|   15:07:40
דלג
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל

חתרנים "ברוח טובה"

השמאל הפונדמנטליסטי בישראל הוא מיעוט, למעט במרחב הלהט"בי כמיעוט הוא נקרע בין שאיפותיו המופרזות להשפיע, לבין יכולותיו האוביקטיביות על תסביך זה הוא מכסה בפרובוקציות וברעשי רקע כך הוא נמצא אומנם בתודעה, אבל מנותק מתמיכה רחבה האם יצליח לפצח את הפרדוקס? ימים יגידו; אני סקפטי
14/06/2018  |   רפי לאופרט   |   מאמרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
זנדברג. פקחית ולא חכמה [צילום: מרים אלסטר/פלאש 90]

השמאל הקיצוני בישראלי סיגל לעצמו דרך התנהלות בנושאים לאומיים, שמשרתת היטב את צרכיו הסקטוריאליים אבל מחבלת כמעט תמיד, לעיתים באופן חמור, באינטרסים הלאומיים ובדימוי הקיבוצי. להלן לקט צרכים ברורים מסוג זה:

צורך אחד, הוא שרידות פוליטית, בכנסת. משמע קיום סיעה בבית הנבחרים, שהוא הבמה הלאומית להשמעת עמדות ודעות ולמאבקים לקידומם. לבמה זו תהודה תקשורתית חזקה וההשתייכות אליה מעניקה לכל סיעה את הגרעין הפוליטי האופייני לה. גרעין זה נהנה מהחסינות המהותית הרחבה של הח"כים בישראל. כל מי שמיוצג בכנסת על-ידי סיעה, "מורשה" להתפרע במעשה ובדיבור כמעט בכל נושא, עד כדי יצירת פרובוקציות של ממש.

עליו לשמר את נאמנותה של קבוצת-תמיכה ציבורית - מפלגה, תנועה, התאגדות או קבוצה פוליטית, שמהווים תשתית פעילה ותומכת לסיעה שבכנסת. במסגרת בלתי-קבועה זו חברים "רשומים" ותומכים ואוהדים שאינם רשומים. מספר החברים חייב להבטיח היקף המשמר את הנציגות שבכנסת.

צורך שני, הוא מגבירי שמע חברתיים. משמע: נוכחות ותמיכה בחוגים חברתיים שלהם השפעה ותהודה תקשורתית. אלה מושגים באמצעות גיוס תומכים באקדמיה, בצבא, במערכת המשפט, ובאירגונים חברתיים אקסצנטריים - ארגונים שבהם קבוצות קטנות מיליטנטיות ורעשניות יכולות להתבלט בנקל.

צורך שלישי, הוא בידול. צורך זה מתממש על-ידי נקיטת עמדות קיצוניות או לעומתיות כמעט בכל הנושאים שבהם קיימת סולידריות לאומית רחבה. העיקרון המרכזי כאן הוא עקרון "הפרובוקציה הפעילה". בתחום זה מנצלים ארגוני מיעוט את נהיית לב הציבור אחר "סקנדלים" ושערוריות, מעשי שחיתות אמיתיים ומדומים, שמועות, רמזים והשערות, שמוטיב הקשר המרומז בהם חזק במיוחד. למעשה, כל מהלך המשדר יצירת חתרנות או חשיפת חתרנות, עשוי להיות מועיל בקונטקסט זה.

הבל פה

צורך רביעי, הוא ניצול "הזיכרון הקצר של הציבור", חוסר בקיאותו בעובדות ורגישותו למצבים הנתפסים כניסיונות להונות אותו במכוון. בהופיעם כלוחמי "האמת והצדק" אד הוק, כמחוללי מאבקים ציבוריים הדורשים צדק במקום שזה נגזל כביכול על-ידי גורמים מושחתים ו"במפעלים" מוחצנים המקדמים רעיונות "חדשניים", הם מעמידים עצמם בראש החץ "המתקדם" בציבור. כך, במידה רבה של עורמה, מקוששים הם לעצמם פופולריות. הואיל וזו אינה מושתתת על אמת מובהקת, הציבור אינו מתבלבל לפרק זמן ארוך והרווח הזמני שהושג באמצעות "הבל-פה", מתנדף עם הרוח החולפת. מצעדי ה"גאווה" שהפכו בשנים האחרונות "לחג הלאומי של החריגים", הם דוגמה לפעילות מסוג זה.

