|   15:07:40
דלג
  אלי אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
קברו של מוסה גולדנברג בבית העלמין בבית אלפא [צילום: אלי אלון]

גואל האדמות הלא ידוע מבית אלפא

משה (מוסה) גולדנברג ממייסדי קיבוץ בית אלפא, היה מוכתר המקום ובנוסף לענייני ביטחון והגנה, עסק בגאולת-רכישת קרקעות מידי ערבים באזור עמקי חרוד ובית שאן תרומתו להתיישבות באזור רבה, אך שמו נשכח עם השנים ולא זכה להנצחה הולמת כתבה זו באה לספר את סיפורו ולתת לו הכבוד המגיע לו
05/11/2018  |   אלי אלון   |   כתבות   |   תגובות
מוסה גולדנברג [צילום: ארכיון בית אלפא]

מוסה גולדנברג בתפקידו כמוכתר [צילום: ארכיון בית אלפא]

חלוצים חברי בית אלפא חורשים בשדות 1937 [צילום: זולטן קלוגר/לע"מ]

בבית העלמין בבית אלפא שבעמק חרוד הנושק למרגלות הר הגלבוע, שוכן קברו של משה (מוסה) גולדנברג חבר קיבוץ בית אלפא, ממקימי הקיבוץ, שהיה במשך שנים רבות מוכתר המקום., מוסה עסק שנים רבות במשימות חלוציות וביטחוניות ולא אחת סיכן נפשו. בשנות ה-30 של המאה הקודמת פעל לצד חיים שטורמן בגאולת רכישת קרקעות מטעם קק"ל באזור גוש חרוד ועמק בית שאן. לאחר שחיים שטורמן נהרג בעלות רכבו על מוקש ב-14 בספטמבר 1938 יחד עם חבריו אהרן אתקין וד"ר דוד מוסינזון, לקח מוסא על עצמו את המשך ניהול וארגון רכישת קרקעות בעמק בית שאן והאזור.

בעוד שמו של חיים שטורמן מוכר וידוע ואף זכה להנצחה הולמת (על שמו נקראים קיבוץ מעוז חיים, "בית שטורמן" בעין חרוד, ועוד). שמו ופעלו של מוסה גולדנברג, על-אף תרומתו הרבה להתיישבות בגוש חרוד ועמק בית שאן, נשכח עם השנים כמעט לגמרי, והוא לא זכה להנצחה הולמת אף בקיבוצו. רחל וולף, בתה של שרה גולדנברג הורוביץ-הר ציון, אחותו של מוסא גולדנברג מספרת לי כי נודע לה כי מתגבש בקיבוץ בית אלפא מיזם הנצחה לזכרו של מוסא גולדנברג ביוזמת חבר הקיבוץ יהודה גולני. יהודה גולני מאשר בשיחה עימי כי הוא פועל להקמת מצפור לזכרו של משה ("מוסא") גולדנברג.

נברתי בארכיונים ישנים, באתר מוזאון ראשון לציון, ובאתר קיבוץ בית אלפא, כדי להכיר את האיש ופעלו. מסכת חייו של מוסא גולדנברג מרתקת ורבת ומעש. עלילות חייו שזורים בתולדות תקומת המדינה. "מוסא היה איש אמיץ, חרוץ ומסור בכל לבו לרעיון הציוני של שיבת העם לארצו, ולרעיון עבודת האדמה והקמת התיישבות קיבוצית", נכתב על-ידי מכריו.

תולדות חייו ומשפחתו

משה (מוסה) גולדנברג נולד ב-1897 בסוכת כרם בראשון לציון, וגדל והתחנך במושבה. אביו בנימין גולדנברג יליד יאסי שברומניה (1866) שעלה לארץ ב-1868 בהיותו בן שנתיים לערך התגורר בירושלים ולמד שם בחדר ובישיבה ואמו רחל גולדנברג בת חיים וסטלה סניור ממוצא ספרדי אף היא הייתה תושבת ירושלים. לאחר נישואיהם של בנימין ורחל עברו למושבה ראשון לציון שם הקימו בית ומשפחה. בנימין גולדנברג עבד כפועל ביקב וכפועל בכרמי האיכרים והתמחה בזמירה ובהרכבה. ניהל את פרדס הברון בוואדי חאנין.

