל יזכה לקבל שירות משפטי יעיל ואיכותי וזוהי כמובן המטרה שאליה עלינו - השופטים ועורכי הדין כאחד - לחתור כל העת.

ואם בשיתופי פעולה עסקינן מן הראוי להזכיר פרויקט יפה שיזם מחוז תל אביב של לשכת עורכי הדין וועדות הקשר השונות והנקרא "העליון בקשר", במסגרתו מתקיימים מזה חודשים אחדים מפגשים אישיים ולא "מכופתרים" בין עורכי הדין במחוז ובין שופט או שופטת של בית המשפט העליון. המפגש הראשון בפרויקט הזה התקיים איתי בחודש ספטמבר 2017 בהרצליה ומאז התקיימו מפגשים דומים - בין היתר - עם השופטת דפנה ברק-ארז בחולון, עם השופט נעם סולברג בבני ברק, עם השופט אורי שהם ברמת גן ועוד. מפגשים מסוג זה תורמים להעמקת ההיכרות בין ציבור עורכי הדין לשופטי בית המשפט העליון ובעייני אין תחליף להיכרות מקרוב על-מנת לבנות מערכת יחסים טובה ולהעמיק את שיתוף הפעולה המקצועי.

שיתוף פעולה מקצועי כזה בינינו ובין לשכת עורכי הדין ומוסדותיה יש לו חשיבות עצומה גם כאשר אנו כמערכת בתי המשפט נדרשים לפעול לתיקון תקלות וכשלים המתגלים לעיתים במהלך שגרת העבודה. דוגמה לכך הוא האירוע שקרה אך לאחרונה בבית משפט השלום בתל אביב והנוגע לממשק העבודה שבין השופטים וגורמי תביעה וחקירה בהליכים שלפני הגשת כתב אישום. אין בכוונתי להרחיב את הדיבור לגבי האירוע הזה הואיל וההליך המשמעתי בעניינה של שופטת השלום הנוגעת בדבר עדיין מתנהל. אציין אך זאת - בעקבות החלטת נציב התלונות על השופטים בפרשה ולצד ההליך המשמעתי המתנהל נגדה על-פי קובלנה שהגישה שרת המשפטים, מיניתי צוות בדיקה פנימי בראשותו של שופט בית המשפט העליון, יוסף אלרון, והיו חברות בו גם נשיאת בית המשפט המחוזי בבאר-שבע, השופטת רויטל יפה-כ"ץ, ונשיאת בתי משפט השלום במחוז מרכז, השופטת עינת רון. כולם שופטים עתירי ניסיון בעיקר בתחום הפלילי. הצוות התבקש לגבש ולהגיש לי המלצות בכל הנוגע להיבטים המערכתיים של ממשק העבודה בין שופטים הדנים בבקשות לפני הגשת כתב אישום ובין גורמי התביעה והחקירה. זאת, לצורך קביעת נהלים אחידים ברמה ארצית בכל הנוגע לממשק העבודה האמור. הצוות קיים ישיבות רצופות ובתוך פרק זמן קצר, יחסית, שמע גורמים רבים הנוגעים לעניין ובהם - בין היתר - גורמי הסנגוריה הציבורית וכן הגורמים הרלוונטיים של לשכת עורכי הדין אשר ללא ספק תרמו לעבודת הצוות מניסיונם ומן ההיכרות הקרובה שיש להם עם הנושא. הדוח הוגש לי על-ידי צוות הבדיקה ביום 15.4.2018, והוא ממצה ומעמיק. בעקבותיו אנו שוקדים בימים אלה על גיבוש הנוהל הנדרש שאותו הזכרתי ואשר יפורסם ברבים.

נושא נוסף ואחרון שעליו ארצה לדבר היום ואשר בו לטעמי יש חשיבות רבה לשילוב זרועות ולשיתוף פעולה בינינו השופטים ובין לשכת עורכי הדין, נוגע ל"תרבות הדיון המשפטי".

אין לכחד - בשנים האחרונות אנו עדים להתדרדרות מדאיגה בכל הנוגע לתרבות השיח בחברה הישראלית, שהולך והופך בוטה ומתלהם יותר ויותר. הרשתות החברתיות - לצד היתרונות הרבים הגלומים בהן - תורמות כ"ניו-מדיה" את תרומתן להתדרדרות זו. אמצעי התקשורת המסורתיים מחרים ומחזיקים אחריהן וגם נבחרי הציבור לא תמיד משמשים דוגמה ומופת לשיח מכבד וענייני.

