|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

פרשת השבוע חקת (המקאם חוסיני)

המנוחה והנחלה

התורה איננה מעדיפה מנהיג על פני בני עמו כולל משה רבנו גדול הנביאים וגדול המנהיגים שקמו לישראל בכל הדורות
24/06/2018  |   אברהם הללי   |   מאמרים   |   תגובות
משה ולוחות הברית


הַמְנוּחָה בַּהֲגִּיעַ בְּנֵי יִשְרָאֵל לִכְנַעַן

וְהַנַּחֲלָה כַּאֲשֶר יָשַׁב בָה עַמֶּנוּ קֶבֶע

שֶׁיֶּדְעוּ הַפּוֹלְשִׁים מֵעָרָב שׁוּר וְתֵימָן

זוֹ הַבְטָחַת ה' לְאַבְרָהָם בִּבְאֶר שֶׁבַע

מַסַּע עֶמֶּנו ּ בַּמִּדְבַר כְּבַר הִגִּיעַ לְקִצּוֹ

כִּי יִשְרָאֵל מְחֻשָּׁל וְּשָׁבֵעַ מִלְחֲמוֹת

וּכְבַר יוֹשֵׁב לוֹ יִשְׂרָאֵל בֶטַח בְּאַרְצוֹ

וְלֹא יַרְתִּיעוּהוּ שִׁלּוּחַ טִילִים וּלְהָבוֹת

וּבְדַּרְכּוֹ לְאַרְצוֹ נִלְחַם בְּעוֹג וְסִיחוֹן

וְיָרַשׁ אֶת אַרְצוֹ מֵאַרְנוֹן לִגְבוּל עַמּוֹן

וְכָבַשׁ יִשְראֵל גָּם עֲרֵי מוֹאָב וְחֶשְבּוֹן

וּבְכוֹחוֹ יְמַגֵּר גָּם בְּנֵי עַוְלָה וּבְנֵי זָדוֹן


קפיצת דרך של שלושים ושמונה שנים

פרשת חֻקַּת מסיימת את מסעות ונדידת ישראל במדבר. שמתחלקים לשתי תקופות: האחת שנמשכה שנתיים ממועד היציאה ממצרים באותות ובמופתים על-ידי משה רבנו, עד פרשת שלח לך, והשנייה שמשכה שלושים ושמונה שנים החל משלח לך (הידועה בכינוי "פרשת המרגלים") עד פרשת חֻקת, כאן הגיע ישראל לגבולה המזרחי של ארץ כנען ונערך שם לכניסה אליה תוך כדי לחימה. למעשה אין בפרשת חֻקַּת פרטים מפורטים על ההתרחשויות שהיו במשך שלושים ושמנת שנות הנדידה במדבר, פרט למות מרים שבעקבות זאת חָטָא העם והתלונן וכדרכו הוא התאונן ובְּחֻקַת נאמר: ויסעו בני ישראל ויחנו בערבות מואב מעבר לירדן יְרֵחוֹ (כב/א). ובסוף המסעות האלה, חנו במדבר צִין ניתן לקבוע מקומו המשוער של צִן לפי התאור בפרשה שהוא נמצא בגבול מדבר סיני וכל שנאמר בעניין זה: ויבאו בני ישראל כל העדה מדבר צין (צִן) וזה בחדש הראשון וישב העם בקדש (כ/א). רש"י קובע כי זה סוף הנדידה במדבר, לאחר שמתו כל אלה שנגזר עליהם למות לפני שלושים ושמונה שנים, בגלל חטא המרגלים כיון שלא היו מסגלים להלחם וּלְרִשְׁתָהּ. ניתן להם כינוי "דור המדבר" כנוי זה ניתן לכל אובדי דרך. משמעו כאן אנשי המדבר ממש אשר לא שרדו, נגזר על מולידיהם שלא יזכו להכנס לארץ כנען - זו ענישה, ורק צאצאיהם הגיעו לקדש וישבו שם. רש"י מפרש את משמעות המלים כל העדה, ככונה לאלה ששרדו.

