|   15:07:40
דלג
  אלי אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך
בית שומאכר בחיפה [צילום: אלי אלון]

בית שומאכר בחיפה - הזנחה מבישה

בית שומאכר בחיפה - מבנה דו קומתי טמפלרי בן כ-150 שנה, בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, עומד מזה שנים לא מעטות במצב מוזנח הבניין הוא בבעלות פרטית ומוגדר כ"בנין לשימור מחמיר"
25/07/2018  |   אלי אלון   |   כתבות   |   תגובות
מתקן שעון שמש בבית שומאכר בחיפה [צילום: אלי אלון]

חזית בית שומאכר בחיפה [צילום: אלי אלון]

לשפשף את העיניים ולא להאמין. ברחוב שדרות בן-גוריון 12 במושבה הגרמנית בחיפה, ניצב מזה שנים לא מעטות, במצב מוזנח למדי, "בית שומאכר" - מבנה דו קומתי טמפלרי, בן קרוב ל-150 שנה, בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב בו התגוררו יעקב שומאכר (1891-1825) ובנו גוטליב שומאכר (1857-1925) מבכירי הקהילה הטמפלרית. האב ובנו שימשו כיו"ר המושבה הגרמנית וכסגני קונסול של ארצות הברית בחיפה.

אב המשפחה יעקב שומאכר היה אדריכל נמנה עם אנשי הטמפלרים והגיע לחיפה בשנת 1869 מארצות הברית (אליה היגר מגרמניה) עם משפחתו, הוא היה שותף בולט בתכנון המושבה הגרמנית ובבניית בתיה. בנו גוטליב שומאכר נולד בארצות הברית והגיע לארץ ישראל (1869) יחד עם אביו יעקב ואמו ילידי גרמניה בהיותו בן 12. המשפחה התיישבה במושבה הגרמנית בחיפה. לאחר לימודים בבית הספר במושבה הגרמנית יצא גוטליב שומאכר לגרמניה לשטוטגארט שם למד ארכיטקטורה והנדסה. לאחר סיום לימודיו שם חזר לארץ. גוטליב היה מגדולי החוקרים של ארץ ישראל, עבר הירדן ורמת הגולן, היה מהנדס מחוז עכו, של האימפריה העות'מאנית, תכנן את תוואי הרכבת החיג'אזית בארץ ישראל, כארכיאולוג חובב היה מחלוצי חופרי וחוקרי העתיקות בתל מגידו. כמהנדס כקרטוגרף-משרטט מפות גאוגרפיות ומודד קרקעות, תכנן ובנה מבנים רבים במושבות העבריות, ביניהם היקב בראשון לציון, בית המוסקובייה בנצרת ומזח נמל חיפה. כתב וערך עשרות ספרים, מפות ומאמרים, המהווים נכסי צאן ברזל של ידיעת הארץ.

סיור בבית שומאכר

במסגרת אירועי "בתים מבפנים" בחיפה - סוף שבוע של בתים פתוחים ברחבי העיר חיפה, נערכו בימים ה'-ש' 21-19 ביולי 2018 סיורים מודרכים פתוחים לקהל הרחב בבית שומאכר ההיסטורי. לראשונה ניתנה לציבור הרחב אפשרות להציץ לתוך פנים המבנה ההיסטורי, ולסייר בין קומותיו וחדריו. השתתפתי באחד הסיורים. המראה שנגלה לי אינו מלבב. הבית ובמיוחד פנים הבית, נמצא במצב מוזנח ועזובה בולטת. את הסיור הדריכו בניו של בעל הבית שמואל גרוסברגר שהתגורר בבית עם הוריו חיים וחיה גרוסברגר. הבניין, כך נמסר, הוא בבעלות פרטית ומוגדר כ"בניין לשימור מחמיר". לדברי בני משפחת גרוסברגר, הבית עומד בפני שימור. בקומתו הראשונה מתוכננת להיפתח מסעדה ואילו בקומתו השנייה יפתחו משרדים.

בית שומאכר

בית שומאכר, ביתם של יעקב וגוטליב שומאכר ובני משפחתם, הוא אחד המבנים היפים במושבה הגרמנית בחיפה בזכות חמש הקשתות והמרפסת בחזית. הבית נבנה ב-1870 על-ידי אבי המשפחה יעקב שומאכר שהיה, כאמור, אדריכל. הבית הוא בעל מאפיינים ברורים של אדריכלות טמפלרית - בניה באבן עם גג רעפים מרפסת בחזית משופע עם מוטיבים גרמניים אירופיים המשולבים במוטיבים של קשתות מזרחיות. המבנה הוא בן שתי קומות עם ריצוף מקורי ואלמנטים ייחודיים מעץ, אבן וברזל. כמו למשל מדרגות עץ המוליכות לקומה השנייה של הבית הבית כלל גם מרתף כיאה לבית טמפלרי. סביב הבית חצר ובה בור (באר) מים כנראה מקורית עוד מהתקופה "הטמפלרית". בחזית הצפונית של הבית אני מבחין בדלת כניסה, כנראה המדובר בכניסה המוליכה למרתף הבית.

