|   15:07:40
דלג
  אביתר בן-צדף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל

ירושלים במלחמה

הרבה מאוד דם רע נשפך בקרבות בין גיבורי הקרב על ירושלים - אלוף עוזי נרקיס, אלוף פיקוד המרכז; אל"ם אורי בן-ארי, מח"ט 10; אל"ם אליעזר אמיתי, מח"ט 16; ואל"ם מרדכי גור, מח"ט 55
19/08/2018  |   אביתר בן-צדף   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
ששת הימים. חברון [צילום: לע"מ]

הקרב על ירושלים בתשכ"ז (1967) תיקן במובנים מסוימים כשלים מתש"ח (1948), והיה לסמלה של מלחמת ששת הימים. "היכרות כלשהי עם המלחמה בירושלים בתש"ח חיונית להבנת האירוע המכונן שהתחולל בעיר ובסביבותיה בתשכ"ז..." - קובע גדעון אביטל-אפשטיין, ובצדק1. ובהמשך - "המערכה הכבדה הותירה חשבונות פתוחים, הולידה בכייה לדורות ועיצבה כעסים, תשוקות ומאוויים, שייחלו לגאול, וקמו לתחייה ביוני 1967"2.

גדעון אביטל-אפשטיין נטל על עצמו משימה כבירה לתעד את המלחמה לאחר כחצי יובל שנים. הוא הקדיש שלוש שנים למטלה, אך ספרו המקיף מרשים ובעייתי.

ראשית, הספר דורש עורך רציני, שיעשה מה שעורך מיומן אמור לעשות: לשפר את כתב-היד, ולעשותו ידידותי לקורא. הספר של אביטל-אפשטיין כבד תרתי משמע ומשופע בפרטים, שלפעמים רבות מעיקים על הקורא. למעשה, יש כאן ארבעה ספרים ויותר, שנכרכו יחדיו: סקירה על ירושלים בחמישים השנה הראשונות של המאה העשרים (משימה כבירה, שיכולה למלא ספר לבדה); לחימת חטיבת-מחוז 16, החטיבה הירושלמית; לחימת חטיבת מילואי השריון 10 הראל; ולחימת חטיבת מילואי הצנחנים 55 חוד החנית. בנוסף, הקדיש אביטל-אפשטיין פרקים ללחימת חטיבה 4 קרייתי בגב ההר (חלק חמישי) ולפעילות חיל-האוויר בירושלים (וחלק שביעי). איחוי הספרים יחדיו יצר בעיה, גם מפני שרמתם אינה אחידה.

שנית, לספר דרוש מאוד עורך לשוני - גם כדי שיאחדו לחטיבה אחת. שלישית, מישהו היה צריך לקצץ בנטיעות, ולהגביל את המחבר, שהתפרס לכל הכיוונים, והתבדר, במקום להתרכז. שפע הנתונים עומד לרעת המחבר והקורא.

ראוי לציין את שפע המפות הצבעוניות של ההיערכות ושל הקרבות, שמלווה את הספר, שמצטרף לאוסף תמונות עשיר ויפה מהמלחמה.

"הפסדנו"

הרבה מאוד דם רע נשפך בקרבות בין גיבורי הקרב על ירושלים - אלוף עוזי נרקיס, אלוף פיקוד המרכז; אל"ם אורי בן-ארי, מח"ט 10; אל"ם אליעזר אמיתי, מח"ט 16; ואל"ם מרדכי גור, מח"ט 55. בעיקר, קבלו אמיתי ובן-ארי על קיפוח יחידותיהם בתהילת שחרור ירושלים. קצת אחרי המלחמה סיפר בן-ארי, כינס נרקיס מסיבת עיתונאים, וביקש משלושת המח"טים שלו לספר במשך 15-10 דקות את סיפור לחימת חטיבותיהם. בן-ארי, הייקה, ואמיתי, הצבר, צייתו לפקודתו, וקיצרו; וגור דיבר יותר מחצי שעה. "אז הבנתי", הסביר בן-ארי לצבי דהב, אחד המג"דים שלו, "שבמלחמה על ירושלים הפסדנו"3.