תחילת הסוף של שליחות משה

מרים מתה בקדש ובמותה גם חסרו המים לשתיה, רש"י אומר כי בזכות מרים היה מים לעדה במשך ארבעים שנות הנדידה.לא כהרגלם ישראל שוב התלוננו וטענו נגד משה ואהרן לאמר: ולמה הבאתם את קהל ה' אל המדבר הזה למות שם ...ולמה העליתֻנוּ מִמִצְרָיִם ....אל המקום הרע הזה (כ/ה). ובפרשה זו גם נענשים משה ואהרן, הפעם כי לאל עשו כמצות אלוהים והכו על הסלע במקום לדבר אליו. כפי הנראה נכנס בלבם ספק, אם בדברם אל הסלע אכן יצאו ממנו מים, לכן אמר להם הקב"ה: יען לא האמנתם בי להקדישני לעיני בני ישראל (כ/יב) לא תביאו את הקהל הזה אל הארץ אשר נתתי להם (כ/יג). העִנש היה כבד כלשון ימינו ואיננו פרופורציונאלי לעברה, זאת למרות היות משה נאמן ביתו של ה'. השאלה מדוע לא עשו כפי שצוה אותם והכו בסלע ולא דברמשה אליו. יש דעה האומרתת כי משה נהג כפי שעשה זאת בעבר. בשנתיים הראשונות מהיציאה ממצרים שם אמר אלוהים למשה: הנני עֹמֵד לפניך שם על הצור בְּחֹרֶב וְהִכִּיתָ בצור ויצאו ממנו מים ושתה העם" (שמות יז, ו). ענשם של משה ואהרן היה כבד בכל שלא יכנסו לארץ כנען עם העם והם ימותו מחוץ לגבולו ארץ כנען במדבר. התעוקה אצל משה גברה במות אחיו אהרן כפי שנסופר בפרשה זו: וימת אהרן שם (בְּהֹר הָהָר) בראש ההר (כ/כח). למדים מזה שימי האבל על המת בישראל הם שלושים ימים. ועוד רבותינו רואים במות צדיקים כמו אור שהאיר עולמו של ישראל וכבה. למרות זאת למדים אנו מפרשה זו, כי למרות גדולתם של המנהיגים משה ואהרן ומרים, תאור מיתתם היה קצר ביותר. במרים נאמר: וַתָּמָת שם מרים ותקבר שם (כ/א). חמש מלים בלבד ובאהרן נאמרו חמש מלים: וימת אהרן שם בראש ההר (כ/כח). וגם במשה בבוא עתו למות נאמרו: וימת שם משה עבד ה' בארץ מואב על-פי ה'. והגדילה התורה לעשות, בְמָנְעָה מבני אדם להפך צדיק שמת כרוח המתקשרת עם האלוהים, לכן במות משה נאמר: ולא ידע איש את קבורתו (מקום קבורתו) עד היום הזה (דברים לד/ה ). כדי שלא לעלות לקברו, כי הרי נצטוה ישראל כך: לא תלמד לעשות כתועבת הגוים... ושואל אוב וידעוני ודֹרֵש אל המתים (דברים יח/ט-יא).

אין העדפה של מנהיג על פני אחרים והעם

התורה איננה מעדיפה מנהיג על פני בני עמו כולל משה רבנו גדול הנביאים וגדול המנהיגים שקמו לישראל בכל הדורות. מובא כאן מדרש תנחומא קדום שאומר בעניין זה כך: אמר לו הקב"ה למשה: משה באיזה פנים אתה מבקש לבוא אל הארץ, שהרי נגזר על משה רבנו שלא יביא את ישראל לארץ כלומר שהוא יכנס. והרי משה רבנו מתחנן לבטל את רוע הגזרה שנאמר: ואתחנן אל ה'... אֶעְבְּרָה-נָא ואראה את הארת הטובה" (דברים ג/כג,כה), משל למה הדבר דומה, לרועה אחד שיצא לרעות צאנו של המלך וְנִשְבֵית הצאן. בקש הרועה ליכנס לִפְלטְרִין של מלך, אמר לו המלך: יאמרו שאתה הִשׁבְיִּתָ הצאן, (כלומר עשית בכונה כדי להכינס) אף כך אמר לו הקב"ה למשה: תהיה בצידם ותבא עמהם שנאמר: ויתא ראשי עם צדקת ה' עשה ומשפטיו עם ישראל (דברים לג/כא) ולכך נאמר: לכן לא תביאו את הקהל הזה אל הארץ אשר נתתי להם (כ/יב) מה משמעות דברים אלה, קשה להסבירם, אך ניתן לומר כי חטאו של משה לא היה כלל במעשה שעשה, אלא במה שעשה העם שהנהיג, כי לא ניתן לנתק גורלו של מנהיג מדור המדבר שהנהיג כיון שדור המדבר לא זכה להכנס לארץ, גם מנהיגומשה לא יכנס ולא נכנס, כי גורל המנהיג כגורל עמו כשם שקברניט אניה שטובעת לא נוטש את האניה עד רדצ כל הנוסעים ואם טובעים הוא טובע טתם זאת שלא הוא היה הגורם לאסון הטביעה. אצל משה היה זה דור עקש ופתלתול (דברים לב/ה) דור סורר ומורה שלא שמע לקול מנהיגו ולא רק פעם אחת מרד, כגון מרד (קרח ועדתו) דור המדבר איננו מגיע לרמת עם מלוכד ומאוחד והמנהיג את העם שלא השכיל או לא הצליח להביאו לרמה ראויה בעיני האלוהים האחריות נופלת עליו.

