|   15:07:40
דלג
  איתן קלינסקי  
משורר ומורה לתנ"ך
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

"הטנק" - ספר חובה מאת אסף ענברי

אסף ענברי פרס לפנינו את סיפורם של חמישה אנשים כל אחד מהם משוכנע, שלזכותו יש לזקוף את תהילת ההכרעה בקרב בדגניה, כל אחד משוכנע, שהוא זה שהכריע את מלחמת השחרור
18/06/2018  |   איתן קלינסקי   |   כתבות   |   תגובות
[צילום: נתי שוחט/פלאש 90]

כשסיימתי את קריאת הספר "הטנק", מצאתי עצמי חוזר וקורא את הספר שנית, כשאני נותן דרור לעט "הכדורי" שלי במסע המתכתב עם גיבורי הספר. אבחת פרץ השורות לא עצרה לרגע של סגנוּן וליטוש, גם כשהקלדתי במחשב מתוך הדף. אינני כותב ביקורת ספרותית. אני מעלה פרץ מלים ושורות ללא סדר, שעלו בעת קריאת ספרו של אסף ענברי, המשכנע את הקורא כי נאמנים פצעי אוהב של מי שכתב את הספר "הטנק".

נאמנים פצעי סופר, האוהב את מה שהתהווה כאן בסערת המלחמות. נאמנים פצעי אוהבה של דגניה, בה נולד אסף ענברי. דגניה שהגנה על עצמה ב-1948 "בבקבוקי מולוטוב שיצרו במעבדת הכימיה של בית החינוך על-ידי המורה לכימיה ועל-ידי יעקב, מייסד בית גורדון ....". (עמ' 170)

אסף ענברי פרס לפנינו את סיפורם של חמישה אנשים. כל אחד מהם משוכנע, שלזכותו יש לזקוף את תהילת ההכרעה בקרב בדגניה, כל אחד משוכנע, שהוא זה שהכריע את מלחמת השחרור בהשחילו אש קטלנית לצריח הטנק הסורי, שפלש לדגניה א' ועצר את התקדמות הצבא הסורי. חייהם של כל החמישה במדינת ישראל משנת 1948 עד 1973 עברו טלטלה קשה, המטילה אותם למערכה של חשבון נפש נוקב ומייסר.

כאמור, אינני כותב ביקורת ספרותית, אלא רק נגיעות קלות שלי כקורא, המרחפות ללא סדר בפצעי חברה מגויסת. חברה בה חיים אנשים, שפקד אותם משהו כואב. מי שעשה היסטוריה ב-1948 מוצא עצמו אחרי 19 שנים "מתעקש להתגייס, כפי שהיה עושה במקומו כל אדם שיש לו ערכים ציוניים ובעיות בעבודה" (עמ' 72).

בעיה בעבודה מהווה מניע משמעותי לצורך להתגייס למילואים. מי שכל הווית חייו ספוגה במעשה הגבורה מול טנק סורי בדגניה, וחי כל חייו את המפגש עם אימת היד הגרומה של המוות ב-1948 מתייצב למילואים ב-1967 כמו "כל אדם שיש לו ערכים ציוניים ובעיות בעבודה".

להיפגש עם הכאב

"סולל בונה", חברה שבנתה את הארץ, עלתה על שרטון ההסתאבות בהמירה תנופה חלוצית של כיבוש השממה בישראל בבניית אפריקה ובכל מקום בעולם השלישי, כשעננת שחיתות מרחפת עליה. מנהלה האגדי לשעבר, הלל דן, מצא מותו על דוכן העדים במשפט, שכל ההתדיינות בו היא לא על ערכים חברתיים ולאומיים, אלא על כסף, על בצע כסף (עמ' 75).

אסף ענברי עוקב אחרי חמישה גיבורים. המשותף להם שכל אחד משוכנע, שהוא עצר טנק סורי בדגניה ב-1948. כל אחד חש כאב וכישלון, כי יש טוענים אחרים לכתר הגבורה של עצירת הטנק. היה לי קשה להיפגש עם הכאב של אחד מהחמישה, יצחק עשת, "שחושב על הגיטריסט המחונן, שניסה בהשראתו, לעצור טנקים סוריים, ועל שלמה אורלנד שייכנס עוד מעט" (עמ' 102). צעיר שבהשראת סיפור הגבורה של יצחק עשת ויתר על שרות בלהקה צבאית יחד עם חברתו והעדיף לשרת ב"גולני", העדיף את טוב למות בעד ארצנו במלחמת יום הכיפורים, להיות האחד מתוך אלפיים וחמש מאות, שמצאו מותם בכישלון הצבאי, פרי יוהרה של מנהיגות כושלת. יצחק עשת מכיר את שלמה אורלנד, אביו של הצעיר, ועליו מוטלת המשימה למסור לאבא פריטים שנותרו מבנו, חלל מלחמת יום הכיפורים.

