|
יאללה בלגן [צילום: עכבר העיר]
|
|
|
|
|
אין בישראל מתח תרבותי שמפרנס את דמיונם של תסריטאים יותר מן המתח בין אשכנזים למזרחים; העובדה הזו היתה נכונה בשנות החמישים והשישים, אבל היא נכונה עכשיו אפילו יותר, וכל מי שחושב אחרת צריך היה לראות טלוויזיה ביום שישי בערב.
בערוץ 10 שודרו שוב שני הפרקים הראשונים של הסדרה "אהבה זה כואב", שבבסיסה רומן בין מוסכניק מזרחי וכוכבת טלוויזיה אשכנזייה. למרות תחכומה, המתח הדרמטי שהניע את הסדרה היה בדיוק זה שפעל בסרטי הבורקס הישנים: האם יכולה אשכנזייה מבית טוב להתאהב ב"פרענק"? ואיך יקבלו את זה במשפחה? הצלחת הסדרה העידה, כי גם כיום יכול רומן בין מזרחי לאשכנזייה להיחשב ל"דרמטי" בדמיון הישראלי, ולהיכתב כסיפור של אהבה בלתי-אפשרית (כמו סיפור האהבה בין החילוני לחרדית מ"במרחק נגיעה").
באותה שעה שודר בערוץ 2 לקט מתוכניות "ארץ נהדרת", שהציג מבחר מערכונים בכיכובן של הדמויות המעניינות היחידות שנוספו השנה לסדרה: פילוס (מריאנו אידלמן), שימי (אסי כהן) ואשתו דקלה בוטפיקה (אורנה בנאי). כבר בשמו של הלקט, "חייו ומותו של פילוס גבריאל", אפשר לזהות את המכשיר הקומי העיקרי של המערכונים: שיבושי הלשון של הדמויות, או אם לדייק: האופן שבו מנסים שני הערסים והפרחה "להגביה" את העברית שלהם (כאן באמצעות הקדמת שם המשפחה לשם הפרטי) ונכשלים בכך.
רוב המערכונים האלה שולחים את השלושה לביקור במקומות הנחשבים לאשכנזיים (תיאטרון, צימר רוחני בגליל). הם זורעים שם הרס, כשאת החורבן העיקרי הם ממיטים על הלשון: הם לא מפסיקים לנסות לדבר עברית גבוהה, כזו שהולמת את המקום והמעמד, ולא מפסיקים לעוות אותה. "פיט" במקום "פיטן", "תעצומה" במקום "עוצמה", "הקיש אותו חיידק טורף" ו"תוספתן לדלק", הם רק כמה ממאות שיבושי העברית של השלישייה.
עד כאן אין שום חידוש: הקומדיה הישראלית מתפרנסת כבר שנים משיבושי הלשון של המזרחי (לימור, ז'וז'ו חלסטרה), ומניסיונותיו הכושלים לדבוק בעברית "גבוהה"; אלא שבסצינות שבהן השלושה זורעים חורבן בצימר הגלילי, מפסיקים הצגת תיאטרון וכמעט מעלים באש מטוס הנמצא בדרכו ל"אירופה הקלאסית", יש גם איזו אנרגיה של הרס המכוונת נגד מה שנחשב ל"תרבותי" ול"גבוה", אנרגיה מתפרעת שאין קומדיה אמיתית בלעדיה.
לכן, נדמה לי, מצחיקים המערכונים הללו ישראלים מסוגים שונים: אלה מוצאים בהם שוב את דמותו המוגחכת של המזרחי; אחרים מפיקים עונג דווקא מן ההרס של "התרבותי" (האשכנזי). כך או כך, ברור כי הקטגוריות האלה חיוניות מאוד עדיין לדרמה ולקומדיה בעברית. אפשר לנסח זאת כך: אם פילוס לא היה קיים, התרבות הישראלית היתה צריכה להמציא אותו. ואולי זה בדיוק מה שהיא עשתה.
"ארץ נהדרת". ערוץ 2, שישי ב-21:15