טוֹב לִלְמוֹד מוּסָר הַשְׂכֵּל וְלֹא לְלַמֵּד עַל מַנְהִיג זְכוּת

שֶׁבִּפְקֻדּוֹתָיו נָשִׁים מְשַׁכֵּל אֵינֶנּוּ יָכוֹל לָסוּר מְאַחְרָיוּת

הַמַּנְהִיג עַמּוֹ בְּהַדְרַת עָם כְּמִי שֶעוֹמֵד בְּרֹאשׁ הַסֻּלָּם

יִשָּׂא אַחְרָיוּת עַל מַעֲשָׂיו כְּשֶׁיֵדַע שֶׁאֵינֶנּוּ מְעַל לכֻלָּם

הוּא כְּכֻלּם אָשֵׁם אוֹ חַף לֹא יָכוֹל לִרְחַץ בְּנִקְיוֹן כַּפָּיו

אָכֵן הָיוּ דְּבָרִים מְעוֹלָם גָּם מֹשֶׁה מַנְהִיג דָּגּול וָרָם

טָעָה בְשִׁקּוּל דַּעַת בַּבִצּוּעַ וּמָסַר כְּנִיסָה לִכְנַעַן לִיהוֹשֻׁעַ

הָבָה נְיַשֵּׁר דֶּרֶךְ לְלֹא חַת וְנִלְמַד לֶקַח מִפְּרָשַׁת חֻקַּת

כִי אֶצֶל אוֹיְבֵינוּ הַיְנוֹ הַךְ אֲנַחְנוּ הַשָּׂטָן וְהֶמָּה הַמַּלְאָךְ

כְּכֹל שֶׁנַּרְבֶה רִיב בְּיִשְׂרָאֵל כָּךָ שׂוֹנֵא יִשְרָאֵל בָּנוּ יִתְעַלֵל בַּל נוֹסִיף עוֹד אֵשׁ לַמְדּוּרָה וְלֹא נִתֵן לְהַפִּילֵנוּ בְּמַהֲמוּרָה

וְלָתֵת לָאוֹיֶב סִפּוּק וּתְאָוָה כְּבָאִמְרָה הַעֲמָמִית כִּכְתָּבָה

רָבִים הַחָמוֹרִים בֵּינֵיהֶם לְרַוְחַת הָרוֹכְבִים עֲלֵיהֶם


הפתגם בלשון המקור


הערות

1. פתגם ערבי אִתְקָאתָלוּ אִל חָמִיר פִּי סְעַאדֶת אִל רִכָּאב.

