|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?

שאלה מתוחכמת

השאלות הגדולות של החיים נראות קשות להבנה בספר הזה נעשה ניסיון להסביר ולהנגיש אותן לכל קורא בדיאלוגים קולחים ומשעשעים בשפה המובנת לכול הקורא יזכה בהיכרות ראשונית עם תולדות המחשבה וייפתח בפניו שער לעולם מופלא
22/08/2018  |   ציפי לוין   |   ספרים   |   תגובות
אלוהים כמושג תודעתי



פרק 1 - אלוהים לא גר פה

אלוהים כמושג תודעתי, אלוהים כבורא עולם טרנסצנדנטי

תגיד...

כן?

אלוהים...

מה איתו?

אלוהים יכול לברוא אבן כל כך כבדה שהוא בעצמו לא יוכל להרים?

חשבת על השאלה הזו לבד?

לא. שמעתי מחבר.

שאלה מתוחכמת, נכון?

נראה לי, לא? מה שלא תענה, אתה בבעיה. או שהוא לא יכול לברוא אבן כזאת ואז הוא מוגבל, או שהוא יכול לברוא אבן כזאת וגם אז הוא מוגבל, בעיה. נכון?

כן, בעיה קשה. אבל זו לא כל כך בעיה של אלוהים.

אלא של מי?

איך נגיד את זה בעדינות, זו קצת בעיה שלך.

רגע, מה, השאלה לא טובה?

לא רק שהיא לא טובה, היא לא שאלה בכלל.

אתה מוכן להסביר?

אעשה כמיטב יכולתי.

אז קדימה.

אני מתחיל. אלוהים ברא את העולם, נכון?

לא בטוח. לא כולם חושבים כך.

לא מדויק.

למה לא מדויק, זה לא נכון שלא כולם חושבים שאלוהים ברא את העולם?

זה נכון, אבל לא רלוונטי. לא שייך לעניין.

איך לא שייך?

תן לי דקה וזה יהיה מובן.

בבקשה.

תראה, אתה שאלת אותי את השאלה המצחיקה הזאת על אלוהים. כלומר, אתה מניח שאתה יודע מה זה אלוהים ושאלוהים שאתה מכיר יכול, בין היתר, לברוא אבנים. אחרת אין משמעות לשאלה שלך. הרי אי-אפשר לשאול את השאלה הזו על סופרמן, כי אפילו סופרמן לא יודע לברוא אבן. עכשיו מובן?

מובן בהחלט. לא חשבתי על זה. אבל בכל זאת, השאלה היא שאלה על אלוהים אפילו שאני לא בטוח שאכן אלוהים קיים בכלל ושהוא ברא את העולם.

עכשיו אתה מדבר לעניין. אנחנו מדברים על אלוהים כמושג, לא כמישהו שקיים במציאות. כשאתה מדבר על אלוהים אתה יודע בדיוק על מה מדובר, למרות שאתה לא מכיר בקיומו. המושג הזה שנקרא אלוהים טבוע כבר בתודעה שלך, והמושג הזה כולל בתוכו את היותו של אלוהים בורא עולם. וזה בכלל לא משנה אם הוא קיים או לא.

רגע, אתה רוצה להגיד לי שהמאמין הנוצרי מכוון בתפילתו אל המושג של אלוהים, שנמצא בתודעה שלו, ולא לאלוהים עצמו?

בדיוק! איך הוא יכול להתכוון לאלוהים עצמו? הרי הוא מעולם לא ראה אותו ואין בנמצא, בכל כתבי הקודש, אפילו תיאור של אלוהים. לכן אין לו למי לכוון בתפילתו אלא למושג של אלוהים שהוא בנה בתודעתו.

זאת אומרת, ששני נוצרים שיושבים על אותו ספסל בכנסייה לא מתפללים לאותו אלוהים! כל אחד מתכוון למושג הפרטי של אלוהים שקיים בתודעתו.

יותר מזה. אם אותו נוצרי ימיר פתאום את דתו ויהפוך למוסלמי, הוא ימשיך להתפלל לאותו מושג האלוהים שכבר קיים בו. אי-אפשר לצייר מושג אחר של אלוהים. מושג האלוהים הוא אחד.

הבנתי. מעניין. אז אם נחזור לשאלה שלי, אתה מנסה להסביר לי שלא חשוב אם אלוהים ברא את העולם או לא. מה שחשוב הוא, שבריאת העולם כלולה במושג אלוהים, שנמצא בתודעתנו.