כמו בתים "טמפלרים" אחרים מעל דלת הכניסה בבית שומאכר חקוק פסוק מתהילים: נְסָה עָלֵינוּ אוֹר פָּנֶיךָ יְהוָה (תהילים, ד', ז).

בשנת 1872 עם התמנותו של יעקוב שומאכר לתפקיד סגן הקונסול של ארצות הברית בחיפה ובצפון הארץ, הפך ביתו לבניין הקונסוליה של ארצות הברית. התפקיד עבר, לאחר מותו בשנת 1891, לבנו גוטליב שומאכר, והבית נשאר בניין הקונסוליה עד שנת 1904 לערך. על-פי ציור משנת 1884, שציירה אמילי קברט שגרה אז במושבה הגרמנית בבית סמוך לבית שומאכר וציירה את הבית והאזור, נראה דגל ארצות הברית מתנוסס על בית שומאכר. רעייתו-בת זוגו של גוטליב שומאכר הייתה מריה לנגה, בתו של מורה בית הספר במושבה מר לנגה, ששכן ממול בית שומאכר במבנה בית העם הטמפלרי היכן שכיום נמצא המוזאון העירוני של חיפה בשד' בן-גוריון 11. לגוטליב ומריה היו, כך מספרים, תשעה ילדים ובתחילת המאה שעברה הוסף למתחם הבית מבנה נוסף, אגף מערבי, כדי לשכן את המשפחה הגדולה. אחד מחדרי המבנה וכנראה יותר מחדר אחד, נצבע בציורי קיר וכמה מהם נתגלו לא מכבר.

בשנת 1914 הצטרף גוטליב שומאכר לצבא הגרמני במלחמת העולם הראשונה, ושירת כקצין הנדסה בסיני. בתום המלחמה לא הורשה על-ידי השלטונות הבריטים לחזור לארץ בשל היותו חיל פעיל בצבא הגרמני במלחמה, ורק בשנת 1924, לאחר בקשות רבות ומגעים עם השלטונות האנגלים, הורשה להיכנס לארץ. גוטליב נפטר שנה לאחר כן ב-26 בנובמבר 1925 בביתו שבכרמל ברחוב הנשיא ונקבר בבית העלמין הטמפלרי בחיפה. על מצבתו נחקק משפט בגרמנית מהברית החדשה "נאמן זה הקורא אתכם". לידו קבורה רעייתו מריה לנגה. עיריית חיפה קראה בעיר רחוב על שמו כאות הערכה והוקרה לאיש, על תרומתו הגדולה לעיר חיפה בנייתה ובכלל להתיישבות בארץ. חשוב להדגיש ולציין כי גוטליב נפטר ב-1925, שנים הרבה לפני הקמת תנועת הנאצים בגרמניה, כך שלא שנחשד בהשתייכות לתנועת הנאצים כמו רבים מאנשי הטמפלרים.

לאחר מותו המשיכו יורשיו ובני משפחתו להתגורר בבית. עם גירוש הטמפלרים מן הארץ, בשנת 1939 עזבו בני הבית את הארץ והבית עבר לשימושו של ערבי נוצרי, שהפעיל מוסך בבניין השירות שבמתחם הבית, ובשנת 1948 עזב ללבנון. לאחר מלחמת העצמאות עבר הבית לידי האפוטרופוס לרכוש הגרמנים, ושוכנו בו משפחות ישראליות. בהמשך הועבר לרשות משפחת חיים גרוסברגר שהתגוררו בו עם רעייתו שנים לא מעטות. חיים פתח ביחד עם בנו שמואל במתחם הבית במבנה המערבי לו, מוסך מכוניות ובית עסק למכירת מכוניות בשם "רכב חיים". כיום פועלת במקום מסעדה. שמואל מתגורר כיום בבנימינה. בנו של שמואל גרוסברגר, מספר לי כי סבו חיים נלחם במלחמת העצמאות והיה מפורצי "דרך בורמה". בתו של גוטליב, נלי מרצי'נקובסקי, נולדה במושבה הגרמנית בשנת 1896 והתגוררה בחיפה עד מותה בשנת 1991 בגיל 96. היא כתבה ספר בשם "גשם משמיים בהירים" בהוצאת החברה להגנת הטבע על תולדות המושבה הגרמנית ותולדות חיפה.