יש מי שנושא ממלחמות מזכרת בדמות רסיס בראש גם שנים אחרי המלחמה, ויש אחר העושה כסף. "הרסיס רקד ליצחק בתוך הלחי" (עמ' 97) לעומתו מי שלא לחם ידע להפיק תועלת כספית מהמלחמה, הוא "קנה כמות כזאת של דירות, אם לא בניינים שלמים בתל אביב וביפו" (עמ' 98). "יש לו קשרים טובים במקומות הנכונים, ומשרד הביטחון סגר אתו עסקה מתחת לשולחן..."(עמ' 84)

כקורא חשתי שאסף ענברי מעניק לי מגע עם גיבורים לאומיים, שחיי כל אחד מהם ספוגים כישלון אישי צורב. בזוהר של הקולקטיב שבנה את הארץ הזו ישנם פרטים הכורעים תחת נטל העשייה, כורעים וגם נופלים, כורעים וגם נכשלים. קשה לעמוד מול כאבו של אנשל, הרואה ילד בהפגנת מחאה בירושלים, המניף שלט קורע לב: "איבדתי אבא - למה"? (עמ' 123).

אני אישית זועם גם היום על יוהרת המנהיגות שלנו, שעשרה ימים לפני פרוץ המלחמה התבטא אחד ממנהיגיה, מנהיג ששלח למוות אלפיים חמש מאות חיילים ואלפים לנכות לכל החיים, שעדיפה שארם אל שיח' בלי שלום, מאשר שלום בלי שארם אל שיח'.

מפקד טנק

אנשל, שהביס את הטנק הסורי בדגניה, עומד מול אתוס ערום, מבויש ונכלם. אנשל, גיבור מלחמת תש"ח, נע במדרון תלול הצולל מפסגות של גבורה ונתינה לעברן של מצולות החפיף. אנשל המפא"יניק "כמו כל חיפאי אחר" סבור, ש"מפלגה הנצמדת לשלטון אחרי אלפיים וחמש מאות הרוגים היא ספינה טובעת" (עמ' 123).

הכישלון האישי של כל אחד מהחמישה, המשוכנע שהוא זה שהביס את הטנק הסורי, נתן למעשה חיים לספרו של אסף ענברי. רב סרן דוד זרחיה ליד הטנק בדגניה מעמיס על בנו כבר בהיותו בן השבע את תודעת הנתינה והקרבת החיים למורת רוחה של רעייתו. האבא עלה לדרגת סגן אלוף ופיקד על סדנת חימוש ליד באר שבע. "הילד גדל להיות מפקד טנק" (עמ' 13) וגם היה למפקד פלוגה. הילד גם עלה לעולה, אך שם לא היה שה שייקחו אותו לעולה במקום את בנו. שם היה טנק אבל במקום בנו כבר היה מפקד אחר "התרומם מתוך הצריח מפקד אחר, וכשדוד הזדהה בפניו בתור אביו של המ"פ, הוא שתק כמה שניות בתימהון ...".(עמ'41) אבא, שגידל את בנו למוות, מתייצב אל מול פני המוות, שהוא עצמו טיפח.

בדגניה הוכרע הטנק הסורי. בתוך טנק של צבא הגנה לישראל בדרכו לגדה המערבית של תעלת סואץ עלה לעולה בנו של מביס הטנק הסורי. האבא גיבור מלחמת תש"ח מקבל במלחמת יום כיפור גופה. אב, שייעד את חיי בנו לעבר האש, מקבל את מה שהותירה אחריה האש השורפת.

רעייתו של שלום הוכבאום, אחד מגיבורי הספר המשוכנע שהוא זה שעצר את הטנק, מעמתת אותו עם הטרגדיה של חייו - "אתה עצרת את הטנק והטנק עצר אותך" (עמ' 67). הטנק הפך לא רק אויב של שלום הוכבאום, אלא גם של רעייתו. הטנק הפך אויב של משפחה, שאחרי כל התופת של השואה, אחרי המוות שפקד את היקרים להם על אדמת אירופה, ביקשה רק לבנות חיים חדשים על שפת ים כנרת בדגניה א', ושם דווקא הטנק הוא זה שעוצר את חייהם.

מבלי משים אסף ענברי מפגיש את תיקי המוות של אלפיים וחמש מאות חללי מלחמת יום הכיפורים ב-1973 עם משרד, שהתמקם "בדירה גדולה ביפו, שתפסה חצי מקומת הקרקע של אחד הבניינים שנכבשו במלחמת העצמאות" (עמ' 71). "הורים שכולים, שקיבלו הודעה על תיק החפצים המחכה להם, באו והלכו, וצעדיהם הדהדו על האריחים המעוטרים של הסלון הערבי..." (עמ' 71).

היש הגדול

בבית - שהוא מצבה חיה ועדות לאסון של דייריו הערבים, שנסו או גורשו מיפו ב-1948 - מאחסנים בשנת 1973 מאות רבות של פריטים שהותירו בתופת של המלחמה עלומים יפים, שעלו על המוקד במלחמה, לה אחראית הנהגה מדינית וצבאית כושלת.