אמת. ועכשיו אתה גם מבין מדוע ההערה שלך, על כך שלא כולם חושבים שאלוהים ברא את העולם, היא לא רלוונטית. כי גם אלה שלא שחושבים שאלוהים ברא את העולם, או שחושבים שאלוהים בכלל לא קיים - גם אצלם המושג אלוהים מתקשר בתודעתם עם בריאת העולם, אבל הם, כאמור, טוענים שזה לא קרה במציאות או שאלוהים בכלל לא קיים.

ועכשיו יש משמעות לשאלה שלך. כי אם אלוהים הוא בורא עולם מעצם הגדרתו הוא גם יכול לברוא אבנים. אבל, כאמור, השאלה עדיין אינה שאלה.


עכשיו תסביר.

עוד לא הבנת לבד?

הייתי צריך כבר להבין לבד?

לא נורא. מיד תבין.

קדימה.

טוב, אז אני חוזר לנקודת ההתחלה.

בבקשה.

שוב. אלוהים ברא את העולם, נכון?

נכון.

יוצא מזה, שאם הוא ברא את העולם, הוא נמצא מחוץ לעולם, עד כאן ברור?

לא ממש.

מה לא ברור כאן? אלוהים לא יכול לברוא את העולם מתוך העולם נכון? אם הוא ברא את העולם אז הוא לא חלק מהעולם, עכשיו יותר ברור?

כן, אבל מה זה אומר?

זה אומר דבר פשוט מאוד. זה אומר שאנחנו לא יכולים לדעת כלום על אלוהים.

כלום? שום דבר? למה?

כי אין לנו מושג ירוק על מה שקורה מחוץ לעולם. אנחנו יכולים להכיר רק את העולם שבו אנחנו חיים. רק עליו אנחנו יכולים לדבר. כל המושגים שלנו כגון חיים, מוות, חוקי טבע, מוסריות, תרבות ועוד ועוד, מקורם בעולם שלנו. אין לנו שמץ של הבנה על מה שקורה מחוץ לעולם ולכן אנחנו לא יכולים להגיד כלום על אלוהים.

אבל אנשים מאמינים אומרים שהם דווקא כן יודעים דברים על אלוהים. הם אומרים שהוא מרחם, מעניש ואפילו מנהל את העולם.

כן, נכון. הם לוקחים מושגים השייכים לעולם שלנו, מושגים אנושיים, ומשליכים אותם על אלוהים שנמצא מחוץ לעולם. אי-אפשר לתאר את האל בקטגוריות אנושיות. אנחנו לא יכולים אפילו להעלות בדעתנו דבר שלא נמצא בעולמנו. אנחנו יכולים לדבר רק על העולם שאנחנו מכירים וזה לא כולל את אלוהים.

הבנתי. והבנתי עוד משהו.

והוא?

אתה לא תאמין, אבל עכשיו הבנתי למה השאלה שלי באמת טיפשית.

קיוויתי שתבין זאת לבד. אבל ליתר ביטחון, תגיד מה הבנת.

פשוט. אם אלוהים ברא את העולם ולכן הוא נמצא מחוץ לעולם, זה באמת מצחיק לדבר על יכולתו להרים אבנים. הרי כל המושגים הללו, להרים, להוריד, כוח משיכה, חוקי טבע ועוד ועוד, הם מושגים הקשורים לעולם עצמו. הם לא רלוונטיים לאלוהים או למה שקיים מחוץ לעולמנו.

יפה מאוד. אבל רק הערה קטנה אחת.

והיא?

המושג "כל יכול", המתייחס באופן ברור לאלוהים על-פי הדתות השונות כגון היהדות והנצרות, גם הוא לא רלוונטי לאלוהים. כי גם זה ביטוי השייך לעולם שאנחנו מכירים ולא לאלוהים הנמצא מחוץ לעולם. אלוהים אינו מתמודד עם איתני הטבע. הוא לא כפוף לחוקי הטבע. הוא מחוץ לטבע. הוא יצר את הטבע.

עכשיו זה מובן.

לך תספר את זה לחבר שלך.

לא נראה לי שהוא יבין.

תנסה. כמו שראית, זה לא כל כך מסובך.

אני חושב – משמע אתה קיים
"ספר זה מכיל דיאלוג קליל העוסק בשאלות העמוקות ביותר שהעלו בני האדם עד כה, אני ממליץ על הספר המעניין הזה לקריאה מהנה" הפילוסוף יוסף אגסי
▪ ▪ ▪

שמעתי שכל מיני ציפורים מסגלות לעצמן מקור מיוחד או כנפיים מיוחדות כדי שיוכלו להגיע למזון ביתר קלות.