צורך חמישי, הוא להיות רלוונטיים, או לפחות רעשנים מספיק, בכל הנושאים שבאמת מעסיקים את הציבור ובכלל זה: נושאי הביטחון הלאומי, נושאי כלכלה וחברה ונושאי דת ומדינה. הצורך קיים, אולם בשל דעותיהם הקיצוניות, הדמגוגיות והדוגמתיות, רלוונטיות עמדותיהם בנושאי הליבה, אינה מקובלת והשפעתה מתנדפת במהירות, בעיקר בהשפעת המציאות - כשהפער הנצחי בין הרצוי למצוי ממלא גם כאן תפקיד מפתח.

צורך שישי, הוא לצטט באופן בלתי מדויק או בלתי רלוונטי גורמים שיש להם תמיכה ציבורית בסיסית רחבה, בכדי לחזק עמדות שרוב הציבור מפקפק בהן, או עייף מהן. אחת הדוגמאות המובהקות לכך היא מערכת הביטחון (או צה"ל) והתנהלותה מול המציאות ההזויה לאורך רצועת עזה.

הואיל והם אינם עונים על צרכי הציבור הרחב, אין הם מצליחים להפוך לתנועת המונים. ההיסטוריה של השמאל הקיצוני בישראל ב-70 שנות עצמאות, מלמדת זאת ומוכיחה יציבות מופתית של תופעה זו. מר"צ, המפלגה היהודית הקיצונית ביותר על המפה הפוליטית שלנו, מהווה כבר עשרות שנים מפלגת שוליים של 5%-4% מהבוחרים1. זכות קיומה היא עצם היכולת להשמיע ביקורת בלתי-אחראית. היא לעולם אינה צריכה להוכיח שניתן להגשים את טיעוניה, משום שלעולם אפילו אינה מתקרבת למעמד של מפלגת שלטון. אולם, במשטר פרלמנטרי כשלנו, כאשר השלטון מושתת על קואליציות, מובטח לציבור שמר"צ לא תרצה ולא תוכל להיות חלק מקואליציית ימין, ומאידך לא תוכל שלא להיות חלק מקואליציית שמאל. תפקידה בכל קואליציה יהיה והיה גם בעבר, כאשר השתתפה בממשלות שמאל או ממשלות אחדות לאומית, לפגוע, לחבל ולצמצם את יכולת הפעולה של הממשלה שרוב חבריה אינם מאמינים בדרכה, או להוות אופוזיציה פעילה ומרדנית בתוך הקואליציה - שוב דרך לחבל בעבודה השוטפת.

באופן פרדוקסלי, החברים המהווים את מנהיגות המפלגה אינם טיפשים, אבל בה בעת גם אינם נוהגים בחכמה יתרה. הם אינם טיפשים בכל הנוגע להפעלת הכללים והעקרונות המשמרים את המפלגה, אבל אינם חכמים בכך שאין הם מסוגלים לפרוץ לחוגי תומכים, שאינם רדיקליים או דוגמטיים כמותם.