אביטל-אפשטיין מציג אומנם את לחימת החטיבות (ומגיע לו יישר כוח על שניסה להביא את כל היחידות, שהשתתפו במערכה על ירושלים), אך מטבע הדברים, מוקדש חלק ניכר מהספר ללחימת הצנחנים בירושלים. המחבר ירד לפעמים לרמת החייל הבודד, וכשהגיע לחלל מלחמה, ניסה לצייר קווים לזכרו. ברור, שהסיקור לא יכול להיות שווה ואחיד כיוון שיש חללים שהספיקו לעשות הרבה, והותירו אחריהם מורשת.

האם היה צריך לתאר זאת כך? נראה לי, שהגישה הפרטנית הפריעה לספר. לדעתי, זה לא היה אמור להיות ספר מורשת קרב ולא ספר זיכרון, אלא ספר היסטוריה צבאית. מבחינת העריכה - חשוב, שיש לספר אינדקס. עם כל הרבה שמות יכול הקורא ללכת לאיבוד. חיפשתי בו שם של חבר, שלחם ונפצע בצנחנים, והוא שובש. חבר אחר, שגם לחם בצנחנים, אינו מוזכר כלל.

פגם קשה בספר הוא שמראי-המקום אינם נמצאים בו, אלא באתר המחשב של אתר הזיכרון בגבעת התחמושת. לקורא זה לא יפריע, אך למי שרוצה להעמיק, זו בעיה.

גל ביקורת

הספר של אביטל-אפשטיין הניב גל של ביקורת. קשה להבין על מה רגשו המבקרים. ברור, שהעלאת קורות המלחמה על הכתב בספר כביכול רשמי של אתר גבעת התחמושת מעוררת מדנים וקרבות אגו בין אנשים ובין יחידות4.

יש לי שתי הערות לגבי מה שכתב אביטל-אפשטיין. ראשית, הוא לא הזכיר את הסיפור העסיסי של לוחמי פלוגה ב' בגדוד חי"ר 163 בחטיבה 16, שטוענים באותות, במופתים ובצילומים, שהגיעו לכותל לפני הצנחנים. את סיפורם הביא אורי מילשטיין, עמיתי, ועורר גל הלם רציני - כולל ביקורת של אנשי חטיבה 16, שמפקפקים בסיפור5.

סוגיה אחרת קשורה לסקירה ההיסטורית. של סוגיית ירושלים למן תש"ח. בסקירתו חסרה התייחסות לעובדה חשובה ביותר, לדעתי, והיא הכנות צבאנו לכיבוש העיר העתיקה באוגוסט 1961. חטיבת הצנחנים 35 בפיקודו של אל"ם אלי זעירא וחטיבה 1 גולני בפיקודו של אל"ם מרדכי גור נערכו במשך כמה שבועות בקיץ 1961 לפרוץ לעיר העתיקה. המבצע לא אושר, והיחידות חזרו לשגרה.

להיערכות היו כמה משמעויות. הירדנים קלטו אותה, והפיקו ממנה לקחים. כתוצאה מכך ביצרו בשנות השישים את מערכיהם בצפון ירושלים, שהגנו על דרך השיירה להר הצופים ועל שיח׳ ג׳ראח. הדבר חייב את צבאנו לשנות את תוכניתו לחבור בעת חרום להר הצופים6, במקום ללכת להר היישר דרך שיח׳ ג׳ראח, נקבע בתוכנית החדשה מעקף דרומי: מחוות הלימוד בדרום העיר לארמון הנציב, וממנו לגבעת האנטנה ולהר הצופים7.

הכוננות בקיץ 1961 משויכת בספר בטעות8 לשנת 1962. אלוף הרב שלמה גורן, אז הרב הראשי לצה"ל, סיפר עליה בזיכרונותיו, השמורים בארכיון צה"ל. לדבריו, הבטיח לגור, שייכנסו יחד לעיר העתיקה9. רק היות גור מח"ט, שהיה אמור לשחרר את ירושלים ב-1961, מסבירה את הבטחת הרב גורן.