לבנימין ורחל גולדנברג נולדו בנוסף למוסא חמישה ילדים, ואלה הם: הבכור יעקב גולדנברג (1954-1889) נולד בראשון לציון, נסע לארגנטינה ללמוד שם הנדסה כימית עם התמחות ביין. נפטר בבואנוס איירס ונטמן בבית הקברות היהודי שם. מאיר וולף גולדנברג (1920-1893) למד רוקחות בארגנטינה שם היה בעל בית מרקחת. נפטר בגיל צעיר 27 ונקבר במנדוסה בארגנטינה. שלמה הרפז-גולדנברג נולד בראשון לציון (1953-1899), למד במקווה ישראל. עבד בתחנת הניסיונות של אהרונסון בזכרון יעקב ובשוני, חי ופעל בקיבוץ משמר העמק. בנוסף להיותו חקלאי, היה נהג "אגד". נקבר במשמר העמק. שני בניו, עודד הרפז ורמי הרפז, היו טייסי חיל-האוויר.

אחותו של מוסה גולדנברג שרה הורוביץ הר-ציון (1985-1902) היא אמו של מאיר הר ציון הלוחם האגדי. נולדה בראשון לציון. למדה בבית הספר העממי ("חביב") במושבה. בוגרת סמינר לוינסקי במגמת גננות והמשיכה בלימודיה בסורבון בפריז. עבדה כגננת. יחד עם בעלה נמנתה עם מקימי מושב רשפון ובשנות ה-50 עברה להתגורר בבית אלפא. שרה נפטרה בגיל 83 והובאה לקבורה בבית העלמין בבית אלפא. לשרה היה אח תאום אברהם גולדנברג (1906-1902) שנפטר בגיל 4.

משה (מוסא) גולדנברג למד בביה"ס החקלאי "מקווה-ישראל". היה מתנגד חריף לאיכרים הבורגנים וחבר ב"הפועל הצעיר", פעיל בחיי התרבות של המושבה ניגן באורקסטרה המפורסמת של ראשון לציון; בחצר בית ההורים הקים, יחד עם אחיו שלמה, גן ירק מפותח שהפך למקום כינוס לכל חובבי החקלאות היפה. יחד עם אביו בנימין גולדנברג עסק גם במסחר בהמות בשוק בלוד, במכירת חרובים למנזר בלטרון ובקניית ענבים בשוקי ירושלים.

ממיסדי בית אלפא

במלחמת העולם הראשונה התגייס ל"גדוד העברי", ולאחר שחרורו עבד בתחנת הניסיונות של פיק"א בשוני. בשנת 1921 קסם לו רעיון העמק, הכיר מקרוב את חלוצי העלייה השלישית, נקשר עם הנוער השומרי, והצטרף לקיבוץ א', ששכן אז בצידי כביש חיפה-ג'דה. יחד עם חברי הקבוצה עסק בסלילת כבישים ואיתם עלה ב-1922 להתיישבות בבית-אלפא. מוסא היה בין החבורה הקטנה שנשלחה לאתר את המקום להתיישב בו.

הודות לניסיון והידע החקלאי שלו, היה מוסה עמוד התווך של המשק החקלאי הצעיר בבית אלפא. הוא הדריך את חברי הקיבוץ הצעירים בראשית דרכם החקלאית. כן שימש מוכתר וייצג את המשק כלפי השלטון הבריטי. מוסה שלט בערבית והכיר את מנהגי הערבים והיה ממונה על היחסים עם ערביי הסביבה, תושבי בית-שאן ושבטי הבדואים. הערבים כינו אותו "חווג'ה מוסה" והעריכו אותו מאוד.

מוסה נשא לאשה את דבורה "דורקה" (1989-1906) שעלתה לארץ והגיעה לבית-אלפא, שם הכירה את מוסה גולדנברג. השניים הקימו משפחה ונולדו הילדים מאיר (1933-1971), יורם (2005-1936) ורחל מינה המתגוררת כיום בקיבוץ סער.

