|   15:07:40
דלג
  צבי שוב  
עורך דין שוב ושות', משרד עורכי דין
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין

סכנת השבחה למוסדות ציבוריים

הצעת חוק פרטית להגבלת הפטור מהיטל השבחה על מכירת קרקע בידי מוסדות ציבוריים, עומדת בניגוד לעקרונות שקבע המחוקק ועלולה לסכן את עצם קיומם
08/06/2018  |   צבי שוב   |   מאמרים   |   תגובות
גם האוניברסיטאות בסיפור [צילום: הדס פרוש, פלאש 90]

בימים אלה מונחת בפני ועדת השרים לחקיקה "הצעת חוק התכנון והבנייה (תיקון - פטור מוסדות מהיטל השבחה)". עיון בהצעתו הקצרה והתמימה של ח"כ דוד אמסלם, המתיימרת להיות מעין "תיקון" לחוק, מלמדת, כי המגמה המסתמנת בפועל היא צמצום משמעותי של הפטור למוסדות ציבור בהיטל השבחה, עד כמעט כדי ביטולו וזאת מבלי שהגופים הציבוריים האמורים להיות מושפעים מכך ערים לדבר.

היטל השבחה הוא תשלום חובה אשר נדרש על-ידי הוועדה המקומית בהתקיים השבחה במקרקעין, בשל עליית שווים של המקרקעין עקב אישור תוכנית, מתן הקלה או התרת שימוש חורג. הפטור הנוכחי מעוגן בסעיף 19(ב)(4) לתוספת השלישית לחוק, לפיו לא תחול חובת תשלום היטל השבחה בשל השבחה שהיא "השבחה במקרקעין של מוסד לחינוך, לתרבות, למדע, לדת, לצדקה, לסעד, לבריאות או לספורט, או במקרקעין של הקדש ציבורי, שאין עיסוקו לשם קבלת רווחים, אם אותם מקרקעין או התמורה בעדם, משמשים או מיועדים לשמש למטרות האמורות".

המילים "התמורה בעדם" התווספו במסגרת תיקון 53 לחוק משנת 2006, שתכליתו הייתה להוסיף אפשרות לקבל את הפטור גם במקרה בו התמורה בעד המקרקעין משמשת את המוסד למטרות המנויות בסעיף, ולאו-דווקא הקרקע עצמה. אם עד למועד התיקון היה צריך להוכיח, שהמקרקעין והם בלבד ישמשו או יהיו מיועדים לשמש למטרות העמותה, הרי שעתה אין צורך במילוי תנאי זה. די בכך שיוכח, שהתמורה מכירתם של המקרקעין תשמש או תהיה מיועדת לשמש למטרות אלו של העמותה.

לעודד גופים ציבוריים

בית המשפט העליון (ע"א 5138/04) עמד על תכלית הפטור: הוא "נועד לעודד פעילות של גופים הפועלים לטובת הציבור כנאמניו ולא לרווחתם הפרטית ולהקל על מימוש זכויות מושבחות במקרקעין שבבעלותם או בחכירתם מקום שהמקרקעין משמשים או מיועדים לשמש לאחת המטרות הציבוריות המפורטות בסעיף".

בית המשפט המחוזי בירושלים קבע (ע"ה 2/99): "מאותו שלב בו שוכנענו שכל הכסף שיופק מהבניה האמורה ילך למטרות צדקה, אין כל סיבה להבדיל בין מקרקעין שמשמשים באופן 'ישיר' לפעילות צדקה ובין מקרקעין המשמשים לפעילות צדקה באופן 'עקיף'. גם לה וגם אלה משמשים את מטרות הצדקה של המלכ"ר, וגם בגין אלה וגם בגין אלה יש לפטור את המוסד הרלוונטי מתשלום היטל ההשבחה".