סיפור שעון השמש

בשנת 1873 התארח ב"בית שומאכר" הוריישו קיצ'נר שעמד בראש משלחת הקרן לחקר ארץ ישראל שערכה מסעות מיפוי באזור חיפה והגליל. בשובם מאחד ממסעות אלה, בשנת 1875, העניק קיצ'נר כאות הוקרה על האירוח לבעלי הבית שעון שמש ייחודי שהוצב בחצר הבית. מספרים כי שעון השמש שימש את מר לנגה, מורה בית הספר וממנהיגי הקהילה, לצלצל בפעמון "בית העם" במושבה ולהודיע לעובדים בשדות על שעת הצהריים המדויקת. כדי להגיע בזמן ל"שלאף שטונדה" (שינת הצהריים). קיצ'נר הידוע יותר בכינוי לורד קיצ'נר, התקדם לימים, בתפקידיו היה פילדמרשל ושימש בתחילת מלחמת העולם הראשונה בתפקיד שר המלחמה הבריטי . לימים כשהורשה גוטליב שומאכר על-ידי הבריטים ב-1924 להכנס לארץ גילה את שעון השמש זרוק ונטוש בחצר הבית. הוא קיבע אותו בבטון והציבו בחצר הבית. משפחת גרוסברגר ש"בית שומאכר" עבר לרשותה מצאה במתחם הבית את שעון השמש שניתן על-ידי קיצ'נר ושמרה עליו. נמסר כי במסגרת שימור הבית יש כוונה להציב את שעון שמש היסטורי זה, בחצר הבית. אחד מבניו של שמואל גרוסברגר הראה לנו במהלך הסיור בבית, את מתקן שעון השמש. צילמתי אותו.

תעלומת "פסל האריה"

במהלך הסיור בבית שומאכר הראה לנו בנו של שמואל גרוסברגר צילום של אביו שמואל משנת 1951 לערך, בהיותו ילד, ובו הוא מצולם בחזית בית שומאכר ליד פסל אריה. הפסל היה מוצב בבית עשרות שנים וחוטמו של פסל האריה נראה אף בצילום משפחתי משנת 1925 של משפחת שומאכר. עלתה סברה שהפסל נלקח למוזאוני חיפה בסוף שנות החמישים או תחילת השישים. בתצלום של הבית משנות השישים האריה כבר חסר. בניו של שמואל גרוסברגר יוצאים בקריאה למי שיודעים למסור פרטים היכן האריה או כיצד ניתן לאתר אותו? לפנות אליהם כדי שיוכלו להציבו מחדש בבית ההיסטורי שישומר.

האם סוף-סוף ישומר הבית?

השאלה שעלתה מיד בראשי למראה מצבו המוזנח של הבית ההיסטורי היא איך מאפשרים למבנה מסוג זה, שהוא בעל חשיבות היסטורית, אישיותית וארכיטקטונית, רבה להגיע למצב מביש ולא מכובד זה.

להגנתה של עירית חיפה יאמר כי מאחר שמדובר במבנה בבעלות פרטית לא פשוט לחייב שימור. יצויין כי שימור מבנה ובמיוחד כשמדובר ב"שימור מחמיר" כרוך בהוצאה כספית גדולה שבעלי הנכס לא תמיד יכולים או ששים להוציא מכיסם. על עירית חיפה והמועצה לשימור אתרי מורשת בישראל לוודא ולדאוג שתוכנית השימור של בית שומאכר תצא לפועל ולא תהיה "על הנייר" בלבד, וגם לוודא ולהקפיד שהשימור יהיה כהלכה, נאמן למקור, ללא תוספות מבניות בולטות שיפגעו במראהו וצביונו המקורי של "בית שומאכר".