לכאורה, היה הר הצופים הסיבה הישראלית למלחמה (קאזוס בלי), והירדנים ידעו זאת היטב. מאז נותק ההר בתש"ח הייתה השיירה, שעלתה להר הצופים בחסות האו"ם, מוקד למתיחות מתחדשת עם ירדן; והיה חשש, שהירדנים לא ייתנו לה לעבור. הרבה תוכניות עובדו למקרה כזה - גם בתשכ"ז. למרות שההר נותר מנותק, במלחמת ששת הימים, לא פרץ צבאנו להר הצופים. כוח מתוגבר של יחידת מצוף 247 בפיקודו של סא"ל מנחם שרפמן, "מלך ההר", שהחזיקה את הר הצופים, שחררה את עצמה. כוחות חטיבה 16 בסיוע פלוגת הטנקים הירושלמית נעו במעקף הדרומי, אך בניגוד לתוכניות, אחרי שחרור ארמון הנציב, לא עלו אל גבעת האנטנה, אלא הלכו דרומה לכיוון רמת רחל, בית-לחם ומשם לחברון - כנראה, במרוץ מול פיקוד הדרום.

בתמונה הכוללת ניצל צבאנו את ההזדמנות לתקן את כשלי תש"ח, והיו לא-מעטים, שרצו ליזום. לכן, מלכתחילה הייתה המלחמה על ירושלים בעיה רצינית ביחסי ציבור - מנרקיס, אלוף פיקוד המרכז, ועד לגור, מח"ט 55.

אביטל-אפשטיין סקר את תוכניות המלחמה הישראליות בגזרת ירדן ובגזרת ירושלים - למן תחילת שנות החמישים, שבהן פעל "צוות (יוסף) נבו" - 'בני יעקב', 'לביא', 'עכן' ו'בני אור', שהייתה מסד למלחמת ששת הימים10. עבודת המטה הייתה מפורטת, אך כשהגיע זמן האמת, המערכה על ירושלים נראתה כאלתור גדול, שניהלו ממשלת ישראל, המטכ"ל ופיקוד המרכז. בבסיסו הייתה התקווה, שירדן תסתפק בהפנת מלחמה, ולא תילחם. והיו מי שרצו לנצל את השעה לתקן את עיוותי תש"ח.

דרושה עבודה

עבודתו המקיפה של אביטל-אפשטיין אינה סוף-פסוק בתיעוד המערכה על ירושלים. למרות גודלה, היא דורשת הרחבות, וכל עוצבה ראויה לספר משל עצמה - עניין שכנראה לא ייעשה. הצנחנים ניכסו לעצמם בתודעה הציבורית את שחרור ירושלים, וזה עוול לשאר העוצבות, שלחמו. זה נובע, בעיקר, כיוון שהצנחנים עסקו בהנצחתם, ושאר העוצבות כמעט שלא פעלו בנדון. זה עוד אישוש לטענתי, שהיוזם בתחום הזיכרון והמורשת - מצליח.

חוברת של מפקדת קצין חינוך ראשי מתארת את לחימת חטיבה 10 בקרב על ירושלים ואל תל אלפול11. לעומתה זאת, עשתה חטיבה 55 לא מעט להנציח את עצמה בכתב - בספרים, שכתבו אנשיה12, וספרים שנכתבו עליהם. החטיבה הירושלמית סובלת מחוסר חמור בסיקור לחימתה - חוץ מעבודתו החשובה של יוסי לנגוצקי, מ"פ הסיור דאז, שתיעד את המערכה על ירושלים במצגת, שמלווה את הרצאותיו.

הערות

1. אביטל-אפשטיין, עמ' 97.
2. אביטל-אפשטיין, עמ' 113.
3. שיחה עם אל"ם צבי דהב, לוד, 26 ביולי 2018.
4. מרדכי חיימוביץ, "מלחמת השחזור". מעריב המוסף, 23 במארס 2018, עמ' 6-12. המחבר מתייחס לכך בעמ' 13-12 בספרו. לדעתי, המעיט מחשיבות ההתנגדות למחקרו ואי-קבלתו.
5. 637769-[קישור]. 6
6. אביטל-אפשטיין, עמ' 121-122.
7. שיחות בלתי-מתועדות של המחבר עם סא"ל מיל׳ אהרן קמארה, שפיקד במלחמה על פלוגת הטנקים הירושלמית; עדויות של לוחמים בגדוד הצנחנים 890 - בארכיון המחבר. 8 8. אביטל-אפשטיין, עמ' 121.
9. יגיל הנקין, 2017. "השחרור שעלה מהשטח". סגולה 85, עמ׳ 32; 10. אביטל-אפשטיין, עמ' 122.
10. אביטל-אפשטיין, עמ 203 ואילך.
11. הוצאת ענף מורי"ה, מדור מורשת קרב, אוגוסט 1991.
12. בולט במיוחד שאול ובר, שהיה לוחם בחטיבה, וכתב ספר ביקורתי על קרב גבעת התחמושת.