שום ציפור לא מסגלת לעצמה שום דבר.

חזור שנית?

אני חוזר. שום ציפור ושום בעל חיים אחר לא מסגל לעצמו שום דבר.

הגזמת. הרי אנחנו רואים בטבע יצורים שמצוידים בדיוק בכלים הדרושים להם. שמותאמים בדיוק לצורת החיים שלהם. זה יכול להיות צוואר ארוך, שמאפשר להגיע למקומות גבוהים לשם השגת מזון, או עיניים חדות לזיהוי טרף מרחוק, או מקור מתאים, או מערכת עיכול מתאימה. בעלי החיים לא מסגלים לעצמם כלום? אז איך זה קורה?

לפני שאענה תגיד, מה הגובה שלך?

בערך מטר שבעים. מה זה שייך?

אתה אוהב לשחק כדורסל, נכון?

מאד.

אז למה שלא תסגל לעצמך עוד עשרים סנטימטרים ותהיה שחקן מצטיין?

אתה מתבדח.

למה? אם ציפור יכולה לסגל לעצמה מקור מאונקל, אין שום סיבה שאתה לא תוכל לסגל לעצמך עוד עשרים סנטימטרים.

אז איך זה קורה? איך יש לנץ מקור מאונקל, שמתאים בדיוק לציד?

במקרה.

מה היא אבולוציה? האם יש אלוהים? האם יש לנו בחירה חופשית? מהם חוקי הטבע? כיצד אנחנו מכירים משהו? האם יש לנו נפש? האם אני קיים? מה זה לוגיקה? מהי סיבתיות בטבע? מה אנחנו עושים פה בכלל?

השאלות הגדולות של החיים נראות קשות להבנה. בספר הזה נעשה ניסיון להסביר ולהנגיש אותן לכל קורא בדיאלוגים קולחים ומשעשעים בשפה המובנת לכול. הקורא יזכה בהיכרות ראשונית עם תולדות המחשבה וייפתח בפניו שער לעולם מופלא, שבו הותירו את חותמם ענקי מחשבה כמו אפלטון, אריסטו, שפינוזה, קאנט, ראסל ואחרים בניסיונם לפענח את סודות הקיום.

"במיטב המסורת הפילוסופית של דיאלוגים סוקרטיים, הלל לרמן פורש בפנינו את הסוגיות הפילוסופיות המרכזיות, בשפה קולחת ונגישה מאד. הידען מאתגר את הסקרן, והסקרן מגיב ושואל להנאתנו בדיוק את השאלות שהיינו שואלים אנחנו בשיחה כזו".

ד"ר אליק פלמן, המחלקה לפילוסופיה, אוניברסיטת בר-אילן.


הלל לרמן הוא מסטרנט לפילוסופיה באוניברסיטת בר-אילן ועומד לקראת תואר שלישי. חוקר ומרצה בתחומי המחשבה הכללית ומחשבת ישראל. במשך שנים עסק כמהנדס בניהול חברות ומיזמים עתירי חדשנות טכנולוגית, לצד השתלמות מתמדת בפילוסופיה כללית ויהודית.

אני חושב – משמע אתה קיים הוא ספרו השני.

ספרו הראשון "אין אנשים טיפשים" ראה אור ב-2014 עליו כתב יואל כהן במדור הספרים של לאשה: "רומן מקורי העשוי כהלכה, שנקרא בשטף ומסתיים באופן יפה במיוחד."

לרמן, יליד הארץ 1950. נולד ומתגורר בפתח תקוה. במשך 13 שנים (בין 1971-1984) התגורר בבאר שבע, בה למד ועבד כממונה על היישום המסחרי של הידע והטכנולוגיות בתחומים שונים, שפותחו באוניברסיטת בן-גוריון.

נשוי + 4 ילדים.