תאריך:  25/07/2018   |   עודכן:  25/07/2018
אלי אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בית שומאכר בחיפה - הזנחה מבישה
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
גינגי רחובות
25/07/18 12:37
 
אור גרוסברגר
8/01/23 23:27
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ביום ז' בתמוז תשע"ח, 20 ביוני 2018, נקבר באדמת נהלל טייס הקרב תא"ל אריק עזוז, בן המקום ואחד מחבורת הלוחמים המפוארת שצמחה בעמק יזרעאל. שמו הרשמי היה ארי, אך הכל הכירוהו בשם "אריק". מותו של אריק הטיל עצב עמוק על הרבים שהכירוהו, ולפי התגובות הרבות באתרי האינטרנט - גם על אלה שרק קראו את סיפור חייו ופעלו. הוא התגייס בתחילה לצנחנים, שירת כ-מ"פ בגדוד 890 של רפול והשתתף בקרב המיתלה במבצע קדש. לאחר שחרורו מהשירות הסדיר הגשים את חלום ילדותו, בחזרו לצבא ובהתנדבו לקורס טיס, שבו היה חניך כשאר החניכים שזה-עתה באו מכיתה י"ב, עם כל נפתולי המשמעת הנוקשה והחרדה המתמדת מפני הדחה. את מעלותיו כטייס קרב וכמפקד בכיר בחיל-האוויר יודעים אחרים לתאר טוב ממני, ואני יכול לספר על התכונות שבהן ניכר מחוץ לתא הטייס.
24/07/2018  |  עו"ד משה מכנס  |   כתבות
כבר בקריאה ראשונה הסתמררו זרועותי בכאב המילים. והכאב הזה עטוף הוא בניילון שקוף ונאה. תמיד מבטיח משהו בחובו. תקווה, או אולי התנצלות. מבין המילים נחשפת נשמתה העדינה והרגישה מאוד של המשוררת. אני קוראת את השירים היפים ונכבשת בקסם הזיכרונות, ההגיגים וההרגשות, בכאב ובעצב.
24/07/2018  |  ציפורה בראבי  |   כתבות
מי שקרא בתשומת לב בתשעה באב את אגדות החורבן המובאות במסכת גיטין, יכול היה לראות מה גרם לבר-קמצא הידוע לשמצה ללכת ולהלשין לרומאים, ובכך לגלגל את כדור השלג שהביא לחורבן בית המקדש. זה לא היה העלבון הנורא שבסילוקו בבושת פנים מהסעודה שערך אויבו, אלא העובדה שחכמי ירושלים ישבו שם ושתקו. זאת אומרת, הסיק בר-קמצא, שהם מסכימים עם המעשה; על זה הוא החליט להתנקם בצורה איומה.
24/07/2018  |  איתמר לוין  |   כתבות
"שלושה ימים לאחר הכרזת המדינה התמקמו משרדי הממשלה במבנים הריקים במושבה שרונה בתל אביב, לצידם של משרדי ארגון 'ההגנה'. חשוב היה לבן גוריון לממש מיידית את רעיון המדינה היהודית בהפעלת ה"מכשיר" החשוב ביותר של 'מדינה' - משרדי ממשלה מתפקדים. ולמה בתל אביב ולא בבירת המדינה החדשה? ירושלים עדיין נצורה. דרך בורמה תיפתח לתנועה רק חודש אחר-כך.
24/07/2018  |  יגאל יששכרוב  |   כתבות
תענוג לחזות כיצד מנצים ופורחים מסיימי מחזור נ"ג של סטודיו ניסן נתיב במחזהו הסוריאליסטי של לורקה, והודות לבימויה הנפלא והרגיש של אנה בניאל הם יוצרים קומפוזיציה מופלאה, פיוטית של המחזה "ככלות חמש שנים". המחזה הועלה לפני כמה חודשים במסגרת שנה ג' שלהם, ואמש חזר חד-פעמית במסגרת הפסטיבל שעורך הסטודיו (וזה חכם מאד) בסיום כל שנת לימודים אחרונה שלהם, כמאסף, עבור מי שהחמיץ אחת מהצגותיהם במשך השנה. חרף הזמן שעבר מאז הוצג, הצעירים והצעירות המחוננים הגישו הופעה מלוטשת, קולחת ומקצועית ללא רבב.
23/07/2018  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
במקרה שלנו התמונה המדומיינת הפוכה: ישראל היא האריה, המותקף משום-מה על-ידי עדר זברות מתייהרות    היוכלו החיות המפוספסות, עטויות כפיות וסרטים ירוקים למצחם ללביא הבודד?
אלי אלון
אלי אלון
בתי העלמין הקיבוציים, לרוב מטופחים ומגוננים בצמחי ושיחי נוי ובעצים מצילים    בסך-הכל ניתן לקבוע כי בתי העלמין הקיבוציים מטופחים יותר מאשר בתי עלמין אחרים
יוסף אורן
יוסף אורן
מתחילה התכוונה המחברת לכתוב רומן רב-דורי על משפחה המתמודדת עם משבר האקלים הפוקד את כדור-הארץ בעיירה צפונית אחת, ורק משום שלא הצליחה לממש את התוכנית המקורית, החליטה להעלים את כישלונ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il