|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

המועמד של טראמפ לעליון

זהו ברט קוואנו: שמרן לא-קיצוני

ניו-יורק טיימס מתאר: חבר בצוות החקירה נגד קלינטון ובצוות המשפטי של בוש הבן, שופט ערעורים התומך בסמכות הנשיא ומתנגד לאסדרה ממשלתית
10/07/18  |   איתמר לוין   |   מיוחדים ברשת   |   יומן עולמי   |   תגובות
נפגשו בבית הלבן [צילום: אלכס ברנדון, AP]

יותר מדי פוליטי, יותר מדי שנים
איתמר לוין
ההליך בו הנשיא ממנה והסנאט מאשר, הפך את בחירת שופטי ביהמ"ש העליון של ארה"ב לפוליטי לחלוטין. ואילו העובדה שהמינוי הוא לכל החיים, מביאה לכך שלעיתים שופטים כבר אינם מתפקדים
לרשימה המלאה

השופטים השיאנים ופורצי הדרך
איתמר לוין
מי השופט שכיהן הכי הרבה זמן ומי הכי מעט? מי היה היהודי הראשון ומי הייתה האישה הראשונה? האם בכלל צריך להיות משפטן? כמה שופטים שימשו קודם לכן כעוזרים משפטיים בעליון?
לרשימה המלאה

ברט קוואנו - המועמד של טראמפ לעליון
איתמר לוין
קוואנו, שופט בבית המשפט לערעורים במחוז וושינגטון, מילא תפקיד מרכזי בחקירה נגד ביל קלינטון והיה חבר בצוות המשפטי בבית הלבן של בוש
לרשימה המלאה

ברט קוואנו היה בן 38 בלבד כאשר הוצגה לראשונה מועמדותו לכהונת שופט בבית המשפט הפדרלי לערעורים בעיר וושינגטון, אך מאחוריו כבר היו שנים של מעורבות במחלוקות פוליטיות שבהן קנה ידידים ויריבים – כותב (יום ג', 10.7.18) אדם ליפטק בניו-יורק טיימס על מועמדו של הנשיא דונלד טראמפ לבית המשפט העליון.

בשנות ה-90 היה קוואנו חלק מצוותו של החוקר המיוחד קנת סטאר וניסח חלק מן הדוח שהביא להעמדתו לדין של הנשיא ביל קלינטון בפני הסנאט בפרשת מוניקה לוינסקי. בשנת 2000 הוא היה חבר בצוותו של ג'ורג' בוש הבן בפלורידה, במאבק שהסתיים בבית המשפט העליון ובנצחונו של בוש על פני אל גור. לאחר מכן צורף קוואנו לצוות המשפטי בבית הלבן של בוש, ונטל חלק בבחירת שופטים פדרליים ובטיפול בנושאים משפטיים שהתעוררו בעקבות 9/11. בשנת 2003 הציע אותו בוש לראשונה כמועמד לשיפוט, אך הסנאט לא אישר אותו; הניסיון השני, ב-2006, עלה יפה.

לצד זאת, פיתח קוואנו ידידות עמוקה גם עם אישים בצד הליברלי של המפה. בחייו המקצועיים, לפני מינויו לשופט, הוא היה לעיתים קרובות הכוח המפשר. 300 פסיקותיו כשופט ערעורים היו ברובן שמרניות ובית המשפט העליון דחה שוב ושוב את הערעורים עליהן – גם כאשר היה בו איזון בין שמרנים לליברלים, מה שמלמד על תקפותן המשפטית. פסיקותיו בנושאי הפלות, אובמהקר וחופש הדת היו שמרניות, תוך הכרה בתקפותן של הדעות החולקות.

"מלוא האחריות - על הנשיא"

השמרנים היללו את פסקי הדין של קוואנו בנושא הזכות לשאת נשק, חופש הדת ומימון הבחירות, ובמיוחד את אלו שיצאו נגד רשויות ממשלתיות – נושא מרכזי בסדר היום הפרו-עסקי והאנטי-אסדרתי של הימין האמריקני. בינואר האחרון הדגיש קוואנו את סמכותו של הנשיא: "כדי למנוע רודנות ולהבטיח את חופש הפרט, הפרידו מעצבי החוקה בין הסמכויות החקיקתיות, הביצועיות והמשפטיות של הממשלה הלאומית החדשה. כדי להבטיח עוד יותר את החרות, הם עמדו על חובת הנשיאה באחריות של הפעלת הסמכות הביצועית. הם הטילו את מלוא האחריות שלה על נשיא ארה"ב, הנבחר בידי העם וחייב לו דין וחשבון".

