|   15:07:40
  מרדכי שחם  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

מוכנות מיטבית למלחמה - מלקחי מלחמת כיפור

חובת הצבא להיות מוכן גם למלחמה שאינה שלובה במכת נגד מקדימה, הינה כורח ראשון במעלה, על-רקע המציאות הגלובאלית, משקלה של דעת הקהל העולמית ועניינם של מדינת ישראל ושל אזרחיה לקיים יחסים תקינים
30/09/2018  |   מרדכי שחם   |   מאמרים   |   תגובות
לחימה יעילה [צילום: עזורי מנשה/לע"מ]

מלאו לאחרונה 45 שנים לפרוץ "מלחמת יום-הכיפורים", ודומה כי עדיין לא הופקו מלוא לקחיה; מול ביקורתו הנוכחית של "נציב קבילות החיילים", האלוף יצחק בריק, בדבר העדר מוכנות צה"ל למלחמה, נשמעים קולות בעד או נגד, אך ללא הדגשת אחד הלקחים העיקריים, המתחייבים מאותה מלחמה: גם אם תוצאתה הכוללת והסופית של מלחמה תהא ניתנת להגדרה כניצחון צבאי - נדרשת מוכנות מ י ט ב י ת של הצבא (ושל יתר זרועות המדינה), הכוללת מניעה או צמצום מירבי של פגיעות ראשוניות ופגיעות-ביניים, עקב פעולות-אויב טרם שיוכרע צבאית.

מוכנות לקראת מלחמה של מדינת ישראל חייבת להיבחן ולהיערך תוך מתן מענה מיטבי לפגיעות עוינות בכל שלב של הלחימה, מתחילתה ועד לסופה; ולא די בכך כי הדאגה תכלול את האוכלוסייה האזרחית אשר בעורף, גם לוחמים בקווי החזית הינם אזרחי המדינה, אשר המדים שהם לובשים אומנם מייחדים אותם מבחינת תרומתם ללחימה, אך אינם מבדילים אותם מבחינת אחריות המדינה לאזרחיה! בצד המונח הידוע "מלחמה כוללת", חייב להשתרש ולהתממש המושג "מוכנות כוללת".

כל גורם אשר התמנה או יתמנה לבדיקת הנושא - חייב ליישם לקח זה של "מלחמת-כיפור", הן למילוי חובה כלפי הציבור בישראל והן למילוי "צוואתם" של הנופלים במלחמה ההיא.

מוכנות למלחמה - גם בדאגה לחיילים כאזרחים

אין חולק על התלות בין עוצמתה, מהירותה ויעילותה של מכת-מנע או מכת-נגד, לבין בלימתן או צמצומן של פגיעות מצד האויב: מוכנות הצבא למתן מכה מונעת או מרתיעה משרתת, ממילא, גם את מטרות הדאגה לשלומם ולבריאותם של אנשינו, בחזית ובעורף גם יחד. ברם, בכך אין די, משום שהעיתוי המדויק, האופן המדויק וההיקף המדויק של פרוץ מעשי איבה, המאיימים על חיי אזרחינו - אינם ניתנים לצפייה מראש, והצורך במוכנות מיטבית להתמודדות מול הפתעות בכל מישור הינה אחד מלקחיה העיקריים של מלחמת כיפור. מוכנות מתחייבת זו איננה רק ברמה האיסטראטגית, הארצית-לאומית, אלא גם ברמה הטקטית, האזורית ואף המקומית; זאת - הן לגבי לוחמים בגבולות או בסמוך להם, והן לגבי אזרחים בספר ובעורף.