על הספר, גדעון אביטל-אפשטיין, 2017. 67' ירושלים, מלחמה. תל אביב: מטר. 532 עמודים, נספחים, ביבליוגרפיה ואינדקס. 138 שקל.
תאריך:  19/08/2018   |   עודכן:  19/08/2018
אביתר בן-צדף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ירושלים במלחמה
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שמעון מהצפון
21/08/18 09:30
2
שמעון מנדס
21/08/18 11:30
3
אורי מילשטיין
22/08/18 11:17
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בספר "בוחרים להרגיש טוב", אני קורא שהדיכאון הוא תוצאה של עיוות מחשבתי. העיוות החזק ביותר הקיים הוא השאיפה לשלמות. אנשים שחושבים שאם משהו אינו מושלם, הוא לא שווה כלום.
עלינו ארצה משפחה צעירה, אבא ואמא וילדים שלושה. נפרדנו מהמשפחה המורחבת המגנה והכול בחיינו השתנה, ולחפש פרנסה אבא פנה.
בילדותי נגלה לי סיפור מיוחד במשפחתנו: התברר לי שיעקב, אח של סבי מורד, ייבם את אשת אחיו המת בנימין, על-פי חוקי התורה. יעקב היה הצעיר בבנים שהיה עדיין רווק, והאלמנה חיכתה לו למעלה מעשר שנים עד שגדל והגיע לפרקו כדי לשאת אותה לאשה כיבִמתו.
06/08/2018  |  בלפור חקק  |   יומני בלוגרים
כשהמילה (כן, אכן, יש מילה כזו) "סופרקליפרג׳ליסטיקאקספיאלידושס" מתגלגלת על לשונך, אתה חוזר עליה פעם אחר פעם, והנה, כמו תרופת פלאים, אתה מרגיש טוב. היא לא נותנת מנוח, היא מקפיצה, היא מרגיעה, היא משרה אווירה מיוחדת במינה.
31/07/2018  |  ארי בוסל  |   יומני בלוגרים
ימים קשים בקבוצת כלל ביטוח - שהיא כידוע אחת הגדולות במשק בכלל ובענף הביטוח בפרט: בגלל מגבלות רגולטוריות, בעל הבית, אדוארדו אלשטיין, אינו יכול לנהוג מנהג בעלים; הנאמן למניות כלל ביטוח, משה טרי, ויו"ר כלל ביטוח, דני נוה, לא הצליחו להגיע להסכמה את מי ימנו למנכ"ל החברה, במקום איזי כהן המסיים תפקידו בעקבות ביקורת חריפה נגדו; מנהלת רשות שוק ההון ביטוח וחסכון, דורית סלינגר (המסיימת באוגוסט 2018 את תפקידה ברשות, שמה של ענת לוין נזכר כמי שמועמדת להחליפה...), מנחיתה שוב ושוב הוראות שמסכנות את יציבותה של כלל ביטוח, המעסיקה יותר מ-4000 עובדים; העובדים המוטרדים מאיימים בעיצומים, אם ינחיתו עליהם מנכ"ל שלא יהיה מקובל עליהם.
16/06/2018  |  יואב יצחק  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
ברט סטיבנס, מכותבי הטורים המרכזיים בניו-יורק טיימס, ציין כי ניר ברקת לא הצליח להשיב כראוי לשאלות על מדיניותו של בנימין נתניהו, בכל תחום, בכל חזית
דוד חרמץ
דוד חרמץ
עדויות של אנשי הוראה, כמו גם הורים לתלמידים במערכת החינוך הממלכתית, מובילות למסקנה: הרוח הפרוגרסיבית העיפה את לימודי מורשת היהדות מתוך אוהלי הלימוד של התלמידים החילונים    אותה רוח ...
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
צמיחתו של גאון צבאי: היינץ גודריאן; התרבות הצבאית הפרוסית; פיתוח ה"בליץ קריג" בצבא גרמניה בין שתי מלחמות העולם; חשיבות השילוב בין תיאוריה ופרקטיקה; איך יחיא סינוואר הָמַם את ישראל;...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il