קוואנו בן ה-53 נולד בוושינגטון להורים עורכי דין, סיים את התיכון היוקרתי ג'ורג'טאון ולמד משפטים באוניברסיטת ייל היוקרתית עוד יותר. לאחר מכן שב לקריירה מגוונת בוושינגטון: משרד המשפטים, משרדו של סטאר, פרקטיקה פרטית, הבית הלבן ובית המשפט לערעורים. רעייתו היא אשלי אסטס, שהייתה מזכירתו האישית של בוש; לזוג יש שתי בנות.

עמיתים לשעבר מתארים את קוואנו כמי שדווקא התרחק מההדר של הבירה. "אם יש מישהו שהוא ההפך מהקוקטיילים של ג'ורג'טאון, זה קוואנו. הוא מעדיף לשתות בירה ולצפות במשחק הוקי", אומר לטיימס פרופ' ג'סטין ווקר מאוניברסיטת לואיזוויל, שהיה עוזר משפטי הן של קוואנו והן של השופט אנתוני קנדי – אותו אמור קוואנו להחליף. "מעולם לא ראיתי אותו גאה יותר מכאשר דיבר על אימון קבוצת כדורסלניות".

אדוארד קוואנו היה במשך 20 שנה נשיא אגודת הקוסמטיקה בעיר, אך לדברי בנו – ההשפעה המרכזית עליו הייתה מצד האם, מרתה קוואנו. היא הייתה מורה בתיכון לפני שלמדה משפטים, הפכה לתובעת מדינתית ולבסוף מונתה לשופטת. "היא נטעה בי את המחויבות לשירות ציבורי ואת הכבוד לשלטון החוק", אמר בעת אישור מינויו לשופט ערעורים בשנת 2006.

"הראשון להגיע והאחרון לעזוב"

בעת לימודיו בייל פרסם קוואנו מאמר שהציע דרכים להתגבר על הטיה גזעית בבחירת מושבעים. לאחר סיום לימודיו הוא שימש כעוזר לשלושה שופטים: וולטר סטייפלטון ואלכס קוזינסקי בבתי המשפט לערעורים, ואנתוני קנדי בבית המשפט העליון. במשרה האחרונה פגש את מי שיהיה עמיתו לעליון – ניל גורסוץ', גם הוא מינוי של טראמפ, שעבד במשרה חלקית בלשכתו של קנדי. שנים לאחר מכן דיבר קנדי בהערכה רבה על מוסר העבודה של קוואנו: "ברט היה הראשון להגיע בבוקר והאחרון לצאת בערב. אמרתי לו: ברט, אתה עובד קשה מדי, אתה צריך ללכת הבית. אבל הוא מעולם לא הקשיב לי", מצטט אותו ווקר.

קוואנו כתב חלק ניכר מן הדוח שהגיש סטאר לקונגרס בפרשת קלינטון, אך לא את החלק שתיאר בפירוט גרפי רב את יחסיו של קלינטון עם לוינסקי. לדעתו, היה מקום להעמיד לדין את קלינטון ב"איזורים שבהם ייתכן שהנשיא מסר הצהרות כוזבות או שיבש הליכים בדרך אחרת" – מינוח העשוי להתאים גם לפרשה הרוסית, אם יימצאו ראיות לכך.

מאוחר יותר, ב-1998, היו לקוואנו מחשבות שניות: "ספק האם החוקה מאפשרת להעמיד לדין נשיא מכהן", כתב. בעקבות עבודתו בבית הלבן של בוש כתב קוואנו, כי הדבר העיקרי שלמד הוא שעבודתו של הנשיא קשה בהרבה משל כל בעל תפקיד אזרחי אחר בממשל. לדעתו, לא ניתן לנהל הליכים אזרחיים או פליליים נגד נשיא מכהן – להבדיל מהליכי הדחה בפני הסנאט – ולו רק משום ש"נשיא המוטרד מהליך פלילי יבצע עבודה גרועה יותר כנשיא".

"כדור-הארץ מתחמם"

בית המשפט לערעורים בוושינגטון הוא השני בחשיבותו בארה"ב והוא עוסק בעיקר במשפט מינהלי, תחום מורכב במיוחד – כותב הטיימס. בפסיקותיו הביע קוואנו לעיתים קרובות ספקנות כלפי אסדרה ממשלתית, בעיקר בתחום איכות הסביבה, ותמך בביקורת שיפוטית נרחבת יותר על פעולות הממשל בסוגיות מרכזיות. בשנת 2011 הוא חלק על דעת הרוב שאישרה את אובמהקר, אך מסיבות משפטיות.