בתי המשפט וכל הנוטלים חלק בדיון המשפטי המתקיים בהם, אינם מתנהלים על אי-בודד, ולמרבה הצער, ההתדרדרות בשיח הציבורי מחלחלת גם אל אולמות המשפט. על ההשלכות החמורות העלולות לנבוע מכך אין צורך להרחיב את הדיבור. למעשה, כבר בשנת 2010 עמדו ראשי מערכת בתי המשפט ולשכת עורכי הדין על הצורך לשפר את רמת השיח ואת תרבות הדיון המשפטי, ואף חתמו על אמנה בהקשר זה אשר בעקבותיה הוקמה באותה העת ועדה משותפת למערכת בתי המשפט וללשכת עורכי הדין בראשות שופטת בית המשפט העליון בדימוס טובה שטרסברג-כהן, במטרה לקדם התנהלות דיונית תרבותית בבתי המשפט. הוועדה אף הגישה בחודש ספטמבר 2011 דוח בנושא שכלל שורה של המלצות אך מסיבות שונות אלה לא יושמו באופן מלא.

בימים אלה, בעקבות יוזמה ברוכה שנקטה בעניין זה נשיאת בתי משפט השלום במחוז דרום השופטת אבירה אשקלוני, הקמתי ועדת היגוי בראשותה על-מנת לחדש את הטיפול בנושא ולקדמו. בוועדת ההיגוי חברה גם עורכת הדין אפרת רוזנבלט, סגנית ראש לשכת עורכי הדין. זוהי דוגמה טובה נוספת לשיתוף פעולה בין מערכת בתי המשפט ללשכת עורכי הדין בנושא שלא ניתן להפריז בחשיבותו. בימים אלה בוחן צוות ההיגוי ארגון וקיום כנס ארצי משותף בנושא "תרבות הדיון" לקראת סוף השנה. כמו-כן מתוכננים בהמשך לאותו הכנס "שולחנות עגולים" בפורומים קטנים במחוזות השונים שיאפשרו שיח בלתי אמצעי בין שופטים ובין עורכי דין ונציגים של הלשכה באשר להתנהגות הולמת באולמות הדיונים. וחשוב להדגיש, ההתייחסות בהקשר זה איננה רק להתנהגותם של המתדיינים ושל עורכי הדין, אלא גם להתנהגותם של השופטים.

אכן, לעורכי הדין תפקיד חיוני בהקשר זה כמי שמשמשים כ"קציני בית המשפט" ואמורים לסייע לבית המשפט בעשיית משפט, תוך שמירה על הגינות, על כבוד המקצוע ועל יחס של כבוד לבית המשפט והכל, לצד החובה המוטלת עליהם לייצג את לקוחותיהם בנאמנות, במסירות וללא מורא. ומנגד, מחויבים גם אנו השופטים בהתנהלות מכבדת, הוגנת וראויה כלפי המתדיינים וכלפי עורכי הדין.

בשורה מעודדת במקצת בכל הנוגע להתנהלותם של השופטים ניתן למצוא בדוח נציב התלונות על השופטים שפורסם בימים אלה לשנת 2017, וממנו עולה כי יש ירידה של 9 אחוזים לעומת שנת 2016 במספר התלונות שנמצאו מוצדקות בשל התנהגות לא ראויה של שופטים, למשל, בשל שימוש בביטויים פוגעניים, הרמת קול שלא לצורך או הפגנת זלזול וחוסר סבלנות.

וככל שבתרבות הדיון עסקינן, ראוי לנו כולנו, שופטים ועורכי דין כאחד לזכור כי הפרנסים על הציבור מצווים שלא לנהוג בשררה אלא בענווה, ביראה ובסבלנות. מי שהגשים את הציווי הזה, כפי שאנו למדים מפרשת השבוע, פרשת "בהעלותך", היה משה רבנו שעליו נאמר (ציטוט) "והאיש משה עניו מאוד מכל האדם אשר על פני האדמה" ועוד נאמר עליו כי למרות התלונות המרובות שהעם הפנה כלפיו הוא נהג בו בענווה, ביראה ובסבלנות "כאשר ישא האומן את היונק". מי יתן ונצליח כולנו כל אחד בערוגתו לאמץ במילוי תפקידנו ולו מקצת מתכונותיו הנעלות של משה לטובת הציבור שאנו משרתיו.