כך גם קבעה לאחרונה גם ועדת ערר (ערר 321/15/48): "חיוב מוסד הפועל ללא כוונת רווח לטובת הציבור (למטרות המנויות בסעיף) בהיטל השבחה רק בשל העובדה שהוא מכר נכס שאינו משמש או מיועד לשמש לאחת המטרות המנויות בסעיף, כאשר מוכח כי התמורה בעד המכירה תשמש לאחת ממטרותיו, חוטאת לכוונת המחוקק ולתכלית אותה ביקש להגשים באמצעות הענקת הפטור מלכתחילה".

לאור התיקון משנת 2006, עלתה השאלה כיצד ניתן לקבוע שהתמורה אכן תשמש למטרות המנויות בסעיף, שהרי "לא ניתן לעקוב אחר התמורה/הכסף". כמו-כן, לא ברור כיצד ניתן להוכיח בעת בקשת הפטור מה נעשה שימוש בכספי התמורה בעתיד, וגם אם יתברר שלא נשמר הדבר - הרי הסוסים כבר לא מצויים באורווה.

עקרונית, המחוקק לא הגדיר נוהל או פרוצדורה ברורה בעניין, ועל כן בפועל ועדת התכנון, ועדת הערר ובית המשפט נדרשים לבחון כל גוף לגופו. האינדיקציה המרכזית על פיה פועלות הוועדות, היא עמדת רשויות המס ויחס המדינה כלפי אותו מוסד. עמותה רשומה שעברה את הסינון והבדיקות של רשם העמותות ומאושרת על-ידי המדינה, חזקה עליה שכספה מיועד לשמש למטרותיה אשר נקבעו בתקנון, וכך גם כספי התמורה בעד מכירת המקרקעין. דרכי ההוכחה ומידתה עשויים להשתנות ממוסד למוסד בשים לב לצורת התאגדותו, אופיו ומהות פעילותו הציבורי והפטור מוענק במקרים המתאימים והמצדיקים לשם כך.

ההצעה: שלושה תנאים מצטברים

בהצעת החוק המונחת כיום על שולחן הכנסת מוצע, כי הפטור יוענק רק בהתקיים התנאים המצטברים הבאים: (1) המקרקעין מצויים ברשימת היישובים או האזורים שיקבע השר; (2) המוסד או ההקדש הוא גוף ללא כוונת רווח; (3) המקרקעין או התמורה בעדם משמשים או מיועדים לשמש למטרות הציבוריות; (4) המוסד או ההקדש השתמשו במקרקעין למטרות ציבוריות לתקופה שאינה עולה על עשר שנים; (5) השר קבע כי המוסד או ההקדש פטור מתשלום היטל השבחה; קביעה זו תיעשה לתקופה שלא תעלה על שלוש שנים, וניתן להאריך אותה לתקופות נוספות.

כעולה מדברי ההסבר להצעת החוק, הסיבה לתיקון נובעת ממספר נימוקים:

1. רשויות מקומיות רבות נקלעות למצב שבו מוסדות למטרות ציבור רוכשים מקרקעין בתחומן לצורך פעילותם, ולאחר עליית שוויו מוכרים את המקרקעין ומנצלים את הפטור מתשלום היטל ההשבחה, תוך גריעת מקורות מימון עיקריים מהרשויות המקומיות.

2. ישנם מקרים בהם שינוי הייעוד במקרקעין אינו תואם את הייעוד ההולם את מטרות הפטור אלא ייעודים אחרים כגון מגורים, תעסוקה, תעשיה או מסחר. לאחר שינוי הייעוד מוכרים אותם מוסדות את המקרקעין בטענה, כי התמורה ממכירתם תשמש בעתיד את המטרות האמורות, ולכן מוצדק לפטור אותם מתשלום היטל ההשבחה. אין לקבל מצב דברים זה, העלול להביא לפגיעה תקציבית קשה ברשויות המקומיות ובהכנסותיהן המעטות ממילא.

3. מאחר שלא קיימים תנאים או קריטריונים בחוק למוסד פטור, יכולים להיכלל בו כיום גופים רבים ללא בקרה וללא כל מגבלה שהיא, אשר במסגרתה ניתן לשקול אם צודק לתת פטור מהיטל השבחה ואם קיימת פגיעה בצדק החלוקתי הראוי, שכן אין תכלית להעדיף "לחלק" את כספי ההיטל לעמותה ספציפית ולא להקצות אותם גם לצורכי ציבור חיוניים אחרים.

