יו"ר
המחנה הציוני,
אבי גבאי, עלה בשבת האחרונה על קו אוטובוס בלתי מורשה המסיע נוסעים מבאר שבע לחוף הים באשקלון הצהיר בפעם המי יודע כמה על תמיכתו בהפעלת
תחבורה ציבורית בשבת - והצליח לעורר את זעמם של החרדים.
עלייתו של גבאי לאוטובוס, רגע אחרי שנאם קודם לכן בסמינר של ישראל חופשית בזכות נישואים אזרחיים, התאפשרה בזכות אוזלת היד של
משרד התחבורה, שאיפשר לאוטובוס בו נסע גבאי לנסוע.
מזה שלוש שנים פועלים בשבתות באין מפריע קווים פיראטיים, דוגמת זה שנסע בו גבאי, המופעלים בידי אגודות שיתופיות. תלונות בעניין שהוגשו לפני למעלה משנה למשרד התחבורה ע"י ח"כים חרדיים מוועדת הארבעה והתנועה למדינה יהודית ודמוקרטית נפטרו בתשובה שהנושא נבחן משפטית. גורמים בכירים במשרד התחבורה אמרו ל-News1 כי למרות הצהרותיהן של האגודות השיתופיות ללשכה המשפטית של המשרד ברור כשמש שמדובר בעבירה על החוק, אך היא נמנעת מסיבות פוליטיות מאכיפה.
את ה"בדיקה" בעניין החלה הלשכה המשפטית באיחור של כשנתיים. בספטמבר 2017 הכריז שר התחבורה ישראל כ"ץ כי בקרוב תצא חוות דעת משפטית שבסבירות גבוהה תאסור על הקווים הפרטיים לפעול, אך חוות דעת משפטית בעניין טרם פורסמה, ודובר משרד התחבורה אבנר עובדיה לא ידע להשיב מתי זה יקרה ולא הכחיש כי עיכוב הפרסום נובע מסיבות פוליטיות.
"זה 'פרורפר' פוליטי!", אמר גורם במשרד התחבורה. "נראה לך שבדיקה של סוגיה כל כך פשוטה נמשכת שנה? הלשכה המשפטית בראשות מלי סיטון בקיאה מאוד בכל דיני התעבורה, ויש בה יועצים משפטיים שנמצאים שנים רבות בתפקיד. אדרבה, אם הם חושבים שזה מותר - שיגידו. אבל הם מבינים שאם יגידו שזה מותר כבר למחרת הם ימצאו את עצמם עם קווים דומים שיופעלו בימי חול בידי מי שלא שבעי רצון מהתחבורה הציבורית. בלשכה המשפטית פשוט לא רוצים, כי הם חוששים מההשלכות הפוליטיות".
מקור אחר ציין כי מדובר באכיפה בררנית והזכיר כי כאשר חרדים הפעילו "קווי מהדרין" פיראטיים הם נתקלו באכיפה נחושה שכללה הגשת כתבי אישום, שהסתמכו על פקחים מחופשים לחרדים שהגיעו לבתי כנסת.
ללא התערבות מצד הכנסת כרשות מפקחת, יכול משרד התחבורה למשוך את ההכרעה בעניין קווי השבת הפיראטיים לפחות בעוד כמה שנים. חוק הוא חוק, ואי-אכיפתו משיקולים לא טהורים ולא מקצועיים היא מתכון לאנרכיה שלטונית.