גואל אדמות מטעם קק"ל

בשנת 1934 לקראת התיישבות "חומה ומגדל" נקרא על-ידי הקק"ל לסייע בגאולת אדמות עמק בית שאן. תחילה פעל במחיצתו של חיים שטורמן ולאחר שזה נהרג ב-1938 - קיבל את המשימה על עצמו. בתו של מוסה, מינה רחל מקיבוץ סער מספרת לי כי כאשר גסס חיים שטורמן לאחר שהרכב בו נסע עלה על מוקש ביקש והורה חיים שטורמן שמוסה ימשיך את מפעל רכישת האדמות.

מספר אליעזר סקלרץ מחברי קיבוץ בית אלפא: "מוסה, יליד הארץ, ידע להכיר יפה את דרכי השכנים ונימוסיהם ושלט בשפתם. רבות נפגשתי עימו בשמירה על שדותינו ואף לימדני כיצד להתהלך עם שכנינו הערבים, על בסיס של יחסים תקינים והוגנים. לנו, בני חוץ-לארץ, הייתה נטייה לזלזל בשכנינו הבדווים, אבל מוסה עמד בתוקף על כך שנמצא דרך אנושית בפגישותינו וביחסנו אליהם".

בבית-אלפא שימש שומר שדות וסיכן חייו לא פעם במאבק עם אנשי הסביבה שניסו שוב ושוב לגנוב ציוד ויבול. מספר אברהם קפלן: "מוסה גאל את עמק בית-שאן והעבירו לידיים יהודיות. עם זאת, מוסה לא נישל ולא גירש אף ערבי; מוסה לא הונה ולא רימה איש".

באותה תקופה שנות ה-30 הייתה למוסה מכונית, מכונית הנוסעים הראשונה בקיבוץ. ייחודה בכך ששימשה להעביר יולדות לבית-החולים, גם בעת מאורעות 1936-1939, כאשר הנסיעה בעמק הייתה מסוכנת. רבים מילדי בית-אלפא זכו לצאת לאוויר העולם בזכות מכוניתו של מוסה.

לאחר קום המדינה שימש כמפקח משקי מטעם הקק"ל באזור העמקים עד פרישתו לגמלאות בשנת 1956.לאחר מכן עבד במטעי הקיבוץ ובהמשך עבד במפעל הקיבוץ "קב-קור".

בשנת תשכ"ה 1965 יצא לאור ספר שכתב מוסא גולדנברג בשם "והקרן עודנה קיימת" בהוצאת ספריית הפועלים. בספר מספר מוסא את זיכרונותיו.

מות בנו ובני משפחתו בתאונה קשה

באוגוסט 1971 פקד את מוסה גולדנברג ואת משפחתו אסון קשה; כמה מבני משפחתו נהרגו, חלק נפצעו בתאונת דרכים קשה. התאונה אירעה ביום שני 9 באוגוסט 1971 בסביבות השעה 10 בבוקר בקצה הדרומי של "כביש הנפט" בדרום הגולן. מכונית פרטית נהוגה על-ידי מאיר גדיש, בנו של מוסה גולדנברג התנגשה חזיתית במשאית סקאניה ואביס נהוגה בידי צעיר בן 23 מהכפר טורען שבגליל. המכונית הפרטית החלה לבעור.

כתוצאה מהתאונה ומהכוויות נהרגו חמישה מתוך שבעת נוסעי המכונית הפרטית החמישה שנהרגו: הנהג מאיר גולדנברג-גדיש בן 39, רעייתו שרקה בת 36 וילדם תומר בן 6. וכן שני קרובי משפחתם תיירים מחו"ל שלמה וישנה (51) וקלרה וישנה (53) שני ילדים נוספים של מאיר ושרקה גדיש, אייל גדיש בן 16 ודורון גדיש בן ה-14 שישבו מאחור, נפצעו קשה חולצו מהרכב והוחשו במסוק חיל-האוויר לבית חולים רמב"ם בחיפה. הבת הקטנה של מאיר ושרקה, רוני הושארה בבית וכך ניצלה.

מאיר גולדנברג-גדיש נולד בבית אלפא. בצה"ל שירת ביחידה קרבית, השתתף בפעולות נועזות ובקרב תל-מוטילה. במשך שנים היה נהג משאית בקואופרטיב "בית שאן חרוד". אשתו שרה- שרקה נולדה בפולין עלתה לארץ ב1943 בעליית "ילדי טהרן". לזוג נולדו ארבעה ילדים: תומר (נהרג עם הוריו בתאונה) אייל, דורון ורוני.