בשנת 2016 הייתה לו דעה שונה, שאותה טראמפ מן הסתם לא אהב. בפסק דין בנוגע לתקנות איכות הסביבה של הנשיא ברק אובמה, אמר קוואנו שהמדיניות בתחום זה צריכה להיקבע בידי הקונגרס ולא בידי בית המשפט. "המדיניות ראויה לשבח. כדור-הארץ מתחמם, בני האדם תורמים לכך. אני מבין את ההשלכות הבינלאומיות ואת הבעיות של הפרטים. האפיפיור מעורב. ואני מבין את התסכול של הקונגרס". אבל אז הוסיף: "אם הקונגרס עושה את זה [מגביל את פליטת גזי החממה], הוא נושא באחריות כלפי מי שיאבדו את משרותיהם; אם אנחנו [בית המשפט] עושים את זה – איננו יכולים לשאת באחריות".

קוואנו השתמש גם בתיקון הראשון לחוקה – המבטיח את חופש הביטוי – נגד אסדרה ממשלתית. על תקנות אובמה בנוגע לניטראליות של האינטרנט אמר קוואנו, כי הממשלה אינה יכולה להכתיב לספקים אלו תכנים להעביר, כשם שאינה יכולה לומר לחנות ספרים אלו ספרים היא יכולה למכור. "חוק ניטראליות הרשת אינו חוקי, משום שהוא מתערב בצורה פסולה בעבודת העריכה של הספקים", קבע.

תאריך:  10/07/18   |   עודכן:  10/07/18
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
זהו ברט קוואנו: שמרן לא-קיצוני
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
רון ה.
10/07/18 13:36
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  יומן עולמי
נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, מינה (יום ב', 9.7.18) קרובים ומקורבים לתפקידי מפתח בממשלתו החדשה ובכך הוא מאותת שבכוונתו להשתמש במלוא הסמכויות שנותנת לו החוקה המתוקנת – מדווח טיימס הלונדוני. ארדואן הופך לשליט כמעט יחיד בטורקיה, כאשר כל סמכויות הביצוע נתונות בידיו והממשלה רק משרתת אותו. ארדואן גם הפך לסמכות העליונה באישור חוקים והחוקה מאפשרת לו להכריז על מצב חרום ולפזר את הפרלמנט.
10/07/2018  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
  • שעות אחדות לפני שנקלעה ממשלתה למשבר החמור ביותר שלה, פרסמה (8.7.18) תרזה מיי בדיילי טלגרף מאמר המסביר את המדיניות שהיא מובילה בנושא הברקזיט ואת ההחלטות שקיבלה הממשלה בסוף השבוע שעבר. עיקרי הדברים מובאים כאן.

09/07/2018  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
הצליל של קללות גסות המלוות במבטים תאוותניים, משחקי המילים המתחילים באות השביעית – הצליל הזה הוא אחד הפחות נעימים על פני כדור-הארץ. "פעמים רבות בטני התהפכה כאשר שמעתי אותו, במיוחד כאשר הדברים כוונו לעבר אדם אחר", כותבת זואי סטרימפל בדיילי טלגרף. אבל התחושה שהחברה כבר אינה מסוגלת לשאת סתם מילים גסות – זו מדאיגה אותה הרבה יותר.
09/07/2018  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
לדייוויד הלגסון נמאס. היזם מאיסלנד שהקים בדנמרק את חברת משחקי המחשב Unity Technologies – ששוויה מוערך ב-2.6 מיליארד דולר – החליט בשבוע שעבר להעביר את החשבון שלו מבנק דנסקה, הגדול ביותר במדינה. הלגסון היה מרוצה מהשירות והודה שממש אינו מאושר מן המחשבה על העבודה הרבה הכרוכה בהעברת פעילותו, אבל הוא החליט לפעול מתוך שיקולים עקרוניים: הוא לא עושה עסקים בבנק המעורב בפרשת הלבנת כספים הגורמת מדי יום נזק למוניטין שלו, כתב בדף הפייסבוק שלו.
09/07/2018  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
חברת טוויטר החריפה בצורה חדה את המאבק נגד חשבונות מזויפים וחשודים. בחודשים מאי ויוני היא סגרה למעלה ממיליון חשבונות ביום, ובסך-הכל 70 מיליון חשבונות; בחודש הנוכחי הקצב גבוה עוד יותר – חושף (7.7.18) וושינגטון פוסט.
08/07/2018  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
רשימות נוספות   /   יומן עולמי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   מינוי השופט קוואנו  /  מי ומי  
37% לימין-מרכז באיטליה  /  איתמר לוין
האמירות של טראמפ: נכון, תלוי הקשר, לא נכון  /  איתמר לוין
כוכבים בשירות ביה"ד הבינלאומי  /  איתמר לוין
רק באמריקה: בול פספוס  /  איתמר לוין
"כמה נשלם? כל חיינו?"  /  איתמר לוין
סרטן בגוף הכדורגל  /  איתמר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
דרור אידר
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני    מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il