גם אם מלחמה בעתיד תהיה שונה משמעותית מכל מלחמות העבר, לא למותר להזכיר ולזכור את הלקח המר ממלחמת כיפור, אשר יש ליישמו לפחות בצדדיו הערכיים והעקרוניים, במישור הלאומי של הדאגה לאנשינו; זאת, לא רק במהלכה של מלחמה, אלא גם בצעדים למוכנות מירבית-מיטבית לקראתה, לרבות לשלביה הראשונים. בהקשר זה:

כבר במהלך השנים שקדמו למלחמת כיפור, תוכניות הגנה ללוחמי הקו הראשון בשתי החזיתות היו חייבות להיות נושא ראשי לדאגה, וזמן לתכנון ולביצוע לא חסר למילוי צורך חשוב זה. זאת במיוחד כאשר העדיפה ההנהגה המדינית-הביטחונית של ישראל להחזיק ב"קו בר-לב" שעל גדת התעלה, במקום לפרז רצועה מקבילה תוך מתן אפשרות למצרים לפתוח מחדש את מעבר השיט הבינלאומי בתעלת סואץ, על יתרונותיו של צעד כזה לכל הנוגעים בדבר. היערכות דומה התחייבה גם בחזית הצפון, אף אם מסיבות אחרות.

צעדים המוסדרים מראש להגנת חיילי הקווים הראשונים אמורים להיות מותאמים למקום ולזמן, בשוני משמעותי מאלה שנדרשו לקראת מלחמת כיפור, אך תוך יישום מלא של לקחיה הקשים והמרים.

מכל מקום: שיקולים של חוסר כדאיות מבחינת כל אויב, אף אם הם כרוכים באבידות גדולות בצדו - הוכחו ב"מלחמת כיפור" כמרכיב שגוי ומטעה בשיקוליה של ההנהגה בישראל. מה שלא נעשה אז ועדיין לא הושלם כיום - אין לדחות את ביצועו, וודאי שאין להתעלם מחובת הבדיקה העדכנית המתאימה.

מחדלים "אפסנאיים" - סכנות בעת קרב

לקח נוסף אשר יש ליישמו בעקבות מלחמת כיפור, נגזר אף הוא מחובת הדאגה לשלום הלוחמים, ולמרבה החומרה הוא אף נגע לכשירותם לביצוע תפקידיהם במלחמה ההיא: חוסרים של ציוד ואמצעי עזר, שנתגלו למגויסי החרום, לרבות מחסור באמצעים מקובלים לראיית לילה, פגעו ביכולתם (ובזכותם הבסיסית כבני-אנוש וכלוחמים!) להגן על עצמם במהלך ימי הלחימה, וכמובן גם לתפקד במלוא יכולתם ולמלוא צרכי הלחימה.

בהקשר זה, נשמעת גם עתה ביקורת על ליקויים וחוסרים במחסני החרום, מהם יצויידו הכוחות המגויסים לעת מלחמה; אסור כי מחדל בנושא חיוני זה יחזור על עצמו - מחדלים "אפסנאיים" הינם בעלי השלכות חמורות בשדות הקרב!

מוכנות למלחמה - גם ללא מכה מקדימה

זאת ועוד, ואולי מעל לכל: הלקח הנוסף, המקרין על מכלול הנושא של מוכנות למלחמה, והמצוי ברמה האיסטראטגית העליונה שמעל ומעבר לדוח צבאי כלשהו - חובת ההנהגה המדינית-ביטחונית לעדכן מבעוד מועד את הפיקוד הצבאי העליון בדבר כל מיגבלה מדינית המונעת מתן מכת נגד צבאית, והמכתיבה לחימה יעילה החל מעמדת הגנה, ולא מעמדת התקפה. על הצבא להיות מוכן גם למלחמה תחת מיגבלה משמעותית כזו, תוך הפקת לקחים ממלחמת-כיפור, ובאופן מקיף ויסודי, הכולל תיאום והתוויית עקרונות ונוהלים בין הגורמים הבכירים ביותר.

חובת הצבא להיות מוכן גם למלחמה שאינה שלובה במכת נגד מקדימה, הינה כורח ראשון במעלה, על-רקע המציאות הגלובאלית, משקלה של דעת הקהל העולמית ועניינם של מדינת ישראל ושל אזרחיה לקיים יחסים תקינים (לרבות יחסי-מסחר, תיירות הדדית ויחסי-תרבות) בקרב "משפחת העמים" בני-התרבות, גם בעתיד.

