|
חיים משותפים [צילום: אריאל רבינסקי/פלאש 90]
|
|
|
|
|
למרבה הצער, היו מי שמצאו לנכון לכבד את לוסי אהריש ובן זוגה בנאצות. אני מבקש לאחל לה ולבן זוגה חיים מאושרים. וכן לכבדה בתזכורות קצרה מההיסטוריה שלנו, המתארות מפגשי חיים טבעיים, המביאים בני זוג לכלל החלטה לבנות יחד תא משפחתי, מבלי שמחיצות לאומיות ישמשו מכשול.
החיים מפגישים אנשים. המפגש עשוי להביאם לכלל החלטה לבנות חיים משותפים. יוסף, בנו האהוב של יעקב אבינו, טלטלת החיים הביאה אותו לבור שאין בו מים לתא אסורים במצרים. ומתוך ביב השופכין חילץ עצמו ובנה תא משפחתי עם אסנת, אישה מצריה, ממשפחה מיוחסת - "אסנת בת פוטי פרע כוהן און" (בראשית מ"א 45). אסנת המצרייה בת פוטי פרע שהיה כהן פאגני ויוסף בנו של יעקב אבינו הביאו לאוויר העולם שני בנים: מנשה ואפרים, שהי לאבות שבטים בעתיד בארץ ישראל.
משה נמלט מצו המלך פרעה, ש"ביקש להרוג את משה", לכן בלית ברירה "ויברח משה מפני פרעה וישב בארץ-מדין" (שמות, ב' 15). כשברח משה תוך הסגת גבולות וכניסה בלתי חוקית למרחבים טריטוריאליים, מצא מחסה בטוח בביתו של כהן מדייני. כהן הדת המדייני נתן מקלט למי שברח מהשררה המצרית המבקשת "להרוג את משה" (שמות, ב' 15).
החיים מפגישים את משה העברי עם הבת האהובה של הכהן המדייני, שם הוא עובד ברעיית צאן, ושם הוא גם מתאהב בבתו ונושא לאשה את צפורה בת הכהן המדייני, שנתן למשה העברי מקלט לילה. נישואים שהניעו את צפורה המדיינית לקשור גורלה עם טלטלת חייו של משה, רועה הצאן במדבר, בדרכו מהמדבר למצרים כדי להנהיג את עמו במאבק לשחרור מעול השררה הפרעונית.
מפאת מצוקה כלכלית החיים טלטלו את משפחת אלימלך, אשתו נעמי ובניו מבית לחם יהודה לשהות בשדי מואב. במואב מתאכזר הגורל למשפחה, ורק נעמי חוזרת לבית לחם יהודה עם רות, כלתה המואבייה האלמנה, כשהיא מותירה במואב את קברי בעלה ושני בניה.
בבית לחם פגשה רות המואבייה את בועז ומפנה אליו שאלה - "מדוע מצאתי חן בעיניך להכירני ואני נוכרייה" (רות, ב' 10). מאומה לא הפריע לבועז העברי להתאהב ברות המואבייה, בת לעם שבהיסטוריה של ישראל הוא בחזקת עם מנואץ - "לא יבוא עמוני ומואבי בקהל ה' עד דור עשירי...עד עולם" (דברים כ"ג 4), וזאת עקב שורה של התנכלויות של מואב כלפי עם ישראל. האהבה מנצחת.
המידות הטובות של רות המואבייה ניצחו את צווי השנאה הנצחית שנגזרה מהחוק בספר דברים האוסר על בועז לשאת מואבייה - "לא יבוא להם בקהל ה' עד עולם. החיים מפגישים בין בני אדם שמחליטים לתת ביטוי לאהבתם. רות המואבייה ובועז העברי מביאים לאוויר העולם את עובד, עובד מזכה את אהבת רות ובועז בנכד ישי ובעקבותיו תזכה אהבתם - תזכה ההיסטוריה הישראלית - בניין דוד, שהיה למלך בישראל.
סיפור האהבה היפה במגילת רות מסתיים בחמשת הפסוקים, הפורסים בפנינו מגילת יחוסין מפרץ בנו של יהודה ועד דוד המלך, המהווים אפילוג הולם לסיפור המקשר בין הסיפור המשפחתי שנפרש במגילה אל קורותיה של שושלת מלכותית.
יהודה, בנו של יעקב אבינו, מגיע לעדולם לביתו של חירה ושם ראה "בת איש כנעני ושמו שוע ויקחה ויבוא אליה, ותהר ותלד בן ושמו ער" (בראשית ל"ח 2-3). הסיפור הזה וגלגולו מצביע על מפגשי חיים שהסתיימו בבניית תא משפחתי לטוב ולרע. אינני מבקש להאריך בשלל דוגמאות, בהן החיים ניצחו את האותיות, בהן ניצחה האהבה את האות היבשה. אני מאחל ללוסי אהריש ולבן זוגה לחיים שידעו רק טוב. קבלו ברכה ממני היהודי ומרעייתי היהודייה, שכבר לפני יותר מששים ושלש שנים הנחנו את הנדבכים לתא המשפחתי שלנו, שחי פורח ומלבלב גם היום בזקנתנו.