תאריך:  24/06/2018   |   עודכן:  24/06/2018
אברהם הללי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בגיליון "הצבי", שיצא לאור ב-ט"ו בכסלו תרנ"ד 24 בנובמבר 1893, בעריכת אליעזר בן יהודה התפרסם מאמר של נפתלי הירץ יונס, חתנו של בן יהודה, לכבוד חג החנוכה תוך הבלטת מגמות חברתיות במרד החשמונאים. המאמר הסתיים באמירה מליצית, כי חשוב מאוד "לאסוף חיל, ללכת קדימה, קדימה-קדימה...".
24/06/2018  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
עתה, רגע לאחר משבר מסי-רגב, רגע לפני משבר האירויזיון-רגב ומעט אחרי פרשת השגרירות האמריקנית, יש לומר מילה על סינדרום ירושלים הפוקד את ארץ הקודש. קשה היה למשל שלא להתרשם מן האווירה המשיחית בטקס חניכת השגרירות האמריקנית בירושלים. לרגע הרגיש הטקס כהצצה בערוץ של מטיפים נוצרים באחד מערוצי המיסיון האמריקנים. ברטולד ברכט, המחזאי הדגול נהג לכנות רגעים מטלטלים כרגעי "הזרה" - הפיכתו של המחזה השגור לזר, חדש, מטלטל.
24/06/2018  |  אורון שוורץ  |   מאמרים
"אין בתורה כלל שום מעשה או נבואה רק בשנה הראשונה (לצאת בני ישראל ממצרים) בשנה הארבעים". כך לדברי הפרשן אבן עזרא על הפסוק "וַיָּבֹאוּ בְנֵי-יִשְׂרָאֵל כָּל-הָעֵדָה מִדְבַּר-צִן בַּחֹדֶשׁ הָרִאשׁוֹן וַיֵּשֶׁב הָעָם בְּקָדֵשׁ וַתָּמָת שָׁם מִרְיָם וַתִּקָּבֵר שָׁם" (במדבר כ',א'). המעשה הראשון אפוא באותה שנה אחרונה הוא מותה של מרים. בת 127 שנה הייתה. בת בכורה לעמרם וליוכבד, שביטאו במתן שמה 'מרים' -שמחה בלשון מצרים - את אושרם על שנתברכו בבת ראשונה. חכמים נטו לקשור מקור שמה למרי, מתוך רגשי הערצה על שנערה בת שבע חרפה נפשה להפר גזירת המלך שציווה על השלכת כל בן עברי היאורה. "וַתֵּתַצַּ֥ב אֲחֹת֖וֹ מֵרָחֹ֑ק לְדֵעָ֕ה מַה-יֵּעָשֶׂ֖ה לֽוֹ" (שמות ב',ד'). מכאן, עוד לפני קריעת ים סוף בה הובילה שירת נשים בתופים ובמחולות, שהייתה נביאה. שראתה רחוק. מדרשי אגדה עושים אסוציאציה בין "וַתֵּתַצַּ֥ב" לבין "וְהִנֵּ֨ה ה' נִצָּ֣ב עָלָיו֘ וַיֹּאמַר֒ אֲנִ֣י ה' אֱלֹהֵי֙ אַבְרָהָ֣ם אָבִ֔יךָ וֵאלֹהֵ֖י יִצְחָ֑ק הָאָ֗רֶץ אֲשֶׁ֤ר אַתָּה֙ שֹׁכֵ֣ב עָלֶ֔יהָ לְךָ֥ אֶתְּנֶ֖נָּה וּלְזַרְעֶֽךָ" (בראשית כ"ח,י"ג), ואומרים "מכאן שהייתה בה רוח הקדש", אך מותר להניח כי כיוונו יותר לצירוף מֵרָחֹ֑ק - לְדֵעָ֕ה וממנו דרשו שראתה כי הילד עליו שמרה למרחוק, עד אשר אומץ על-ידי בתיה בת פרעה, עד שיגדל ויצא אל אחיו, עד שיהיה האיש משה אשר יוליך את עם העבדים למימוש נבואת ה' לאברהם. והנה באה עד שערי הארץ המובטחת, וַתָּמָת שָׁם.." - בקדש בה ישבו ישראל שנים הרבה - "...וַתִּקָּבֵר שָׁם" לא זכתה להיכנס לארץ 'לְךָ֥ אֶתְּנֶ֖נָּה וּלְזַרְעֶֽךָ', לא בחייה ולא במותה. זה היה בא' בניסן.
24/06/2018  |  יצחק מאיר  |   מאמרים
ביום ראשון הקרוב ילכו אזרחי טורקיה להצביע בקלפי בבחירות גורליות, יהיו שיאמרו שהן הכי חשובות לעתידה של טורקיה כמעצמה אזורית וכמדינה יציבה ומתפתחת מזה 20 שנה. הבחירות לנשיאות טורקיה צמודות מהצפוי משום שבפעם הראשונה מאז עלה לשלטון, ארדואן נתקל בשילוב של מצב כלכלי מתדרדר לצד מועמדותם של מספר יריבים שהמוביל בהם הוא מוהארם אינצ׳ה, מועמד מפלגת העם הרפובליקאית (CHP) לנשיאות.
23/06/2018  |  ד"ר איתן לסרי  |   מאמרים
במשך כמעט שנה שוגר שדר מלשכת ראש הממשלה, כי השר יובל שטייניץ, בן חסותו של נתניהו, יהיה יו"ר הסוכנות היהודית במקום נתן שרנסקי הפורש. והכל קיבלו זאת כמובן מאליו. והנה ראו זה פלא: ועדת המינויים של הסוכנות המונה עשרה חברים השמיעה צפצוף חזק לכיוון החלטת ראש הממשלה. תשעה חברים בוועדה החליטו בהפתעה, כי הם מעדיפים את יצחק (בוז'י) הרצוג שכלל לא היה מועמד לרשת את שרנסקי.
23/06/2018  |  עמי דור-און  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלון קוחלני
אלון קוחלני
חוק חדש של ה-EU יחייב קציני הציות בחברות העושות שימוש ב-AI ולנהל סיכוני ציות העולים מרגולציה זו (The Artificial Intelligence Act)
יוסף אליעז
יוסף אליעז
ביבי הבליג על כל הפגיעות בישראל, בחייליה ובאזרחיה    למרות דרישות שר הביטחון וצה"ל לקבוע יעדים ברורים מעבר להצהרות ריקות מתוכן, להחליט סוף-סוף מה הן מטרות המלחמה ולקבוע מתווה ליום ש...
צבי גיל
צבי גיל
הגליל והכינרת בטבורו, שבעונה זאת של השנה פורח ומרהיב בשלל צבעים ובמיים זכים הזורמים בנחלים - נראה עצוב ורדום ביופיו ומשווע לתושבים העקורים ולתיירים שישובו אליו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il