לזהירות מפני הגדרת ישראל כצד "תוקפן" במלחמה - חשיבות מיוחדת, הן במישור התנהלותה המדינית, הכלכלית והתרבותית, והן מהבחינה הביטחונית עצמה: על ישראל לסיים כל מלחמה במצב, בו היא עדיין שומרת על מלוא כושר-ההרתעה שלה, ובגדר זה - היא מוכנה גם אז לעמוד בהצלחה בפני מלחמה נוספת(!), ללא הגבלות או סנקציות פוגעות ואף מנטרלות. צעד דראסטי ישראלי של מכת-עומק איסטראטגית במדינה יריבה, עלול לקומם על ישראל מדינות ועמים, בהיקף ובמידה אשר די בכך כי יגבילו את ישראל בנקיטת צעד דומה בעתיד; למניעת תוצאה בלתי-נסבלת כזו, על ישראל להימנע, ככל הניתן, מלהיחשב כצד התוקפן במלחמה, ובאופן שתוכל להציג את צעדיה החריפים במלחמה כצעד גמול או כמניעה נדרשת, אשר בתחום ההגנה על אזרחיה.

דברים בנושא כבר הועלו על-ידי כותב שורות אלה במאמר קודם באתר זה - "מלחמת יום הכיפורים: לקראת לקחים חדשים" - אשר נתפרסם במלאת 40 שנה למלחמה. הימנעות ממתן מכה מקדימה נמנעה אז גם עקב תכתיב מעצמתי; אולם מעורבות של מעצמות-על באזורנו, ובמישור הבינלאומי בכללו, הינה גורם שאין להתעלם ממנו גם כיום ולעתיד הנראה לעין.

בקרת קבע עדכנית - כורח המציאות המשתנה

שאלת המוכנות המיטבית למלחמה חייבת לעמוד באופן מתמיד לבירור ולמענה, עם בקרת-קבע של המוכנות המתעדכנת באופן שוטף - מול השינויים התכופים בנסיבות החיצוניות ובמרכיבים הפנימיים גם יחד. לכך נדרש, כמובן, מנגנון-בקרה פנימי של הצבא, אך בצדו ומעליו - פורום ממשלתי בדרג הבכיר המתאים: הן משום התיאום והעידכון הנדרשים לצרכיה של ישראל, והן כדי למנוע מצב ותדמית של הצבא כמבוקר הבודק את עצמו.

לגורם הבקרה הצבאי, המפוקח ממילא על-ידי הגורם הממשלתי הבכיר, ניתן להוסיף תפקיד משנה רב חשיבות, אשר גם הוא מלקחי מלחמת כיפור: הצורך המתמיד בהכרה מספקת ועדכנית של יכולות ומיגבלות אצל כל זרוע ביצוע - חילית, מוסדית או אחרת - המיועדת ליטול חלק בפעילות המלחמתית, על כל הכרוך בה. הכרה בלתי מספקת ביכולות ובמיגבלות חיל האויר במלחמת כיפור, הביאה להחלטות שגויות של הפיקוד הצבאי העליון - דבר אשר ייתכן כי היה נמנע, אילו ניתן אז המשקל המתאים למידע, להערכות ולעצות של מומחים בעלי ידע, הבנה וניסיון ייחודיים ל"מקצוע" מיוחד כהפעלת חיל אוויר בעידן המודרני. חיל-האוויר הינו רק דוגמה - הכלל המוצע חל גם על זרועות ביצוע אחרים, אם לא על כולם.