אני חושב - משמע אני קיים. דיאלוגים בגובה העיניים על השאלות הגדולות. מאת: הלל לרמן. עורך: אורי בלסם. פתח דבר מאת הפילוסוף פרופ' יוסף אגסי. הוצאת מנדלי מוכר ספרים. 160 עמודים, 78 שקל.
תאריך:  22/08/2018   |   עודכן:  22/08/2018
ציפי לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ה"סטרס", המתח, הוא מושג מוכר ונפוץ בחברה ההישגית של ימינו. המתחים היומיומיים הנדרשים מהאדם, הינם גבוהים ביותר, והאפשרות להימצאות במצבי מתח או לחץ, נפוצה בעבודה, בכבישים, בבית ובעצם כמעט בכל מקום
20/08/2018  |  ציפי לוין  |   ספרים
מרקו פולו, הנוסע הוונציאני הנודע, קרא למצודות ההרים האלה 'גג העולם'. הרי פאמיר ושלוחותיהם התחרו בהרי ההימָלָיה. אפגניסטן היא מצודת הרים, חצובה בהרים גבוהים הנושקים לעננים. רכס ההִינְדוּ-קוּשׁ במזרח נראה בערפילי האופק כאוֹרְחת גמלים על דרך המשי. הרכס שיגר שלוחות אל בַּאנְדִ-י בָּאבָּא — ההר הלבן, ההר השחור ופסגת התרנגול. מזה שבועות יורד שלג ומתעופף ברוח כפלומות של פרגיות לצליליהם של חלילי חורף שניגנו מנגינות מעולם הרוחות. רוח עזה חיללה בטַאוּלַא, בנֵיְי ובסוּרְנַאי — חלילי קסם של הטבע, שהתחרו בצליליהם זה בזה וגררו את העננים אל מעבר לאופק. השלג הלך ונערם. השמים והארץ חיוורים כפני מת. מזמן לזמן הערפל נמוג והתגלו פיסות שמים תכולים ועמוקים ששילחו גלי קור. השמים והארץ התאחדו בקו האופק. הלבן שלט בכול.
15/08/2018  |  ציפי לוין  |   ספרים
התעוררתי בבוקר סגרירי ואפרורי שעשה לי חשק להישאר במיטה. מי רוצָה לקום מהמיטה ביום שכזה? כיוונתי את השעון המעורר לשעה שבע וחצי ואפשרתי לעצמי עוד כמה דקות של חסד במיטה, לפני שאני יוצאת לענייני היום. מהר מאוד הגיעה השעה שבע וחצי. אין ברירה, אני חייבת לקום. יש לי טקס של בוקר שלוקח לי הרבה זמן והמטופלת הראשונה צריכה להגיע אליי בשעה תשע וחצי. קמתי והתחלתי להתארגן ליום עבודה בקליניקה. יש לי מספר ימים בשבוע בהם אני מטפלת טיפולים אישיים. אני מאוד אוהבת את הימים האלה, שכן הקשר האישי עם הסיפורים של האנשים והעבודה האישית איתם נותנים לי להרגיש משהו אחר. משהו מעצים, משהו נינוח יותר.
08/08/2018  |  ציפי לוין  |   ספרים
מתוך הספר "דוהרים במקום" מאת יוני ויצמן בהוצאת מטר בריחה מהמציאות הישראלית ומהתחושה של דהירה במקום — פול גז בניוטרל, מובילה שני צעירים, שני הפכים, למסע קסום על גבי אופנוע לאורכה של ויטנאם, כשהדבר האחרון שהם מביאים בחשבון הוא האפשרות שיתאהבו זה בזה
27/06/2018  |  ציפי לוין  |   ספרים
ישבו להם שלושה פרימטים מגודלי בלורית ופרוות גוף, וצפו במשחק כדורגל בטלוויזיה. אורנג אוטן אדמוני, עורך דין מוביל, לבש חולצה כחולה ועליה סמלה של צ'לסי הלונדונית. לימינו ישב בבון, מהנדס בבגדים של יומיום. קבוצתו לא שיחקה היום והוא היה אחראי על התקרובת ועל השתייה. בצד, שרוע על הכורסה רבץ שימפנזה לאה משהו, חנוט בחולצה אדומה-לבנה של ארסנל. כאשר אינו צופה בכדורגל הוא מאמן לחיים, מה שמכונה קואצ'ר, ובחור נחמד למדי.
24/06/2018  |  ציפי לוין  |   ספרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
לאחר 170 ימי המלחמה, לא נסכים עוד שנכדינו ונכדותינו ישלמו בדמים אלה או בדמים אלה את מחיר הטפילות של החרדים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
היהודים היוו רוב בעיר למעלה מ-1,000 שנים מהמאה ה-10 לפנה"ס עד 70 לספירה ומ-1850 עד היום - בסה"כ 1188 שנים
צבי גיל
צבי גיל
האירוע היה משהו ומישהו, נכון יותר מי שהם, שאני מלווה במשך עשרות שנים    היו שם כל המי ומי מבין מקימיי הטלוויזיה הישראלית ומעצביה בשעתה היפה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il