אבל כבד ירד על קיבוץ בית אלפא ובית משפחת מוסה גולדנברג עם היוודע דבר האסון הכבד. בעיתונות דאז, דווח כי בשל האבל הכבד נדחו חתונותיהם של שתיים מבנות הקיבוץ שתוכננו להיערך ביום התאונה.

בני משפחתו של מוסא גולדנברג מספרים לי כי מות בנו מאיר ובני משפחתו בתאונה הלם בו קשה, ולא מן הנמנע כי קירב את מותו. משה (מוסה) גולדנברג נפטר ב-10 בדצמבר 1972 קצת יותר משנה לאחר התאונה בה נהרג בנו מאיר ובני משפחתו והובא לקבורה בבית העלמין בבית אלפא. בן 75 היה מוסא במותו.

תאריך:  05/11/2018   |   עודכן:  05/11/2018
אלי אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
גואל האדמות הלא ידוע מבית אלפא
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
חבר קיבוץ יגור
11/11/18 06:02
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
והפעם על הכוכב המוכר והאהוב מכולם... יופיטר. משבוע זה ועד חודש ינואר 2020, ייכנס אחד מהכוכבים היותר אהודים והמוכר גם בשם צדק = יופיטר למזל קשת. כולנו מחכים לו כיוון שהוא מביא איתו שפע, הזדמנות והקלה וכמובן כל אחד במקום שכוכב זה בעיקר משפיע עליו.
05/11/2018  |  צילה שיר-אל  |   כתבות
אפשר להגיד הרבה על מכתבם של היועצים המשפטיים למשרדי הממשלה נגד חוק היועצים. אפשר לומר שהוא מהווה התערבות גסה ופסולה של הדרג הפקידותי בעבודת החקיקה הפוליטית. אפשר לומר שהוא מהווה פעולה בניגוד עניינים העולה עד כדי הפרת אמונים. אפשר לומר שהוא מהווה הפרת משמעת בדמות פעילות נגד החלטות הדרג הממונה. כל זה יהיה נכון.
05/11/2018  |  איתמר לוין  |   כתבות
כל מה שבא לידי ביטוי באמנות האמריקנית במאה ה-20 ועשה אותה למכה של האמנות - כל גדולי האמנים הללו בעצם יצרו בהמשך ליצירתה של הילמה אף קלינט (1862-1944). נקבו בשם מי שתרצו - אדולף גוטליב עם העגולים, פרנק סטלה או כל אחד אחר, ותדהמו שעשרות שנים לפניהם, כבר ב-1906, יצרה לראשונה ציורים מופשטים הציירת השבדית שציוותה שלא להציג את ציוריה בציבור במשך עשרים שנה לאחר מותה. מה שארך למעשה ארבעים שנה. תולדות חייה היו כה מיסתוריות, עד כי בקטלוג הם מכונסים בארבעה עמודים בלבד.
04/11/2018  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
היהודים היו לרוב בעיר ירושלים מאמצע המאה ה-19 והמשיכו להיות רוב לאורך כל תקופת המנדט הבריטי האוכלוסייה המוסלמית היוותה לא יותר מכ-20% מאוכלוסיית העיר
04/11/2018  |  ד"ר רבקה שפק ליסק  |   כתבות
23 שנים מספרים לנו שהיו רבנים שהוציאו על יצחק רבין "דין רודף" ובכך נתנו ליגאל עמיר "הכשר הלכתי" לרצוח אותו. 23 שנים חוזרים על השקר הזה, מתוך ידיעה שהוא שקר. 23 שנים משתמשים בעלילה הזאת כדי להכתים ציבור שלם. 23 שנים מנופפים במילים "דין רודף" לצרכים פוליטיים זולים. אחרי 23 שנים הגיע הזמן לומר: עד כאן.
03/11/2018  |  איתמר לוין  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
מירב ארד
מירב ארד
חופשת החג מתקרבת בצעדי ענק, ועל רקע חוסר הוודאות יש מי שעדיין לא החליטו סופית על תוכניות לחופש    עבור המתלבטים בדקנו מחירים של חבילות נופש מובחרות מעבר לים
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il