4. תחולת הפטור כיום רחבה וחלה על כל ועדות התכנון ברחבי המדינה, ללא בחינה מהי ההשפעה של מתן הפטור על אותה רשות תכנונית קונקרטית בשים לב לחוסנה הפיננסי ובחינת הרצון לעודד בנייה למטרות הפטור באותם יישובים או אזורים. לכן מוצע, כי תנאי נוסף הוא שהשר יוסמך לקבוע באילו יישובים או איזורים יחול הפטור.

דרוש דיון ציבורי

גם אם יש היגיון בדברים אלו, יש לזכור שמדובר בהצעת חוק פרטית. להצעה זו יש השלכות ניכרות, ואינה אמורה לעבור בצורה שכזו. היא עלולה להוות רעידת אדמה של ממש לגופים ציבוריים שונים (כדוגמת אוניברסיטאות, בתי חולים ומוסדות צדקה), המחזיקים בנכסים שהתמורה בעדם מסייעת לפעילותם ולעצם קיומם. הסייג המוצע לפיו השר יחליט באילו מקומות יחול הפטור, עלול לרוקן מתוכן פטור למוסדות ציבוריים שונים שאתרע מזלם רק בשל האזור בו הם ממוקמים.

גם הקביעה לפיה קיימת חובה שאותו מוסד השתמש במקרקעין למטרות ציבוריות לתקופה שאינה עולה על עשר שנים, עלולה להוות בעיה משמעותית. למעשה, היא מרוקנת מתוכן את הענקת הפטור לכל נכס שלא משמש במישרין את המוסד הציבורי, הגם שהכנסותיו בעקיפין משרתות את תכליותיו ומטרותיו של אותו מוסד ציבורי ומסייעות לו במקרים מסוימים להתקיים.

תכליתו של היטל ההשבחה היא חלוקת העושר עם הציבור. כאשר מדובר במוסד ציבורי, ממילא מתקיימת חלוקת העושר. המחוקק היה מעוניין להקל על גוף זה לפעול ולא להידרש לתקציבי המדינה, ועל כן ניתן הפטור. בהצעת החוק הנוכחית יש כדי לסרס ולסכל רעיון זה. הצעה כזאת, שמבקשת באבחת יד לחולל מהפכה של ממש, צריכה להיות באור הזרקורים ולאפשר לגופים הציבוריים להשמיע את עמדתם נוכח השלכות הרוחב שיש לה עליהם.


הצעת חוק התכנון והבנייה (תיקון - פטור מוסדות מהיטל השבחה), התשע"ח–2018 / הצעת חוק
הצעת חוק לצמצום הפטור מהיטל השבחה הניתן למוסדות ציבור