קמצוץ ספקנות

הבוקר (7.6.18) צפיתי בתוכניתם של גיא מרוז ואורלי וילנאי, אשר ארחה את מנהיגת מר"צ החדשה, תמר זנדברג. התוכנית עסקה במצב בעזה. מזמן לא ראיתי מנחי תוכנית שהופכים אותה בצורה בוטה כל כך לשופר להבלטת עמדותיהם הפוליטיות, משל היו משדרים ברשת פרטית משלהם. את תמר זנדברג לא שמעתי כבר מספר שבועות. ראשת מר"צ דלגה בקלילות על הזמן שחלף וחזרה לעצמה - אותה החלטיות, אותה נחישות שאין בה מקום לקמצוץ של ספקנות או ביקורת עצמית ואותה בלתי רלוונטיות כבעבר. עזה - נותרה עזה, זנדברג - נותרה זנדברג והמציאות - נותרה מציאות, ובין אלה לא היה שום קשר; לא מצאתי אפילו שבב אחד של חידוש.

זנדברג ציטטה בשקיקה דברים מודלפים מחדרי חדרים של מערכת הביטחון, בדבר "צורך דחוף" למצוא פתרון לבעיות החברתיות כלכליות של עזה. מאידך-גיסא, לא הסבירה אפילו במשפט אחד מדוע זה תפקידה של ישראל, אחרי שיצאה משם. בהתלהבות בלתי מוסתרת הסבירה שהקבינט עומד בקרוב לקיים דיון במצב בעזה ובעיצוב המדיניות כלפי הרצועה, על-רקע אירועי השבועות האחרונים. באותה נשימה חזרה על עמדות מערכת הביטחון בנושא; אבל נמנעה מלהסביר ממתי מערכת הביטחון היא גורם המקבל החלטות מדיניות ואסטרטגיות ומדוע בכלל מתבטאת מערכת הביטחון בפומבי בנושאים אלה. בהתייחסה ל-12 השנים שחלפו מאז יצאה ישראל מעזה (2005), הסבירה שנוהלו כבר "חמש מלחמות" (האמנם? זו טעות או שקר מכוון?!) שלא פתרו את הבעיה, כאילו אין היא יודעת שפתרון תלוי ברצון כל הצדדים ואינו נתון לגחמות של פוליטיקאים חסרי אחריות. ב"נון-שלנטיות" טיפוסית לה "ברחה" ממורכבות הסוגיה ומכלל השיקולים המורכבים שעושה ממשלה אחראית בנסיבות אלה, ובפופוליזם השגור היטב על פיה, הסבירה שאין בעיה: - עזה תישאר עזה, חמאס יישאר חמאס, ישראל תספק כל מה שיעלה על דעת הבוחשים בקדירה בשם הצדק האבסולוטי, והבעיה תיפתר מאליה - צביעות טיפוסית לזנדברג ולארגון שבראשו היא עומדת.

זנדברג פקחית אך לא חכמה. היא יודעת היטב שהמניעים להדלפות המגיעות מצה"ל אינם תמיד טהורים וברים. היא גם יודעת היטב, שלא מעט הדלפות נובעות מחשש של חלק מהקצונה הבכירה בצה"ל ליטול על עצמה את האחריות למימוש ייעודו של צה"ל: לנהל, כשנחוץ, מערכה קצרה ואפקטיבית שתכה את האויב ותשיג את המטרות שתוקצנה לו על-ידי הדרג המדיני. אצל אחרים, הסיבה היא השקפת עולם, גרידא. אם צה"ל הוא היועץ האולטימטיבי, מדוע היא פונה לממשלה שתפתור את בעיות עזה? אם הממשלה היא הכתובת, מדוע צריך להקשות עליה לתפקד, בעזרת הדלפות נבזיות שינסו לכפות עליה ביצוע מדיניות, שאינה תואמות את מדיניות הממשלה? ואולי דווקא משום כך בחרה בדרך זו?!

ומה בקשר ליחסי חמאס עם אירן ולחתרנות הטורקית? מה בקשר להמשך הברחות הנשק והתעצמות החמאס, שתואץ ותגדל עשרת מונים אם תניח ישראל לאספקה לזרום לעזה באופן חופשי או באמצעות בקרה מרחוק? ומה בקשר לאפשרות שעזה בהנהגת חמאס תישאר מורסה ביטחונית קבועה בשכנות קרובה מאוד לישראל, שעלולה לחבור לכל אויב או שונא - חיזבאללה, אירן, טורקיה, דאעש ואחרים - וללחום בישראל כאשר יחליטו אלה לעשות כן?