אני אסיר תודה לאסף ענברי, שהפגיש אותי כקורא עם נופי ילדותו ועם גלריה מרשימה של דמויות, שבנו את היש הגדול שנוצר כאן. היטיב לבטא עמוס עוז את הערכתו לספר - "שאין הרבה ספרים כאלה. בעצם, אין בכלל ספר כזה ... אצל טולסטוי, ב"מלחמה ושלום", מי שמעצב את ההיסטוריה אינו נפוליון ולא הצאר.... אלא האיכר פלאטון קאראטאייב, כך גם כאן". לאנשים הפשוטים האלה הציב אסף ענברי גל עד ספרותי, שנכתב כפי שציין עמוס עוז "ביד חכמה, חסכנית ומדייקת מאד".

נצלו את שבוע הספר ופנקו עצמכם במתנה יפה, פנקו עצמכם בספר הנושא את השם "הטנק".

תאריך:  18/06/2018   |   עודכן:  18/06/2018
איתן קלינסקי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"הטנק" - ספר חובה מאת אסף ענברי
תגובות  [ 18 ] מוצגות   [ 18 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
צדק עמוס עוז
18/06/18 12:37
 
ב .ל
19/06/18 23:08
2
איצי
18/06/18 13:19
 
ב,ל
18/06/18 23:14
3
Hamas
18/06/18 17:15
4
a war crime
18/06/18 18:48
5
א.
19/06/18 11:48
6
אצל המגיבים לאיתן
19/06/18 16:40
7
מירי...
19/06/18 17:17
8
מירי.
19/06/18 17:22
9
עמירם ג.
19/06/18 18:16
10
שלומית מן
19/06/18 20:18
 
ב,ל
20/06/18 20:11
11
מתוך "הטנק"
20/06/18 10:25
12
ב .ל
21/06/18 12:33
13
למנוע שפיכות דמים
21/06/18 16:38
14
life must be
22/06/18 11:08
15
קהלת פרק ט'.
23/06/18 11:40
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
במרכז האזורי צמח, מדרום לכביש 92, בקטע מ"צומת צמח" ל"צומת מעגן", בשטח מול כיום הקמפוס הראשי של מכללת כנרת, פעלה במשך כ-43 שנים מ-1905 עד 1948 תחנת רכבת סמח' (צמח) שהייתה אחת מתחנות "רכבת העמק" - סיפורה של התחנה
18/06/2018  |  אלי אלון  |   כתבות
השבוע נגיד מזל טוב למזל החודש - מזל סרטן. תאריך המזל: 22.6 ועד 22.7 בערך. אלמנט: מים, סמל המזל: סרטן. איבר בריאותי רגיש: איברים פנימיים, קיבה, כליות, רחם. נאמנות: מאוד נאמנים.: נאמנות
18/06/2018  |  צילה שיר-אל  |   כתבות
בכל גן ילדים ובכל כתה בבית הספר פועל ועד הורים. בנוסף לוועדים הכיתתיים פועלים ועדי הורים מרכזיים של המוסדות החינוכיים. המשותף לכולם - ההורים הנבחרים לשמש כוועד עושים זאת בהתנדבות ומרצונם החופשי בלבד. פעילות הוועד חולשת לא רק על איסוף כסף לקניית מתנה למחנכת בסוף השנה, או קניית כיבוד לאירוע כיתתי כזה או אחר. ועדי ההורים מטפלים במישורים נוספים, כדוגמת הפקת אירועים כיתתים, ארגון מסיבות סוף שנה ועוד.
18/06/2018  |  ורד כהן, רענן בר-און  |   כתבות
הסטיגמה שמרכיבי משקפיים הם 'חנונים' עברה מן העולם. כיום, משקפי ראייה הם פריט אופנתי ונחשק, ומותגי העל יוכיחו זאת. המשקפיים מוכרים לנו עוד משחר ההיסטוריה. משקפי ראייה בצורתם המוכרת, נמצאים בשימוש כבר מאות רבות של שנים. עם זאת, שימוש בעדשות לצורך הגדלה, היה מקובל כבר לפני יותר מ-2,000 שנה.
17/06/2018  |  בת-אור יחזקאל  |   כתבות
באמצע שנת 2017 הגיע לביתו משה (השם שמור במערכת), איש צעיר כבן 32, לאחר סיום יום העבודה. עם כניסתו הביתה, אישתו שמה לב לעיוות מוזר בפניו ולאופן דיבורו המבולבל. באחת נזכרה בסרטון שראתה בטלוויזיה והבינה שהוא אינו זקוק לכוס מים, אלא לאמבולנס. וכך פעלה והצילה את חייו ממוות או מנכות קשה ואיומה, שהייתה עלולה לשנות את חייהם ללא היכר.
17/06/2018  |  פנינה רוזנצווייג  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il