תאריך:  08/06/2018   |   עודכן:  08/06/2018
עו"ד צבי שוב, עו"ד יפעת בן-אריה
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
סכנת השבחה למוסדות ציבוריים
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כידוע, אין עוד תופעה היסטורית דומה לזו של שיבת ציון. עמים רבים הוגלו מארצותיהם במהלך ההיסטוריה אבל עם שהוגלה מארצו - לעולם לא שב אליה, בדרך כלל אנשיו נטמעו במקומות אליהם הגיעו ו"אבד זכרם" כלשון המקורות שלנו. רק טבעי היה שהדור השלישי והרביעי לאותם גולים שכח את מקורותיו והתערה לחלוטין בתרבות המקומית, אם זה לא קרה עוד קודם, בדור השני ואפילו הראשון. וגם אם היו יחידים ששבו לארצות מוצאם, העם עצמו הפסיק להתקיים. עמון ומואב למשל. עם ישראל הוא חריג, היוצא מן הכלל. אנחנו הוגלינו מארצנו ופוזרנו בארבע רוחות העולם, כמעט אלפיים שנה חלפו מאז והנה שבנו לארצנו. וזו כבר שיבה שנייה מהגלות כידוע.
08/06/2018  |  נסים ישעיהו  |   מאמרים
נער הייתי וגם בגרתי, ראיתי הרבה אסטרטגים וטקטיקנים, אשר השתמשו בכל כלי המודיעין עתירי הממון שהיו ברשותם על-מנת לאתר את כוחות האויב, ולהתקיף אותם במטרה להשמידם, אך ראיתי גם אסטרטגים וטקטיקנים חכמים ומצליחים יותר, אשר שמו את הדגש העיקרי על המקומות בהם אין אויב, על העדר כוחות. כי העדר כוחות הוא עקב האכילס של האויב, הוא הנקודה החלשה של היריב.
07/06/2018  |  אפרים הלפרין  |   מאמרים
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי והפעם - שונאים, להבדיל, בריונות, אין אכיפה ומהנדסים את ההיסטוריה שבת שלום
07/06/2018  |  אביתר בן-צדף  |   מאמרים
הרעיון החדש של הממסד החילוני - להקים "מערכת גיור נפרדת", הוא בעצם קריאה מעשית לניתוק המערכת הדתית הרשמית מהמדינה. חבל רק שהציבור הדתי, ובמיוחד החרדי, איננו קורא את המפה החדשה כפי שליברמן, נתניהו וחבריהם שירטטו אותה ביחסי דת ומדינה. הזזתה של ה"רבנות הראשית לישראל" הצידה בנושא ה"גיור", היא בעצם הזזת המערכת הדתית המפקחת מהנושאים הדתיים שאמורים היו להיות בפיקוחה. נכון שההצעה החדשה באה רשמית מאדם חובש כיפה כמו השר לשעבר, משה ניסים, אבל הוא רק האיש שמוציא לנתניהו הפרו רפורמי ולליברמן ממפלגת המתבוללים, את הערמונים האנטי דתיים מהאש הציבורית. עם כל הכבוד לעברו ולתאריו של מר משה ניסים, ואף להיותו בנו של ה"רב הראשי" לשעבר, הרב יצחק ניסים, הרי שלמגיש ההצעה יש להתייחס גם בחשדנות.
07/06/2018  |  אליהו קאופמן  |   מאמרים
מצער, שאנשי כפר אדומים, אנשים שספר הספרים הוא עבורם מצפן ומצפון פסחו על פסוק אחד מתוכו "הוֹי מַגִּיעֵי בַּיִת בְּבַיִת שָׁדֶה בְּשָׁדֶה יַקְרִיבוּ עַד אֶפֶס מָקוֹם, וְהוֹשַׁבְתֶּם לְבַדְכֶם בְּקֶרֶב הָאָרֶץ" (ישעיהו ה' 8). מצער, שעל הפסוק הזה פסח בית המשפט העליון, שנתן ידו לסיפוח כל אדמות השכן לכפר אדומים, ונתן יד להרוס את כל בתיו הדלים של השכן ולהתעלם לחלוטין מהסיפור הטרגי של בני הכפר, שעומדים להיעקר פעם שנייה מבתיהם רק כדי לספחם לכפר אדומים.
07/06/2018  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
עם חיוך תמידי והמון סבלנות ואנושיות, חוי טוקר מנהלת בנינוחות דיוני חדלות פרעון - אם כי לעיתים תכונות אלו גורמות לה לאפשר לעורכי דין להאריך מדי ואף לנהל שיחות ממש מתחת לדוכן
אלי אלון
אלי אלון
בעוברי ברחוב צד את עיני נוסחו המוזר של שלט הרחוב שמופיע עליו הכיתוב הבא בלבד: "דוד סמילנסקי פקיד ועסקן, מנהל מחלקת המים בעיריית תל אביב"    משום אין אזכור בשלט ולו ברמז לעובדת היותו...
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי הוא הסוכן המדיני היעיל ביותר של אירן אף שאינו עושה זאת במודע ובמתכוון חלילה    הוא הסוכן הפוליטי של טראמפ נגד המפלגה הדמוקרטית במודע
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il