זנדברג, כדרכה, אינה עוסקת בזוטות. היא פותרת בעיות בהבל פה ממנו יש לה בשפע. מה שחסר לה זה יושר אינטלקטואלי, אמירת אמת וקצת פחות התלהמות.

הערות

1. למעט אירוע חריג אחד – הבחירות לכנסת ה- 13, 1992, ( 12 מנדטים) - בו הגיעה ל 10%.

תאריך:  14/06/2018   |   עודכן:  14/06/2018
רפי לאופרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
חתרנים "ברוח טובה"
תגובות  [ 10 ] מוצגות   [ 10 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אתה גורם
14/06/18 15:16
 
חהחה וחוזר חלילה
15/06/18 08:48
 
רפי לאופרט
15/06/18 10:41
 
רפי לאופרט
15/06/18 10:25
2
למה אתה מתאמץ...
14/06/18 18:33
 
רפי לאופרט
15/06/18 10:47
3
באום
14/06/18 19:19
 
רפי לאופרט
15/06/18 10:56
 
באום
15/06/18 12:59
 
אלטע קאעקר
17/06/18 05:21
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
תאגיד השידור הציבורי העלה תוכנית מעניינת, שבאמצעותה זוג מראיינים, אפרת רוזנברג וישי שריד, אפשרו לקהל הצופים להציץ אל עולמם של רבבות אזרחי מדינת ישראל החיים בוואדי ערה.
14/06/2018  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
הרבה פעמים אני חש שראוי שתושבי הארץ מהמגזרים השונים יקצו הרבה יותר מזמנם כדי לבחון ואף להעריך את פלא חיינו המשותפים בארץ הזו. אלו ימים לא פשוטים שעוברים עכשיו על כולנו. מבט למהפכים הפוליטיים ולרעידות האדמה שמסביבנו רק מחזק את עמדתי שלמרות הכל – פלא אמיתי קורה פה.
14/06/2018  |  אריה רפפורט  |   מאמרים
עשיתי בימים האחרונים בפולין, כדי ללמוד עליה ועל היהודים שהיו בה (בפולין הגדולה) ואינם עוד. כאשר יצאתי עדיין הדהדו באוזני דברי ראש המוסד לשעבר, תמיר פרדו, כי אין "המוסד אלא ארגון פשע ברישיון". אבל יותר מכל הרהרתי במטוס באמירתו שאילו הוא היה ראש המוסד, כי אז היה מתנגד להצגת הארכיון האירני בידי נתניהו. ומדוע היה מתנגד? כי לא היה רוצה "להשפיל את האירנים". כך אמר, לא פחות ולא יותר. דהיינו הרצון שלא להרגיז ולהקניט את האויב הכי חריף ומסוכן שלנו הוא השיקול העליון של מי שהיה ראש המוסד, והוא עדיף בעיניו על פני שיקולים אחרים הנוגעים לאינטרסים המדיניים והביטחוניים וההסברתיים של מדינת ישראל. או ביתר דיוק - של ראש ממשלת ישראל. התקשיתי לרדת לעומק הגיונו של ראש המוסד. הלא אין המדובר במצב בו הבסנו את אירן במלחמת דמים, ואנו מצווים לנהוג בה במידת הרחמים ולא להשפילה עד עפר. מדובר בעיצומו של מאבק, חלקו הגדול אלים, בו לאירן אין סייגים ברצונה להשפילך ולהסב לך אבידות, זולת סייג היכולות.
13/06/2018  |  עמוס גלבוע  |   מאמרים