תרומות לוחמי "מלחמת כיפור"

עם מלאות 45 שנה למלחמה יוצאת-הדופן ההיא, יש לזכור ולהזכיר את תרומותיהם המשמעותיות של הלוחמים בקווי-החזית - הן בדרום והן בצפון - להצלחות הצבאיות הכוללות ב"מלחמת יום-הכיפורים". על כך כבר נכתב במפורט ובמנומק במאמר הקודם ( מ-2013 ) של כותב-השורות, הנזכר לעיל.

לתרומות אלה מתווספות אחרות מדי דור, וגם כיום: מורשתם הרוחנית-הלאומית מורה לכולנו, כי ניסיון לכפר על משגים ומחדלים חייב לכלול את לימודם ואת יישומם של לקחי-המלחמה בראייה האנושית הכוללת, כמתחייב, וכמאמץ נוסף להשבת האמון בין הפרט והציבור בישראל לבין האוחזים בהגה-השלטון ובהגה-הביטחון.

תאריך:  30/09/2018   |   עודכן:  30/09/2018
מרדכי שחם
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מוכנות מיטבית למלחמה - מלקחי מלחמת כיפור
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בשבוע הבא עובדי חברות הסיעוד, כולל מטפלים ומטפלות, יפגינו מול קריית הממשלה בתל אביב בזעקה איומה, שאין מי שיטפל בקשישים. כי כמעט אין מי שמוכנים ומוכנות לעבוד בכך. והגיעו הדברים לידי כך שהבדיחה מספרת כי די שתהיינה לך יד אחת ורגל אחת וכבר חברות הסיעוד תחטופנה אותך לעבודה, כי אין עובדים.
30/09/2018  |  אריה גל  |   מאמרים
נזקים בל ישוערו גרמו רבים במעלליהם לעם ישראל, ואלה שבחיים עדיין ממשיכים בכך. חותרים תחת הממשלה החוקית, עולים במקום לרגל לירושלים, היישר למכחיש השואה אבו מאזן. הפשע הפלילי של אהוד אולמרט הוא כאין וכאפס לפשעים הפוליטיים שלו. הוא הציע לאותו מאזן את החזרת 97% מיהודה ושומרון והתחייבות לכמות פליטים אל תוככי הקו הירוק, כדי ליצור רוב ערבי בארץ. כל 'מתנותיו' נדחו, כי לא היו מספקים דיים. גם חברתו לקדימה ציפורה, עלתה לחבר שלה, זה שתכנן את רצח הספורטאים במינכן.
30/09/2018  |  אסתר שניאורסון גרי  |   מאמרים
אמצעי תקשורת שונים בעולם יודעים לספר כי בעצרת האו"ם שוחח ראש הממשלה בנימין נתניהו עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ואמר לו כי הוא מצטער "צער עמוק" על נפילת מטוס הביון הרוסי ועל מותם של 14 אנשי צוותו.
28/09/2018  |  עמי דור-און  |   מאמרים
כמעט כל אדם בישראל מכיר את תופעת הבולענים על גדותיו המערבים של ים המלח. בולענים אלה, לא זו בלבד שהם מסוכנים לתיירים באזור שלפתע יכולים ליפול לבור עמוק ואולי אף לאבד את חייהם, אלא הם גם הורסים את תשתית הקיום התיירותית של ישובים כמו עין גדי, ואת יכולת התפעול של בתי המלון בצד המערבי של הים הנפגעים מנסיגת מי החוף ומירידת המפלס.
28/09/2018  |  עמי דור-און  |   מאמרים
אחת הסיסמאות הפופולריות ביותר בעולם הערבי היא "זריקת היהודים לים". למרות שהסיסמה בת שבעים, היא עדיין מצוטטת ללא הרף בתקשורת הערבית, אך עם שינוי משמעותי של הכוונות. המצטטים מציגים סיסמה זו כהוכחה למדיניות הכושלת של מנהיגי ערב שדגלו בסיסמה שהביאה תבוסות לערבים במלחמתם נגד ישראל. מי המציא את הסיסמה ומי אימץ ודגל בה?
28/09/2018  |  שאול מנשה  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
דרור אידר
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני    מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il