לסיום, אני מבקשת לומר כי בפנינו השופטים ועורכי הדין כאחד מלאכה משותפת רבה וחשובה ואני מקווה כי הקריאה לשילוב זרועות בינינו נופלת על אוזניים כרויות, על-מנת שיחד נעשה ונצליח לקידום שלטון החוק, טוהר המידות וההגנה על זכויות אדם ולביצור ערכי היסוד שעליהם תפארתנו.

אני מאחלת לכולם כנס מהנה ומעניין.

תאריך:  28/05/2018   |   עודכן:  28/05/2018
אסתר חיות
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
יחסי מערכת בתי המשפט ולשכת עו"ד
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ישע .
29/05/18 11:17
פורום: כנס לשכת עורכי הדין (2018) כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חמישה עשר שופטות ושופטים ושלוש רשמות בכירות הצהירו זה עתה אמונים בפני נשיא המדינה לאחר שנבחרו לכהונה השיפוטית על-ידי הוועדה לבחירת שופטים בהליך בחירה קפדני וממצה. זהו עבורכם רגע חשוב ומרגש המהווה נקודת ציון משמעותית במסלול החיים האישי והמקצועי של כל אחת ואחד מכם. אני בטוחה שאתם ובני המשפחה והקרובים שבאו לחלוק עמכם את חווית היום הזה, חשים התרגשות והתרוממות רוח מגודל המעמד ואני משוכנעת כי תנצרו את הטקס כזיכרון מיוחד ויקר שילווה אתכם תמיד. מכאן ואילך אתם נוטלים על עצמכם תפקיד מאתגר ותובעני אך גם מרתק ומעניין. אין לי ספק כי תעשו חיל וכי המערכת תתברך בעשייתכם השיפוטית.
07/05/2018  |  אסתר חיות  |   נאומים
אדוני הנשיא, אדוני ראש הממשלה, כבוד יו"ר הכנסת, גבירתי נשיאת בית המשפט העליון, אדוני שר החינוך, אדוני ראש העיר ירושלים, עמיתי מקבלי פרס ישראל, קהל נכבד.
20/04/2018  |  מרים פרץ  |   נאומים
אזרחי ישראל היקרים,
19/04/2018  |  בנימין נתניהו  |   נאומים
ערב טוב לכולם,
16/04/2018  |  אסתר חיות  |   נאומים
מדינת ישראל חוגגת השנה שבעים שנים לעצמאותה. במושגים של חיי בני אדם, כך לפי המשנה, שבעים הוא גיל שיבה. אך במושגים של חיי מדינה - ישראל היא עדיין מדינה צעירה. כפי שציינתי בטקס הצהרת האמונים בו מוניתי לתפקיד נשיאת בית המשפט העליון, מדינת ישראל עדיין מצויה בתהליך מתמיד של עיצוב דמותה וגיבוש צביונה. דומה כי אין מי שיחלוק על כך שחוסננו כחברה מותנה בלכידותנו ובנכונותנו לדבוק בחזון אזרחי משותף וכי זוהי משימה חשובה מאין כמוה. אך זהו גם אתגר שאיננו פשוט כלל ועיקר.
15/04/2018  |  אסתר חיות  |   נאומים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
הסבר אפשרי למחדל המבצעי של ה-7 באוקטובר; הניצחון האמריקני במלחמת העצמאות בקרב יורקטאון שבווירג'יניה בשנת 1781; כיבוש גשר הדנובה ליד וינה בשנת 1805; כשלון נפוליאון ברוסיה בשנת 1812;...
רון בריימן
רון בריימן
צחוק הגורל: דווקא השנה, שנת תרפ"ד (2024) מתלכדים התאריכים: יום העלייה לחניתה (21 במרס), העליות לביריה (אמצע מרס), ויום י"א באדר! אבל, לנוכח האויבים מסביב, השנה לבושתנו חניתה פונתה,...
דרור אידר
דרור אידר
כיצד התקיימנו בעולם חסר התגלות, בגיא צלמוות של לאומים, נתונים לסכנת השמדה? מגילת אסתר הכינה אותנו לעולם כפי שמוכר כיום, שבו מוכרחים לתמרן בסבך הפוליטיקה העולמית כדי להשיג את הבסיס:...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il