הפסיקו להתייפייף - מי שלא מכיר בירושלים שהיא בירת ישראל ההיסטורית (מאז דוד המלך), לא מכיר בישראל כמדינה ריבונית. אין תקדים בעולם כיום שיש ויכוח על עיר בירה של מדינה ריבונית. לכן כל מדינה קובעת עצמאית איפה יתקיימו אירועים בעלי חשיבות, כולל תרבותית או ספורטיבית. איומים על אומנים ושחקנים, כולל איום בחרם, היו ועוד יהיו בעתיד. מי שלא נכנע והיו רבים כאלה, גילה לא רק אומץ אלא גם חוסן אישי ולא התאכזב. ועכשיו הפרויקט הבא - האירוויזיון. הוא חייב להיות בירושלים ומי שלא ירצה לבוא שלא יגיע. גם אם יהיה צורך לבטל, יש לעמוד על העקרון שירושלים היא בירת ישראל. אם נכנע עכשיו נפסיד לא רק משחק ידידות או תחרות שירה אלא כבוד לאומי וכבוד מדיני. לכן עם כל ההשמצות שמנסים להדביק למירי רגב, יש עקרונות שהיא דבקה בהם והיא צודקת, גם אם היא צועקת אותם. ישראל וירושלים ימשיכו להתפתח ולהתרחב ולשמוח גם בלי נבחרת ארגנטינה ועם אירועים גדולים, תרבותיים וספורטיביים שעוד יגיעו ויציפו את ישראל ובירת ישראל. על-פי חלק מהמתנגדים, להוציא את הח"כים הערביים או חלק מיקירי השמאל הישראלי, אם המשחק עם ארגנטינה היה מתקיים בסכנין במגרש "דוחא". זה היה המקום הראוי והמתאים. ובכן, כפי שנאמר במקורותינו, וכך גם נשדר לאויבינו ומתנגדינו, לא יקום ולא יהיה.
13/06/2018  |  אברהם פכטר  |   מאמרים
לאחרונה הודיע ארגון איסור השימוש בנשק כימי (OPCW - Organization for the Prohibition of Chemical Weapons) כי "מדינת פלשתין הפקידה ב-18 במאי בידי מזכ"ל האו"ם, מיופה כוח אמנת הנשק הכימי, את מסמך הצטרפותה לאמנת איסור השימוש בנשק כימי". ברם, דווח כי ארה"ב שוקלת לקצץ במימון כמה מסוכנויות האו"ם, ובכללן גם OPCW, בעקבות הצטרפות הרש"פ. סוכנות הידיעות AFP ציטטה דברי פקיד אמריקני אנונימי, שהסביר: "עמדתה העקבית של ארה"ב היא כי מאמצי הפלשתינים להצטרף לארגונים בינלאומיים טרם הבשילו ואינם מועילים... אנו נבחן את מגבלות החקיקה בארה"ב בהתייחס לחברות הפלשתינית במספר סוכנויות וארגונים של האו"ם".
13/06/2018  |  רפאל אופק  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עידן יוסף
עידן יוסף
כלי תקשורת מסוימים נוהגים לנגח את חברי הכנסת של הקואליציה ואת הממשלה, תוך התעלמות מההקשר הרחב והתמקדות באירועים זניחים    דיווחים מוטים אלה מתעלמים מעבודתן החשובה של ועדות הכנסת בנו...
דן מרגלית
דן מרגלית
אין עתה צורך בהתלהטות היצרים, בפאטה-מורגנה כאילו עוד מכה אחת ו"זבנג וגמרנו", והניצחון המוחלט בידינו    יותר מכל יש לישראל אינטרס אסטרטגי לבנות נדבך נוסף לברית ההגנה ההולכת ונרקמת בי...
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
גם בשעתה היפה של ישראל, כאשר העולם מוחא לה כפיים והתעשיות הביטחוניות הישראליות זוקפות קומה לנוכח ההצלחות הטכנולוגיות ללא אח ורע, יש בקרבנו כאלה המתעקשים "להשבית שמחות" ולגמד את ממד...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il